محدودیت ‌هایتان را بشناسید

0 ۱۸۷

محدودیت هایتان را بشناسید

به فراخور بزرگی یا کوچکی‌تان، موانع برایتان بزرگ یا کوچک به نظر می‌رسند.

اوریون سویت ماران

محدودیت هایتان را بشناسید

میان جایگاهی که امروز دارید و جایی که می‌خواهید در آینده داستِ باشید، مانع با اغلب موانع متعددی وجود دارد که جزئی موفقیت شمارا می‌گیرند. برای آنکه بتوانید از لحظات بحرانی به‌خوبی عبور کنید و به اهداف شغلی و شخصی خود برسید، باید محدودیت‌هایتان، یعنی عواملی که مانع پیشرفتتان می‌شوند را بشناسید.

نقطه آغاز بررسی محدودیت‌ها این است که شما به‌طور کامل اهدافتان را مشخص کنید. می‌خواهید به چه جیزی دست‌یابید، از چه چیزی اجتناب کرده یا خواهان حفظ آن هستید؟ اگر مسائل مالی مدنظر است، چه مقدار پول و در چه دوره زمانی باید به دست آورید؟ هر چه اطلاعات شما در مورد چیزی که می‌خواهید، روشن‌تر و واضح‌تر باشد، تعیین بهترین راه برای دستیابی به آن برایتان راحت‌تر می‌گردد.

اهدافتان را روی کاغذ بنویسید و از افعال زمان حال استفاده کنید؛ مثلاً می‌توانید بنویسید: ((اهداف این است که تا ۳۰ ماهمی ۰00/۵۰ دلار وجه نقد به دست آورم.))

این نوع هدف دقیق و قابل‌سنجش است. با این سطح شفافیت، به‌راحتی می‌توانید مشخص کنید چقدر به هدف خود نزدیک‌تر شده‌اید. همچنین از آنجائی که برای رسیدن به هدفتان موعدی را در نظر گرفته‌اید، می‌توانید با توجه به آن میزان پیشرفتتان را بسنجید.

وقتی هدفتان را مشخص کردید، فهرستی از اقداماتی که باید برای رسیدن به آن انجام دهید را تهیه کنید. چه‌کارهایی را باید انجام دهید تا از جایگاه فعلی‌تان به‌جایی که می‌خواهید، برسید و محدودیت هایتان چیست؟

مشاهده مقاله  لازم نیست این‌قدر نگران ورزش کردن در سال جدید باشید

محدودیت

مانع اصلی را تعیین کنید

پس‌ازآنکه هدف و برنامه‌تان را مشخص کردید، از خود بپرسید: ((چه عاملی مرا دررسیدن به این هدف محدود می‌سازد؟))

مانع یا تنگنای اصلی‌تان چیست؟ روش دیگر در مطرح کردن این پرسش این است، ((چرا من در حال حاضر به هدف نرسیده‌ام؟))

ممکن است هدف شما، سطح معینی از تولید، سطح معینی از فروش یا سطح خاصی از سود خالص یا ناخالص باشد و مانع اصلی نیز می‌تواند مربوط به مسائل فنی، نیروی انسانی، مالی، فروش یا مشتریان باشد. همواره یک مانع یا مشکلی عمده وجود دارد که سرعت دستیابی شما به مهم‌ترین هدفتان را تعیین می‌کند. وظیفه شما، شناسایی کامل این مانع و محدودیت است، به‌نحوی‌که بتوانید برای کاهش تأثیر آن دست‌به‌کار شوید.

ابتدا یک تحلیل درونی به عمل‌آورید

وقتی پای تحلیل مانع به میان میاید، درخواهید یافته ۸۰ در صد از محدودیت‌هایتان درونی هستند. ممکن است این محدودیت‌ ها در داخل خودتان یا شرکتتان باشند. تنها ۲۰ درصد از محدودیت‌ هایتان، بیرونی یعنی خان از خودتان و شغلتان خواهند بود.

روند تحلیل موانع را با پرسیدن این سؤال آغاز کنید: چه عاملی در من یا در کارم وجود دارد که مانع اصلی میان شما و هدفتان، ترس از شکست یا ترس از طرد شدن است. این ترس شمارا انجام اقدامات لازم برای رسیدن به آنچه می‌خواهید و نیاز دارید، بازمی‌دارد.

