مشکلات سخنرانی و مدیریت موثر آنها

0 ۵۱۴

در آموزش سخنرانی بحثی که همیشه سر کلاس ها درموردش صحبت میشود این است که نزدیک ترین چیزی که می توان ترس از سخنرانی عمومی را بدان تشبیه کرد مرگ است! حتما برای شما هم پیش آمده با دیدن اضطراب و تشویش فردی که مشغول سخنرانی، کنفرانس یا ارائه علمی است بگویید از ترس دارد می میرد! در حقیقت سخنران با مشکلات سخنرانی بی شماری در طول سخنرانی خود مواجه است که مجموع آن ها به شکل ترس یا نگرانی در چهره او نمود پیدا می کنند. ظاهر سخنران نشان نمی دهد اما قطعا افکار او درگیر فاکتورهای استرس زا بسیاری است. از اضطراب برای ارائه حرفه ای سخنرانی بدون تپق زدن، نگرانی بابت قضاوت مخاطبان، داوران یا در کل شنوندگان تا دغدغه های فکری شخصی که مزید بر علت می شوند تا یک سخنران نتواند از تمام ظرفیت های وجودی و استعدادش برای این که مطالب را به نحو احسنت ارائه دهد بهره وری نماید. انگار راه گریزی از این چالش های رایج در سخنرانی نیست!

با وجود تمام این مشکل ها یک سخنران می تواند موانع و مشکلات سخنرانی با آن ها رو به رو می شود را مدیریت کند. حتی اگر آوار مشکلات سخنرانی روی سر ما خراب شود یا هر لحظه توسط گلوله های تند و تیز ناامیدی بمباران شویم باز هم ارائه یک سخنرانی شیک، شُسته رُفته و بی عیب و نقص ممکن است. به شرط این که قبل از دخالت دادن هنر سخنوری خود با چالش های رایج در سخنرانی آشنا شده باشیم و بدانیم قرار است سر بزنگاه دقیقا با چه مشکلی رو به رو شویم تا بهتر برای برطرف کردن آن چاره اندیشی کنیم.

در این مطلب نیم نگاهی به مشکل های رایج در سخنرانی و مدیریت موثر آن‌ها خواهیم داشت. همراه دانشگاه زندگی باشید.

بررسی مشکلات سخنرانی و مدیریت موثر آن‌ها

بزرگ ترین مشکلات سخنرانی که یک سخنران برای سخنرانی در جمع با آن ها رو به رو است عبارتند از:

مشاهده مقاله  تکنیک های طلایی برقراری ارتباط چشمی حین سخنرانی

مشکل اول: ترس مرگبار از سخنرانی در جمع

شاید مثال خوبی نباشد اما بگذارید کمی شفاف تر و راحت تر صحبت کنیم. همان طور که گفتیم برخی استرس ناشی از سخنرانی را به مرگ تشبیه می کنند. وقتی کسی را می بینیم که از اضطراب و نگرانی روی صحنه سخنرانی می لرزد مرگ نزدیک ترین چیزی است که می توانیم برای توصیف او به کار ببریم! پس همان طور که مرگ قابل پیش بینی نیست و راه گریز یا ترسی از آن نمی تواند وجود داشته باشد سخنرانی هم همین طور است. این بار از جنبه مثیت قضیه نگاه کرده و همیشه به خود تلقین کنید این فقط بخشی از توانایی های من است!

بررسی چالش های رایج در سخنرانی و مدیریت موثر آن‌ها

مشکل دوم: سردرگمی ناشی از رفت و آمدها در سالن

یکی دیگر از مشکلات سخنرانی که دیگر هرگز نمی توان از آن اجتناب کرد رفت و آمدهای احتمالی است. برخی با دیدن راه رفتن کسی در سالن سردرگم می شوند و رشته افکارشان پاره می شود. اما بالاخره باید قبول کنیم از بین جمعیت گاها چند صد نفری در سخنرانی های بزرگ برای یکی از این چند صد نفر استفاده از سرویس بهداشتی ضرورت پیدا می کند! با این حال شما به عنوان یک سخنران از قصد و غرض افراد آگاهی ندارید و این ترک کردن محل سخنرانی دلسرد کننده می شود.

به عنوان یک سخنران حرفه ای توصیه ما به شما بی تفاوتی محض در این موارد است. بگذارید هر کسی هر طور که مایل است رفتار کند و فقط از آن ها بخواهید فعالیتشان نظم و سکوت سالن را مختل نکند!

مشکل سوم: پچ پچ های زنانه!

