10 مهارت زندگی جهانی که سبک زندگی شما را متحول می کنند

0 ۱۴,۷۱۸

فراخوان شرکت در یک مسابقه منتشر می شود؛ اما شما نمی دانید آیا با شرکت در این مسابقه پیروز میدان خواهید بود یا بدتر در مقابل دوستانتان سرافکنده خواهید شد. مشکلات مردم را در اتوبوس، مترو و تاکسی و در تعامل با آن ها می شنوید؛ اما نمی دانید چه واکنشی باید در برابر درد دل مردم نشان دهید. یک امتحان مهم پیش روی شما است و استرس این امتحان تمام اعتماد به نفس شما را از بین برده است؛ انگار جنگ با این استرس سخت تر از پشت سر گذاشتن امتحان شده است!

این مسائل و هر دغدغه مشابهی که دارید زندگی شما را می سازند. احساسات شما هم بر همین اساس شکل می گیرد. روندی که زندگی شما طی می کند احساسات شما را می سازند و شما بر اساس همین احساسات در جامعه ظاهر می شوید. شخصیت شما در طول زمان و با رویارویی با این چالش ها ساخته می شود؛ بدون این که بدانید شخصیتی که شکل گرفته است چه تاثیر حیاتی و بی مانندی می تواند در رقم زدن آینده شما داشته باشد. اما انسان در برابر این چالش ها بی سلاح نبوده است. سلاح اصلی ما برای مقابله مهارت های زندگی است که اتفاقا تا کنون برای مقابله با چالش ها، سختی ها و تمام تلخ و شیرینی های زندگی مفید بوده است. هر انسانی مهارت های زندگی یا مجموعه ای کاملا برنامه ریزی شده برای بهبود زندگی را بسته به شرایط و موقعیت های مختلفی که در آن قرار می گیرد می آموزد؛ اما احتمالا آمادگی برای رویارویی با شرایط بحرانی بهتر از غافلگیری است!

ما در دانشگاه زندگی بخش مهمی از فعالیت حرفه ای خود را به مهارت های زندگی اختصاص داده ایم؛ مهارت هایی که زندگی شغلی ، فردی و اجتماعی افراد را بهبود می بخشند و شکاف هایی که در زندگی احساس می کنید را برای همیشه ترمیم می کنند.

10 مهارت زندگی توسط سازمان بهداشت جهانی مشخص شده اند که توجه و به کارگیری آن ها برای تمام افراد لازم است. در ادامه با این مهارت ها آشنا خواهید شد و می توانید به این وسیله بهره وری بهتری از کارمندان خود در محل کار داشته باشید و در زندگی شخصی خود با شریک زندگیتان به آرامش برسید.

مهارت زندگی جهانی

ده مهارت زندگی جهانی برای بهبود وضعیت حیات بشر

مهارت سخنرانی و اصول سخنوری که به کار می برید نوعی از مهارت های زندگی هستند. حتی زمانی که با ترفند های قانع کردن دیگران مشغول برقراری ارتباط چشمی هستید هم به نحوی در حال استفاده از مهارت های زندگی هستید. به زبان دیگر نوع مهارت های زندگی که به کار می برید کاملا به شرایطی بستگی دارد که در آن قرار دارید؛ اما 10 مهارت در هر شرایط و موقعیتی که باشید تمام نیازهای شما در برقراری ارتباط و دشواری ها برطرف خواهد کرد. این نیاز ها که توسط  WHO یا سازمان بهداشت جهانی مطرح شده اند عبارتند از:

  1. خودآگاهی
  2. یکدلی
  3. تفکر انتقادی
  4. تفکر خلاقانه
  5. تصمیم گیری
  6. توانایی حل مشکلات
  7. ارتباط موثر
  8. رابطه بین فردی
  9. مقابله با اضطراب
  10. مقابله با هیجان و احساسات

شاید این مهارت ها در نگاه اول پیش پا افتاده باشد و بخشی از شکل گیری شخصیت انسان همزمان با رشد فیزیکی او باشد؛ اما جالب است بدانید بر اساس تحقیقات انجام شده توسط یونیسف، این 10 مهارت استاندارد زندگی که توسط WHO مطرح شده اند نقش مهمی در کاهش جرم، جنایات و انحرافات انسان ها در جوامع ایفا می کنند. به عبارتی با تکیه بر این مهارت ها تمام مسائل و بحران های مختلفی از جمله اعتیاد به الکل، تنباکو و سایر مواد مخدر ، شیوه تغذیه، پیشگیری از بارداری و جلوگیری از ابتلا به  HIV (ایدز) و سایر بیماری های مقاربتی که سلامت جوامع را تهدید می کند قابل کنترل می شود. به علاوه سال ها است که جوامع از سه معضل بیکاری، ترک تحصیل و خشونت میان جوانان و پیامدهای خانمان سوز آن رنج می برند و می توان این سه مسئله حاد را با استفاده از 10 مهارت زندگی جهانی که به صورت مشترک به تمامی کشورها ابلاغ شده است به خوبی مدیریت نمود.

