نقد و بررسی قانون 10-20-30 در ساخت پاورپوینت سخنرانی

0 ۹۰۲

در طول دوران تحصیل در دانشگاه، برای پشت سر گذاشتن یکی از واحدهای سخت و تاثیرگذار درسی خود، به ارائه یک سیمنار نه خیلی طولانی نیاز دارید که اتفاقا جلب رضایت استاد این درس، در امتیازی که می گیرید به شدت نیاز است. مطالب آمده شده است. حالا نوبت یه طراحی پاورپوینت است. شما هیچ چیزی درباره قوانینی مثل قانون 10-20-30 در ساخت پاورپوینت و امثال آن نمی دانید جز پاره ای اطلاعات درباره روش ارائه درس هنگام سخنرانی و برگزاری سیمنارهای کلاسی با همین تعداد محدود دانشجو دور و اطرافتان. در حال حاضر احتمالا این سوالات ذهن شما را به خود مشغول ساخته است:

  • چه تعداد اسلاید برای سخنرانی نیاز دارم؟
  • در هر اسلاید چه اندازه متن یا هر نوع محتوا دیگری مثل عکس باید گنجانده شود؟
  • چه قدر باید پا به پای این اسلایدها سخنرانی کنم؟ نیم ساعت؟ یک ساعت؟ یا بیشتر؟

شاید با تنظیم عنوان اسلایدها و به دنبال آن پاره دیگری از موارد مثل تنظیم تعداد اسلایدها آشنا باشید. اما در فن سخنرانی، قوانین از پیش نوشته شده ای به عنوان الگو برای سخنرانان وجود دارد که راهنما خوبی برای برگزاری سخنرانی ها است. قانون 10-20-30 یکی از این راهنماها اثبات شده است که طرفداران و البته مخالفان خود را دارد.

در این مطلب، سعی داریم نگاهی گذرا و کلی به این قانون، مزایا و معایب استفاده از آن در طراحی اسلایدهای سخنرانی و ساخت پاورپوینت داشته باشیم.

نقد و بررسی قانون 10-20-30 در ساخت پاورپوینت

قبل از نقد این قانون، باید ابتدا آن را به خوبی بشناسیم. گای کاوازاکی، یک بازرگان و کارآفرین آمریکایی است که سخنرانی و فن بیان خود را، کلید اصلی موفقیتش در کسب وکار می داند. او قانون 10-20-30 را به شکل زیر شرح می دهد:

  • 10 اسلاید، تعداد بهینه اسلایدها در ساخت پاورپوینت برای هر گونه سخنرانی است
  • 20 دقیقه طولانی ترین زمانی است که یک سخنران هنگام پیروی از این قانون، مجاز است صحبت کند
  • 30، کوچک ترین فونتی است که شما برای طراحی اسلایدهایتان از آن استفاده می کنید
مشاهده مقاله  سخنرانی چرچیلی: تحلیل فن بیان وینستون چرچیل

نقد و بررسی قانون 10-20-30 در ساخت پاورپوینت

نظرتان درباره این قانون چیست؟ فکر می کنید برای سخنرانی که زمانبندی اصولی در سخنرانی دارد، تبعیت از این قانون چه مزایا و معایبی خواهد داشت؟

آن چه باید در قانون 10-20-30 دوست بدارید!

هر کسی از این قوانین در تمرین سخنرانی خود استفاده کرده و آن ها را روی صحنه نیز پیاده کرده است، بهبود چشمگیری به لحاظ کیفی در نطق خود مشاهده کرده است. مزایا این قانون را با هم مرور خواهیم کرد:

10 اسلاید سخنران را مجبور به انتخاب های آگاهانه می کند

اگرچه 10 اسلاید کمی ظالمانه و محدودکننده به نظر می آید اما حداقل به حفظ ارزش سخنان شما در مقابل مخاطبان کمک می کند؛ اگرچه خیلی از افراد 20، 30 یا حتی 100 اسلاید هم برای سخنرانی یک ساعته خود انتخاب می کنند.

محدود شدن تعداد اسلایدها در قانون 10-20-30 باعث می شود سخنران برای درج محتوا با حساسیت و تامل بیشتری عمل کند و بداند که هر اسلاید با توجه به محدودیت تعداد، حکم طلا را برای او دارد! به علاوه این قانون سخنران را برای طراحی حرفه ای تر اسلایدها ترغیب می کند.

20 دقیقه برای برقراری ارتباط، وقت زیادی است!

20 دقیقه زمان خیلی خوبی است؛ حتی اگر به شدت روی زمان حساس هستید! محدود شدن زمان به شما چیزهای زیادی را یاد می دهد. یاد می دهد تا داستان های حاشیه ای اضافی را که مدام بحث پشت بحث می آورد با حذف کنید، تعارف های بیهوده هنگام شروع و پایان سخنرانی را برای همیشه ترک کنید و جزئیاتی را که تنها 5 درصد مخاطبان به آن ها اهمیت می دهند را از بدنه سخنرانی حذف نمایید.

