چه طور قدرت خارق العاده کلمات را در مکالمات خود آزاد کنیم؟

0 ۱,۲۸۹

شما صحبت می کنید، آبشار کلمات به آرامی در جریان است و هر لحظه ممکن است با یک واژه تازه خروش کند. الان انگار بالاخره حس کرده اید که قادر شده اید سر صحبت را باز کنید، وارد یک گفتگو شوید و آن مکالمه را تا چند دقیقه به خوبی و خوشی حفظ کنید. همه چیز به خوبی پیش می رود تا این که به دقایق حساس نزدیک می شوید. حالا وارد دقیقه وحشتناک دهم شده اید اما دیگر نه خبری از مخاطب است و نه خبری از آن گفتگو گرم و صمیمی! همه چیز در سکوت مطلق فرو می رود. در این سکوت زجرآور چه خواهید کرد؟ به گذشته نگاه می کنید و تصور کرده اید شاید اشکالی در شیوه برقراری ارتباط بوده است؟کلمات چه طور؟ قدرت خارق العاده کلمات را باور دارید؟

واکنش شما در لحظاتی که به خاطر خامی، بی تجربگی و حواس پرتی ما یک مکالمه به یک سکوت تلخ منتهی می شود چیست؟ معمولا این موقعیت را در برخورد با آشنا تجربه کرده اید یا غریبه ها؟ بله درست است؛ بسیاری از ما در رویارویی با غریبه ها دچار این مشکل می شویم؛ چون معمولا در برخورد با دوستان و با علم بر سلایق و علاقمندی های آن ها می توانیم موضوع جالب و جذاب را برای بحث کردن با آن ها پیدا کنیم. اما در برخورد با غریبه ها اکثر ما معمولا چنین پیش زمینه ای را نداریم تا بتوانیم کامل مجهز وارد یک گفتگو نزدیک شویم.

این مشکل را چه در برخورد با دوستان و چه در برخورد با غریبه ها تجربه کنید یک راه حل کلیدی و قطعی دارد؛ بهره گیری از قدرت خارق العاده کلمات! در ادامه می آموزیم که چه طور از نمونه های نمود همین قدرت در بسیاری از کلمات روزمره خود استفاده کنیم.

چه طور قدرت خارق العاده کلمات را در مکالمات خود آزاد کنیم؟

واژه ها به اندازه یک انسان گاهی هوشمند می شوند، اثر می گذارند، الهام بخش می شوند، انگیزه می دهند، ما را در متقاعد کردن یکدیگر یاری می دهند، به ما کمک می کنند چیزی را رد یا تایید کنیم و خلاصه اولین بذر های موفقیت یا شکست را در زندگی ما می پاشند.

مشاهده مقاله  12 نکته برای این که با مکث و وقفه هایتان در سخنرانی خوش بدرخشید!

چه طور قدرت خارق العاده کلمات را در مکالمات خود آزاد کنیم؟

Darlene Price، نویسنده کتاب Well Said در کتاب خود چنین می نویسد: کلماتی و قدرتی که دارند به خوبی نشان می دهند ما چه کسی هستیم، چه می کنیم و چه تفکری داریم. به یاد داشته باشید که:

چه قرار باشد برای یک ملت برای یک جنبش بزرگ الهام بخش باشیم، چه قرار باشد یک محصول تازه تولید کنیم و چه به دنبال مرمت یک رابطه تازه باشیم این قدرت خارق العاده کلمات است که تاریخ را عوض می کند!

کلمات برای آینده کسب و کار ما

در محیط کار همه ما به یک توافق دوجانبه نیاز داریم. توافق مثبتی بین اموراتمان و کلماتی که برای گذران امورات خود انتخاب می کنیم. توسعه مشتریان، ایجاد اعتماد میان افراد، برقراری ارتباط، ایجاد اعتبار برای افراد نزد یکدیگر و …همه و همه از مزایا بهره گیری صحیح از قدرت خارق العاده کلمات می باشند.

مروری بر کلمات انگیزشی برتر در دنیا

بر اساس تجربیات هر چند شخصی و مختصر، اما جامع، کلماتی در دنیا شناخته شده اند که با توجه به ارتباط آن ها با دو حس لذت و سادگی برای افراد، از جمله محبوب ترین و اثرگذارترین کلمات دنیا برشمرده می شوند. به برخی از این واژگان دقت کنید:

مقرون به صرفه
بهترین
راحت
آسان
سریع
رایگان
ضمانت
بیشتر
جدید
قدرت
کاهش دادن
نتایج
بی خطر
صرفه جویی
زمان

چه طور قدرت خارق العاده کلمات را در مکالمات خود آزاد کنیم؟

تمام این کلمات، بخشی از پروژه تبلیغاتی برندهای معتبر دنیا بوده اند که اتفاقا در طرح های تبلیغاتی ایرانی هم وارد شده اند. برخی از کلمات نظیر ارزان، صرفه جویی، جدید و …حس متفاوتی را به مشتریان القا می کنند. حسی که به آن ها می گوید در حال برد هستند و انگار قرار است به واسطه پیروی از این کلمات به پیروزی بزرگی دست یابند.