اهمیت استفاده از مهارت های زندگی در طول تحصیل

شاید مهم ترین و بنیادی ترین جایگاهی که برای آموزش مهارت های زندگی وجود دارد مدارس، دانشگاه ها و به طور کلی محیط های آموزشی باشد. ما هم در همین راستا و برای پیشگیری از مشکلات بنیادی در جامعه که می تواند ناشی از عدم تسلط افراد به مهارت های زندگی باشد آمادگی لازم را برای آموزش این مهارت ها در مدارس داریم؛ چرا که معتقدیم تحصیلات باید در قالب همین مهارت ها به افراد آموزش داده شود و افراد حتی برای مطالعه و تحصیل نیز باید از همین مهارت های زندگی استفاده کنند.

مشاهده مقاله  چگونه فن بیان نه گفتن به بقیه را یاد بگیریم؟

استفاده از مهارت های زندگی در محیط کار

بخش عمده مهارت های زندگی مربوط به بزرگسالان است. اساسا سازمانی می تواند بهره وری کاملی از کارمندان خود داشته باشد که به خوبی با آموزش مهارت زندگی جهانی به کارمندان خود سرمایه گذاری کرده باشد. اگر یک نگاه کلی به اطراف داشته باشید مشاهده می کنید اغلب افراد دور و اطرافتان مشغول به فعالیت هایی هستند که هیچ علاقه ای به آن ها ندارند. علاوه بر علاقه شایستگی و صلاحیت انجام آن کار را هم نداشته و همین نا کارآمدی توانمندی اصلی دیگر انسان ها را نیز هدف می گیرد. کارمندان تنش های زیادی را تحمل می کنند و لازم است با مهارت های زندگی جهانی آشنا باشند. این مهارت ها را از ما بخواهید و همین امروز برای تربیت و پرورش روح و روان کارمندان خود اقدام کنید.

در ادامه با برخی از این مهارت ها آشنا خواهید شد.

مهارت زندگی

مهارت خودآگاهی

خود آگاهی شامل شناخت «خود»، شخصیت خود، نقاط قوت و ضعف، خواسته ها و حتی چیزهایی است که نسبت به آن ها انزجار و تنفر دارید. خود آگاهی بیش تر زمانی به درد ما می خورد که تحت تنش و فشار های کاری ، اجتماعی، اقتصادی و حتی مالی قرار می گیریم. در لیست 10 مهارت زندگی جهانی خود آگاهی اولین و مهم ترین اصلی است که باید بدان توجه داشته باشید؛ چرا که پیش نیاز همدلی و روابط بین فردی میان انسان ها می باشد.

شاید درنگاه اول تصور کنید خیلی زود خود شناس شده اید و این مهارت را کسب کرده اید؛ اما فراموش نکنید که این آگاهی نسبی است. نمونه ای از این خود آگاهی می تواند یک تصادفی رانندگی غیرمترقبه باشد. این که بعد از حادثه هر چه که گذشته است را در ذهن خود مرور کنید نوعی توانایی خود آگاهی است که بدان مجهز شده اید! همان سلاحی که به شما کمک می کند افکارو اعمال خود را در روز حادثه به یاد آورید.

 

به طور کلی تمام آنالیز و برررسی های شما بعد از حوادث، انتفاقات و رویداد های زندگی نشانگر بخشی از مهارت زندگی جهانی شما، خود آگاهی ، است.

مهارت همدلی

برای داشتن یک ارتباط قوی، گسترده و عمیق با کسانی که دوستشان دارید و در سطح گسترده تر جامعه ای که هر روز با آن ها سر وکار دارید مهارت همدلی را یاد بگیرید. شاید بخشی از همدلی یا یکدلی با دیگران به نوع تربیت خانوادگی و ارتباط شما با والدین و اقوام بستگی داشته باشد؛ اما بخش دیگری با تجربه و تعامل با دیگران حاصل می شود. درک عواطف، احساسات و خواسته های قلبی دیگران بخشی از مهارت یکدلی است. این که بتوانید خود را جای دیگران بگذارید یک مهارت است که هرکسی بدان تسلط ندارد. ما این مهارت را با تجربه و مطالعات تخصصی خود به شما آموزش می دهیم.

