با 7 ویژگی شخصیتی برتر سخنوران با نفوذ آشنا شوید!

0 ۱,۲۳۱

برای همه ما لحظاتی در زندگی وجود دارد که خجالت می کشیم، می ترسیم، وحشت زده می شویم و از کمبود اعتماد به نفس دست و پایمان را گم می کنیم. اما برای برخی این نشانه ها حادتر می شود. طوری که خودشان را هنگام هر بحث و گفتگوی دسته جمعی با هر چیزی مثل موبایل مشغول می کنند، از ابراز عقیده خود هراس دارند و فکر می کنند با بی محابا حرف زدن هر لحظه در لبه پرتگاه شکست قرار می گیرند، در قبال تعریف و تمجید دیگران نسبت به خودشان واکنش های عجیب و غریبی نشان می دهند و مدام خود را با بقیه قیاس می کنند. این فقط بخشی از نشانه های افراد کم اعتماد به نفسی است که قطعا در سخنوران با نفوذ جایی ندارد!

در حالی که همان افراد سست و بی انگیزه ای که گفتیم زود تسلیم می شوند، مدام دیگران را مقصر می شمارند یا با منفی بافی نسبت به همه چیز گارد می گیرند یک سخنور با نفوذ و خبره صاحب کاراکتر ها یا ویژگی های شخصیتی منحصر به فردی است که به او کمک می کنند بانفوذ باشد، موثر عمل نماید و به این شیوه مدیریت ذهن مخاطب خود را به دست بگیرد.

اگر شما هم به دنبال ایجاد انگیزه در دیگران با استفاده از سخنرانی هستید یا به دنبال راهی برای کاهش استرس سخنرانی در جهت اثرگذاری بیشتر آن می گردید در این مسیر تنها نیستید. دانشگاه زندگی تمام 7 ویژگی شخصیتی یا کاراکتر برتر سخنوران با نفوذ را در این مطلب با شما به اشتراک می گذارد.

ویژگی های شخصیتی برتر سخنوران با نفوذ

هر یک از کاراکترهایی که در ادامه بررسی می کنیم نظیر یک بال پرواز هستند. سخنور هنگام صحبت کردن در یک مراسم و در حضور جمعیت های بزرگ نیاز دارد با استفاده از این بال پرواز اوج بگیرد و بالا برود.

مشاهده مقاله  فن بیان در سخنرانی بداهه

ویژگی های شخصیتی برتر سخنوران با نفوذ

کاراکتر اول: اعتماد

براساس اسناد منتشر شده از مطالعات صورت گرفته توسط دانشگاه وولهرهمپتون، یک سخنران مطمئن دارای ویژگی های شخصیتی منحصر به فردی است. دقت نظر، هوشمندی و ارائه اسناد و مدارک معتبر از جمله خصلت هایی است که در سخنوران با نفوذ دیده می شود، ولی در کم تر سخنرانی که از ضعف اعتماد به نفس و اطمینان رنج می برد مشاهده شده است.

همان طور که قبلا هم گفتیم از دیدگاه مارک توین دو نوع سخنران بیشتر در دنیا وجود ندارد: سخنرانی که دروغ می گوید و سخنرانی که از شدت ترس، مضطرب شده است. برای این اضطرابی که اجتناب ناپذیر است دو نوع پادزهر وجود دارد:

  1. هیجان: بسیاری از سخنرانان با وجود هیجانی که مسلما به عنوان یک حس مشخص در رفتار آن ها می درخشد می توانند با موفقیت و خیلی راحت سخنرانی خود با به پایان برسانند.
  2. صداقت: در سخنرانی خودتان باشید و خودتان!سخنوران با نفوذ ادای کسی یا چیزی را در نمی آورند. حتی اگر قرار باشد به خاطر این صداقت تا حدی از موضوع اصلی منحرف شوید مهم نیست. فراموش شدن جملات هنگام سخنرانی همیشه یک مشکل نیست که بخواهید نگران آن باشید. گاهی می توان از تکنیک های فی البداهه سخن گفتن هم استفاده کرد. گام اول غلبه بر جادوگر خشم در سخنرانی است که حس عصبانیت را به شما القا می کند.

کاراکتر دوم: شور

سازمان گالوپ دو تصور کلی درباره کگم بودن شور و اشتیاق مردم نسبت به کار کردن دارد:

  1. 55 درصد از آمریکایی ها به اندازه کافی با شغل خود پیوند و نزدیکی ندارند
  2. 16 درصد از آمریکایی ها قطع به بقین از شغل خود دل کنده اند؛ اما مجبور هستند برای کسب درآمد آن کار را انجام دهند

گاهی سخنوری هم مثل همین کار کردن می شود. این که شوق و اشتیاق کافی نسبت به موضوع سخنرانی خود نداشته باشید یا اصلا با بی علاقگی شروع به مباحثه کنید یعنی از همان اساس سخنرانی خود را سست بنا نهاده اید.

