معرفی استارتاپ خود با سخنرانی جذاب و فن بیان قوی

0 ۳۶۸

من در طول دو سال گذشته، بر اساس تجربه شخصی یاد گرفته ام که معرفی استارتاپ می تواند باعث برقراری یا از بین رفتن ارتباط شود، بنابراین از هفت گام آسان برای معرفی استارتاپ و خودم استفاده می کنم.

من از این چک لیست سخنرانی جهت تولید یک ارائه موفق برای مرکز کارآفرینی استارتاپ استفاده می کنم. این مسابقه ارائه یک بازی در حال تغییر ، سرگرم کننده و البته مربی گری متمرکز است. هر چه بیشتر ارائه بدهید، هربار پوشش دادن این نکات برای کسب نتیجه بهتر آسان تر می شود.

نکات مهم معرفی استارتاپ

 

  • اهداف را تنظیم کنید.
  • راه حل محور باشید.
  • مخاطب را درگیر کنید، احساسات آنها را نشانه بگیرید.
  • قابل اعتماد و معتبر باشید.
  • سریع روی پای خود بایستید. بهبود یابید.
  • پیگیر مخاطبین خود باشید.
  • تامل کنید و خود را رشد دهید.

معرفی استارتاپ

 

  • اهداف را تنظیم کنید.

خلق ایده می تواند به ایجاد یک چشم انداز برای سخنرانی کمک کند. من دوست دارم درباره چیزی که تلاش می کنم انجام دهم، فکر کنم. مخاطب من چه کسی است؟ و چطور باید موفقیت را تعریف و اندازه گیری کنم؟ اگر در حال تلاش جهت بردن در یک رقابت ارائه کردن هستم، ممکن است اهداف مختلفی بیشتر از ارائه برای یک سرمایه گذاری خطرپذیر یا فارغ التحصیلان میشیگان داشته باشم.

زمانی که برای رقابت مرکز کارآفرینی استارتاپ آماده می شدم، تنظیم کردن اهداف اولین اولویت لیستم بود. هدف من برای معرفی استارتاپ، متقاعد کردن یکی از چهار داور و به یاد ماندنی برای 300 دانشجویی بود که در مراحل بعدی رای خواهند داد. من مجبور بودم تمام این کارها را زیر شصت ثانیه انجام دهم! با دانستن این نکته، ارائه خود را با واژه های باب روز که هم دقیق بودند و هم بر داوران و مخاطبین تاثیرگذار هستند، طراحی کردم. بعضی از این واژه ها شامل “بازده راه اندازی استارتاپ”، “تیم چند رشته ای” بود و به موفقیت معرفی استارتاپ خود در رقابت های قبلی نیز اشاره کردم.

 

  • راه حل محور باشید.

راه حل محور بودن به کارآفرینان کمک می کند که در سخنرانی های خود، مفید و مختصر باشند. از آنجا که کارآفرینان برای حل مشکلات بزرگ جهانی پر شور هستند، بیشتر از راه حل ها در ارائه خود بر روی مشکلات تمرکز می کنند. به عنوان مثال، اگر پنج دقیقه برای معرفی استارتاپ خود وقت دارم، در حالی که بقیه زمان را برای راه حل شرکت خود و مقیاس پذیری می کنم، در حدود 25 درصد از زمان اختصاص داده شده را صرف توضیح مشکل می کنم.

مشاهده مقاله  فنون تقویت حنجره برای داشتن صدایی قوی در سخنرانی

فقط با شصت ثانیه زمان برای معرفی استارتاپ، من زمان زیادی برای صحبت درباره مشکل ندارم. فقط ده ثانیه بر روی مشکل صرف می کنم و سپس از واژه های مد روز برای نشان دادن این موضوع که راه حل من چقدر القاکننده است و بازده مبنای راه اندازی دستاوردهای کار و توانایی پیمودن ما را نشان می دهند، استفاده می کنم.

 

 

  • مخاطب را درگیر کنید، احساسات آنها را نشانه بگیرید.

