مروری بر معجزه اپیستروف ، تکرار و افزونگی در فن بیان

3 ۵۹۶

اپی فورا را به یاد می آورید؟ تکرار کلمات مشابه در انتهای عبارت هایی که به کار می بریم به شرط این که از پیوستگی و قواعد خاصی پیروی کند اپی فورا یا اپیستروف نامیده می شود. به جهت این که در اپی فورا کلمات انتهایی بیش تر تکرار می شوند سخنرانی ها جنبه نمایشی به خود می گیرند، روی کلمات بزرگ و وسیعی که زبان از بیان عظمت آن ها قاصر است (نظیر مردم، مشکلات، اتحاد، سلطه و توانایی) تاکید و تشدید بیشتری وارد می شود و صحبت ها آهنگ، وزن و ریتم می یابند.

نلسون ماندلا در کیپ تاون، 11 فوریه 1990 اپیستروف را به این شکل در فن بیان خود به کار می گیرد:

مبارزه ما به لحظه قطعی خود رسیده است. درخواست ما از مردم این است که این لحظه را بقاپند؛ لحظه ای که در روند دموکراسی بدون وقفه و متداوم است. من در مقابل سلطه سفید مبارزه کرده ام و اکنون با سلطه سیاه مبارزه می کنم.

در سخنان ماندلا که در کیپ تاون، منطقه ای در آفریقا مطرح شد دو کلمه “لحظه” و “سلطه” با کمک اپی فورا پررنگ یا هایلایت شده اند. با این حال به جز اپیستروف ابزارهای دیگری مثل تکرار و افزونگی در فن بیان بزرگان دنیا دیده می شود که می توان از آن ها برای تقویت سخنرانی ها و نطق ها بهره مند شد. همراه با ما  در مروری بر معجزه اپیستروف، تکرار و افزونگی در فن بیان بمانید.

معجزه اپیستروف ، تکرار و افزونگی در فن بیان

برای یک سخنران، شاید درک و تمیز دادن مفاهیم مختلفی که در فن بیان مطرح می شود دشوار باشد. مثلا پارادوکس چه تفاوتی با اپیتسروف دارد؟ تکرار با اپیستروف فرق می کند؟ افزونگی چیست و اصلا چه مواقعی باید از آن استفاده کرد؟

معجزه اپیستروف ، تکرار و افزونگی در فن بیان

به منظور شفاف سازی همین مفاهیم، در سه بخش جداگانه به بررسی هر یک می پردازیم:

مشاهده مقاله  6 درسی که از فن بیان اوباما در مذاکرات می‌آموزیم

مروری بر اپیستروف و کاربردهای آن در فن بیان

اپیستروف نقطه مقابل آنافورا می باشد. همان طور که در استفاده از اصطلاحات و ضرب المثل ها باید در سخنرانی هوشیار بود در استفاده از اپی فورا هم باید نهایت توجه را به خرج داد. اپی فورا زمانی جواب می دهد که تفاوت ها جزئی و خیلی ظریف باشد. طوری که یکنواختی و نزدیکی خاصی بین کلمات احساس شود. فن سخنرانی بیل گیتس در 7 ژوئن 2007 در دانشگاه هاروارد به خوبی این تفاوت های ظریف را به تصویر می کشد:

من در این دانشگاه محوطه کالج را برای میلیون ها دانشجو در این کشور که سعی داشتند به هر طریق از زیر فرصت علمی به وجود آمده فرار کنند گسترش دادم؛ اما از میلیون ها دانشجو در کشور های در حال توسعه که در فقر و نداری زندگی می کردند غافل بودم.

جاستین تودوو نیز در در سوم اکتبر 2003 در سخنرانی اش در سوگ از دست دادن پدرش از اپیستروف استفاده نموده است:

اما بیش از هر چیز او برای من پدر بود؛ وچه پدری! او ما را با عشق و عزت نقسی که زندگی اش را فراگرفته بود بزرگ کرد. او به ما یاد داد روی پای خودمان بایستیم، به ما یاد داد خودمان را باور داشته باشیم و مسئولیت خودمان را بپذیریم.

شاید تنها عیبی که بتوان درباره اپیستروف مطرح کرد شکل بیان آن باشد. در واقع در گفتگوهای روزمره معمولا پایان جملات به صورت مجهول بیان می شود و همین موضوع از شدت اپی فورا نسبت به مواقعی در حالت معلوم به کار رود می کاهد.

معجزه اپیستروف ، تکرار و افزونگی در فن بیان

راهنما استفاده از اپیستروف در سخنرانی های عمومی

با توجه به سه نکته زیر می توانید در هر جا که هستید، در سالن سخنرانی یا در جمع های کوچک دوستانه از اپی فورا استفاده کنید:

افراط و تفریط در استفاده از اپی فورا

در بزرگ ترین سخنرانی هایی که عمدتا با اهداف سیاسی برگزار شده اند نهایتا دو بار از اپیتسروف استفاده شده است. در انتخاب جملات و جایگاه استفاده از آن ها، همچنین دفعات به کارگیری اپیتسروف دقت کافی را به خرج دهید.