مشاهده مقاله  سخنرانی و فن بیان و نکاتی برای موفقیت در انها

ویژگی های شخصیتی برتر سخنوران با نفوذ

در اغلب موارد موضوعی که قرار است درباره آن با مخاطبان صجبت کنیم جذابیت خاصی ندارد؛ اما به سبک سخنوران با نفوذ باید کنکاش کنیم و درست به دنبال همان نقطه ای بگردیم که ممکن است در ما ایجاد علاقه کند.

کاراکتر سوم: وفاداری به خود

نگاهی به فن بیان هیتلر داشته باشید. نه فقط هیتلر بلکه تمام بزرگانی که نامشان در تاریخ ما ثبت شده است فن بیان خاصی داشته اند که در آن ها یک ویژگی منحصر به فرد به چشم می خورد: وفاداری به خود.

تظاهر به غیر خود و صحبت کردن به جای هر کس دیگری باعث می شود مخاطب تصور کند سخنرانی های شما حساب شده یا غیرصمیمی است که همین موضوع مصداق بی صداقتی می باشد.

وفاداری به خود خصوصا در سخنرانی های انتخاباتی و در فن بیان مناظره اهمیت می یابد. درست زمانی که شنونده نیاز دارد به شما و شعارهایتان اعتماد کند اما به خاطر تظاهر با عدم صداقت شما رو به رو می شود.

کاراکتر چهارم: توجه به تغییرات صدا

از ویژگی های بارز دیگر سخنوران با نفوذ تغییرات صدا، تغییر سرعت حرف زدن، تن صدا و لحن است. برای آشنایی بیشتر با این موضوع بد نیست با تمرینات صداسازی در فن بیان آشنا شوید.

ویژگی های شخصیتی برتر سخنوران با نفوذ

کاراکتر پنجم: خلاصه گویی

نفوذ یعنی اگر سه دقیقه زمان به شما برای سخنوری اختصاص داده شد تمام این سی دقیقه صرف صحبت کردن نشود. در سخنرانی به سبک سخنوران با نفوذ، مدت زمانی که برای تبادل نظر و تعامل با مخاطب صرف می شود دقیقا برابر با زمانی است که سخنران برای تبادل اطلاعات اختصاص می دهد.

در ابتدا کودکی محدوده زمانی که می توانیم برای تمرکز روی یک موضوع خاص اختصاص دهیم محدود است. شاید این بازه به مرور افزایش یابد اما در افراد سالم نهایت تمرکزی که می توانیم انتظار داشته باشیم 20 دقیقه است؛ و نه بیشتر!

مشاهده مقاله  ایجاد انگیزه در سخنرانی

ویژگی های شخصیتی برتر سخنوران با نفوذ

به طور کلی زمانی که مقابل جمعیت ایستاده اید تنها هشت ثانیه فرصت دارید تا توجه کامل مخاطب را به خود جذب کنید. اگر فراتر از این محدوده قدم بردارید احتمالا مخاطبان خود را از دست می دهید.

کاراکتر ششم: ارتباط با مخاطب

اهمیت استفاده از جملات هیپنوتیزم کننده یا شناخت تیپ های شخصیتی در سخنرانی در برقراری ارتباط با مخاطبان روشن می شود. نفوذ سخنران دقیقا زمانی مشخص می شود که در طول یک سخنرانی بلند مدت با بار علمی زیاد فرصت کافی برای تفهیم و تثبیت آن اطلاعات به مخاطب داده نمی شود. در چنین شرایطی سخنوران با نفوذ از ارتباط با مخاطب برای جا انداختن مفاهیم استفاده می کنند.

ویژگی های شخصیتی برتر سخنوران با نفوذ

در بسیاری از سخنرانی ها شاهد استفاده حاضرین از موبایل، تبلت یا لپ تاپ هستیم. موقعیتی که خود سخنرانی هرگز نمی تواند آن را کنترل کند یا مخاطب را وادار کند تا از موبایلش استفاده نکند. هر چند که احاطه ما روی مخاطبان آن قدر گسترده نیست که قادر باشیم ذهن آن ها را کنترل کنیم اما می توانیم با استفاده از تکنیک های انگیزشی برای مخاطبان، حواس آن ها را برای مدتی روی خود متمرکز نگه داریم.

کاراکتر هفتم: تکرار و مداومت

شاید تکرار خسته کننده باشد؛ اما آیا می دانید همین تکرار ها باعث می شوند دیگران بازگویی همان جملات شما را یادآوری کنند؟ آن چه که بیشتر فرار است و تصور می کنید احتمال دارد از ذهن مخاطب محو شوند را هدفگیری کنید و بیشتر تکرار کنید.

سه تا پنج بار تکرار در طول سخنرانی کافی است تا تمام بخش های فرار و فراموش شدنی سخنرانی در ذهن مخاطب تثبیت شود؛ بدون این که خودش خواسته باشد.

[تعداد: 1    میانگین: 1/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.