یکی از مسائلی که همیشه برای خود ما در سخنرانی های مختلف آزاردهنده بود صحبت کردن دیگران بود. درگوشی صحبت کردن با وجود این که افراد فکر می کنند صدایشان شنیده نمی شود همهمه ایجاد می کند. بدتر از این صحبت ها پچ پچ هایی است که غالبا بین بانوان وجود دارد و برای این موضوع هم راه فراری وجود ندارد. هر چند که علت یابی این واکنش بین شنوندگان لازم است اما اولین راه نمایش حس بی تفاوتی به این گونه رفتارهایی است که در جمع رخ می دهد.

مشاهده مقاله  مروری بر ساخت حرفه‌ای اسلایدها در سخنرانی تنها در 10 دقیقه

مشکلات سخنرانی

بعد از آن می توان به مخاطب نزدیک شد و از او دلیل این بی توجهی اش را جویا شد. اگر مخاطب با روش های انتقاد موثر از دیگران آشنا باشد بهتر است.

مشکل چهارم: عادت بد وسط حرف کسی پریدن!

یکی از چیزهایی که قبح آن تقریبا در حال از بین رفتن است عادت به پریدن وسط حرف دیگران است. سوال پرسیدن بی جا نمونه جالبی از این عادت اشتباه است. هر چند که این مشکل همیشه برای یک سخنران وجود دارد اما راه خاصی برای جلوگیری از آن تقریبا وجود ندارد؛ مگر آن که خود شنونده به این میزان از درک رسیده باشد.

مشکل پنجم: باز نشدن فایل های سخنرانی!

برای سخنرانی های خاص استفاده از پاور پوینت و سایر برنامه هایی که نمایش تصویری داشته باشند لازم است. اما یک سخنران حرفه ای تمام احتمالات را در نظر می گیرد و با آمادگی کامل از مطلب حاضر می شود. او می داند که نباید کاملا به تکنولوژی متکی بود و بهتر است تسلط کافی روی کل مطلب وجود داشته باشد.

مشکلات سخنرانی

مشکل ششم: موضوعی که برای شنونده جذابیت خود را از دست داده!

در سخنرانی هایی که موضوعاتشان از قبل مشخص نشده اند انتخاب عنوان بحث کمی مشکل برانگیز می شود.  یکی دیگر از مشکلات سخنرانی نارضایتی شنونده از موضوع بحث می باشد. گاهی بحث تا جای خوبی کشیده می شود اما مانور زیادی روی آن باعث از دست رفتن جذابیت موضوع برای مخاطبان می شود.

توصیه ما در این شرایط استفاده از ترفندهای جذاب کردن سخنرانی و دخالت دادن افراد در بحث است.

مشاهده مقاله  کاریزما در سخنرانی: آیا می‌توان فن کاریزما را در هر زمان آموخت؟

مشکل هفتم: فراموش کردن بخشی از سخنرانی!

همه چیز آماده شده است و شما هم آمادگی کافی را از قبل دارید. اما همین که استارت کار می خورد و شروع به احوالپرسی می کنید تازه متوجه می شوید که مغزتان سفید سفید است و انگار همه اطلاعات از آن حذف شده است.

بررسی چالش های رایج در سخنرانی و مدیریت موثر آن‌ها

در این مواقع بهتر است کمی زیرکانه عمل کنید. اول از همه نفس عمیق بکشید و به خودتان برای سه تا پنج ثانیه فرصت دهید بلکه موضوع اصلی بحث را به یاد آورید. در مرحله بعد بهتر است خود مخاطب را درگیر سخنرانی کنید. از او بخواهید نظر بدهد یا حتی روی صحنه برای بیان نظرات خود حضور پیدا کند.

مشکل دیگر می تواند کم آوردن متن و زیاد آوردن زمان باشد! در این مواقع هم بهتر است مخاطبان را درگیر کنید.

مشکل هشتم: زمانی که کم می آوریم!

این که یک سخنران بتواند دقیقا در همان زمانی که به او داده شده است سخنرانی اش را به اتمام برساند نشانگر مهارت بالای او در سخنوری و توجه همه جانبه به شرایط حاکم می باشد. حتی اگر صحبت های شما باقی مانده است و نیاز به وقت بیشتری برای بیان آن ها دارید هرگز از زمانی که به شما اختصاص داده شده است تجاوز نکنید. در اغلب موارد بعد از شما هم سخنرانان دیگری وجود دارد که این کار یعنی تجاوز به حقوق آن ها!

مشکلات سخنرانی

مشکل آخر: مطالبی که کم کم تازگی خود را از دست می دهند!

شاید برای شما بیان کلمات تکراری در سخنرانی های پشت سر هم خسته کننده باشد اما به یاد داشته باشید که مخاطبان شما جدید هستند! به نفع خودتان است که تازگی کلام را با تغییر کلمات حفط کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.