نقش ارتباط در مذاکره موفق

0 ۱,۱۴۶

نقش ارتباط در مذاکره موفق چیست؟

مذاکره چیزی نیست جز گفتگویی بین افراد برای دستیابی به یک راه حل جایگزین که می تواند همه را راضی کند.ارتباط در مذاکره موفق نقش مهمی را در مذاکره ایفا می کند.

یک بحث موثر چطور ممکن می شود؟ فقط از طریق ارتباط در مذاکره.

ارتباط موثر به طور مستقیم متناسب با یک مذاکره موثر است. هر چه ارتباط در مذاکره بهتر باشد، مذاکره نیز بهتر است. بحث کردن به معنای جنگیدن و فریاد زدن نیست، به جای آن به طور ساده تبادل ایده ها، افکار و نظرات افراد با یکدیگر است که این مساله نیاز اصلی برای داشتن مهارت یک ارتباط در مذاکره عالی در یک بحث موثر و سالم است. برقراری ارتباط در مذاکره یک هنر است و یک شخص باید در تمام انواع مذاکره استاد شود تا بتواند پیروز شود. شخص مقابل هرگز درباره افکار و ایده های شما اطلاع پیدا نمی کند مگر اینکه شما آن را به اشتراک بگذارید. کسی نمی تواند ذهن شما را بخواند مگر اینکه شما درباره آن صحبت کنید.

شخص باید بوسیله انتخاب با دقت کلمات مناسب افکار خود را خیلی معقول به یک سخنرانی تبدیل کند. درباره کلمات خود با دقت عمل کنید. نباید از جملات موهن یا کلمات نا واضح در صحبت خود استفاده کنید. قدرت بیان خود را درک کنید. روشی که با آن افکار خود را ارائه می دهید، مهم است. فقط برای اینکه صحبت کنید حرف نزنید. افکار تصادفی و ایده های انتزاعی فقط منجر به بروز ابهام می شود. یک شخص باید به طور واضح همانطور که از بقیه انتظار دارد، صحبت کند. کلمات خود را نخورید و سعی کنید دیگران را به اشتباه نیاندازید. ایده ها و افکار شما باید به طور واضح برای بقیه بیان شود تا به خوبی درک گردد. در صحبت خود واضح و دقیق باشید.

مشاهده مقاله  نگاهی بر سه عامل اصلی ترس از سخنرانی و راه‌های رویارویی با آن‌ها (2)

 

نقش ارتباط در مذاکره موفق

بن قصد خرید یک خودکار برای خود داشت. درباره قیمتی که فروشنده به او گفت خیلی قانع نشد و فکر می کرد که مقداری بالا است. او می خواست که قیمت خودکار را کاهش دهد. متاسفانه بن مهارت های ارتباطی خوبی نداشت و هر چه که بیان کرد فقط فروشنده را به اشتباه انداخت. اصرار به تقلبی بودن و دفاع از آن منجر به امتناع فروشنده از قبول کردن بن و عصبانی شدن او شد.

اشتباه بن چه بود؟

بن می خواست که قلمی خریداری کند، اما تنها اشتباه او این بود که نتوانست به شیوه ای قانع کننده صحبت کند. اگر او به طور واضح صحبت می کرد و به فروشنده توضیح می داد که چرا قیمت خودکار باید پایین تر از چیزی باشد که او اعلام کرده است، می توانس مالک خودکار شود. در این مورد مذاکره مفید نبود و هیچ کس چیزی به دست نیاورد.

نقش ارتباط در مذاکره

 

ارتباط موثر در مذاکرات حقوق و دستمزد نیز مهم است.

انتظارات درباره دستمزد خود را در مقابل شخص استخدام کننده به طور واضح بیان کنید. اگر مایل هستید که دستمزد شما بیشتر چیزی که بیان کرده اند باشد، این موضوع را خیلی واضح اما مودبانه مطرح کنید. بهترین تلاش خود را برای این موضوع که چرا نیاز به بالا بردن مبلغ دستمزد دارید و اینکه احتمالا اگر به سازمان بپیوندید چطور آن را توجیه می کنید جهت قانع کردن کارفرما استفاده کنید. هیچ چیزی برای ترسیدن وجود ندارد، بلکه سازمان نیاز به افراد با استعدادی مثل شما دارد. یاد بگیرید که کمی موقعیت شناس و با تدبیر باشید. پوشش، لهجه و تلفظ شما نیز مهم است. بر روی کلماتی که فکر می کنید مهم هستند، تاکید کنید. اگر از پیشنهاد راضی نیستید، خوب است که با یک روش مودبانه آن را رد کنید. به خاطر داشته باشید ما همه از خانواده های خوبی آمده ایم و باید مانند افراد تحصیل کرده و با فرهنگ رفتار کنیم.

