ساده کردن کارها

0 ۴۱۵

ساده کردن کارها

پیچیده ساختن امور، کاری است ساده وساده کردن آن ها امری است بسیار پیچیده

قانون میر

ساده کردن کارها

ساده کردن کارها در همه ی مراحل زندگی امری مهم محسوب می شود.در بسیاری از اوقات معمول زندگی، از اینکه باید کارهای بسیار زیادی را در زمانی کم انجام دهید، گیچ ومستاصل می شوید. در زمان بحران، اغلب آنقدر کار برسرمان می ریزد که دیگر توان انجام آنها را نداریم. این شرایط، به حفظ خونسردی، آرامش وخویشتن داری که برای مبارزه با مشکلات یا شکست های غیر منتظره نیازمندیم. در واقع شما باید زندگی تان را هر طوری که می توانید، هم از دیدگاه شخصی وهم شغلی آسان کنید. ساده کردن کارها به ما در پشت سر گذاشتن لحظات بحرانی کمک می کند. روند ساده سازی را با تعیین ارزش های واقعی تان آغاز کنید. مشخص کنید که چه چیزی واقعا”برایتان اهمیت دارد. گفته می شود تمامی مشکلات زندگی انسان را می توان با بازگشت به ارزش ها حل کرد. ارزش های زندگی شما چیست؟ در چه حالی ممکن است شما از این ارزش ها دور شوید؟ انسن در مواجهه با مشکلات، به راحتی گیچ وپریشان خاطر می شود. شما نیز از این قاعده مستثنی نیستید؛ اما برای به دست گرفتن کنترل، باید به عقب برگشته واز خود بپرسید: ((اعتقادات اصلی من کدامند؟))

واقعا «به چیزی اهمیت می دهید؟ اگر همین امروز بفهمید که فقط شش ماه زنده اید، چه می کنید؟ اگر بخش ها ی خاصی از شرایط کنونی تان در زمانی معین واقعا ” از اهمیت برخوردار نبودند، چه ارزشی می توانستند داشته باشند؟ آینده را در نظر بگیرید.

یک پرسش مهم

این سوال مهم را از خود بپرسیم: ((واقعابا زندگی ام چه میخواهم بکنم؟)) در مصاحبه ای که با 2500 فرد سالخورده که بیش از 100 سال سن داشتند صورت گرفت، هریک از آن ها عنوان کرده بودند که کاش زمان بیشتری در اختیارشان گذاشته می شد تا به جای عمل و عکس العمل صرف شده در طول زندگی، به انچه که واقعا ” از زندگی می خواستند فکر کنند. این پیشنهاد خوبی است برای ما تا خیلی زودتر از آنکه دیر شود به این پرسش فکر کنیم.

آرامش ذهن و روان را والاترین هدف خود قراردهید. دریک مسیرطولانی، هیچ چیز ارزشنابودی سلامت ذهنی ورانی را ندارد. وقتی آرامش روان را مهمترین هدف خود را قرار دادید، زندگی تان را حول محور ان سازمان هدی کنید. اجازه ندهید چیزی شما را از انجام این کار دلسرد کند یا اتفاقات اطرافتان شما را نگرا ن یا ناراحت سازد. به مرور خواهید فهمید که این، یک خصیصه کاملا”با ارزش وسودمند در لحظه بحران است.

ساده کردن کارها

برای ساده کردن کارها روش ده هدفی را به کار ببندید

تمرین آسانی برای ساده کردن کارها وتعیین خواسته های واقعی تان از زندگی وجود دارد. یک ورق کاغذ بردارید و لیستی از اهدافی که دوست دارید در سال آینده یا زمانی درآینده قابل پیش بینی بدان دست یابید را بنویسید. وقتی ده مورد از اهداف خود را روی کاغذ نوشتید، از خود بپرسید: ((اگر می توانستم در عرض بیست وچهارساعت به یکی از این اهداف برسم، کدامیک از ان ها بیشترین تاثیر مثبت را بر زندگی من خواهد داشت؟))

پاسخ تان به این سوال هرچه که باشد، دور هدف مورد نظر خط بکشی وان را هدف روشن اصلی تان قرار دهید. از این لحظه به بعد، وقت و فعالیت هایتان راحول آن سازمان دهی کنید.

برایاین هدف یک مهلت و در صورت لزوم، مهلت هایی فرعی تعیین کنید. فهرستی از کارهایی که می توانید برای دستیابی به هدف مذکور انجام دهید راتهیه کنید. فهرست تان را براساس اولویت وترتیب مرتب کنید. مشخص کنید در رسیدن به هدف چه چیزی از اهمیت بیشتری و چه چیزی را قبل از کارهای دیگر انجام دهید. با تهیه فهرستی از فعالیتهایی که از نظر اولویت وترتیب منظم شده اند، به یک طرح و برنامه دست خواهید یافت. اکنون همه اقدامات تان تحت کنترل است.

