پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی: چه طور ادعا خود را ثابت کنیم؟

0 ۲۴۰

حتما شما هم متوجه برخی از قفسه‌های کتاب شده‌اید که دو دو طرف و پشت به کتاب‌هایی که چیده شده‌اند حاوی حائل یا تکیه‌گاه هستند. از منظر فیزیکی، این حائل فلزی یا چوبی که مقابل کتاب‌ها در هر ردیف کتابخانه قرار می‌گیرد باعث انسجام و کنار هم قرار گرفتن کتب می‌شود. اما از منظر زیبایی‌شناختی نقش این حائل فراتر است و به چینش کتاب‌ها تقارنی زیبا و محسوس می‌دهد که اغلب از دیدگاه بیننده خوشایند است؛ چون به خواننده این حس را القا می‌کند که این دسته از کتاب‌ها خاص‌تر هستند و به آن‌ها توجه ویژه‌ی داشتیم. سخنرانی‌ها هم دقیقا مثل کتاب‌هایی که در یک قفسه در کنار هم قرار می‌گیرند به چنین حائلی نیاز دارد. حائلی که برای پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی ضروری به نظر می‌رسد.

روش‌های پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی

منظور از حائل در سخنرانی تکیه‌گاه یا پشتیبانی است که می‌تواند از بدنه سخنرانی حمایت کند و در صورت نیاز آن را اثبات کند. شروع و پایان سخنرانی با استفاده از عناصر مشابه و مشترک نظمی هنری و تقارنی دلچسب را به اول و آخر آن می‌بخشد. اصلا با استفاده از همین ترفندهای پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی است که ممکن است مخاطب به خاص بودن و مستند بودن گفته‌های ما ایمان بیاورد و به این شکل توجه ویژه‌تری به روند سخنرانی داشته باشد.

پشتیبانی از ایده برای اثبات ادعایی که در سخنرانی داریم روشی ظریف است و این دیدگاه را در مخاطبان به وجود می‌آورد که سخنران با دقت زیادی به جزئیات موضوع پرداخته است. نتیجه چنین رویکردی در سخنران افزایش اعتماد مخاطبان و باورپذیری هر چه بیش‌تر ادعاهای شما در سخنرانی است. برای این که با این تکنیک آشنا شوید همراه ما بمانید.

مشاهده مقاله  7 تکنیک برای ایجاد فضای انتقادی و بازخورد بیشتر در سخنرانی

روش‌های پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی

استراتژی‌های زیادی برای پشتیبانی از ایده‌ها در سخنرانی وجود دارد که پیش از این به برخی از آن‌ها در معرفی ترفندهای پشتیبانی از ایده برای ماندگار کردن سخنرانی پرداختیم. این که از چه راهی برای حمایت از ایده اولیه و اصلی سخنرانی استفاده کنیم کاملا به موضوع سخنرانی و زمینه بحث بستگی دارد. استفاده از روش‌های رنگارنگ برای پشتیبانی و حمایت از ایده اصلی سخنرانی مثل قرار دادن کتاب رمان در کنار کتاب‌های علمی است. پس یک روش را به خوبی شناخته و آن را به کار بگیرید.

پشتیبانی از ایده‌ها با استفاده از دو داستان

یکی از ساده‌ترین ایده‌هایی که اتفاقا بارها و بارها در برررسی اهمیت داستان در سخنرانی بدان پرداختیم همین قصه‌های کوتاهی است که باید به صورت خلاقانه و هوشمندانه بازگویی شوند. اما چرا دو داستان؟

در ابتدا سخنرانی، سخنران موضوع را با استفاده از یک داستان کوتاه و بی‌انتها آغاز می‌کند. سخنران در این مرحله کل داستان را تعریف نمی‌کند و فقط سرنخی به مخاطب می‌دهد تا از سیر و کلیات داستان خبردار شود. در این بخش کاراکترهای اصلی و چالش مهم داستان به تصویر کشیده می‌شود بعد از آن هسته اصلی سخنرانی است که توسط سخنران بیان خواهد شد.

