برای معرفی کردن خود در سخنرانی نگران هستید؟ این ترفند ها را فراموش نکنید

0 ۲,۹۱۶

به عنوان یک سخنران یا یک شنونده و در طول سالیان درازی که تجربه شرکت در مراسم ها، سمینار ها، گفت و گو ها، مناظرات و به صورت کلی محافل عمومی را داشته ایم در تمامی نطق ها یک نقطه ضعف مشترک به چشم مخود دیده ایم: عدم توانایی سخنران برای معرفی کردن خود در سخنرانی. حقیقت این است که اغلب انسان ها با توجه به سختی های زندگی امروز بی حوصله تر شدند و اولین واکنشی که نسبت به یکدیگر نشان می دهند واکنش چندان مثبتی نیست. وقتی که یک فرد ناشناس رو به روی شما شروع به سخنرانی می کند و اتفاقا شما هم هرگز با او هم نظر نیستید چه احساسی دارد؟ این حس غربت در جمعی که حتی سخنرانش نتوانسته است به خوبی خود را به حاضرین معرفی کند را چه طور توصیف می کنید؟ شما هم بابت این کم کاری سخنرانان برای معرفی کردن خود در سخنرانی احساس خوبی ندارید؛ نه؟

البته این که در اغلب موارد این بخش از سخنرانی نادیده گرفته می شود و به نحوی نسبت بدان بی توجه هستند طبیعی است. معرفی کردن خود در سخنرانی معمولا در لحظات ابتدایی صورت می گیرد. لحظاتی که شاید دست و پای سخنران از ترس می لرزد، صورتش از نگرانی سرخ می شود و صدایش به لرزه می افتد. حتی گاهی متوجه صداهای اطرافش نمی شود و سعی دارد به بهترین نحو سخنرانی اصلی را ارائه دهد؛ غافل از این که حتی هنوز خودش را به حاضرین معرفی نکرده است و بی مقدمه به سراغ مطلب اصلی رفته است!

معرفی خود اولین گام برای استارت یا شروع ارتباط نزدیکی است که قرار است در طول سخنرانی با مخاطبان برقرار کنید. اگر این بخش ناقص باشد ارتباط شما هم ناقص می شود.

تا چه حد در معرفی خودتان مهارت دارید؟ اعتماد به نفس کافی برای حضور و شروع اصولی سخنرانی از ابتدا و با معرفی کردن خود دارید؟ اگر پاسخ شما مثبت است خوشحالیم؛ در غیر این صورت جای نگرانی نیست و با نکاتی که در مطلب امروز دانشگاه زندگی می خوانید شما هم به یک سخنران ماهر تبدیل می شود که حتی در آینده می تواند به آموزش سخنرانی بپردازد!

مشاهده مقاله  فن بیان سیاسی چیست؟

ترفندهایی برای معرفی کردن خود در سخنرانی

گاهی با طراحی سخنرانی برای معرفی خود یک جلسه خود محور طراحی می کنیم و سعی داریم خودمان را ابراز کنیم. اما در اغلب موارد کنفرانس مرتبط با موضوعات دیگری هستند و معرفی شما تنها بخشی از آن را تشکیل می دهد.

2Giving-a-great-self-introduction-speech.jpg

به طور کلی برای بخش کوتاه معرفی خود در سخنرانی باید 5 مرحله را به سرعت و به صورت خلاصه پست سر بگذارید:

  1. عنوان نام و نشان شما: نام و نام خانوادگی
  2. جایگاه شما: کار شما چیست؟ عضو چه گروه یا اجتماعی هستید و یا چه سازمانی تحت کنترل شما قرار دارد؟
  3. پس زمینه یا تجربیات کاری شما: عنوان کردن موارد مشابهی که تا کنون تجربه کردید و می تواند در رزومه کاری شما قرار بگیرد منجر به جلب اعتماد حاضران خواهد شد.
  4. علاقمندی و اهداف: مقاصد و خواسته هایتان را با مخاطبان در میان بگذارید. کاری کنید متوجه شوند شما برای چه رو به رو آن ها قرار گرفته اید و قرار است صحبت کنید.
  5. اشتراک برخی از مسائل شخصی که قابلیت به اشتراک گذاری دارند. به این وسیله نقاط مشترک شما و مخاطبان نیز مشخص خواهد شد.

ترفند های زیر به شما برای پشت سر گذاشتن این 5 مرحله کمک خواهد کرد:

داستان خود را روایت کنید

هر کسی برای شروع سخنرانی نیاز به معرفی کردن دارد. یک نیرو عجیبی در ابتدا سخنرانی ما را به سمت معرفی کردن خود می کشاند. گاهی هم این معرفی کردن ها حس خوبی به ما می دهند؛ چرا که در طول آن از افتخارات، سوابق کاری و تحصیلی خود می گوییم و به نحوی سعی داریم خودمان را عرضه کنیم. اما اهداف معرفی کردن خود در سخنرانی مهم تر از این خودنمایی است.