مشاهده مقاله  شی نورانی سخنرانی چیست؟

استفاده از کلمات کلیدی در اپی فورا

در نمونه هایی که بالاتر معرفی شد و قبلا نیز تحلیل کردیم، این کلمات کلیدی بودند که مرتبا تکرار  می شدند. مثلا مثلا مالکوم ایکس با هدف قرار دادن کلمه “اروپایی ها” سعی داشت  روی سلطه آن ها بر سرزمین های آسیایی تاکید نماید یا مارتین لوتر کینگ جونیور به “اتحاد” و “همبستگی” بیشتر پرداخته بود.

مکث و تغییرات تن صدا

اهمیت تن صدا در سخنرانی به عنوان یکی از شاخصه های صدا بر هیچ کسی پوشیده نیست. برای رسیدن به حداکثر اثرگذاری اپی فورا بین جملات وقفه ایجاد کرده و همزمان تن صدا را نیز تغییر دهید.

معجزه اپیستروف ، تکرار و افزونگی در فن بیان

مروری بر تکرار و کاربردهای آن در فن بیان

در بحث تکرار در فن بیان، موضوع گسترده تر از اپی فورا می شود. تکرار مجموعه ای از مفاهیم اپیتسروف یا اپی فورا، آنافورا و ایزوکلون تقسیم بندی می شود. (نام تمامی این مفاهیم برگرفته از اسامی یونانی می باشد)

هر یک از این مفاهیم شباهت هایی با هم دارند. مثلا در مفهوم ایزوکلون که بیشتر در سخنرانی های حماسی و تاریخی استفاده می شود علاوه بر رعایت اصولی که به آزاد کردن قدرت خارق العاده کلمات کمک می کند به برابری ساختارهای دستوری و موازی بودن ارکان گرامری توجه ویژه ای می شود. مثلا اگر قرار باشد در دو جمله تکرار داشته باشید، این دو جمله حتما با از نظر طولی و ساختار معلوم مجهول با هم یکسان باشند تا وزن و آهنگ مطلوبی ایجاد شود.

بهترین راه برای تشخیص الگو مناسب تکرار قرار دادن کلمات دو جمله به صورت ستونی در کنار هم است. با این کار کلمات مشترک به راحتی مشخص شده و می توانید آن ها را هایلایت کنید.

مشاهده مقاله  هنر مطالبه و درخواست کردن از دیگران: چه طور از اطرافیانمان چیزی بخواهیم؟

تکرار در فن بیان باراک اوباما

باراک اوباما، یکی دیگر از نامداران تاریخ سیاسی آمریکا در استفاده از تکرار در سخنرانی هایش شهرت بسیاری دارد. اوباما نه به خاطر رعایت نکات دستوری یا ریتم، بلکه به دلیل تاکید روی اسامی از تکرار و انواع آن استفاده می کرده است:

در داستان آمریکا،هیچ وقت هیچ چیز درباره امید دروغ نبوده است. زمانی که به ما گفته می شد آمادگی کافی ندارید، نمی توانید، نسل آمریکایی با یک عقیده که روحیات مردم را تقویت کرد دوام آورد: بله؛ ما می توانیم! این عقیده توسط بردگان در طول سیاهی شب زمزمه شد: بله؛ ما می توانیم! این عقیده آواز روی لب های مهاجران در خطوط ساحلی و پیشگامانی که در بیابان های بی رحم رو به سوی غرب می تاختند جاری بود که بله؛ ما می توانیم!

معجزه اپیستروف ، تکرار و افزونگی در فن بیان

بحث دیگر در تکرار، آنافورا می باشد. آنافورا بر خلاف اپیستروف، تکرار در ابتدا جملات است که بیشتر مورد استقبال سخنرانان قرار می گیرد.

افزونگی و کاربردهای آن در فن بیان

افزونگی نوعی تکرار است که چیزی به مفهوم و معنای قبلی اضافه نمی کند؛ فقط در جهت تکرار مفاهیم قبلی برای تثبیت در ذهن شنونده بیان می شود. به جمله زیر برای درک بهتر کاربرد افزونگی دقت کنید:

اگر قرار باشد شب فیلم را در سینما ببینیم باید زودتر راه بیفتیم؛ باید زودتر راه بیفتیم چون سینما ابتدا شب باز می شود.

همان طور که می بینید افزونگی چیز تازه ای به جملات قبلی اضافه نمی کند و فقط شکل تازه ای از تکرار است که با عنوان افزونگی شناخته می شود. افزونگی بیشتر شبیه طوفانی از لفاظی است که به مخاطب یا شنونده تحویل می دهیم. علت این که آنافورا بیشتر در گفتگوهای معمولی روزمره ما کاربرد دارد شاید توجه بیشتر ما به ابتدا جملات باشد؛ طوری که تنظیم ساختار انتهایی از کنترل ما خارج می شود.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]
۳ Comments
  1. مطلب جالبی بود، با کلی تکنیک کاربردی…
    سپاس
    ممکنه در مورد جملاتی هم که از الگوی ABBA پیروی می کنند هم مطلب بذارید؟!

  2. محمود

    عالی بود

    کاش برای همچین تکنیک های یک محصول جامع درست کنین با مثال های مختلف و سخنرانی های ایرانی بخصوص

    1. mm
      سید جواد غفاری

      ممنونم. ایشالا در آینده

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.