چالش های آموزش آنلاین در یادگیری را جدی بگیرید

0 ۱,۲۹۷

مزایای بی شمار آموزش آنلاین از جمله انعطاف در محل یادگیری، زمان یادگیری و سهولت در یادگیری سبب روی آوردن بسیاری از دانش آموزان به استفاده از این روش شده است. امروزه حتی برای رقابت های مهمی نظیر کنکور از سرویس های آموزش آنلاین و غیرحضوری استفاده می شود و بازدهی چشمگیر آن باعث استقبال بیش تر دانش آموزان شده است. برخی از موسسات آموزشی مثل آموزش زبان از همین سرویس های آموزش آنلاین برای برگزاری دوره های غیرحضوری استفاده می کنند و دانشگاه های زیادی نیز آزمون های خود را با ارائه منابع در پلتفرم های آموزش آنلاین به صورت مجازی برگزار می کنند. همان طور که می بینید آموزش آنلاین در ایران هم بسیار متداول شده است و صرفه جویی دو جانبه برای دانشجو و مدرس به لحاظ وقت و هزینه ها به دنبال دارد. اما این روش چندان هم بی دردسر نبوده است. چالش های آموزش آنلاین برای خود دانش آموز و والدین آن ها همواره نگران کننده بوده است و دیدگاه برخی از افراد نسبت به این روش هنوز هم منفی است.

به خوبی می دانیم هر شیوه جدیدی با چالش های خاص خود رو به رو است و دیدگاه های متفاوتی نسبت بدان وجود دارد. اما برای دست و پنجه نرم کردن با این چالش ها روش ها و راه های زیادی وجود دارد که می تواند چالش های آموزش آنلاین را به لذت تبدیل کند. لذتی برای تحصیل و آموزش بی واسطه در منزل!

در دانشگاه زندگی تمام این چالش ها را بررسی نموده ایم و به خوبی شیوه آموزش آنلاین را  زیر ذره بین کارشناسان خود قرار داده ایم. اگر قصد استفاده از این متد را برای خودآموزی دارید توصیه می کنیم ابتدا مطلب امروز را تا پایان مطالعه کنید و سپس تصمیم گیری کنید.

چالش های کلاس آنلاین

آشنایی با چالش های آموزش آنلاین

برخی از مشکلاتی که در ابتدای استفاده از آموزش آنلاین با آن ها مواجه می شوید عبارتند از:

مشاهده مقاله  25 ابزار آنلاین برای آموزش سخنرانی عمومی و بهبود فن بیان

سازگاری یافتن با شرایط جدید

ارائه پلتفرم آموزش آنلاین یعنی ورود دانش آموز به فضایی متفاوت با آن چه که در طول سنوات گذشته برای درس خواندن تجربه کرده است. ورود به سرزمینی که با جز به جز بخش های آن نامانوس و غریبه است. اساسا دانش آموز و دانشجو به سختی با شرایط دانشگاه و مدرسه خود را تطبیق می دهند؛ چه برسد به این که بخواهد درس خواندن مجازی را تجربه کند که لازمه آن تعامل فعال و دائمی با دروس ارائه شده می باشد. در واقع آموزش مجازی سختی ها و دشواری های بیش تری برای دانش آموز به دنبال دارد و برای موفق شدن با این روش باید زحمت کشید.

 

بنابراین یکی از چالش های آموز آنلاین عدم زمانی می باشد که باید سپری شود تا دانشجو با شرایط جدید مطابقت یابد و خود را دانش آموز کلاس های آموزش آنلاین بداند.

مشکلات تکنیکی و فنی در آموزش

همه چیز آموزش آنلاین بر اینترنت و ارتباطاتی متکی است که از طریق پهنای باند شکل می گیرد. بنابراین هر چه قدر که اینترنت با دانشجو همراهی کند دانشجو هم می تواند از آموزش آنلاین استفاده نماید. از آن جایی که در برخی از کشور ها نظیر ایران کیفیت اینترنت و اتصال پایدار با مشکلات و چالش های زیادی رو به رو است بنابراین نمی توان پیوند همیشگی دانش آموز با این کلاس ها و حضور به موقع آن پشت کامپیوتر برای دریافت درس هر روز را تضمین نمود.

 

دانش افراد در استفاده از کامپیوتر

علاوه بر مشکلات اینترنت توانایی خود دانشجو ها در مدیریت و اداره کامپیوتر نیز از چالش های آموزش آنلاین است. همه افراد دانش یکسانی در ارتباط با استفاده از اینترنت و کامپیوتر ندارند و شاید قبل از برگزاری کلاس های آنلاین لازم باشد یک دوره آشنایی با کامپیوتر و ملزومات آن برای آموزش آنلاین را برگزار کرد!

