جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان به سادگی ممکن می شود!

0 ۴,۳۷۳

زمانی که صحبت می کنید کسی به حرف شما گوش می دهد؟ چه احساسی هنگام صحبت کردن با دیگران دارید؟ آیا حس می کنید دیگران منتظر تمام شدن صحبت های شما هستند تا زودتر از دست شما خلاص شوند؟ همان طور که می دانید ما روزانه با افراد زیادی سر وکار داریم. بی توجه به بودن به آدم های اطراف برای ما چندان فایده ای ندارد. بالاخره روزی می آید که ناچار به تعامل با آن ها می شویم و نیاز داریم از آن ها و تجربیاتشان استفاده کنید. اگر چه گاهی باعث بی توجهی طرف مقابل نسبت به شما خود او می باشد اما بد نیست ما هم در شیوه سخن گفتن یا فن بیان خود تجدید نظر کنیم؛ چرا که جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان از نتایج بدیهی این مهارت گسترده می باشد.

اگر یک دانشجو هستید و می خواهید در ارائه، کنفرانس و پایان نامه خود چذاب تر عمل کنید و از خستگی و یکنواختی جو بکاهید، اگر یک سخنران هستید و می خواهید توجه دیگران را به سمت صحبت های خود جلب کنید، اگر در محیط کار خود نیاز به ارتباط گیری با مدیر دارید یا می خواهید از ترفند های افزایش حقوق با فن بیان استفاده کنید اما طرز بیانتان چندان دلچسب نیست توصیه می کنیم با درس امروز دانشگاه زندگی همراه باشید. در درس امروز تکنیک های جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان را فرا می گیرید.

تکنیک های جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان

پیش از این که با تکنیک های جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان آشنا شوید ابتدا مشکلات و چالش های خود را دربرقراری ارتباط با دیگران ارزیابی کنید. برخی از مشکلاتی که افراد در برقراری ارتباط با دیگران دارند و نمی توانند توجه دیگران را نسبت به خود جلب کنند عبارتند از:

  • دیگران معمولا پشت سر من حرف می زنند به جای این که با من صمیمی باشند
  • مردم هنگام صحبت کردن با من کلامشان را فراموش می کنند و ذهنشان پراکنده می شود
  • حضور یا عدم حضور من میان دوستان یا خانواده حس نمی شود
  • دوستان من حرف مرا نمی فهمند
  • اطرافیان من برای خاتمه دادن صحبت با من به هر ریسمانی چنگ می زنند!
  • برای بیان منظور خود مجبور به تکرار حرف هایم هستم.
مشاهده مقاله  جلوگیری از سخنرانی به شیوه ی کلمه به کلمه

جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان

 

اگر شما هم با این مشکلات درگیر هستید به یاد داشته باشید که بخشی از این چالش ها برای هر فردی تا حد خاصی طبیعی است؛ چرا که ما در جامعه مدرن، ماشینی و تا حد زیادی افسرده زندگی می کنیم و مردم تمایل به عجله و تمام کردن کارهایشان دارند. اما اگر احساس می کنید این موارد تا حد زیادی موجب رنجش خاطر شما شده است از تکنیک های جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان غافل نشوید.

ارتباط گیری

برخی از دانشمندان معتقدند بیش ترین  مسافت در طول سفرهایی که هر انسان در طول زندگی خود می گذراند مسافت 18 اینچی مغز و قلب او می باشد. به دلیل ناتوانی اغلب مردم در گذراندن این سفر افراد تمایل دارند به شیوه های مختلف خود را نمایان کنند تا در نظر دیگران بد جلوه نکنند. به بیانی دیگر شاید ریشه مشکلات در تلاش های انسان ها برای جلب توجه و تحت تاثیر قرار دادن دیگران جهت جلب احترام می باشد.

 

شاید شما هم دیده باشید که وقتی یک خبر ناگهانی به شما می رسد چه قدر ممکن است شوکه شوید یا از ارتباط با طرف مقابل امتناع ورزید. یا این که دیدگاه خوبی نسبت به چنین افرادی نداشته باشید. توصیه ما این است که ابتدا از اصل ارتباط گیری برای جلب توجه دیگران استفاده کنید. پیش نیاز شما برای این که منظورتان را به خوبی به طرف مقابل برسانید برقراری ارتباط عاطفی پیش از ارتباط کلامی می باشد.

