28 نکته برای نطق موفق در سخنرانی‌های یک روزه

0 ۳۸۲

نمی‌دانیم تا به حال طعم متفاوت سخنرانی‌های طولانی را که از یکی دو ساعت بیش‌تر طول می‌کشند و گاهی با وقفه‌های یکی دو ساعته، بیش از پنج شش ساعت به طول می‌انجامند را چشیده‌اید یا نه؛ اما مطمئن هستیم که با چالش‌های پیش رو یک سخنران برای برگزاری و هدایت یک نطق موفق در طول دوره‌های آموزشی و امثال آن که یکی دو روز طول می‌کشند آشنایی دارید. مثلا:

  1. یک سخنران برای یک سخنرانی طولانی مدت به آمادگی کامل و فراوانی نیاز دارد
  2. سخنرانی‌های طولانی‌تر توام با خستگی، فرسودگی و ستوه مخاطب و سخنران همراه هستند که این موضوع هدایت سخنرانی را با مشکلاتی رو به رو می‌کند
  3. سخنران برای حفظ علاقه و اشتیاق مخاطبان در طول سخنرانی‌های یک روزه به پویایی در ارائه سخنرانی و تکنیک‌های متنوع فن بیان نیاز دارد

نکات کلیدی برای نطق موفق در سخنرانی‌های یک روزه

واضح است تنها سخنرانی می‌تواند نطق موفق و کاملی در سخنرانی‌های یک روزه داشته باشد که بتواند بر تمام این چالش‌ها غلبه کند. غلبه کردن بر این چالش‌ها نیز نیازمند سرمایه‌گذاری زمان و انرژی زیادی توسط سخنران است و همین موضوع باعث می‌شود بسیاری از سخنرانان از برگزاری دوره‌های یک روزه انصراف دهند و به همان دوره‌های کوتاه مدت بسنده کنند. با این حال هنوز هم برگزاری سخنرانی‌های چند روزه رویا نیست و می‌توان با ترفندهای خاصی آن را با موفقیت برگزار کرد.

نکاتی که در ادامه می‌خوانید به نطق موفق در سخنرانی‌های طولانی‌تر مثل دوره‌های آموزشی، کنگره‌ها و کنفرانس‌ها کمک می‌کنند.

نکات کلیدی برای نطق موفق در سخنرانی‌های یک روزه

در سخنرانی‌های یک روزه همه چیز فرق می‌کند. از همان ابتدا و زمانی که در حال تنظیم نحوه معرفی سخنران هنگام نوشتن متن سخنرانی هستیم تا زمانی که در پایان روز با شرکت‌کنندگان خداحافظی می‌کنید. هیچ چیز در سخنرانی طولانی به سرعت سخنرانی معمولی پیش نمی‌رود .از این رو برای ارائه یک نطق موفق در سخنرانی‌های طولانی به عناصر دیگری نیاز داریم:

  1. شناخت مواد و ابزار سخنرانی به صورت دقیق: دانش سخنران باید با وسعت سخنرانی و زمانی که قرار است سخنرانی کند تطابق داشته باشد
  2. ارائه پویا و فعال: سخنران باید در طول سخنرانی‌های طولانی صدایی رسا، صراحت کلام و انرژی فراوان داشته باشد، غالبا لبخند بزند و گاهی نیز برای ارائه فعال با مخاطبان بخندد
  3. تنوع تکنیک‌های ارائه محتوا: برای انتقال یک مفهوم ساده راهکارهای متنوعی وجود دارد. از روش مرسوم سخنرانی، داستان‌سرایی، پخش ویدیو، بحث‌های گروهی و سایر مواردی که قبلا نیز در بحث پشتیبانی از ایده‌ها در سخنرانی بدان اشاره شد
  4. محتوا بصری باکیفیت: بخش مهمی که از مطلب اصلی حمایت می‌کند تصاویر و ویدیوهای باکیفیتی است که در طول سخنرانی و توام با متن عرضه می‌شوند
مشاهده مقاله  حذف تکه کلام و اِ گفتن در سخنرانی

نکات کلیدی برای نطق موفق در سخنرانی‌های یک روزه

بایدها و نبایدها پیش از شروع سخنرانی

در سخنرانی‌های طولانی که قرار است یک روز به طول بینجامد معمولا زودتر از همیشه حاضر شوید. اگر قرار است در سالن‌های متعدی سخنرانی داشته باشید جزئیاتی مثل نحوه اتصال به وای فای یا خاموش و روشن کردن تجهیزات را بپرسید. حضور با لبخند پیش از حضور مخاطبان در سالن سخنرانی شروع قدرتمندی برای یک سخنران است.

پیش‌نیازهای یک شروع یک سخنرانی طولانی قدرتمند

لازمه یک نطق موفق لوازم و تمهیداتی است که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

خودتان را با لبخند معرفی کنید

بهترین حالت این است که مخاطب به محض ورود به سالن سخنرانی با چهره خندانی رو به رو شود که در انتظار حضور او بوده است. پیش از شروع سخنرانی اسم خودتان را با صدای بلند و به صورت واضح اعلام کنید. اما آیا ذکر اسم و فامیل مهم است؟!

برای یک ارتباط دو طرفه قطعا مهم است. مخاطبان برای سوال پرسیدن نیاز دارند شما را با اسم یا شهرتتان مورد خطاب قرار دهند!

به محض شروع سخنرانی به معرفی برند یا محصولات خود نپردازید!

