فنون سخنرانی در افراد درونگرا: از حباب درونگرایی خود بگریزید!

0 ۵۲۶

نه خجالتی است و نه بیمار است کسی که مدام گوشه گیری می کند و در برقراری ارتباط با دیگران چندان احساساتش را به نمایش نمی گذارد. چنین فردی از نظر روحی کاملا سالم است و اتفاقا به دلیل حفاظت از احساساتی که شاید خیلی از ما در مخفی کردنشان موفق عمل نکرده ایم مشکلات کم تری را بابت سوتفاهم هایی که در یک ارتباط ممکن است رخ دهد متحمل شده اند. چه کسی گفته است درونگرا بودن یک مشکل یا ضعف روحی است؟ افراد درونگرا یک جمعیت شخصیتی در دنیا هستند که با هر ترفندی هم که شما به کار ببرید تغییر نمی کنند. یخ این افراد به این سادگی ها آب نمی شود و اصولا با این افراد نمی‌توان خیلی جوشید. درونگرایان را نباید با افراد پر جنب و جوش و اجتماعی مقایسه کرد. از طرفی هم این افراد را نمی‌توان از جامعه حذف نمود چون نیاز به تعامل با آن ها داریم. خود این افراد هم بالاخره در موقعیتی مثل یک سخنرانی باید خودنمایی کنند و بنابراین باید فنون سخنرانی در افراد درونگرا را به خوبی یاد بگیرند.

افرادی که درونگرا هستند اتفاقا بر خلاف تصور همه توانایی برابری در سخنرانی کردن دارند. تنها مشکلی که افراد درونگرا در طول سخنرانی ممکن است با آن مواجه شوند عدم برقراری ارتباط و تعامل دو طرفه مثبت با افرادی است که مخاطب آن ها قرار دارند. این محدودیت ها را هم خیلی خوب می توان مدیریت کرد و از ایجاد شدن فاصله هایی که ممکن است در سخنرانی در افراد درونگرا آثار سو داشته باشد جلوگیری نمود.

نوشتار حاضر همان طور که از عنوانش پیداست سعی دارد به کوتاهی موانع سخنرانی در افراد درونگرا را برررسی کرده و ترفند هایی برای بهبود آن به تمام درونگرایانی که تصور می کنند نمی توانند از پس یک سخنرانی بزرگ و پر مخاطب برآیند معرفی نماید.

فنون سخنرانی در افراد درونگرا

تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی لزوما برای افرادی که درونگرا هستند کاربردی نیستند. گاهی افراد درونگرا اتفاقا خیلی هم خوش صحبت هستند؛ به شرط این که نسبت به طرف مقابل خود اعتماد کافی داشته باشند و بتوانند با او ارتباط بگیرند.

مشاهده مقاله  به سبک چرچیل حرف بزنید، با اسلوب لینکلن بایستید!

پس لزوما قرار نیست برای افزایش مهارت سخنرانی در افراد درونگرا کسی را پرحرف کنیم یا به او القا کنیم که باید بیش تر صحبت کند!

فنون سخنرانی در افراد درونگرا

درونگرایی≠ خجالتی بودن

یکی از سوتفاهم هایی که ممکن است در ارتباط با افراد درونگرا به وجود آید این است که یک فرد درونگرا را خجالتی یا کم رو بدانیم. این همان سو برداشتی است که بسیاری از روانشاسان نسبت بدان هشدار داده اند. درونگرا جامعه هراس نیست اما محدودیت های رفتاری خاصی نسبت به افراد دیگر دارد که برخی از آن ها در سخنرانی های عمومی دست و پاگیر می شوند. مثلا:

  • یک فرد درونگرا هیچ گاه آغاز کننده بحث با کسی که در نزدیکی او قرار دارد نخواهد بود. این موضوع به معنا جامعه گریزی او نیست بلکه فرد درونگرا در ارتباط خود با سیاست عمل می کند.
  • درونگرا از تنهایی لذت می برد و بنابراین ممکن است حضور در میان جمعی که مشتاق شنیدن سخنان یک سخنران هستند او را آزار بدهد.
  • افرادی که روحیه درونگرایی دارند نگرشی عمیق به مسائل دارند و به راحتی نمی توانند از کنار هر حرف یا صحبتی در طول سخنرانی بگذرند.
  • افراد درونگرا تمایلی به جمع های بزرگ ندارند و از این موضوع به شدت دچار استرس می شوند. از این رو ارتباط نوشتاری را به حضوری یا کلامی ترجیح می دهند.

فنون سخنرانی در افراد درونگرا

به هر دلیلی که شما در دسته افراد درونگرا قرار می گیرید مهم نیست. حالا می توانید با فنون سخنرانی در افراد درونگرا مانع تاثیرگذاری ویژگی شخصیتی خود در ارائه یک سخنرانی جذاب شوید!

درونگرایی محتاط باشید!

