چطور حاضر جواب باشیم؛ مهارت حاضر جوابی هنری که در شرایط دشوار سخنرانی به درد می خورد!

2 ۱۸,۳۷۸

می گویند همیشه کسانی که آخر کلاس می نشینند پرحرف تر هستند! این تصوری است که همیشه از بالا نشینان در کلاس درس وجود داشته است و انگار قرار نیست تغییر کند. اما حالا که بیش تر فکر می کنیم می بینیم که پر حرفی این جمعیت در برابر مهارت حاضر جوابی آن ها هیچ بوده است! هر چند که حاضر جواب بودن از دید معلمان همیشه نکوهش می شد اما افرادی که همیشه چیزی برای جواب دادن در آستینشان داشتند از جذابیت و محبوبیت بالاتری بین دانش آموزان یا دانشجویان برخوردار بودند. در واقع شاید حاضر جوابی به نظر بسیاری از افراد با ادب سازگار نباشد و به گونه ای عبور از مرزهای رعایت احترام به شمار برود اما مهارتی است که این روزها و در جامعه پیشرفته و شلوغ امروزی خیلی به درد می خورد!

بیایید کمی با هم صادق باشیم. تا کنون چند بار پیش آمده است که جواب های شما آن قدر هوشمندانه و زیرکانه باشد که دیگران را محو شما کند؟ تا کنون توانسته‌اید فقط با یک جواب بحثی را به پایان بکشانید و از شرایط بحرانی یا دشواری که در آن قرار دارید فرار کنید؟ مهارت حاضر جوابی را شاید بهتر است هنری بدانیم که شدیدا با شیوه تفکر و اندیشمندی شما در ارتباط است. فردی که حاضر جواب است به خوبی تشخیص می دهد هر کلمه آن چه تاثیری دارد. آیا می تواند آتشی که برافروخته شده است را خاموش کند یا این که همچون هیزمی شعله های آن را داغ تر می کند؟

آموزش سخنرانی برای کسب مهارت حاضر جوابی در سخنرانی و در تعاملات اجتماعی ما و شیوه تشخیص بهترین پاسخ را برای این که در شرایط بحرانی بتوانید همچون راه فراری از آن ها استفاده کنید به ما بسپارید. تکنیک های ارتباطی که در دانشگاه زندگی می خوانید راه نجات شما خواهند بود!

مشاهده مقاله  مدیریت زبان بدن در سخنرانی: بدن شما بهتر از هر کسی سخن می گوید!

چطور حاضر جواب باشیم؟

چطور حاضر جواب باشیم؟ چرا باید به خاطر حاضر جوابی برچسب هایی که به ما می زنند را تحمل کنیم؟ اصلا چرا باید خود را در شرایطی قرار دهیم که هر کسی بتواند به خاطر بداهه گویی و حاضر جوابی ما را قضاوت کند؟

کاربرد مهارت حاضر جوابی زیاد است و بعد از آشنایی با آن ها متوجه خواهید شد که به تمام حرف هایی که ممکن است با حاضر جوابی بشنوید می ارزد:

  • کنترل عواطف و احساسات با حاضر جوابی
  • خود اندیشی و پی بردن به ضعف ها و اشتباهات
  • شناخت شخصیت واقعیی دیگران با مشاهده واکنش های آن ها
  • خودنمایی و حفظ ظاهر در برابر رقبا
  • ترفند های تقویت مهارت حاضرجوابی

 

برای حاضر جواب بودن و این که همیشه جواب هایی آماده و هوشمندانه برای دیگران داشته باشید به این نکات دقت کنید:

مشغول کتابخوانی، روزنامه خوانی و مقاله خوانی شوید!

نه همه کتاب ها بلکه کتاب هایی که بیش تر لحنی عامیانه دارند و حس شوخ طبعی شاعر یا نویسنده در آن ها مشخص است راه خوبی برای تقویت مهارت حاضر جوابی هستند. توصیه ما کتاب های طنزی هستند که اولا حتما فارسی زبان باشند، ثانیا در آن یکی از شخصیت ها به چالش کشیده شود.

پروین اعتصامی از بزرگ ترین شاعران فارسی زبان است که در نگارش مناظره ها در قالب قطعه و مثنوی مهارت بالایی داشته است. مناظره های پروین نمونه های سخنوری هوشمندانه و مکالمات پر از کنایه ای است که بین دو طرف مناظره رد و بدل می شود. ممکن است لحن و ادبیات پروین برای زمان حال و مکالمات امروزی کمی سنگین باشد؛ از این رو توصیه می کنیم دست به دامن مناظره هایی شوید که در روزنامه ها و مقالات فارسی زیادی به صورت روزانه منتشر می شود. مناظره های اجتماعی سیاسی هم می توانند الهام خوبی برای تقویت مهارت حاضرجوابی باشند.

مشاهده مقاله  6 راه برای استفاده از تضاد در سخنرانی و جذاب‌تر کردن آن

 

معمولا افرادی که مطالعه زیادی پیرامون یک بحث دارند هم اهل مطالعه هستند و هم اهل صحبت بیشتر!