مشاهده مقاله  چگونه روابطمان را بهتر کنیم؟ 3 راز بهبود روابط

بگذارید کمی عمیق تر اهمیت همدلی با دیگران را بررسی کنیم. بدون یکدلی با دیگران ارتباط با بقیه شبیه به یک جاده یک طرفه است. جاده ای یک طرفه اما بی پایان که به هیچ جا ختم نمی شود؛ فقط خستگی راه در وجودتان باقی می ماند و نتوانستید با کسی ارتباط موثری برقرار کنید. همین رفتار باعث می شود حرکات و رفتار ما مشکل ساز شوند و البته دیگران نسبت به ما بدبین شوند.

بنابراین یکدلی یکی از ضروریات جوامع بشری است و هر کسی به دلیل انسان بودنش باید از این مهارت بهره مند شده باشد. هیچ مرد یا زنی کامل و بی نقص نیست؛ انسان ها در رابطه با دیگران است که رشد و تکامل می یابند و زمانی می توان با دیگران ارتباط برقرار کرد که آن ها را بشناسیم. لازمه این شناخت همان یکدلی است تا بتوانید از حمایت و دوستی با انسان ها بهره ببرید. ما این مهارت ها را به شما می آموزیم و کمک می کنیم بتوانید در اوج همدلی ارتباطات خود را مستحکم تر بنا کنید. برای شکل گیری این ارتباط همین حالا آموزش مهارت های زندگی به فرزندان و کارمندان خود را به ما بسپارید.

تفکر انتقادی

تفکر انتقادی شیوه منطقی از طرز فکر شما است که در شرایط دشوار تصمیم گیری را برایتان ساده تر می کند. تفکر انتقادی است که به عنوان یکی از مهارت های زندگی جهانی قدرت تشخیص درست از غلط را به شما می دهد. شما با استفاده از همین تفکر است که مثلا می دانید نباید به محیط زیست آسیب بزنید و از آلوده کردن محیط اطراف احساس گناه می کنید.

 

تفکر خلاقانه

این که فرد با تفکر خلاقانه بتواند بر مشکلات زندگی و چالش هایی که به وجود می آید غلبه نماید نوعی نگرش بدیع نسبت به مسائل است که بر اساس چهار مشخصه خاص درجه بندی می شود:

  1. انعطاف پذیری یا تغییر دیدگاه انسان ها به ساده ترین شکل ممکن
  2. سلاست و روان بودن ذهن برای تولید ایده های جدید
  3. اصالت برای تصور کردن چیزهای جدید در ذهن بدون هیچ ترسی
  4. جزئی نگری انسان برای نگرش عمیق نسبت به مسائل

نمونه ای از این نگرش را در رفتار و نوع برخورد انسان ها در مواجهه با مشکلات می بینیم. اگر دوست شما به سادگی در شرایط خاص و سخت از خود مقاومت نشان می دهد اما شما به سادگی با کمی سختی دست از مسیری که انتخاب کرده اید می کشید به نوع نگرش شما ربط دارد. این رویکرد شما در برخورد با مسائل مختلف است که تعیین می کند آیا تسلط کافی بر مهارت های زندگی جهانی پیدا کرده اید یا نه.

مهارت زندگی جهانی

مهارت تصمیم گیری

این بار شما در شرح مهارت حل تصمیم گیری و اهمیت آن در زندگی به ما کمک کنید. تصمیم گیری ارتباط مستقیمی با سلامت انسان ها دارد. انسان است که تصمیم می گیرد چه رفتاری از خود نشان دهد. انسان است که گاهی با اتخاذ تصمیم گیری های خطرناک و سرنوشت ساز عمر خود را تباه می کند. با مهارت زندگی جهانی تصمیم گیری است که همه انسان ها راه تحصیل را انتخاب می کنند و آن را به کارهای دیگر ترجیح می دهند. با تصمیم گیری است که انسان همدم زندگی خود را انتخاب می کند و با او برای یک عمر زندگی پایدار پیمان می بندد. اگر در حال حاضر اغلب جوانان ما ازدواج های ناموفقی دارند و آمار طلاق به ازدواج هایی که ثبت می شود نزدیک است به دلیل عدم مهارت کافی افراد در تصمیم گیری می باشد. اگر از همان دانشگاه آموزش مهارت های زندگی را به متخصصان با تجربه بسپارید و برای آموزش آن به افراد سرمایه گذاری کنید نقش موثری در کاهش معضلات اجتماعی خواهید داشت.

