چگونه خجالتی نباشیم ؟

0 ۴۳۸

چگونه خجالتی نباشیم ؟

اکثر افراد خجالتی آرزو میکنند که کاش اعتماد به نفس بیشتری داشتند. چرا که کمرویی نشان دهنده راضی نبودن شما از خودتان است. این افراد مدام خود را با استانداردهای دیگران می سنجند. همیشه از خودشان انتظار دارند در هر وضعیتی بهترین واکنش را نشان دهند.  خجالتی بودن یک عادت بد است! و خوشبختانه می توان آن را ترک کرد! چگونه خجالتی نباشیم ؟ در ادامه با ما همراه باشید.

چگونه خجالتی نباشیم
چگونه خجالتی نباشیم

چگونه خجالت را کنار بگذاریم؟

چگونه خجالتی نباشیم ؟ چه کارهایی باید انجام دهیم تا کمرو نباشیم و چگونه خجالت را کنار بگذاریم؟ ما در اینجا برخی راهکارها را به شما ارائه می کنیم که انجام و تکرار آنها باعث خواهد شد شما به مرور خجالت نکشید.

کارهای جدید را امتحان کنید

خیلی از افراد از من می پرسند چگونه خجالتی نباشیم ؟ چگونه از صحبت کردن در جمع نترسیم؟ خب به این دوستان باید بگویم قبل از اینکه بخواهید با افراد دیگر ارتباط برقرار کنید ابتدا باید از حاشیه امن خود بیرون بیایید. به این ترتیب که یک کار جدید که قبلا امتحان نکرده اید را انجام دهید. مثل رفتن به یک رستوران جدید با غذاهای خاص, عضو شدن در کتابخانه , سلام کردن به همسایه ساختمان بغلی , پیاده روی صبحگاهی و غیره.

خودشناسی

بعضی افراد همیشه خجالت می کشند و بعضی دیگر تنها در محیط های بزرگ اجتماعی این گونه اند. شروع کنید به تجزیه و تحلیل خود. چه چیزهایی باعث می شود شما محتاط تر باشید و یا بترسید؟  چه نقطه قوت هایی دارید؟ با چه کارهایی راحت ترید؟ از انجام دادن چه کارهایی لذت می برید؟ خودشناسی به شما کمک خواهد کرد تا سریع تر خجالت را کنار بگذارید. باید بدانید خجالتی بودن جزو “شخصیت” یک فرد نیست – تنها یک مانع سر راه اوست که میتوان برداشته شود.

مشاهده مقاله  اهمیت انرژی سخنرانی چیست؟

روی نقاط قوت خود کار کنید

تنها نباید روی نقاط ضعفتان تمرکز کنید. بیشتر باید روی نقاط قوت خود سرمایه گذاری کنید. مهارت خود را در کاری که در آن خوب هستید بالاتر ببرید. این کار می تواند عزت نفس شما را تقویت کند و به شما اعتماد به نفس بیشتری دهد.

هیچ کس کامل نیست

سوال: چگونه خجالتی نباشیم ؟ جواب: انقدر کمال گرا نباشید! به همین سادگی!  اجازه ندهید که سرخوردگی ها اعتماد به نفس تان را تحت تأثیر خود قرار دهد. این سرخوردگی ها باعث ایجاد نا امنی و افسردگی می شوند. پس از خودتان بیش از حد انتظار نداشته باشید.

خودتان را آماده کنید

درست قبل از قرار گرفتن در موقعیت هایی که آزارتان می دهد و باعث می شود خجالت بکشید (مثل رفتن به مهمانی یا رفتن به جلسه) کاری انجام دهید که حالتان را خوب می کند. مثل خواندن یک کتاب خوب، گوش دادن به موسیقی، نوشیدن یک قهوه و … .

بیشتر در اجتماع باشید

مواجه شدن با ترس بهترین روش درمان محسوب می شود. پس به جای فرار کردن از اجتماع باید با آن روبرو شوید. حتی اگر فعالیت های اجتماعی به شما استرس می دهد، باز هم باید این کار را انجام دهید. اگر حرف زدن برایتان نوعی چالش محسوب میشود باید خودتان را مجبور کنید که بیشتر صحبت کنید.

اگر بیش از حد دچار اضطراب و استرس می شوید، فعالیت های اجتماعی پیدا کنید که با آن راحت ترید. به تدریج می توانید در فعالیت های اجتماعی بزرگتری شرکت کنید.  این یک روش کلیدی برای جلوگیری از خجالتی بودن است.

مشاهده مقاله  راهنما کامل طراحی و تنظیم عنوان اسلایدها در سخنرانی

تجسم کردن

چشمان تان را ببندید و وضعیتی که در آن ممکن است خجالت بکشید را تصور کنید. حال در ذهن خود، سعی کنید در این موقعیت اعتماد به نفس داشته باشد. هر روز صبح این تمرین را برای موقعیت های مختلف انجام دهید.ممکن است احمقانه به نظر برسد، اما ورزشکاران و قهرمانان با استفاده از همین روش مهارت های خود را بالا می برند. پس ارزش امتحان کردن را دارد.

هنگامی که تجسم میکنید سعی کنید تمامی حواستان را درگیر کنید تا واقعی ترین احساس را داشته باشید. سعی کنید به شاد و راحت بودن فکر کنید. در این موقعیت ها چه طور برخورد میکنید؟ چه کار می کنید؟ به این ترتیب هنگامی که در شرایط واقعی قرار بگیرید، آماده خواهید بود.

ژست قدرت

صاف بایستید,سرتان را بالا بگیرید,سینه تان را جلو بدهید! به این ترتیب مغزتان را گول میزنید! ناخودآگاه هم خودتان و هم دیگران احساس خواهید کرد که سرشار از اعتماد به نفس اید.قوز کردن ,سر به زیر بودن و نگاه به اطراف شما را خجالتی نشان میدهد.

واضح و شمرده صحبت کردن را تمرین کنید

وقتی به خاطر خجالتی بودن آرام و یواش صحبت می کنید مجبور می شوید حرفتان را تکرار کنید. پس تمرین کنید تا بتوانید واضح صحبت کنید. صدایتان را ضبط کنید (اکثر افراد از شنیدن صدای خودشان خوششان نمی آید! پس تنها نیستید. کم کم به آن عادت میکنید.) با این روش متوجه می شوید کجا نفس کم می آورید, چه کلماتی را خوب نمی توانید تلفظ کنید. حتی متوجه میشوید که تا به حال تنها  تصور می کردید که بلند حرف میزدید, در صورتی که اصلا این طور نبوده!

مشاهده مقاله  عبارت های مهم که هرگز نباید در مکالمات روزمره استفاده شوند

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.