سخنرانی و جرات ورزی یا قاطعیت

0 ۳,۶۴۸

جرات ورزی یا قاطعیت

جرات ورزی یا قاطعیت عبارتست از توانایی ابراز خود

مولفه های قاطعیت:

1)درخواست کردن

2)شروع کردن رابطه

3) توانایی نه گفتن

4) توانایی ابراز احساسات مثبت و منفی خود

فواید قاطعیت:

قاطعیت باعث 1)سلامت روان 2)خود پنداری مثبت 3)عزت نفس 4)حل مساله 5)سلامت جسم 6)دستیابی به اهداف 7)تنظیم هیجانی بهتر 8)ارتباط موثر 9)مدیریت زمان 10)و فرزند پروری موفق می شود.

مراحل آموزش قاطعیت:

1)شناسایی موانع شناختی قاطعیت و چالش با آنها(گفتگوی سقراطی)

2)عدم آشنایی با حقوق شخصی

3)آموزش مرز بین قاطعیت، اخلاق، هنجار و قانون

4)آموزش زبان بدن قاطعانه

5)آموزش متون قاطعیت

موانع شناختی جرات مندی:

1)ترس از دست دادن روابط یا آسیب زدن به رابطه با فرد مقابل

2)احساس گناه در مورد نه گفتن و رنجیدن و ناراحت شدن دیگران

3)اعتقاد به اینکه اگر از قبول درخواست دیگران سر باز بزنید آدم بد و خودخواهی هستید.

4)احساس مهم و با ارزش بودن در مواقعی که درخواستی از ما می شود.

5)اعتقاد به اینکه همیشه باید دیگران را از خود راضی و خوشحال نگه داریم.

6)اعتقاد به اینکه خوب نیست که خواسته های خود را بر خواسته های دیگران ترجیح دهیم.

7)اعتقاد به اینکه اگر کسی چیزی گفت یا کاری کرد که باعث ناراحتی ما شد، نباید چیزی بگوییم و اگر این کار ادامه پیدا کند بهتر است فقط سعی کنیم از او فاصله بگیریم.

جرات ورزی یا قاطعیت

آموزش فنون قاطعیت:

تکنیک DESC برای موقعیت های رسمی

D=Description وقتی…..

E=Expression قالب احساس خودمان در آن وضعیت. من احساس می کنم…

S=Specify مشخص سازی خواسته خود در آن موقعیت. من ترجیح می دهم…

مشاهده مقاله  روش‌های افزایش اعتماد به نفس

C=consequence پیامدها. ابتدا پیامد های مثبت تحقق خواسته خود را در آن موقعیت بیان کنیم و سپس پیامدهای منفی عدم تحقق خواسته خود را بیان کنیم.

تکنیک هایی برای موقعیت های غیر رسمی

روش قاطعانه:

1)ارائه بازخورد مثبت: اندکی اغراق کنیم

2)ارائه دلیل یا دلایل:می توانیم دلیل نیاوریم چون حق ماست.1)صادق باشم و دروغ نگویم.2)تکرار همین دلایل(در صورت تکرار درخواست)

3)اعلان تصمیم نهایی:ایجاد امید در آینده نکنیم(ایجاد حق برای طرف-ایجاد دین برای من)

 

قاطعیت

توصیف:

جرات ورزی در سخنرانی بدین معناست که در سخنرانی رفتار مشخص و منعطفی داشته باشیم، بنابراین سخنرانی ما چارچوب درستی باید داشته باشد. این بدین معنا نیست که در زمان سخنرانی خشک و کاملا رسمی باشیم.

بعضی از سخنرانان در هنگام سخنرانی جرات لازم را به خرج نمی دهند. لذا از سخنرانی خود، رضایت کاملی ندارند. این امر باعث می گردد از موفقیت در سخنرانی باز بمانند. این دسته از سخنرانان سعی دارند تا همه مخاطبین را از خود راضی نگه دارند، به همین دلیل ساختار سخنرانی خود را مدام تغییر می دهند و همچون کاه به این وروآن ور خود را می کوبند.

قاطعیت باید همیشگی باشد، در این صورت باعث بالا رفتن اعتماد به نفس ما در سخنرانی می شود.

ما باید قاطعیت خود را در سخنرانی نشان بدهیم و سعی کنیم که از عقاید خود دفاع کنیم. همه اینها با رعایت آرامش و خونسردی امکان‌پذیر است. در سخنرانی سعی کنیم طوری رفتار کنیم که امید به تغییر عقیده مخاطبان داریم.

