جلوگیری از سخنرانی به شیوه ی کلمه به کلمه

0 ۲۱۱

جلوگیری از سخنرانی به شیوه ی کلمه به کلمه

اکثر مردم از گوش دادن به سخنرانی فردی که تمام مدت از روی متن به صورت کلمه به کلمه بخواند متنفرند. نظرشان هم این است که: ” اگر تمام مدت سخنران می خواهد از روی متن بخواند چه لزومی داشت در این سخنرانی شرکت کنم؟ کافی بود متن را به خودمان می دادند تا از رویش بخوانیم.” بسیاری از ما حداقل یک بار تجربه حضور در این مدل سخنرانی و کنفرانس ها را داشته ایم. البته امیدواریم که اشتباه برداشت نکنید. شرایطی وجود دارد که سخنران باید از روی متن و کلمه به کلمه بخواند. مثلا وقتی اساس نامه سازمان یا بخش نامه جدید شرکت را می خواهد بخواند. ما می خواهیم درباره جلوگیری از سخنرانی به شیوه ی کلمه به کلمه در سخنرانی ها و ارائه های کلی صحبت کنیم.

جلوگیری از سخنرانی به شیوه ی کلمه به کلمه
جلوگیری از سخنرانی به شیوه ی کلمه به کلمه

در زیر برخی از دلایلی که باعث می شود مخاطبین از شیوه کلمه به کلمه در سخنرانی متنفر باشند را برایتان عنوان می کنیم:

  1. از بین رفتن صدای طبیعی سخنران:در شیوه ی کلمه به کلمه, سخنران صدای طبیعی خود را از دست می دهد. چرا که ارتباط طبیعی و ایده هایش پشت کلمات نوشته شده پنهان می شود. مثلا هیچ مکث و کلمات پر کننده ای در این مدل سخنرانی دیده نمی شود. پس سخنرانی غیر طبیعی به نظر می رسد.
  2. رسمی بودن متن سخنرانی: اغلب سخنرانان متن سخنرانی های خود را “رسمی” می نویسند. که اغلب حتی از رو خواندنش هم سخت است، چه برسد به گوش دادن به آن.در حالی که در سخنرانی های موثر,سخنران کاملا واضح و محاوره ای صحبت می کند.
  3. ایستا شدن سخنرانی: در یک سخنرانی فرد باید پویا باشد.کمی حرکت، انرژی و شور در پشت تریبون داشته باشد. اما با خواندن کلمه به کلمه از روی متن هیچ کدام از این ها صورت نمی گیرد.
  4. از بین رفتن تماس چشمی با مخاطب : وقتی از روی متن می خوانید در واقع با متن ارتباط چشمی برقرار می کنید نه با مخاطب.
  5. ترس سخنران: بسیاری از سخنرانان به دلیل ترس از شکست حاضر نیستند شیوه دیگری را امتحان کنند. آن ها با اینکه می دانند این روش سخنرانی اصلا جالب نیست, احساس می کنند بهتر از این است که چیزی را فراموش کنند و یا سخنرانی را خراب کنند. متاسفانه مخاطبین هم متوجه این ترس می شوند!
مشاهده مقاله  فن بیان در تئاتر

خب با توجه به توضیحات بالا به این نتیجه می رسیم که جلوگیری از سخنرانی به شیوه ی کلمه به کلمه را باید جزو اولویت های آموزش سخنرانی بدانیم.

 چگونه از سخنرانی به شیوه کلمه به کلمه جلوگیری کنیم؟

متن را حفظ نکنید

برخی اوقات سخنرانان به دلیل اینکه نمی خواهند از روی متن بخوانند, متن را کلمه به کلمه حفظ می کنند. این هم روش غلطی است.

هنگامی که یک سخنران چیزی را از حفظ می گوید، صدای نرمال خود را از دست می دهد. (دقیقا مثل روش خواند کلمه به کلمه متن.). اکثرا هم متن را فراموش می کنند و دیگر نمی توانند سخنرانی را ادامه دهند.

از یادداشت استفاده کنید

این رایج ترین روش برای به خاطر سپردن متن سخنرانی است. استفاده از یادداشت بهتر از خواندن از روی متن سخنرانی است. زیرا می تواند صدای طبیعی شما را در طول سخنرانی حفظ کند و ارتباط چشمی با مخاطب را از بین نبرد. به هر حال یک سخنران حرفه ای باید انقدر روی متن ارائه اش تسلط داشته باشد که حتی از یادداشت ها هم استفاده نکند!  اما برای شروع ایرادی ندارد.

از نقشه ذهنی استفاده کنید

یک نقشه ذهنی ساده می تواند بی نهایت موثر واقع شود. با دیدن آن به راحتی به یاد می آورید چه چیزی را چه زمانی بگویید

نشانه گذاری

در ذهن خود نشانه هایی بگذارید. ذهن انسان بسیار قوی است. فکرکردن به آن نشانه ها کافیست. قطعا مطلب مرتبط با آن نشانه را به یاد خواهید آورد.

نکته فراموش شده

اگر نکته ای را فراموش کردید ایرادی ندارد. مخاطبین هرگز این موضوع را نمی فهمند. مگر اینکه خودتان به آن ها بگویید.

مشاهده مقاله  هوش کلامی خود را در ارتباط با دیگران به کمک این تاکتیک ها توسعه دهید

تمرین کنید

اغلب سخنرانان تا لحظه آخر این کار را نمی کنند و اکثرا حین سخنرانی دچار مشکل می شوند. شب قبل از  سخنرانی یک یا دو بار با صدای بلند سخنرانی تان را تمرین کنید. (بدون استفاده از متن)

بهترین راه برای تمرین سخنرانی تمرین کردن جلوی یکی از دوستانتان است. سعی کنید راحت و محاوره ای درباره موضوع سخنرانی با او صحبت کنید. همچنین می توانید صدایتان را ضبط کنید و به سخنرانی خود گوش دهید. با این روش متوجه ایرادات خود هنگام سخنرانی اصلی می شوید. تحقیقات نشان داده اکثر افراد اولین و آخرین جملات سخنرانی را به خاطر می سپارند. پس روی آن جملات بیشتر زمان بگذارید و تمرین کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.