از گذشته تا کنون یکی از روش‌های شناخته شده برای این که از همان اول مخاطبان با درجه اعتبار و دانش سخنران آشنا شوند ذکر بیوگرافی علمی می‌باشد. در این بین برخی به معرفی برند، محصولات یا خدمات خود نیز می‌پردازند و به این روش و به خیال خودشان با یک تیر دو نشان زده‌اند!

توصیه می‌کنیم این بخش را به میانه سخنرانی و زمانی که اعتماد و صمیمیت کافی بین شما و مخاطبان ایجاد شد موکول کنید.

مشاهده مقاله  10 جمله ای که هرگز یک گوینده هوشمند به زبان نمی آورد!

نکات کلیدی برای نطق موفق در سخنرانی‌های یک روزه

با داستان شروع کنید و علت تمایل خود را به آن داستان ذکر کنید

موضوع سخنرانی چیست؟ اگر قرار است سخنرانی را با یک داستان شروع کنید یک ایده جالب نمایش تصویر یا عکسی مربوط به آن داستان و لحظه وقوع حادثه است. مثل لحظه ویران شدن یک منطقه خاص بر اثر زلزله در کنفرانسی که موضوع اصلی آن بررسی آسیب‌ و تخریب‌های ناشی از زلزله یا سایر بلایای طبیعی است.

چنین شروعی از دیدگاه مختلف برای شروع قدرتمند یک سخنرانی یا نطق موفق به چند دلیل بهترین گزینه پیش روی هر سخنران است:

  1. داستان‌ها اگر طبق تجربه شخصی باشند معرفی‌نامه خوبی از سخنران برای مخاطبانی هستند که هرگز پیش از این با سخنران ملاقاتی نداشته‌اند
  2. داستان‌ها به شکل عجیبی قابل‌فهم‌تر و دلچسب‌تر هستند و عموما برای تفهیم مطالبی که دشوار به نظر می‌رسند ابزار خوبی هستند
  3. داستان‌سرایی بهانه خوبی است تا از مخاطبان بخواهیم تجربیات مشترک خود را با سایرین در میان گذاشته و به این ترتیب زمینه گرفتن بازخورد از مخاطب فراهم می‌گردد

تکنیک‌های ارائه مطالب در سخنرانی‌های یک‌ روزه و بیش‌تر

برای ارائه نطق موفق در سخنرانی طولانی هم نظیر مراحل پیش از شروع و شروع سخنرانی تکنیک‌های ویژه‌ای برای سخنرانان داریم که قبلا هم در سایر مطالب دانشگاه زندگی به آن‌ها اشاره کرده بودیم:

ترک تریبون و پرسه روی صحنه سخنرانی

مشکلی ندارد اگر بخواهید از پشت تریبون سخنرانی کنید؛ اما خودتان را به این ستون خشک و بی‌روح غل و زنجیر نکنید! ارتباط با مخاطبان از پس هر نوع سد یا مانعی نظیر تریبون دشوار است. به علاوه تماس چشمی از پشت تریبون تنها به جمعیت رو به رو تریبون محدود می‌شود؛ حتی اگر بخواهید یا تلاش کنید سرتان را به جهات مختلف بچرخانید.

مشاهده مقاله  نکات کلیدی آموزش سخنرانی و مهارت فن بیان

بهترین گزینه جابه جایی از تریبون به سمت گستره صحنه و بالعکس است. حرکات دست در سخنرانی زمانی که روی صحنه و خارج از تریبون باشید نیز آزادانه‌تر خواهد بود.

نکات کلیدی برای نطق موفق در سخنرانی‌های یک روزه

غوطه‌ور شدن در دل اسلایدهای سخنرانی

ابتدا دقت کنید که طراحی اسلایدهای پاورپوینت کاملا حرفه‌ای و مخاطب‌پسند انجام شده باشد. در صورتی که سخنرانیتان توام با پاورپوینت است هرگز از حرکت نایستید. پیوسته روی صحنه و به جهات مختلف حرکت کنید و از اشاره کردن به اسلایدها با دست و نزدیک شدن به پرده نمایش ترسی نداشته باشید.

نادیده گرفتن هر عاملی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود

در یک سخنرانی یک روزه بی‌نهایت عامل خارجی برای جذب حواس شما وجود دارد. وقتی که در اتاق یا سالن سخنرانی هستید و در طول یک سخنرانی طولانی این عوامل به اشکال مختلفی بروز می‌یابند؛ مثل زنگ خوردن گوشی موبایل یکی از شرکت‌کنندگان با صدای بلند و برای دفعات متوالی. برای یک سخنران حرفه‌ای همه این عوامل بهانه‌ای برای ادامه سخنرانی با اصرار بیش‌تر است.

حفظ سطوح بالای انرژی تا پایان روز

نگهداری سطح انرژی در سطوح بالا و برای بیش از 8 ساعت نظیر زمانی که سخنرانی را آغاز کردید تقریبا غیرممکن به نظر می‌رسد؛ خصوصا وقتی که انرژی مخاطبان هم با نزدیک شدن به ساعات پایانی افت پیدا می‌کند. در چنین مواردی با رعایت موارد زیر می‌تواند نطق موفق و با انرژی بالا داشته باشید:

روز خود را در حالی که شب گذشته استراحت کافی داشتید شروع کنید

  1. از کفش راحت استفاده کنید
  2. در طول روز میزان آب بدن خود را تعدیل کنید و همواره آب بنوشید
  3. از صرف غذاهای سنگین در وعده غذایی صبحانه و ناهار خودداری کنید
  4. در طول روز و هر زمان که فرصتی برای استراحت دارید، بخوابید

نکات کلیدی برای نطق موفق در سخنرانی‌های یک روزه

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.