افراد درونگرا به دلیل فقدان تجربه در ارتباط گیری با دیگران وقتی که به یک باره با جمعیت بزرگی در سخنرانی رو به رو می شوند ممکن است نتوانند واکنش مثبتی از خود نشان دهند. از این رو یک فرد درونگرا باید محتاطانه عمل کند و با تاکتیک های ساده زیر مانع جبهه گرفتن دیگران شود:

مشاهده مقاله  4 راه برای این که نسبت به مخاطبان خود یک سخنران مسئولیت‌پذیر باشید

به اشتباه خود اعتراف کنید!

هر سخنرانی در طول سخنرانی اشتباهات سهوی زیادی را مرتکب می شود. مسلما فردی که درونگرا باشد بیش تر از بروز این اشتباهات خجالت زده می شود؛ خصوصا وقتی که یکی از شنوندگان این اشتباه را به او یادآوری کند.

فنون سخنرانی در افراد درونگرا

توصیه ما پذیرش اشتباه و اعتراف به اشتباه است. مثلا اگر در طول سخنرانی اسمی را اشتباه تلفظ کردید، عباراتی را جا به جا گفتید یا در هر صورت اطلاعات غلطی را منتقل کرده اید حتما از طریق رسانه ها و راه های ارتباطی موجود به مخاطبتان این مورد را اعتراف کنید.

از کَل کَل دوری کنید!

یکی از راه هایی که می تواند روحیه افراد درونگرا در در طول سخنرانی خراب کرده و خلاصه مانع تمرکز آن ها شود همین کَل کَل هایی است که در طول سخنرانی به وجود می آید. یک فرد درونگرا احتمالا آن قدر مسیر ارتباطاتش را برای ورود افراد مختلف باز نمی گذارد و بنابراین بهتر است به موضوع بحث خیلی سریع خاتمه دهد.

مسئله را شخصی نکنید!

زود رنج بودن از ویژگی افراد درونگرایی است که در اغلب موارد این احساس خود را مخفی می کنند. یک سخنران باید بداند که هیچ سوال و واکنشی با قصد و غرض شخصی در طول سخنرانی پرسیده یا انجام نمی شود و از این رو باید تنش های محتمل را خنثی کند.

فنون سخنرانی در افراد درونگرا

اگر احیانا در این شرایط قرار گرفتید و احساس کردید جمعیت ضد شما پیش می رود کمی راه بروید. سعی کنید با لبخند به مخاطب یا منتقد خود پاسخ دهید و حتی گاهی بلند بخندید! گاهی لازم است بی اهمیت بودن رفتار دیگران را نسبت به خودتان فریاد بزنید!

مشاهده مقاله  نقد و بررسی قانون 10-20-30 در ساخت پاورپوینت سخنرانی

اولین تعامل را با پرسش از جمعیت شکل دهید!

چرا که نه! شمایی که هیچ وقت خودتان شروع کننده بحث با دیگران نبوده اید و با فاصله گرفتن از دیگران یک حباب بزرگ در اطراف خود می ساختید این بار می توانید خودتان آغاز کننده یک بحث بزرگ و پر هیجان باشید!

خیلی از اوقات از سخنران سوالاتی پرسیده می شود که قادر به پاسخ گویی نیست یا این که اطلاعات سخنران برای پاسخ گویی به آن سوال کفایت نمی کند. در این مواقع می توانید برای اولین بار حباب درونگرایی اطراف خود را بترکانید و به سمت تعامل با بقیه از آن بگریزید!

فنون سخنرانی در افراد درونگرا

ما همیشه پبروز میدان نیستیم!

خوشتان بیایید یا نه همیشه مخاطبانی هستند که جسارت زیادی را برای به چالش کشیدن سخنران به خرج می دهند. این مخاطبان را حتی با حواب منطقی و درست حسابی نمی توان آرام کرد و به قول معروف نمی توان از پس لجاجت و یک دندگی آن ها برآمد!

در این مواقع یک سخنران هوشمند باید جواب دادن به این فرد را برای حفظ آرامش و حرمت سایرین به فرصت مناسب دیگری بسپارد و بداند نمی تواند همیشه پیروز میدان بحث و مناظره با مخاطبان خود باشد.

انرژی خودتان را در نظر داشته باشید!

یکی از تفاوت های آشکار افراد درونگرا و برونگرا میزان انرژی و چگونگی عرضه آن به دیگران است. در حالی که یک فرد برونگرا سرشار ار انژی مثبت یا منفی است و سعی دارد دیگران را هم در جریان تمام احساسات خود قرار دهد فرد درونگرا آن کوهی از انرژی نیست که خستگی ناپذیر باشد!

فیزیک جسمانی فرد درونگرا به شدت با شرایط روحی او هماهنگی دارد. از این رو بهتر است سخنرانی های کوتاه تری را انتخاب کنید که در حد حوصله و میزان انرژی شما باشد.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.