مشاهده مقاله  با آموزش آنلاین فن بیان از سدفاصله ها برای یادگیری عبور کنید

برخی از دانشجو ها حتی برای باز کردن برنامه های ساده ای مثل مایکروسافت با مشکل رو به رو هستند و قادر به مدیریت کامپیوتر و برطرف کردن خطاهای متداولی که حین استفاده از کامپیوتر ممکن است ایجاد شوند را ندارند.

مدیریت زمان

یکی دیگر از چالش های آموزش آنلاین مدیریت زمان در برگزاری کلاس ها و تنظیم برنامه برای شرکت در آن ها می باشد. اولا همه کاربران نمی توانند مطابق با ساعت تنظیم شده پشت سیستم قرار بگیرند و کلاس به بهترین نحو و شکل ایده آل خود تشکیل شود. ثانیا این انعطاف در برگزاری کلاس های آموزش آنلاین باعث می شود افراد کمی بی نظم شوند و گاهی از شرکت در کلاس ها سر باز زنند.

برای رفع این مشکل لزوم استفاده از برنامه ریز و یا ربات ها در پلتفرم که می توانند مثل دستیار شخصی زمان را برای کاربران تنظیم کنند بیش تر احساس می شود.

 

ویژگی خودانگیزشی در افراد

این که یک دانش آموز بتواند انگیزه کافی را در خود و برای شرکت در کلاس ها ایجاد کند یکی از نیاز های مهم در آموزش آنلاین است. به دلیل این که اجبار زیادی در برگزاری این کلاس ها، حضور و غیاب و توجه افراد وجود ندارد بنابراین مدیریت و نظارتی روی دانش آموز وجود ندارد. گاهی دانش آموز یا دیدن دشواری های استفاده از این روش پشیمان می شود و دوره های آنلاین را کنار می گذارد.

برای برطرف کردن این چالش فقط یک راه حل وجود دارد: نگرش مثبت توسط دانش آموز

کسی جز خود دانش آموز نمی تواند سختی های این روش را کاهش دهد و فقط لازم است دید خود نسبت به این روش تغییر دهید. مثلا هر چه قدر هم که حین انجام تکالیف خود به شکل آنلاین سردرگم یا خسته می شوید به آینده ای که بعد از گذراندن این دوره ها پیش روی شما قرار می گیرد فکر کنید و با انرژی مضاعف به یادگیری ادامه دهید.

مشاهده مقاله  با آموزش آنلاین فن بیان از سدفاصله ها برای یادگیری عبور کنید

چالش های آموزش آنلاین

 

بالانس کردن کار و تحصیل

عمده طرفداران روش آموزش آنلاین کسانی هستند که معمولا شاغل اند و از فرصت ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر بازمانده اند. بنابراین تصمیم گرفته اند با آموزش آنلاین به صورت غیرحضوری هم به کار خود برسند و هم تحصیلاتشان را ادامه دهند.  بالانس یا متعادل نمودن کار و تحصیل به شیوه آنلاین کمی دشوار است. بسته به نوع پلتفرمی که انتخاب می کنید محدودیت های خاصی برای مشاهده کلاس درس وجود دارد و باید برنامه زمانی خاصی را دنبال کنید. با بی برنامگی نمی توان در کلاس مجازی موفق شد.

 

انتخاب پلتفرم مناسب برای آموزش آنلاین

از هر دوره آنلاینی نمی توان برای آموزش استفاده کرد. اگر صرفا هدف شما گرفتن مدرک باشد می توانید از هر موسسه ای استفاده کنید؛ اما برای کسانی که مثلا به دنبال یادگیری زبان برای زندگی در خارج از کشور هستند یادگیری از مدرک گرفتن مهم تر است. بنابراین قبل از این که هزینه ای را بپردازید از مدیران آن شرکت درباره خدمات و شیوه آموزشی آن ها بپرسید.

شیوه یادگیری افراد

در نهایت بعد از این که با تمام چالش های آموزش آنلاین آشنا شدید باید به خودتان بنگرید. به ویژگی ها و استعدادهای فردیتان در یادگیری!

برخی از افراد تنها با دوره کردن، مرور کردن و پرسش سوالاتشان در همان لحظه از استاد یا مدرس یادگیری موثر و کاملی خواهند داشت. برخی دیگر هم حضورشان سرکلاس با عدم حضورشان تفاوتی ندارد و می گویند باید خودشان در خانه درس را مرور کنند.

 

بنابراین در انتخاب روش مناسب برای یادگیری و انتخاب متد آنلاین یا حضوری به خودتان نیز بنگرید. ببینید عادات یادگیری شما به چه صورت است و چه طور می توانید در معنا و مفهوم درس به خوبی غرق شوید.

[تعداد: 2    میانگین: 3/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.