پوشش مناسب و استاندارد هر سخنران از دیدگاه بین المللی

0 ۶۰۳

لباس یا ژاکت؟ شلوار جین یا کتان؟ کُت یا پیراهن ساده؟ رنگ تیره یا روشن؟ با کراوات یا بدون کراوات؟ مسئله این است! همان طور که می دانید نه فقط این بار، بلکه همیشه پیش از سخنرانی، انتخاب پوشش مناسب که از همه نظر استاندارد باشد مسئله مهمی است! فکر می کنید تا چه حد شیوه لباس پوشیدن شما یا رسیدگی به ظاهر می تواند در تاثیرگذاری یک سخنرانی روی مخاطب دخیل باشد؟ اصلا به ظاهر خود توجه می کنید؟ فکر می کنید با محتوا خوب و متن مناسب می توان از ظاهر چشم پوشی نمود و همه چیز را فدای محتوا کرد؟

همان طور که در زندگی روزمره ما بایدها و نبایدهای بسیاری وجود دارد که در طول روز تقریبا سعی داریم به عمل به آن ها وفادار باشیم، صحنه سخنرانی هم پر است از همین بایدها و نبایدهایی که نسبت به برخی از آن ها، سخنرانان بی تفاوت هستند. لازم است به این بایدها و نبایدها به عنوان یک ضرورت در سخنرانی توجه شود؛ دقیقا مثل اهمیت زمانبندی در سخنرانی یا تغذیه مناسب در صداسازی و فن بیان.

انتخاب پوشش مناسب و استاندارد برای سخنرانی

دانشگاه زندگی در قالب این مطلب به شما کمک می کند پوشش مناسب و استاندارد خود را مطابق با دیدگاه های بین المللی انتخاب نمایید.

انتخاب پوشش مناسب و استاندارد برای سخنرانی

برای این که اهمیت ظاهر سخنران بیش از پیش احساس کنید بگذارید بال خیال شما را به سمت یک مثال ساده پرواز دهیم. فرض کنید یک سخنران بخواهد با ظاهر زیر در سخنرانی مهمی که شما و همکارانتان دعوت هستید شرکت کند؛ بعد از دیدن این پوشش چه احساسی خواهید داشت؟

انتخاب پوشش مناسب و استاندارد برای سخنرانی

به جز این که از دیدن این صحنه می خندید، با خودتان چه فکری می کنید؟ احتمالا این سخنران را به بی توجهی متهم کرده و او را غیرحرفه ای تلقی می کنید. فکر می کنید چنین سخنرانی برای این که بتواند ظاهر بهتری داشته باشد و پوشش خود را به شکل استاندارد انتخاب کند باید به چه معیارهایی توجه نماید؟

مشاهده مقاله  7 عادت سخنرانان موفق که باید سرلوحه کار خود قرار دهید

برخی از این معیارها را در ادامه و در قالب عناوین زیر می خوانید:

مثل مخاطبان خود لباس بپوشید!

موقعیت های مختلف سخنرانی نوعی فراخوان برای سخنران است تا با استایل ها و سبک های مختلف در پوشش خود ظاهر شود؛ اما اگر به اندازه کافی تخصص در انتخاب لباس ندارید یا تا این حد روی پوشش خود حساس نیستید پاکیزگی، مرتب بودن و متناسب بودن لباس کفایت می کند. این طور فکر نمی کنید؟ اگر طرز تفکر مشابهی دارید پس به سبک مخاطبان خود لباس بپوشید. این کار با دو هدف اصلی انجام می شود:

  1. لباس اعتیار شما است و اعتبار یکی از سه رکن استقلال و مقبولیت روی صحنه است
  2. برای توسعه اعتبار باید روی تشابهاتمان با مخاطب تاکید کنیم

انتخاب پوشش مناسب و استاندارد برای سخنرانی

حتما با خودتان می گویید چه طور فهمید قرار است مخاطبان ما در آینده ای که در راه است و ما هیچ خبری از آن نداریم چه می پوشند. پاسخ ساده است. در صورتی که مکان سخنرانی مشخص باشد بهتر است سری به آرشیو عکس های سخنرانی های قلبی بزنید. ببینید غالب مردم در این مکان از چه تیپی استفاده کرده اند. حسابی رسمی بوده اند یا با همان استایل راحت خیابانی روی صندلی ها نشسته اند؟

توجه کنید که این تشابه در انتخاب پوشش مناسب سخنرانی به این معنا نیست که قطعا سلیقه مخاطبان را در انتخاب لباس خود شریک کنید!