قلاب شما چیست؟ درگیر مخاطب کلیدی است… من تلاش می کنم که توجه مخاطب را با ارتباط عاطفی، اقتصادی یا کمدی جلب کنم. جمع را به خنده و گریه انداختن یا اندیشیدن درباره آنچه می گویید، باعث می شود که ارائه شما جذاب تر شود و این موضوع باعث می شود که بر روی صحنه راحت تر باشید.

برای معرفیاستارتاپ، برای جلب توجه مخاطب با یک قلاب شروع کردم. می خواستم به طور احساسی ارتباط برقرار و درباره حفظ زمین صحبت کنم. بنابراین این سوال را پرسیدم “چه می شود اگر تفاوت بین خانه من و خانه شما، تفاوت در حفظ زمین یا نابودی آن باشد؟” این جسورانه بود و اطمینان می داد که توجه آنها را جلب کرده.

  • قابل اعتماد و معتبر باشید.

همه این مساله درباره توصیه ای قدیمی است که هیچ وقت شکست نمی خورد. متوجه شدم موفق ترین ارائه های من زمانی است که فقط خودم هستم. داستان را همان طور که اتفاق افتاده توضیح دهید و مطمئن باشید که کمی خوش بگذرد. دوست دارم بر روی صحنه با انرژی باشم و بلند و هیجان زده صحبت می کنم. اگرچه سبک ارائه پر انرژی من به نظر ایده آل می رسد، بهترین روش ارائه برای هر کسی نیست. سبک ارائه من شخصیتم را توصیف میکند: پر انرژی و نترس از احمق جلوه دادن خود. اما برای بقیه جیغ زدن بر روی صحنه کسی هستند را نشان نمی دهد. معتبر بودن تماما درباره این مساله است که متوجه شوید چه کسی هستید و از نشان دادن روی واقعی خود بر روی صحنه نترسید. اگر از عهده اش برمی آیید می توانید وانمود کنید اما مطمئن شوید که به اینکه چه کسی هستید و چه می کنید خیلی آب و تاب ندهید.

من سعی کردم که به همراه اعضای تیم خود در طول معرفی استارتاپ بر روی صحنه سرگرمی ایجاد کنم. ما صداهای مختلف با دهان خود درآوردیم و خوش گذشت.

  • سریع روی پای خود بایستید. پیشرفت کنید.

یک ارائه خوب توجه مخاطبان را به اوج می رساند و در پیگیر بودن در سوالات یا نظرات خود را نشان می دهد. یک مخاطب بی علاقه ممکن است گفتگو را با “خوب بود” یا “موفق باشید” به پایان برساند. این معمولا نشانه خوبی است که به سمت مخاطب بعدی حرکت کنید. با این حال، در بسیاری از موارد یک ارائه موفق منجر به پیگیری سوالات می شود، جایی که مخاطبین بعدا درباره کسب و کار شما اطلاعات بیشتری کسب خواهند کرد. همه چیز درباره پاسخ دادن به سوالات، سریع خود را جمع و جور کردن است، حتی سوالاتی که به نظر پیچیده می آیند. زمان متقاعد کردن مخاطبین در پرسش و پاسخ داشتن حقایق محکم و آمار و اعداد می تواند مورد علاقه شما باشد. اکثر سرمایه گذاران و داوران علاقه دارند همین سوالات را بپرسند، بنابراین هر چه بیشتر خود را در این موقعیت قرار دهید، تجربه بیشتری در پاسخ دادن به سوالات کارآفرینی خواهید داشت.

مشاهده مقاله  چگونه از طنز در سخنرانی استفاده کنیم؟

سریع روی پای خود ایستادن درباره پیشرفت کردن بر روی صحنه نیز به کار می رود. گاهی اوقات دانشجویانی که مشکل “من من کردن” دارند، در مدرسه موسیقی، تاتر و رقص می توانند این کار را در خواب هم انجام دهند! مشکلات می تواند همیشه قبل از ارائه یا در طول آن خود را نشان دهند. چه مشکل فنی وجود داشته باشد یا خطاهای شخصی، مهم است که آرام بمانید و راهی برای پایان قوی پیدا کنید.

آیا تا به حال قبل از یک سخنرانی “وضعیت قدرت” را امتحان کرده اید؟ این ترفند کوچک می تواند به شما کمک کند که اعتماد به نفس خود را برای آرام و هشیار بودن در طول ارائه به دست آورید.