مشاهده مقاله  فنون سخنوری هیتلر ، بزرگ‌ترین سخنران و ناطق تاریخ

این حس دقیقا توسط کلمات هیپنوتیزم کننده هم منتقل می شود. مثلا وقتی که سخنران مدام از کلمات متمایز، تفاوت، بهترین یا برترین استفاده کند و یک گروه را با استفاده از این کلمات تبدیل به یک تافته جدا بافته کند خود به خود مخاطب این نتیجه را می گیرد که به واسطه حضور در این گفتگو یک سر و گردن از بقیه بالاتر است!

ویژگی مهم قدرت خارق العاده کلمات هدف قرار دادن رفتارهای دیگران است؛ خصوصا رفتارهای خرید یا رفتارهای کاربری. به عنوان مثال اگر شما قرار باشد با فن بیان خود یک دستگاه دوچرخه را به فروش برسانید شاید بهره گیری از واژه های مقرون به صرفه، سریع، پرشتاب و ارزان در کنار هم ترکیب مناسبی باشید. مثلا:

“اگر به دنبال یک جنس مقرون به صرفه باکیفیت هستید که شتاب خوبی هم نسبت به بقیه داشته باشد این نمونه را پیشنهاد می کنم”

چند استراتژی کلی در بهره گیری از قدرت کلمات

در بهره گیری از قدرت مثال نزدنی برخی از کلمات در ترغیب کردن دیگران برای دنبال کردن ما، ایجاد انگیز در مخاطبین و جذب آن ها می توان استفاده کرد:

استفاده از “شما” به جای “من”

در صحبت کردن با دیگران از قدرت خارق العاده “شما” به جای تکرار “من” یا “ما” های تکراری غافل نشوید. مرتبا استفاده کردن از کلمه “شما” و خطاب قرار دادن طرف مقابل به جای اشاره به خود باعث می شود مخاطب با یک علامت سوال بزرگ به فکر فرو برود: دقیقا چه چیزی در این حرف نهفته است که به من برمی گردد؟

مشاهده مقاله  6 راه برای استفاده از تضاد در سخنرانی و جذاب‌تر کردن آن

چه در مکالمات خودمانی و محاوره ای و چه در صحبت های رسمی و خاص از به کار بردن “من” ترجیحا خودداری کنید به جای خودتان بیشتر به طرف مقابلتان بپردازید!

قدرت “اسامی”

اسامی هم به عنوان پاره ای از کلمات در زمره همان کلمات قدرتمندی قرار می گیرند که اتفاقا مورد بحث ما هستند. نام هر نفر کوله باری از احساسات است. خطاب کردن هر نفر به وسیله نام او یعنی شما هم در این احساسات شریک شده اید و این بار به جای استفاده از عناوین رسمی برای اسم طرف مقابل ارزش قائل شده اید.

عبارات قدرتمند در مکالمات روزمره

توصیه می کنیم در مکالمات خود حتما از این عبارات استفاده کنید تا به قدرت خارق العاده کلمات ایمان بیاورید!

بگذارید همه چیز را شفاف کنم…

این جمله در زبان فارسی معادل های بسیاری دارد. مثل جمله “بگذارید با هم رو راست باشیم”؛ اما چنین چمله ای هیچ وقت حس خوبی در مخاطب القا نمی کند. چون تصور می کند شما پیش از این به او دروغ می گفتید!

بگذارید با یک مثال پیش برویم…

مثال زدن قدرت خارق العاده کلمات را به خوبی نمودار می کند. مثلا بلافاصله بعد از توضیح دادن یک مفهوم پیچیده که احساس می کنید مخاطب چندان از آن سر در نیاورده است این جمله را به کار ببرید. شاید خنده دار باشد اما اکثرا تمایل بالایی به این جمله نشان می دهند. ممکن است دلیلش تمایل ما به شنیدن تجربیات و تحلیل های شخصی یکدیگر باشد؛ واگرنه هیچ وقت شایعه سازی و حاشیه سازی برای افراد مشهور تا به این حد به عنوان یک صنعت مستقل در دنیا رشد نمی کرد!

دلیل دیگر آن هم می تواند تمایل اکثریت به شنیدن داستان سرایی باشد؛ چیزی که اگر مسائل روزمره با آن ترکیب شود جذاب و جذاب تر شود.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.