مشاهده مقاله  شش گام مدیریت خشم

 

مهارت ارتباط بین فردی

همان طور که می بینید اغلب مهارت های زندگی جهانی بر اساس ارتباط انسان ها با یکدیگر و در جهت بهبود کیفیت آن تعیین شده اند. ارتباط بین فردی همان مهارت تلفیقی با تصمیم گیری است. شما با استفاده از مهارت تصمیم گیری بهترین و مثبت ترین مسیر موجود را برای تعامل با دیگران انتخاب می کنید. کسی که به خوبی بتواند از پس مهارت های بین فرد، حال صادقانه باشد یا این که بر اساس منافع فردی شکل گرفته باشد برآید انسان خوش فکری است که به ویژگی های روحی افراد پی برده است.

برای تمرین مهارت های بین فردی با اعضای خانواده و فامیل شروع کنید. به یاد داشته باشید که بهبود روابط خانوادگی یک ارتباط اجتماعی ثمر بخش را نیز ایجاد می کند.

مهارت حل مشکلات

مشکلات در مرکز مسائل روزمره انسان ها قرار دارند. در واقع انسان متولد شده است تا روح خود را با مشکلات صیقل دهد و استعدادهای خود را با عبور از مصائب آشکار سازد. یکی از اهداف هر کمپانی، سازمان یا تیم کاری همین برطرف کردن مشکلات است. چرا برای انجام امور بانکی به بانک می رویم؟ چرا برای  ساخت یک ساختمان از مهندس کمک می خواهیم؟ چون این کار ها فوت و فن خاصی دارند . عدم توجه به این موضوع برای ما مشکل ساز می شود.

فردی که از توانایی حل مشکلات را به عنوان یکی از مهارت زندگی جهانی برخوردار است مشکلات خود را در 4 مرحله به خوبی برطرف می کند:

  1. شرح مسئله یا مشکل
  2. پیدا کردن راه چاره
  3. ارزیابی راه حل ها و کارایی آن ها برای برطرف کردن مشکلات
  4. اجرای راه حل

مهارت در برقراری ارتباط موثر

ارتباط موثر در یک جمله به معنای ابراز خود چه به صورت کلامی یا به صورت غیرکلامی و راهی مناسب برای انتقال فرهنگ و علوم میان جوامع مختلف می باشد.

مهارت مقابله با اضطراب

شاید باور نکنید اما 95 درصد اغلب بیماری و عارضه های جسمانی که انسان به آن ها مبتلا می شود ناشی از همین اضطراب ها و تنش هایی است که او در محیط کار یا اجتماع تحمل می کند. گاهی محیط خانه هم استرس زا می شود و بنابراین انسان در معرض خطر مستقیم ابتلا به انواع و اقسام بیماری ها قرار می گیرد. اگر بر آموزش مهارت های زندگی جهانی تاکید می کنیم به بخشی از سلامت شما فکر می کنیم؛ چون سلامت شما به عنوان یک انسان موثر، یک استعداد درخشان و فردی که حق حیات آزادانه دارد برای ما مهم است.

اضطراب فاکتور کلیدی ابتلا به سرطان و انواع بیماری های روحی است. در محیط کار به این مقوله توجه کنید و کارکنان خود را با آموزش مهارت زندگی جهانی از جمله مقابله با اضطراب بیمه کنید.

مقابله با هیجانات و احساسات مخرب

زمانی که فرد درگیر یک تفکر منفی نباشد احساساتش هم از شر نیروهای منفی و مخرب در امان می مانند. متاسفانه به دلیل عدم تسلط افراد به هیجاناتی نظیر خشم، عصبانیت، غم یا حسرت تمام عواطف مثبت و جنبه قدرتمند روحانی او در برخورد با مسائل مخفی می ماند. عدم تسلط انسان بر کنترل هیجان یا خشم است که تحریک پذیری او را بالا برده است و ظرفیت پذیرش نقد و سخن منطقی یا حق در انسان ها کاهش یافته است.

این هیجانات در محیط کار بیش تر بروز می یابند. اگر کارکنان و سرپرستان خود را برای گذرداندن دوره های آموزش مهارت های زندگی جهانی از همین حالا آماده کنید کسب وکار مطمئن تری را تجربه خواهید کرد.

[تعداد: 1    میانگین: 1/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.