همین که با محدودیت زمان به مرور توانستید بخش های اضافی را حذف کنید، 20 دقیقه زمان زیادی برای شما محسوب می شود و می توانید از آن برای برقراری بهتر ارتباط استفاده کنید.

مشاهده مقاله  شی نورانی سخنرانی چیست؟

نقد و بررسی قانون 10-20-30 در ساخت پاورپوینت

فونت 30 خوانایی متن را تضمین می کند

فقط در صورتی که مخاطبان شما زیاد باشند اما صفحه نمایشی که در اختیار دارید کوچک باشد، آن گاه فونت 30 برای مخاطبان شما خوانایی کافی دارد. در صورتی که شرایط بهتر است حتما از فونت های بالاتر استفاده کنید و مطابق با قانون 10-20-30 از فونت های بزرگ تری ترجیحا استفاده کنید. البته با فونت 30 هم می توانید خوانا بودن متن ها را برای مخاطبان خود تضمین کنید.

آن چه که شما را از قانون 10-20-30 بیزار می کند!

در قوانین سخت گیرانه سخنرانی از جمله همین قانون، چند مزیت نهفته است که باید آن ها را دوست بدارید:

هر موقعیتی در سخنرانی، خاص است!

قبل از هر چیز به یاد داشته باشید که این قانون توسط یک بازرگان موفق و سرشناس آمریکایی به کار گرفته شده است و به نوبه خود خاص است. با توجه به این که هر موقعیتی در سخنرانی، خاص است، آیا می توان این قانون را تامیم داد؟

نقد و بررسی قانون 10-20-30 در ساخت پاورپوینت

تعداد اسلایدها در این قانون محدود و خیلی وقت ها ناکافی است!

همان طور که گفتیم، طبق عادت سخنرانان حرفه ای، هرگز نمی توان برای تعداد اسلایدها عدد خاصی مشخص کرد و این به نیاز شما و موضوع بحث بستگی دارد. از این رو تعجب کنید اگر برای تنظیم تعداد اسلایدهای خود این دیدگاه ها را می شنوید:

  • همیشه باید 10 اسلاید داشته باشید
  • برای هر دقیقه قطعا یک اسلاید کفایت می کند
  • برای هر موضوع داخل بحث، یک اسلاید کافی است
  • بیش تر از 5 تا اسلاید توصیه نمی شود

از آن جایی که تعداد اسلایدها کاملا بر نیازهای شما منطبق است، پس چنین قانونی به جهت تعدد اسلایدها مردود خواهد بود؛ مگر این که شما اصلا نخواهید از اسلاید استفاده کنید یا برای سخنرانی ده دقیقه ای شما، همین تعداد کافی است.

مشاهده مقاله  مروری بر کتاب اسلاید: شناسی برای طراحی حرفه‌ای پاورپوینت

مدت زمان برای حرف زدن کم است

طبق این قانون، در سخنرانی یک ساعته، شما تنها مجاز به استفاده از یک سوم زمان به حرف زدن هستید و باقی آن را باید به پرسش و پاسخ و بحث های جانبی اختصاص دهید. اگرچه این راهنما به صورت عمومی خوب است؛ اما برای هر نوع سخنرانی جوابگو نیست!

در سخنرانی ها همه چیز نسبی است. اصلا باید دید که در برنامه گفتگو ما، زمانی برای پرسش و پاسخ در نظر گرفته شده است یا نه؟ اگر چنین نیست که استفاده از قانون 10-20-30 از همان ابتدا منتفی خواهد بود. اگر زمان پرسش و پاسخ دارید، در عوض شاید بهتر باشد 20 دقیقه خود را تا 35 دقیقه برسانید و باقی را به مخاطبان اختصاص دهید.

نقد و بررسی قانون 10-20-30 در ساخت پاورپوینت

سایز فونت 30 یا بیشتر همیشه خوب نیست!

سایز 30 بهینه است؛ اما گاهی می تواند خیلی کوچک و گاهی هم خیلی بزرگ باشد! به طور کلی انتخاب سایز بهینه برای فونت به عوامل زیر بستگی دارد:

  • چه مقدار مطلب در اسلاید قرار است قرار گیرد
  • تضاد یا کنتراست بین رنگ پس زمینه و رنگ متون چه طور است
  • روشنایی سالن سخنرانی چه طور است
  • فاصله شما روی صحنه، با مخاطبانی که نشسته اند دقیقا چه قدر است
  • کیفیت پروژکتور چگونه است
  • قدرت دید مخاطبان از این فاصله به صورت میانگین چه طور خواهد بود
  • مدت سخنرانی و زمانی که باید مخاطب به صفحه خیره شود چه قدر خواهد بود

فراموش نکنید سخنرانی از پاورپوینت ها فراتر است!

چه پاورپوینت خوانا باشد و چه برای خواندن آن مشکلی وجود داشته باشد نباید فراموش کنید که قبل از پاورپوینت، این خود شما هستید که باید شنیده شوید و مخاطب بتواند به شما گوش کند.

[تعداد: 1    میانگین: 4/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.