نگران نباشید! منظور از ارتباط گیری به هیچ وجه به اشتراک گذاری اسرار و مسائل شخصی نیست؛ بلکه تنها توصیه می کنیم از حس شوخ طبعی، آرامس خاطر، فروتنی و تواضعتان به خوبی بهره مند شوید.

مشاهده مقاله  ابزارهای حمایتی در سخنرانی ؛ نحوه گزینش و به کارگیری آن‌ها (1)

 

کلام کوتاه و مختصر

در سال 1956 جورج میلر، روانشانس معروف، کتابی درباره حافظه انسان ها نوشت. او در نطق خود اعلام کرد که حافظه انسان ها 7 واحد محدود و منحصر به فرد دارد و ظرفیت نگهداری اطلاعات در همین 7 واحد خلاصه می شود. در علم فن بیان هم از همین نظق الهام گرفته شد و ظرفیت انسان ها را به یک نردبان 7 پله های تشبیه کردند. پله های این نردبان همین مسیر ناهمواری است که برای جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان باید طی شود. زمانی که انسان به پله هفتم رسید تازه تلاش های اصلی شروع خواهد شد و باید برای حفظ جایگاه خود در راس این پله ها تلاش کند!

 

از آن جایی که حافظه افراد محدود است، صبر آن ها نیز برای شنیدن حرف های شما حد و مرز خاصی دارد. اگر بخواهیم خیلی استاندارد و علمی بحث کنیم بهتر است منظور اصلی و هدف شما در 7 کلمه ساده خلاصه شود تا قابل درک باشد.

اگر به شبکه های اجتماعی هم نگاهی بیندازید می بینید که اصولا پست هایی جذاب تر هستند که کوتاه تر باشند. ما به دنبال مطالبی می رویم که خلاصه تر باشد و شاید به همین دلیل است که خیلی اهل کتاب خواندن نیستیم. اما لااقل می توانیم از این تمایل خود در جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان و نهایت قانع کردن انسان ها در اطرافمان استفاده کنیم!

 

بیان قانع کننده

هیچ چیز بهتر از روایت یک داستان قانع کننده در طول صحبت کردن نیست! هر داستان خوب عناصر خاص خود را دارد. اگر قرار است برای جلب توجه دیگران یک نویسنده باشید ابتدا لازم است که معضل خود را به نحوی بیان کنید که در بیان اول دیگران با شما همدردی کنند. روش های قانع کردن دیگران گسترده هستند. برخی با بیان موقعیت و شرایط به نتیجه می رسند و برخی با تغییر داستان و اغراق در جملات!

مشاهده مقاله  مردم سخنان شما را جدی نمی گیرند ؟ حتما این مطلب را بخوانید

به نحوی با دیگران ارتباط برقرار کنید که شرایط شما موجب جلب توجه آن ها شود. اگر می خواهید یک داستان نگران کننده را با ارشد خود در میان بگذارید حالات چهره و زبان بدن در فن بیان را فراموش نکنید. از هر چیزی که اطراف شما وجود دارد استفاده کنید و سعی کنید خود را در همان موقعیتی که هستید برای دیگران توصیف کنید.

 

فرمانروایی در صحبت کردن

شما به عنوان یک سخنگو فقط نمی توانید با سخنان خود به آگاهی افراد بیافزایید؛ بلکه می توانید فرمانروایی کنید! منظور از فرمانروایی به دیگران تذکر دادن برای توجه به شما نیست. شما با مهارت خود باید کاری کنید که دیگران نتوانند حضور شما را در جمع نادیده بگیرند. این سبک از فن بیان یک نوع فرماندهی است؛ نه رفتار خشونت بار یا تحکم آمیز!

اگر به دنبال جلب توجه دیگران با استفاده از فن بیان هستید باید فرمانروا باشید؛ اما در عین حال باید حس خشونت خود را نیز کنار بگذارید.

 

به طور کلی 3 نوع واکنش می تواند در هر جمع توسط افراد دیده شود: واکنش فعال، واکنش منفعلی و واکنش پرخاشگرانه. اگر قرار است جلب توجه کنید باید فقط واکنش فعال داشته باشید. به علاوه در انتخاب کلمات نیز دقت کنید. قدرت کلمات را نادیده نگیرید! اگر به جای کلمه تمایل از واژه تنفر استفاده کنید می توانید تحول منفی را در برخورد دیگران با خودتان را مشاهده کنید.

توجه همه جانبه به نکات زیر به شما کمک می کند تا در محیط های مختلف حضور بهتری در جمع داشته باشید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.