حاضر جوابی

فن “انکار” را بیاموزید!

برای مهارت حاضر جوابی نیازی نیست که همیشه صحبت کنید. گاهی هم باید با احساسات و رفتار خود نشان دهید که فردی باهوش هستید و می دانید چه طور باید به بحث را مدیریت کنید. اگر حین صحبت کردن کسی شما را زیر سوال می برد یا تمایلی ندارید وقت خود را برای توضیح دادن بگذرانید از ترفند انکار یا نادیده گرفتن افراد استفاده کنید. بگذارید آن فرد تمام حرف هایش را به پایان برساند اما خود را برای پاسخ دادن خسته نکنید. برخی از نظرات مخالف را انکار کنید و به این شیوه نشان دهید که با سکوت هم می توانید حاضرجواب باشید!

 

خیلی ساده “نه”بگویید!

نه گفتن در برابر دیگران آن هم با استدلال های هوشمندانه را فراموش نکنید. مثلا اگر از شما برای آمدن به یک مهمانی دعوت می شود می توانید حس تاسف دیگران یا شاید تمسخر آن ها را با یک “نه”جانانه و سپس یک جمله دندان شکن پاسخ گویید!

 

دیگران را از میانه بحث خارج کنید!

شاید منطقی یا احلاقی نباشد اما منفعت طلبی از دیگران و موقعیتی که دارند لازمه مهارت حاضر جوابی است. مثلا ممکن است کسی شما را در طول یک سخنرانی علمی به چالش بکشد که اصلا زمینه نقد و استحقاق انتقاد کردن را نداشته باشد. در چنین مواردی بهتر است سطحی علمی و آگاهی آن فرد را به او گوشزد کنید تا بتوانید مانع ادامه دخالت یا اظهار نظر های نه چندان حرفه ای او شوید!

مشاهده مقاله  7 گناه بزرگ در ارائه سخنرانی موفق که باید از آن‌ها دوری کنید (2)

سخنرانی

بلند صحبت کردن را یاد بگیرید!

برای این که صدایتان به بقیه برسد و بتوانید با حاضر جوابی خود آن ها را از میدان به در کنید مجبور هستید که بلند حرف بزنید! بنابراین قبل از هر چیز باید بتوانید اعتماد به نفس خود را جهت حضور در جمع افزایش داده و سپس بلند صدای خود را افزایش دهید.

 

طبقه‌بندی مخاطبان و شیوه برخود با آن ها

زمان سخن گفتن و وقتی که می خواهیم حاضر جوابی کنیم باید به مخاطب خود توجه داشته باشیم. مخاطب شما ممکن است هر جنسیت و یا هر سنی داشته باشد. شیوه برخورد با یک کودک، یک زن یا یک مرد متفاوت است.

در برخود با کودکان

زمانی که یک کودک مخاطب شما است حتما روی زانوان خود بنشینید. برای حاضرجواب بودن در برابر کودکان حتما از سوابق و رفتارهای گذشته آن ها به عنوان یک دستاویز استفاده کنید. سعی کنید به ازا هر برخورد یا هر حرف کودک که چندان منطقی نیست نمونه ای از رفتار های او را پیش بکشید و هرگز در برابر حاضر جوابی او کوتاه نیایید!

 

در برخورد با زنان

شیوه برخورد با زنان متفاوت است. وقتی که قرار است سخنرانی یا خیلی معمولی صحبت کنید و یک زن طرف مقابل شما قرار دارد که باید با حاضرجوابی خود او را قانع کنید باید ابتدا شنونده خوبی باشید. نقد همه را بشنوید و بعد از به اتمام رسیدن آن ها به دنبال پاسخ منطقی باشید. مردان بهتر است کمی هم از مهارت زبان بازی استفاده نمایند و جواب های مهیج تری را برای قانع کردن زنان پیدا کنند.

 

هر چه قدر که مخاطب شما بالغ تر باشد باید به دنبال جواب های محکم تر و دست حسابی تری باشید.

[تعداد: 6    میانگین: 4/5]
۲ Comments
  1. شیرین یاری

    بعضی ها در همه چیز صاحب نظر هستند بهترین کار در مورد اینها اینه که ازشون این سوال رو بپرسی که اگه ماشینت خراب بشه می بریش پیش یه قصابی که هیچ موقع حرفه ای تعمیرکار ماشین نبوده. پس تو هم سعی کن در چیزی که تخصص من است و ازش سر در نمیاری نظر ندی

  2. SaYli

    مطالب واقعا مفید و کاربردی بودن. اینکه کسی بخواد این مطالب رو بدونه صرفا بی ادب نیست ک نمیخواد کم بیاره، اینها جزئیات کوچیک ولی مهمی هستن که هر فرد باید بدونه. اما گاهی اوقات آدم اونقدر از یک فرد توقع نداره که اصلا یادش میره چی باید بگه و چیکار کنه:(

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.