مشاهده مقاله  6 روش بهره گیری از فن بیان بدون مبالغه، اغراق و خودنمایی

ارتباط موثر اولویت اول در معاملات کسب و کار دارد.

شرایط و ضوابط باید به طور واضح برای شفافیت بهتر ارائه شوند. چیزی را از گروه مقابل مخفی نکنید. بهتر از از حالت های ارتباط نوشتاری مانند ایمیل ها، نامه ها، اسناد و توافق نامه برای اعتبار بخشی بهتر استفاده کنید. از اصطلاحات شرکت ها و کلمات تخصصی استفاده کنید و هرگز عبارات بی ربط را در صحبت خود به کار نبرید. این مساله بسیار غیرحرفه ای به نظر می آید.

همچنین باید درباره ارائه و تن صدای خود بسیار مرافب بود. همیشه به خاطر داشته باشید که در جنگ ها می توان فقط با مودب و نجیب بودن به پیروزی رسید. در مقابل دیگران بی ادب و خشن نباشید. به آرامی و متقاعد کننده با یک تن صدای رسا برای یک شخص و همه افراد دیگر صحبت کنید. خیلی سریع یا خیلی کند صحبت نکنید. شخص مقابل باید صحبت شما را متوجه شود. هرگز با صدای بلند یا فریاد با کسی صحبت نکنید. غیراخلاقی است که با کسی فقط برای یک معامله بد صحبت کنید یا به او توهین کنید. روابط مهم تر هستند و باید مورد ارزش واقع شوند.

ارتباط در مذاکره غیر کلامی نیز نقش مهمی در مذاکره موثر ایفا می کند. حالات چهره، حرکات دست و وضعیت بدن ما بسیار مهم هستند و هرگز نباید نادیده گرفته شوند.

برای روشن شدن بیشتر موضوع به مثال زیر توجه کنید:

اگر به شخصی برخورد کنید که عصبی، بی دلیل عرق کرده و بی توجه به چیزهای اطراف است، آیا او را قبول می کنید؟

مشاهده مقاله  با این ترفندها با تکه کلام و اِ گفتن در طول صحبت کردن خداحافظی کنید

بدیهی است که خیر.

 

همین اتفاق برای گروه مقابل می افتد. اگر متوجه شوند که شما عصبی هستید، به طور قطع تلاش می کنند که بر شما چیره شوند و معامله هرگز به نفع شما تمام نخواهد شد. درماندگی خود را به شخصی نشان ندهید. ممکن است که بسیار به شغل احتیاج داشته باشید اما اجازه ندهید که شخص مقابل در این باره بداند. هر زمان که برای یک مذاکره می روید، به همراه داشتن لبخند را فراموش نکنید. لبخند کوتاه شما میلیون ها دلار می ارزد اما به خاطر داشته باشید بی دلیل نخندید یا جوک های احمقانه در این بین تعریف نکنید. با احوال پرسی و تعارفات معمول یخ را بشکنید. صاف بنشینید، بر روی صندلی تکیه نکنید و با شخصی که در آن سوی میز نشسته است ارتباط چشمی برقرار کنید. با اشیای روی میز بازی نکنید. بر روی مذاکره تمرکز کنید و به اینجا و آنجا نگاه نکنید.

مذاکره موشک هوا کردن نیست. فقط باید درباره انتظارات و منافع خود خیلی روشن باشید، آنها را واضح بیان کنید، گروه مقابل را راضی کنید و به چیزی مورد قبول هر دو گروه دست یابید. چیزی که موجب ناراحت شدن طرف مقابل می شود نگویید. در صحبت خود بسیار مودب باشید، همه را در بحث دخیل کنید و به نفع تمام افراد شرکت کننده در بحث برای یک مذاکره موثر تصمیم بگیرید و توجه داشته باشید که برای یادگیری مذاکره موفق نیاز به آموزش سخنرانی و فن بیان دارید.

 

[تعداد: 1    میانگین: 3/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.