چگونه صدای واقعی سخنرانی خود را از قبل بشنویم؟

0 ۱,۱۷۲

چگونه صدای واقعی سخنرانی خود را از قبل بشنویم؟

اگر تا به حال صدای ضبط شده خود را شنیده باشید ,حتما می دانید که صدایی که در سرتان هنگام صحبت کردن می شنوید با صدایی که از ضبط صوت می شنوید متفاوت است.اما چرا این طور است؟ دیگران صدای صحبت کردن ما را چگونه می شنوند؟ چرا ما صدایی که در سرمان می شنویم را ترجیح می دهیم؟ اصلا چگونه صدای واقعی  سخنرانی خود را بشنویم ؟

صدای واقعی سخنرانی
چگونه صدای واقعی سخنرانی خود را بشنویم

هنگامی که صحبت می‌کنیم، تارهای صوتی مان ارتعاش تولید می‌کنند. این ارتعاشات در پوست، جمجمه و حفرات دهانی نیز ارتعاش ایجاد میکند. این نوسانات به شکل صوت ادراک می‌شوند. این ارتعاشات با امواج صوتی که از دهان ما خارج شده ترکیب می شود و به پرده صماخ گوش می رسد. به همین دلیل صدایی که ما از خودمان هنگام صحبت کردن می شنویم را هیچ کسی غیر از خودمان نمی تواند بشنود. صدایی که ما از طریق سر خود میشنویم در واقع صدایی عمیق و طنین دارتری است .اما وقتی صدای ضبط شده خود را می شنویم، به صدایی که دیگران از ما می شنوند گوش می دهیم. البته این به این معنا نیست که این صدا, صدای بدتری است، تنها به خاطر اینکه ما صدایمان را بدون طنین همیشگی می شنویم احساس می کنیم یک غریبه به جای ما صحبت کرده است. به همین دلیل است که اکثر افراد از شنیدن صدای ضبط شده خود متنفرند.

ما در این مقاله چند روش را به شما معرفی میکنیم تا بتوانید صدای واقعی  سخنرانی خود هنگام صحبت کردن را بشنوید.

مشاهده مقاله  سخنرانی آسانسوری چیست ؟

چگونه صدای واقعی سخنرانی خود را بشنویم؟

استفاده از ضبط صوت

راه های مختلفی برای شنیدن صدای واقعی خود هنگام صحبت کردن وجود دارد. معروفترین این روش ها ضبط کردن صدا و شنیدن صدای ضبط شده خود است. البته دستگاهای مختلف ضبط صدا میتواند کمی تفاوت ایجاد کنند. اما به هر حال صدای ضبط شده شما به صدای واقعی خود تان بسیار نزدیک است.

استفاده از پوشه برای شنیدن صدای واقعی خود

برای شنیدن صدای واقعی خود می توانید از دو پوشه بزرگ کمک بگیرید. برای این کار دو پوشه را در جلوی گوش های خود قرار دهید. این روش کمک خواهد کرد که بفهمید صدایتان برای دیگران به چه شکلی است. اگر پوشه در دسترس نبود از دستان خود کمک بگیرید البته ابن روش به خوبی پوشه جواب نمی دهد.

شنیدن صدای واقعی  خود در اتاق

به یک اتاق کوچک که وسایل خیلی کمی در آن وجود دارد (بدون فرش, تخت,مبلمان زیاد و سر و صدا) بروید. در گوشه ای از اتاق پشت خود را محکم به دیوار بچسبانید.  طوری که پشت سر و باسنتان به دیوار چسبیده باشد. سپس به آرامی دستان خود را پشت گوشتان گود کنید و حرف بزنید یا آواز بخوانید. این صدای واقعی شماست.

چگونه به صدای ضبط شده خود عادت کنیم؟

تعصبات ذهنی خود را نادیده بگیرید. وقتی صدای ضبط شده خود را می شنوید, به احتمال زیاد اولین فکری که به ذهنتان خطور می کند این است که :”این صدای من نیست! ” تنها را خلاصی از این احساس غریبگی و حتی نفرت, این است که به آن عادت کنید. اگر زیاد به این صدا گوش دهید، می توانید آن را بپذیرید.

مشاهده مقاله  کاربرد روانشناسی در سخنرانی

این یک شگرد روانی است که به آن “اثر قرار گرفتن در معرض ” نیز گفته می شود. این روش بسیار ساده می گوید: ما انسان ها چیزی که با آن اخت باشیم را ترجیح می دهیم. مثلا زمانی که دوستتان را در آینه می ببینید از نظرتان کمی عجیب و غریب به نظر می رسد. دلیلش این است که همیشه مستقیم او را می دیدید, بنابر این مغزتان این تصویر را کمی متفاوت بازتاب می کند. (و این تصویر را کمتر ترجیح می دهد).

یک پیشنهاد خوب برای این که به صدای واقعی خود حس بهتری داشته باشید این است که دست خود را در مقابل گوش خود قرار دهید, به طوری که یک دیوار بین دهان و گوش خود تشکیل دهید. (به این ترتیب صدا نمی تواند به طور مستقیم به گوش شما منتقل شود). این تمرین را چند بار در هفته انجام دهید تا کم کم به صدای واقعی خود عادت کنید. همچنین می توانید در حالی که شعر یا داستان کوتاهی را می خوانید صدایتان را ضبط کنید. به صدای ضبط شده خود گوش دهید و ایرادات آن را پیدا کنید. ایراداتی مثل مکث زیاد ,بد ادا کردن حروف و غیره ). انقدر این کار را انجام دهید تا با صدای واقعی خود انس بگیرید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.