فن مذاکره با رئیس برای این که در برابر خواسته هایتان سر خم کند!

6 ۸,۱۲۴

قلدربازی رئیس و به تنگ آمدن زیردستان حکایت دیروز و امروز نیست. داستان ریاست طلبی ما ریشه در تاریخ دارد و به همین دلیل امی باشد که همیشه ارتباط رئیس و کارمند پرحاشیه و پرتنش بوده است. هر چه قدر هم که کارمندان صبور و خوددار باشند باز هم حس و حال صندلی ریاست مانع از برقراری یک ارتباط صمیمی و بدون دردسر می شود؛ مگر این که فرهنگ این موضوع در اداره، شرکت یا محیط کوچک و بزرگ کاری نهادینه شده باشد. شاید رفتار این دسته از رئیس های قلدر ریشه در همان رفتارهای کودکانه آن ها در زمین بازی یا مدرسه داشته باشد که تلاش داشتند هر طور که شده است از بجه هایی با جثه کوچک توپ بازی را بقاپند. اکنون نیز همان رفتارهای بچگانه در آن ها وجود دارد و محیط کار به مثابه همان توپ و همان زمین بازی است؛ با این تفاوت که کارمندان دیگر آن بچه های بی دست و پایی نیستند که بخواهند زیر بار زور بروند. در چنین مواقعی که مصالحه و خویشتنداری جواب نمی دهد شاید بتوان با فن مذاکره با رئیس وارد زمین شد و بازی را یک هیچ به نفع خود تمام کرد!

تقریبا برای خیلی ها مذاکره کردن به خاطر رو به رو شدن با جواب منفی رئیس و این که دست رد به سینه آن ها بخورد دشوار است. این افراد پایداری و ثبات موقعیت خود را به هر نوع تغییری که باعث شود رئیس دیدگاهش نسبت به آن ها عوض شود ترجیه می دهند. اما واقعا اگر فکر می کنید استحقاق ترفیع رتبه را دارید یا این که شایسته است درخواست افزایش حقوق خود را به رئیس ارائه دهید پس چرا ایستاده اید؟ این بار برای گرفتن حقوق خود با فن مذاکره با رئیس وارد گفتگو منطقی شوید و حتی اگر لازم است برای آن بجنگید!

دانشگاه زندگی در این مطلب ابزار گفتگو و مذاکره را در اختیارتان قرار می دهد.

مشاهده مقاله  کنترل سرعت حرف زدن خود را در سخنرانی ها به دست گیرید!

فن مذاکره با رئیس برای متقاعد کردن او

حتما می دانید که ترفندهای متقاعد کردن دیگران با استفاده از فن بیان برای رئیس و کسی که با شما به صورت حرفه ای در ارتباط است جواب نمی دهد. اما اگر می پرسید چرا، باید بگوییم که توضیح این مسئله مفصل است. در واقع ما هنوز یاد نگرفته ایم که اصلا مذاکره چیست و چه تفاوتی با مکالمات روزمره ما دارد. اصلا مذاکره چه زمانی شروع می شود و چه موقعی می توان صحبت کردن با رئیس را مذاکره نامید.

فن مذاکره با رئیس برای متقاعد کردن او

سه رازی که درباره مذاکره کردن نمی دانستید

سه راز پیچیده وجود دارد که احتمالا هیچ وقت رئیس هوشمند و زیرک شما درباره آن به شما نگفته است و شاید به همین دلیل است که شما هرگز نتوانستید وارد یک مذاکره مستقیم با ارشد خود شوید؛ چه برسد به این که بخواهید در این مذاکره پیروز شوید!

مذاکره از آن جایی شروع می شود که “نه” بگوییم!

مهم ترین چیزی که ما را برای درخواست آن چه که واقعا مستحق آن هستیم مهار می کند ترس ما از نه شنیدن است؛ غافل از این که یک مذاکره نان و آب دار تازه با شنیدن واژه ترسناک برای برخی ولی دلچسب برای افراد موفق شروع می شود!

فرض کنید درخواست افزایش حقوق را به رئیس خود داده اید. اگر او بلافاصله با درخواست شما موافقت کند که دیگر مذاکره نکرده اید؛ چون این یک توافق خوب است که به سادگی رو به راه شده است. اما اگر رئیس شما به دلایلی درخواست شما را مردود اعلام کند و نخواهد موافقت به عمل آورد تازه فن مذاکره با رئیس شروع می شود.

فن مذاکره با رئیس برای متقاعد کردن او

زیادی خواهی اصل یک مذاکره است!