ترس‌ها تردیدهای عمیق در بهانه‌هایتان نمایان می‌شوند. در اغلب موارد، این بهانه‌ها دلایلی هستند که به‌طور کاملاً ماهرانه شکل می‌گیرند تا شما ندانسته آن‌ها را برای قرار دادن خود در جایگاه یک قربانی یا کسی که هیچ اختیار یا کنترلی بر حوادث پیرامونش ندارد، به کار ببرید. وقتی شما بهانه‌تراشی کرده یا دیگران را مقصر قلمداد می‌کنید خود را از مخمصه خلاص کرده و این‌چنین خود را از قید انجام هر کاری که وضعیتتان را اصلاح کند، آزاد می‌سازید. هرگز اجازه ندهید که چنین اتفاقی برایتان بیفتد.

مشاهده مقاله  قانون پارتو چیست؟

بهانه‌تان را بیازمایید

روشی وجود دارد که شما می‌توانید به کمک آن بهانه‌هایتان را بیازمایید تا به معتبر بودن آن‌ها پی ببرید. فقط از خود بپرسید: ((آیا فرد دیگری هست که با همین بهانه توانسته باشد به جلو حرکت کرده و باوجود همه این‌ها به موفقیت برسد؟))

اگر با خودتان صادق باشید، فوراً”می‌فهمید که حداقل هزار نفر، هستند که وضعیتشان بسیار بدتر از چیزی است که شما تصور آن وامی‌کنید، اما بااین‌حال بازهم به موفقیت دست‌یافته‌اند. در چنین مواردی، عذر شما غیرموجه است. پس نگذارید بهانه‌هایتان بیش از این مانع پیشرفتتان شوند.

محدودیت ها

موانع بیرونی را شناسایی کنید

دومین نوع محدودیت‌ها که مسبب ۲۰ درصد بقیه تنگناها به شمار می‌روند، عوامل بیرونی هستند، چنین موانعی به فعالیت یا عدم فعالیت افراد دیگر مربوط می‌شوند. ممکن است این محدودیت‌ها با بازارها، مشتریان، فروش، زاییده‌ای بانکی، پرداخت مطالبات و عوامل دیگر در ارتباط باشند. حتی اگر موانع اصلیتان، اموری بیرونی بوده و به همین جهت به‌نوعی خارج از کنترل شما باشند، تقریباً همواره راهی برای مقابله با آن‌ها وجود دارد.

برای تمرین، به تفکری که من آن را ((تفکر بدون محدودیت)) می‌نامم بپردازید. برای یک‌لحظه تصور کنید که هیچ محدودیتی ازلحاظ دانش یا مهارت، دوستان یا روابط، پول یا منابع بر سر راهتان قرار دارند. تصور کنید که می‌توانید، به هر چه در زندگی می‌خواهید برسید. اگر چنین باشد، چه‌کاری را بی‌درنگ انجام می‌دهید؟

اگر بدانید که هیچ‌گاه با شکست مواجه نمی‌شوید، هدف بزرگی که خود را برای رسیدن به آن آماده می‌کنید، چیست؟ اگر موفقیتتان در هر هدفی، کوچک یا بزرگ، کوتاه‌مدت یا درازمدت، تضمین می‌شد، آنگاه برای دستیابی به کدام هدف وارد عمل می‌شدید؟

مشاهده مقاله  هر زمان که از زندگی خود خسته شدید، این مقاله را بخوانید

اولین گامی که برای رسیدن به این هدف برمی‌دارید، کدام است؟

توجه خود را معطوف مانع اصلی‌تان کنید

زمانی که مانع اصلی را در هر حوزه از فعالیتتان مشخص کردید، مصممانِ توجه خود را مانند یک اشعه لیزری معطوف کوچک کردن آن مانع کنید، خود را با مشکلات کوچک حاشیه‌ای مشغول نسازید. تنها به مانع بزرگی که بیش از هر عامل دیگر شمارا از رسیدن به موفقیت بازمی‌دارد، بپردازید. از بین بردن این مانع بیش از هر کار دیگری می‌تواند به شما در دستیابی به مهم‌ترین هدفتان کمک کند.

 

اقدامات مناسب در لحظه بحران

۱-مهم‌ترین هدفی که در حال حاضر قادر به دستیابی به آن هستید، هدفی که می‌تواند بیشترین تأثیر را بر شرایط فعلی‌تان بگذارد را مشخص کنید.

۱-مانع با تنگنای مهمی که سرعت دستیابی شما به آن هدف را تعیین می‌کند، مشخص کنید. برای از بردان هر کاری می‌توانید انجام دهید.

((همواره، به خاطر داشته باش که عزم تو برای دریابی به موفقیت از هر عامل دیگری مهم‌تر است.))

آبراهام لینکلن

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.