در سخنرانی صدا باید مطمئن باشد و تغییر لحن به منظور تاکید بر گفته ها صورت بگیرد. حالت ایستادن و نشستن و حرکاتی که انجام می شود باید با اطمینان باشد. بهتر است در هنگام سخنرانی بر روی چهره لبخند باشد و چهره آرامی داشته باشیم.لازم است در زمان سخنرانی تماس چشمی با مخاطبان برقرار کنیم.

مشاهده مقاله  حل مسئله

دیگرعوامل تاثیرگذار بر جرات ورزی عبارتند از:

  • تلقین کردن به خود:

ما می توانیم با تلقین به خود قبل از سخنرانی اعتماد به نفس خود را بالا ببریم. برای تلقین کردن به خود دو روش وجود دارد. اول اینکه قبل از سخنرانی به خودمان با صدای بلند دستورهای مثبت بدهیم. در این حالت می‌توانیم سخنرانی را به بهترین شکل ممکن که می خواهیم انجام دهیم . این عبارت‌ها و دستورهایی که به خودمان می‌دهیم باید براساس نیازمان در سخنرانی باشد مثلاً :

من دیگر هنگام سخنرانی کردن خجالت نمی‌کشم و به راحتی سخنرانی می‌کنم.

من با جرات سخنرانی می‌کنم و لحن من مطمئن است.

فرق نمی‌کند مخاطب من چه کسی باشد من هنگام سخنرانی در برابر همه راحت هستم.

من روز به روز رساتر و شیواتر سخنرانی می‌کنم.

ما این عبارت‌ها را باید به صورت مداوم تمرین کنیم تا بتوانیم سخنران خوبی شویم.

  • طرز نگاه کردن ما:

چهره ما احساساتی را نشان می‌دهد که در درونمان است. پس باید سعی کنیم هنگام سخنرانی کردن حالتی آرام، با جرئت و قاطع داشته باشیم. باید بدون تردید به چهره افرادی که داریم برای آنها سخنرانی می‌کنیم نگاه کنیم و باید مراقب باشیم که هنگام سخنرانی کردن حالت پرخاش نداشته باشیم و لحنمان سنجیده باشد. وقتی به فرد مقابل خیره می شویم در ذهن خود بگوییم که او نمی‌تواند بر قضاوت من تأثیر بگذارد و همچنین نمی‌تواند هنگام سخنرانی بر اعصاب من مسلط شود. وقتی نوبت به شنیدن ما رسید رابطه چشمی را قطع کنیم تا بتوانیم بهتر بر روی حرف‌های طرف مقابل  تمرکز کنیم.

  • مدیریت زبان بدن

بهتر است هنگام سخنرانی قوی و قاطع بایستیم و مراقب حرکات اضافی دست و پای خود باشیم. زیرا چهره و حرکات ما در حین سخنرانی، احساسات ما را به طور واضح نشان می دهد. نباید این طور نشان دهیم که ترس از سخنرانی داریم. زیرا مخاطبان به راحتی احساسات ما را از چهره و زبان بدن ما تشخیص می دهند.

  • تمرین کردن

قبل از ارائه ی هر سخنرانی بهتر است که آن را تمرین کنیم. این باعث تقویت مهارت جرات ورزی هنگام سخنرانی می شود. ما بهتر است تصویر محیط سخنرانی را در ذهنمان بیاوریم و خودمان را پشت تریبون تصور کنیم. اگر این تمرین را انجام دهیم، در سخنرانی خود  به راحتی می توانیم موفق شویم.

  • نترسیدن از قضاوت دیگران

وقتی شروع به سخنرانی می کنیم، اگر به خودمان اطمینان داشته باشیم و خودمان را قبول داشته باشیم، دیگر قضاوت دیگران برایمان مهم نیست. نباید مدام در حین سخنرانی به این فکر کنیم که الان مخاطبان در مورد ما چه فکری می کنند. ما تمرین کردیم و مطمئن هستیم که سخنرانی ما به بهترین شکل ممکن انجام می شود. اگر شما این تصور را داشته باشید، اطمینان داشته باشید که دیگران هم همین تصور را پیدا می کنند.

مشاهده مقاله  آموزش انتقاد کردن: نرم،نامحسوس و موثر از دنیای اطراف خود انتقاد کنید
[تعداد: 2    میانگین: 3/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.