بعد از معرفی استارتاپ، باید برای پاسخ به پرسش های داوران و تصمیم گیری در این باره که کدام داور را انتخاب کنم، آماده می شدم. سخت ترین تصمیمی که باید می گرفتم این تصمیم بود که کدام داور را انتخاب کنم. همچنین  زمانی که به ساعت نگاه کردم و متوجه شدم هنوز سی ثانیه وقت دارم با مشکل ارائه سخنرانی ام مواجه شدم. بنابراین بداهه گویی کرده و شروع به لیست کردن رشته های افراد موجود در تیمم کردم و میخواستم بر موضوع توانایی چند رشته ای بودن تیم خود تاکید کنم.

معرفی استارتاپ

 

 

  • پیگیر مخاطبین خود باشید.

پیگیری کردن نکته کلیدی است. مطمئن شوید که در پایان ارائه زمان برای تشکر کردن از مخاطبان دارید. در تالارهای بزرگ به اشتراک گذاری شبکه های اجتماعی و اطلاعات تماس به مخاطبین این امکان را می دهد که در آینده با شما ارتباط بگیرند. وقتی موضوع معرفی استارتاپ تان در سناریوی 1:1 مطرح است، از مخاطبین تشکر کنید و  با ایمیل ارتباط بگیرید. با ارتباط گیری افراد بشتر داستان شما را به خاطر خواهند سپرد و در آینده منابع بیشتری را به شما معرفی می کنند.

مشاهده مقاله  12 نکته برای این که با مکث و وقفه هایتان در سخنرانی خوش بدرخشید!

درست بعد از ارائه ام، از مخاطبین تشکر کرده و درباره موفقیت های استارتاپ خود آدرس حساب توییتر و فیس بوک مان را گذاشتم. این کار برای آینده مفید بود چرا که ما را به دانشجویان حاضر در جمع متصل می کرد و فارغ التحصیلان دانشگاه میشیگان را برای پیدا کردن ما از طریق توییتر هدایت می کرد.

  • تامل کنید و خود را رشد دهید.

هیچ ارائه ای تاکنون کامل و بی نقص نبوده، بنابراین همیشه راهی برای پیشرفت وجود دارد. بعد از گذراندن زمانی برای جشن پیروزی گرفتن (به خاطر داشته باشید، سخنرانی در جمع می تواند ترسناک باشد، بنابراین بر روی صحنه رفتن حتی اگر به یک جایزه منجر نشود، باید جشن گرفته شود) مهم است که به عقب برگردید و تامل داشته باشید. اگر امکان داشته باشد، فیلم ارائه خود را نگاه کرده و از بازخوردهای مخاطبین یاد بگیرید. برخی چیزهای مهم برای توجه کردن شامل سرعت، تن صدا، وضعیت صحنه، ترغیب شنونده و شفافیت پیام ارسالی به مخاطب است.

بعد از معرفی استارتاپ، من زمانی را برای بازخورد مخاطبین از تیم CFE خواستم. تام فرانک، مت گیبسون و سارا باچلدا توصیه های بسیار خوبی به من کردند که رشد من را حمایت کرد و به چالش کشید. همچنین از فیلم ضبط شده جهت نوشتن یادداشت هایم درباره رشد شخصی برای ارائه بعدی ام استفاده کردم.

در پایان روز، سخنرانی در جمع می تواند ترسناک باشد. اما خیلی زود در حرفه ام در ارائه کردن متوجه شدم که سخت گیرترین منتقد باید خودم باشم. بنابراین این مهم است که اجازه ندهید یک شکست کوچک شما را از ایجاد ارائه عالی بعدی محروم کند.

تمرین کردن عالی است! امیدوارم که این هفت نکته به شما در معرفی استارتاپ خودتان و یا معرفی استارتاپ های موفق دیگران کمک کند و لطفا جهت به اشتراک گذاری داستان های موفقیت یا هر نکته دیگری که برای شما مفید بوده نظرات خود را در زیر این پست ارائه دهید.

 

 

 

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.