روش‌های پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی

در مرحله بعدی یعنی انتهای سخنرانی به آن چه که از کل داستان باقی مانده است مجددا پرداخته می‌شود تا یک نتیجه روشن به دست آید. در صورتی که برای آغاز و پایان سخنرانی از داستان جهت پشتیبانی از ایده و حرف‌هایتان استفاده می‌کنید باید دقت داشته باشید که:

  1. کل داستان به ایده شما مرتبط باشد و آن چه که می‌گویید به نحوی با موضوع اصلی سخنرانی گره خورده باشد. به عنوان مثال اگر موضوع سخنرانی دنبال کردن آرزوهای کودکی در جوانی است قطعا باید کاراکتر اصلی داستان شما فردی باشد بلندپرواز که در پی آرزوهای خود تلاش می‌کند
  2. در بخش اول سخنرانی صرفا معرفی کوتاهی از داستان داریم و این که چه طور مسیر داستان عوض می‌شود را در پایان سخنرانی بحث می‌کنیم
مشاهده مقاله  چگونه با کودک خود صحبت کنیم؟

پشتیبانی از ایده سخنرانی با طرح پرسش

اگر به خیلی از مطالبی که تا کنون در دانشگاه زندگی خوانده‌اید دقت کرده باشید می‌بینید که همیشه ابتدا آموزش‌ها با یک چارچوب تکراری شروع نشده است. در ابتدا بسیاری از مطالب ما موضوع را با طرح سوال پیش برده‌ایم. طرح سوال چارچوب مفیدی و خوبی است که سخنرانان برای به چالش کشیدن مخاطبان خود نیز می‌توانند در سخنرانی‌های خود استفاده کنند.

روش‌های پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی

برای پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی با سوال پرسیدن به شکل زیر عمل کنید:

  • سخنرانی را با طرح یک سوال ساده شروع کنید و از همان اول مخاطبان را در معرض چالش‌های خاص خود قرار دهید
  • در پایان سخنرانی با پاسخ دادن به همین سوالات نتیجه‌گیری کنید
  • اگر دنبال حال و هوای هیجانی و پرانرژی هستید و می‌خواهید رقابت سخت‌تری بین مخاطبان ایجاد کنید حتما یادآوری نماییدکه پاسخ این سوال را در پایان سخنرانی اعلام می‌کنید
  • شاید بد نباشید در طرح سوالات کمی پیچیدگی بدان اضافه کنید و به این ترتیب در مسیر پاسخگویی به سوالات برای مخاطبان مانع‌تراشی کنید

روش‌های پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی

پشتیبانی از حرف‌ها در سخنرانی با نقل قول

هر چه از مزایا نقل قول در سخنرانی‌ها بگوییم کم است. در صورت تمایل می‌توانید اول و آخر سخنرانی را با استفاده از نقل قول بیان کنید. استفاده از نقل قول خصوصا زمانی که ماهیت سخنرانی شما مهر تاییدی بر معنا و مفهوم نقل قول است ایده مناسبی به نظر می‌رسد. بد نیست هنگام انتقال نقل قول کمی حس شوخ طبعی به کار ببرید و از همین ابزار برای پشتیبانی ایده خود استفاده کنید.

مشاهده مقاله  هر آن چه که باید درباره فلسفه سفسطه کاری در بیان بقیه بدانید!

پشتیبانی از ایده‌ها با استفاده از نقل‌قول‌های متعارض

گاهی یک ادعا را از راه بیان ادله متعارض بهتر ثابت می‌شود. نقل قول ابزار خوبی برای بیان این تعارض است. اگر قصد دارید از این روش برای پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی استفاده کنید باید:

  • سخنرانی را با نقل قول و زمینه‌ اصلی بحث خود شروع کنید ( مثلا درباره تولد یا دوران دانشجویی صحبت کنید)
  • سخنرانی را با نقل قول و نگرش کاملا مخالف و متعارض به پایان ببرید (مثلا درباره مرگ یا زمانی که تدریس کردید حرف بزنید)

پشتیبانی از ادعاها در سخنرانی با استفاده از اسلاید

  • از یک اسلاید مشخص برای شروع سخنرانی استفاده کنید
  • در پایان سخنرانی همان اسلاید را دقیقا نمایش دهید یا این که از اسلایدی با تفاوت‌های خیلی جزئی استفاده کنید

با این کار از همان شروع سخنرانی تصویری در ذهن مخاطب ثبت می‌شود که با دیدن آن در پایان سخنرانی تصور می‌کند این اسلاید نتیجه سخنرانی شما بوده است. اسلاید اول سخنرانی می‌تواند حاوی یک عکس ساده باشد اما در پایان اسلایدی با تصاویر بیش‌تری استفاده کنید.

روش‌های پشتیبانی از ایده‌ها و حرف‌ها در سخنرانی

پشتیبانی از ایده سخنرانی با عناصر دیگر

به جز نقل قول، اسلایدها یا داستان‌سرایی ابزارها و عناصر دیگری نظیر فیلم، عبارات، عناوین و …وجود دارند که می‌توانند سوژه ما برای شروع سخنرانی باشند. از هر یک از این عناصر که استفاده می‌کنید همان عنصر را در پایان سخنرانی نیز باید تکرار کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.