مشاهده مقاله  آموزش کنترل تنفس در سخنرانی عمومی

معمولا 3 تا 5 دقیقه از یک سخنرانی به معرفی کردن خود اختصاص دارد. از این 3تا 5 دقیقه باید بخشی از داستان زندگی خود را روایت کنید تا همه چیز واقعی و کاملا مستند نماید.

معرفی کردن خود در سخنرانی

مثلا شما در یک کلاس درس حضور دارید. باید جوری سخنرانی کنید که حتی دانش آموزان بازیگوش هم به شما جذب شوند. جوری از مهارت های زندگی که تا کنون آموخته اید استفاده کنید که مخاطبان کم سن شما شما را دوست خود بپندارند. مثلا می توانید در روز دانش آموز که قرار است برای دانش آموزان سخنرانی کنید بخشی از خاطرات دبستان یا مقاطع دیگر را با آن ها در میان بگذارید.

اطلاعات مرتبط را به اشتراک بگذارید

یک سخنرانی در ارتباط با موضوع حقوق حیوانات برگزار کرده اید. اطلاعاتی که شما لازم است به اشتراک بگذارید باید دقیقا روی همین موضوع متمرکز شود. اگرچه شروع وپایان طنز سخنرانی بسیار موثر و پسندیده است اما به هر حال نباید از مسیر واقعی خود منحرف شوید.به یاد داشته باشید که به اشتراک گذاری اطلاعات مرتبط به این معنا نیست که سخنرانی شما کاملا کوتاه وخشک باشد. شما یک سیاستمدار نیستید که برای به کار بردن واژگان محدودیت داشته باشد؛ شما باید ارتباط و نزدیکی را با مخاطب حفظ کنید تا نهایتا با آن ها به توافق برسید.

معرفی کردن خود در سخنرانی

اما ترفند های معرفی کردن خود در سخنرانی همیشه به شیوه های ارائه محدود نمی شود. به علاوه اشخاص مختلف با روحیات متفاوت شیوه ارائه متنوعی دارند و نمی توان برای تک تک افراد یک نسخه را تجویز کرد!

به همین منظور برای کاهش مقابله با استرس ناشی از ابتدا سخنرانی و شروع صحبت کردن تکنیک های معرفی کردن خود در سخنرانی را تقسیم بندی کردیم:

مشاهده مقاله  آیا سن والدین روی تربیت فرزندان تاثیر گذار است؟

معرفی کردن خود در سخنرانی زمانی که عصبانی هستید

افرادی که سریع عصبانی می شوند تحت فشا و استرس های موجود هم به کلی اعتماد به نفس خود را از دست می دهند. توصیه می کنیم این افراد قبل از شروع سخنرانی حداقل یک ساعت قبل خود را در محیطی آرام قرار دهند و نیم ساعت از آن وقت را به تمرین و تکرار نطق خود بپردازند.

معرفی کردن خود در سخنرانی

معرفی کردن خود زمانی که اضطراب شدید دارید

اگر برای ارائه سخنرانی خود استرس نداشته باشید آن وقت عجیب و غیرعادی می باشید! بنابراین استرس زیاد خود را مشکل تلقی نکنید. بدن شما در حال آماده سازی تمام بخش ها برای تحمل فشار روحی و روانی برای مدت زمان یک یا چند ساعته است. از بدنتان متشکر باشید!

برای مقابله با این استرس هم یک ترفند جادویی یاد بگیرید. تمام حرف هایی که شنیده اید را فراموش کنید. حرف هایی را هم که قرار است در طول سخنرانی با نگاه های مخاطبان بشنوید را نادیده بگیرید. به خودتان فکر کنید و روزی حرف هایتان تمرکز داشته باشید. شک نکنید تمام حرف و حدیث ها بعد از سخنرانی شما تبدیل به تشویق می شوند!

اگر استرس زیادی دارید ممکن است تایم سخنرانی از دست شما خارج شود. فراموش نکنید که فقط 60 ثانیه زمان دارید و بهتر است در همین مدت زمان کوتاه خود را معرفی کنید. در مدیریت زمان خودخواهانه عمل نکنید!

معرفی کردن خود در سخنرانی

اگر فراموشکار هستید بخوانید

شاید اتفاقا حافظه قوی و خوبی داشته باشید اما هیجان ناشی از همین سخنرانی همه چیز را از یاد شما می برد. بنابراین توصیه می کنیم برای جلوگیری از فراموش کردن حرف ها حتما یک برگه کوچک کاغذ در دستان خود داشته باشید. این برگه حاوی سرتیترهای اصلی سخنرانی خواهد بود و به وسیله آن می توانید خود را از مهلکه نجات دهید!

معرفی کردن خود در سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.