انتخاب پوشش مناسب و استاندارد برای سخنرانی

بهتر از مخاطبان لباس بپوشیم؟

وقتی که بحث پوشش مناسب و استاندارد به میان می آید امکان ندارد کسی این وسط نگوید ” من شنیده ام که سخنران باید بهتر از مخاطب لباس بپوشد!” شما چه فکر می کنید؟

وقتی که با دیدی باز به این موضوع نگاه می کنیم متوجه می شویم که انگار بهتر پوشیدن نسبت به مخاطب چندان هم بیراه به نظر نمی رسد. برخی فکر می کنند بهتر بودن از نظر ظاهر نسبت به مخاطب احترام بیشتر می آورد و شخصیت یک سخنران را نشان می دهد.

مشاهده مقاله  5 رکن اساسی در ظاهر سخنران که معمولا از آن ها غافل هستیم

نکته کلیدی در پوشش مناسب حرفه ای به نظر رسیدن از دید مخاطب است. به محض این که سخنرانی به سبک چرچیل و با اسلوب لینکلن ( به سبک حرفه ای ها) آغاز شود بعید است دیگر کسی به پوشش شما تا این حد توجه کند!

نبایدها در انتخاب پوشش سخنرانی

اگر ارکان اساسی در ظاهر سخنران را رعایت می کنید حتما به نبایدها هم تا کنون توجه کرده اید. یکی از این مهم ترین نبایدها، استفاده از پیراهن یا تیشرت ها با نوشته های چاپی نامربوط یا توهین آمیز برای عقاید خاص است. بنابراین بهتر است در سخنرانی ها از لباس هایی بدون هر گونه دستخط و نوشته استفاده کنید؛ مگر این که نوشته مستقیما به مخاطبانتان برگردد و حس همبستگی شما را تقویت نماید. به عنوان مثال در بسیاری از سخنرانی های اخیر، به احترام مردم مناطق زلزله زده از لباس هایی با دست نوشته های مرتبط استفاده شد که اتفاقا باعث شد تعامل مخاطبان بیشتر شود.

انتخاب پوشش مناسب و استاندارد برای سخنرانی

از لباس خود قبل از سخنرانی پاسداری کنید!

خیلی از سخنرانی، طراحی لباس ویژه ای دارند یا حداقل در انتخاب لباس دقت و حساسیت زیادی به کار گرفته شده است. پوشش مناسب شما باید تا لحظه پایان سخنرانی، مناسب باقی بماند. از این رو لازم است به توصیه های زیر دقت کنید:

  • یک دست لباس اضافه به همراه داشته باشید: اگر سخنرانی در شهر دیگری برگزار می شود حتما یک دست لباس اضافه همراه خود داشته باشید
  • مراقب خوردن و آشامیدن خود باشید: در طول سخنرانی یا پیش از آن، با دقت تمام بخورید و بیاشامید
  • لباس های خیلی تنگ یا گشاد نپوشید: فعالیت های فیزیکی سر صحنه سخنرانی یا همین جا به جایی های مختصر در عرض صحنه به پوشش مناسب راحت نیاز دارد. لباس گشاد یا خیلی تنگ دست و پا گیر می شود
مشاهده مقاله  هنر مدیریت بحث های گروهی: یک سخنران هنرمند باشید!

انتخاب پوشش مناسب و استاندارد برای سخنرانی

چند توصیه به درد بخور

بخش عمده ظاهر شما را لباس هایتان تشکیل می دهند. به نکات زیر دقت کنید تا به این شیوه به پوشش مناسب خود در سخنرانی توجه کرده باشید:

اجتناب از پوشیدن لباس های شلوغ و پرزحمت

استفاده از جواهرات، زینت هایی که توجه به آن ها حواس شما را پرت می کنند و لباس هایی که مدام به سازماندهی و مدیریت نیاز دارند توصیه نمی شود

راحتی شما در لباس از هر چیزی مهم تر است

سطح انرژی شما به شدت تحت تاثیر لباسی قرار دارد که می پوشید و قرار است با استفاده از آن تحرک داشته باشید. هر چه قدر لباس شما بیش تر شما را به زحمت بیندازد تمایل شما برای یک جانشینی بیشتر خواهد شد.

به محل قرارگیری میکروفون توجه کنید

در صورتی که از میکروفون های کوچک استفاده می کنید که به گوش و یا بخشی از لباس الحاق می شوند، حتما به اتصالات و تجهیزات آن توجه کنید که کجا وصل می شود و آیا از محل قرارگیری آن احساس راحتی دارید یا نه.

انتخاب پوشش مناسب و استاندارد برای سخنرانی

هماهنگی لباس و زبان بدن

اکشن یا فعالیت ها، پوزیشن یا موقعیت مدنظر شما برای ایستادن و حرکات و زبان بدنتان با لباس شما هماهنگی دارد؟

اجتناب از حمل وسایل ممنوعه

برخی از وسایل نظیر موبایل، سوییچ، کلید، کیف پول و هر چیز دیگری که در جیب شما سنگینی می کنند یا باعث حواس پرتی می شوند ممنوع می باشند. از حمل آن ها اجتناب کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.