نحوه صحیح سخنرانی با پاورپوینت

0 ۵۹۳

پاورپوینت سخنرانی

چندین سال پیش من با دانشجویی در زمینه آموزش سخنرانی و فن بیان کار می کردم که سخنرانی خود را به صورت عادی ارائه می داد و اسلایدهای پاورپوینت نیز در پشت سر وی بر روی صفحه نمایش داده می شدند.

نحوه ارتباط و تعامل وی با اسلایدها بسیار عجیب بود. او هر یک ثانیه یکبار به سمت اسلاید نگاه می کرد. من هرگز چنین چیزی ندیده بودم. حرکت او دقیقا همانند تکان دادن سر یک پرنده می بود.

به منظور ترک این عادت، من از وی خواستم که پروژکتور را خاموش کرده و بدون هیچ اسلایدی سخنرانی خود را ادامه دهد. نتیجه این روش بسیار فوق العاده بود: اعتماد به نفس او افزایش یافت و برای اولین بار توانست با مخاطبین ارتباط برقرار کند. حس می کردم در حال تماشای سخنرانی فرد جدیدی هستم.

107840_e0f2_6

اگرچه مشکل وی بسیار حاد بود اما بسیاری از افراد با نوعی از این مشکل در حین ارائه سخنرانی مواجه هستند.

زمانی که افراد با استفاده از اسلایدی در پشت سر خود سخنرانی می کنند، آنها اغلب نگاه خود را از مخاطبین برداشته و به اسلاید نگاه می کنند. من این حالت را “پای پاورپوینت” نامگذاری کرده ام زیرا فرد به طور ناخودآگاه پایش را در جهتی قرار می دهد که قصد دارد به آن سمت حرکت کند. اگر ما قصد داشته باشیم به صفحه نمایش نگاه کنیم، پای خود را در جهت صفحه نمایش قرار می دهیم.

زمانی که شما با استفاده از اسلاید پاورپوینت سخنرانی می کنید، ضروری است که پاهای شما در جهت مخاطبین باشد. زمانی که اسلاید جدیدی را نمایش می دهید، می توانید به سمت صفحه نمایش رفته و لحظه ای به توضیح موضوعات بپردازید. توجه داشته باشید که شما باید حداقل 98 درصد مواقع رو به مخاطبین باشید.

مشاهده مقاله  چگونه با کودک خود صحبت کنیم؟

زمانی که موضوعات موجود بر روی صفحه نمایش را توضیح می دهید، در سمت راست صفحه (سمت چپ مخاطبین) قرار بگیرید. از آنجایی که افراد از سمت چپ به راست می خوانند، شما باید در جایی قرار گیرید که آنها بتوانند از حرکت طبیعی چشم های خود استفاده کرده و سپس مجددا به شما نگاه کنند.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.