کاربرد فن بیان در وکالت

0 ۴,۷۴۳

فن بیان در وکالت

معمولا دفاع شامل صحبت کردن و اقدام جهت پیشبرد منافع و احقاق حق است. شرایط مختلفی وجود دارد که یک فرد مجبور باشد دفاع کند.در کلاس ,محل کار ,دادگاه و غیره. در تمامی این شرایط با استفاده از مهارت های ارتباطی و فن بیان مناسب می توانید موثرتر و راحت تر دیگران را متقاعد کنید. اما کاربرد فن بیان در وکالت چیست؟

وکالت و دفاع، با ایستادن در مقابل مردم و سخنرانی کردن برای آن ها متفاوت است. دلیل اصلی این است که شما باید با داده ها و استدلال های قبلی و ذهنی خود صحبت کنید. ا اگر به اندازه کافی روی موضوع دفاع خود تسلط داشته باشید, حتی اگر حرف هایی که از قبل آماده کرده اید را فراموش کنید باز هم میتوانید دفاعتان را انجام دهید. پیروزی در دادگاه با ” آماده بودن “,”فن بیان”و” اعتماد به نفس” بدست می آید. در این مقاله به چند پیشنهاد کاربردی برای بهتر کردن فن بیان در وکالت می پردازیم:

کاربرد فن بیان در وکالت
کاربرد فن بیان در وکالت

در دادگاه اعمالتان را کنترل کنید

یاد بگیرید اعمالتان را کنترل کنید. این اعمال شامل دستان، صورت ، تنفس  و تن صدای شماست. احساسات و واکنش های شما تا زمانی که خودتان (از قصد) نخواهید نباید معلوم شود

 با یک ریتم مناسب صحبت کنید

سعی کنید شمرده صحبت کنید. عجله نکنید. قرار نیست به کسی که تند صحبت می کند جایزه ای داده شود. تقریبا همه وکلا از آن چه که فکر می کنند سریع تر حرف می زنند. بهتر است شمرده و واضح صحبت کنید. وقتی تند و سریع صحبت کنید، اگر از موضوعی غافلگیر شوید , قاضی براحتی می تواند تشخیص دهد. باید یاد بگیرید که با یک ریتم مناسب صحبت کنید ، نه بیش از حد سریع و نه بیش از حد کند.

مشاهده مقاله  نگاهی بر تفاوت‌های مخاطب زن و مرد و تاثیر آن‌ها در شیوه سخنوری

با یک مقدمه خوب شروع کنید

یک مقدمه کوتاه که شامل خلاصه ای از استدلال های شما برای دفاع از پرونده است را حفظ کنید. اگر قاضی اجازه داد می توانید در مورد هر یک توضیحات کامل تری دهید.

روی صحبتتان با کیست؟

هر وقت می خواهید خطاب به شخص یا اشخاصی در دادگاه صحبت کنید حتما عنوان “هیئت منصفه محترم” , “حضور محترم دادگاه عرض میکنم” یا “جناب قاضی ” و … را بگویید.

طرح کلی موضوع

در دادگاه با یک سخنرانی طولانی حاضر نشوید. درست است که باید قادر  باشید در صورت لزوم دقایقی صحبت کنید و گاهی اوقات ممکن است قاضی به شما اجازه دهد مدت طولانی ای بدون هر گونه سوال یا وقفه ای به صحبت هایتان ادامه دهید، اما مهمتر از آن، این است که با یک طرح کلی به دادگاه آمده باشید. باید آماده باشید تا بتوانید تمامی موضوعات پرونده را با هم ترکیب کنید و یا تطبیق دهید. حتی ممکن است لازم باشد دائما استدلال کنید تا بتوانید پرونده را به نفع خود تمام کنید.

برای سوالات احتمالی در دادگاه آماده باشید

یک لیست از سوالاتی که ممکن است از شما بابت استدلال هایتان شود آماده کنید. مثلا از خودتان بپرسید : چه ایراداتی به استدلال های من وارد است ؟ این استدلال چه سوالاتی را ایجاد می کند؟ این استدلال ممکن است چه پارادوکسی ایجاد کند؟ احتمال دارد چه اعتراضی به این موضوع شود؟ و …

سپس پاسخ تمامی این سوالات را در نظر بگیرید. یک وکیل مجرب تمامی این سوالات کلیدی را در نظر می گیرد و در ذهنش طرح کلی ای از پاسخ به این پرسش ها می یابد.

مشاهده مقاله  تمریناتی برای فن بیان

خلاصه نویسی

یک روش مفید که خیلی از وکلا از آن استفاده می کنند این است که چند برگه با خلاصه استدلال ها آماده می کنند. وکلای مجرب, یک برگه با فهرست مربوط به هر استدلال, یک برگه با طرح کلی موضوع , یک برگه مربوط  به جواب ضد استدلالها و یک طرح کلی از پاسخ های احتمالی تهیه می کنند. شما باید بتوانید بدون نگاه کردن به این برگه ها و فی البداهه از موکل خود دفاع کنید. نباید از روی برگه ها بخوانید. همچنین برگه های زیادی نباید در دست داشته باشید. باید انقدر تمرین کنید تا نکات کلیدی پرونده را حفظ کنید. این برگه ها برای این است که اگر نکته ای را فراموش کردید بتوانید بلافاصله و با نگاه کردن به این خلاصه نویسی ها بیاد بیاورید.

در دادگاه آرامش خود را حفظ کنید

سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید و با دادگاه در تعامل باشید. اگر می توانید، مناظره در دادگاه را مانند یک مکالمه در نظر بگیرید ، نه یک مجادله. اگر نکته ای را فراموش کردید نترسید, کافیست یک نفس عمیق بکشید و یا یک جرعه آب بنوشید. به خودتان زمان دهید که فکر کنید.

تمرین کنید

 در مقابل یکی از دوستانتان تمرین کنید. این کار کمک می کند در دادگاه بهتر و راحت تر عمل کنید. از او بخواهید شما و استدلال هایتان را به چالش بکشد. فن بیان در دادگاه اهمیت ویژه ای دارد. سعی کنید خود را در یک دادگاه واقعی حس کنید. از کلمات و جملاتی استفاده کنید که بیشترین اثر بخشی و مفهوم را دارند. برای این کار بهتر است دایره لغات خود را افزایش دهید.

مشاهده مقاله  7 ترفند و 8 مزیت استفاده از نقل قول در سخنرانی

ارتباط چشمی در وکالت

در دادگاه,حفظ ارتباط چشمی مناسب بسیار اهمیت دارد. اما حواستان باشد خیره نشوید. مشکلی نیست به یادداشت ها نگاه کنید و یا آب بنوشید. گاهی اوقات این کارها باعث میشود بتوانید افکارتان را جمع کنید.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، فن بیان ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.