حتی اگر انسان قانع و مطیعی هستید در مذاکره با رئیس ملزم به زیاده خواهی هستید. این یک تجربه شخصی از برخورد اجتماعی افراد است که انسان ها لذت بیش تری از شنیدن جواب مثبت می برند وقتی که قبل از آن بارها جواب منفی شنیده باشند. اما چرا؟

مشاهده مقاله  با فن بیان درخواست موفقیت‌آمیز افزایش حقوق به رئیستان بدهید

به عنوان مثال اگر شما برای 5 درصد افزایش حقوق به رئیس خود درخواست دهید و او هم بلافاصله بپذیرد در چنین حالتی ممکن است خود را سرزنش کنید چرا 7 یا 10 درصد را مطرح نکردید. بنابراین توصیه می شود در یک مذاکره همواره زیاده خواه باشید و از بالا به پایین نزول کنید.

فن مذاکره با رئیس برای متقاعد کردن او

مذاکره بازی هوش و تمرکز است

مذاکره نظیر یک بازی حساس است که به تمرکز بالایی نیاز دارد. دو طرفی که پشت میز مذاکره می نشینند شبیه به دو خط موازی هستند. این دو خط موازی ممکن است هیچ وقت بر هم منطبق نشوند و هر چه قدر هم که بگذرد مسیر خود را به صورت مستقل طی کنند. سعی نکنید به زور آن ها را به هم نزدیک کنید! اگر مذاکره به جایی نمی رسد موقعیت فعلی خود را خراب نکنید.

توماس پینچن، نویسنده و رمان نویس معروف می گوید: کسی که با ترک کردن میز مذاکره پیش بینی می کند چیز کم تری از دست می دهد شخصی است موفق تر که در رقابت پیروز شده است.

فن مذاکره با رئیس برای متقاعد کردن او

اساس فن مذاکره با رئیس

صحبت کردن و یک مذاکره موفق با رئیس اصول خاصی دارد که بهتر است بدان توجه داشته باشید:

هم رنگ رئیس خود شوید!

می گویند خواهی نشوی رسوا، همرنگ جماعت شود! اما این بار همه آن جماعتی که شما باید همرنگ آن شوید رئیستان است. همرنگی نه به این معنا که با او هم عقیده شوید یا از ظاهر و رفتار او تقلید کنید؛ به این معنا که رفتار او را به خوبی آنالیز کرده و با توجه به روحیات او وارد عمل شوید.

بگذارید موضوع را کمی بازتر کنم. فرض کنید شما کارمندی نمونه اما به شدت زودرنج هستید که خیلی زود در برابر افراد حالت تهاجمی به خود می گیرید. با این حال می دانید که رئیس شما انسانی فوق العاده خونسرد است که با دیدن خشونت شما هم اثر نمی پذیرد. چاره چیست؟

مشاهده مقاله  تاثیر گذاری بر مخاطب در سخنرانی

برای لحظاتی هم که شده است روحیات و رفتار خود را برای شکستن یخ دیگران و شروع صحبت تا پذیرفته شدن درخواستتان با رئیس یا رئیسان همرنگ کنید!

فن مذاکره با رئیس برای متقاعد کردن او

خودخواهی و دندان گردی ممنوع!

در فن مذاکره با رئیس دقیقا مثل فن مذاکره با مشتری در یک معامله موفق موظف هستیم در برابر مزایایی که می گیریم خدمت یا محصول ارائه کنیم. چه فنونی می دانید؟ چه کارهایی می توانید انجام دهید تا دیگران بابت درخواست شما قانع شوند؟

فرض کنید شما مدیر بازاریابی یک شرکت بزرگ هستید. برای شما تامین تعداد زیادی فالوور در شبکه های اجتماعی آن شرکت و انجام کارهایی که در دایره فعالیتتان قرار نمی گیرد ساده است؛ اما قطعا قصد دارید در ازا این کارها مبلغ بیش تری به عنوان حقوق دریافت کنید. بدین منظور با معرفی خدماتی که می توانید خیلی بیش تر از قبل ارائه دهید و بدون دندان گردی درخواست خود را مطرح نمایید.

نقطه ضعف ها را فراموش کنید

در شرکتی که کار می کنید مسائل و موارد زیادی وجود دارد که بتوانید از آن ها به عنوان بهانه ای برای درخواست حقوق یا ترفیع مقام استفاده کنید؟ رئیس به شما و اعمالی که قبلا در حق او انجام داده اید مدیون است و می دانید که به خاطر این موضوع هم که شده است باید با درخواست های شما موافقت شود؟

فن مذاکره با رئیس برای متقاعد کردن او

در فن مذاکره با رئیس خود هرگز روی این دست موارد دست نگذارید. حتی به یاد آوردن کارهایی که قبلا بدون منت برای رئیس خود انجام داده اید ممکن است یک نقطه ضعف بزرگ برای او باشد که باعث شود نسبت به شما بدبین شود.

[تعداد: 2    میانگین: 2/5]
۶ Comments
  1. ساربانی

    ممنون خیلی موضوع خوبی بود

    1. جواد غفاری

      سپاسگزارم

  2. ایرج

    جواب میده؟

    1. جواد غفاری

      امتحان کنید. حتما جواب میده

  3. مطلب بسیار خوبی بود.ممنون

    1. جواد غفاری

      ممنون از لطفتون

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.