مشاهده مقاله  7 ترفند و 8 مزیت استفاده از نقل قول در سخنرانی

بی وقفه فعالیت کنید

با مشخص شدن هدف اصلی وطرح مکتوب تان، گام بعدی این است که اقدامات خود را بر اساس طرح موجود آغاز کنید. هر کاری را می توانید، انجام دهید. از این به بعد هر روز بر روی هدف اصلی و مهم تان کار کنید. حتی یک روز راهم از دست ندهید.

هر روز صبح وقتی از خواب بیدار می شوید، به هدفتان فکر کنید. این هدف را مرتبا “در ذهن خود تحقق یافته مجسم کنید. در تمام طول روز به آن بیندیشید. هنگام عصر وموقع رفتن به رختخواب درباره آن اندیشه کنید. این تمرکز قاطعانه بر یک هدف، حسی از نظم وشفافیت راتحمیل کرده وشما را باسرعت هرچه بیشتر به سوی ساده سازی و موفقیت بیشتر سوق می دهد.

20 میلیون دلار را در ذهن خود تصور کنید

راه دیگری نیز برای شفاف سازی ذهن وآسان کردن زندگی وجود دارد: تصور کنید شبکه ای به ارزش 20 میلیون دلار در بانک وده روز فرصت برای زنده ماندن داشتید، چگونه زندگی تان را ساده می کردید؟ کدامیک از آن ها اهمیت بیشتری برایتان داشت وکدامیک اهمیتی کمتر؟

تصور کنید که هیچ محدودیتی در انجام کارها، داشتن چیزها یا رفتن به آینده برایتان وجود ندارد. تصور کنید کل زمان وپول، دانش وتجربه، و تمام دوستان و ارتباطات را در اختیار دارید. تصورکنید اصلا” هیچ گرفتاری ومشکلی ندارید. بدین ترتیب چه کاری را در شرایط کنونی تان به گونه ای دیگر انجام می دادید؟

ساده کردن کارها

چهار روش برای تغییر زندگی و ساده کردن کارها

در دنیای واقعیت، تنها چهار روش برای تغییر زندگی، چه به لحاظ شخصی وچه حرفه ای وجود دارد:

1-می توانید برخی امور را بیشتر انجام دهید. به کدام کارها باید بیشتر بپردازید تا زندگی و شغل تان بهبود حاصل شود؟

2-می توانید می توانید کمتر به امور دیگربپردازید. برای ساده سازی و اعمال کنترل بر زندگی یا کارتان را باید کمتر انجام د هید؟

3- می توانید کار تازه ای را آغاز کنید. چه کارهای تازه ای را باید انجام دهید تا مشکلاتان را حل کرده، بر موانع غلبه کنید وبه اهداف تان برسید؟ برای شروع این گونه کارها وفعالیت ها، چه اقدامی را باید فورا”انجام دهید، اغلب، برداشتن یک گام ساده در جهت رسیدن به هدفی تازه می تواند به طور قابل ملاحظه ای به ساده سازی زندگی تان کمک کند.

4- برای ساده تر کردن کارها می توانید به کلی از انجام برخی امور دست بکشید. شما در حال حاضر اقدامات بسیاری را انجام می دهید که در گذشته وقتی آن ها را شروع می کردید، از معنا و اهمیت زیادی برایتان برخوردار بوده اند؛ اما امروزه آنها، کاندیداهای مناسبی برای ((کنار گذاشتن خلاقانه)) به شمار می روند. گاهی، شما می توانید ساعات بسیاری از روز یا هفته را تنها با کنار گذاشتن کلی برخی فعالیتها ذخیره سازید. کارهای غیر ضروری را کنار بگذارید

حقیقت این است که تنها را ه کنترل زمان وساده سازی زندگی، دست کشیدن از انجام برخی کارهاست. این امر، بویژه در زمان بحران حیاتی به نظرمی رسد.

تعیین اولویت ها مستلزم تعیین کارهای تاریخ گذشته نیز می باشد. اقدامات تاریخ گذشته، به اقداماتی اطلاق می شود که باید از انجام آن ها دست بکشید تا زمان را به انجام هر چه بیشتر اقداماتی که برای شما و اینده تان مهم تر هستند، اختصاص دهید.

مشاهده مقاله  جملات هیپنوتیزم کننده برای این که از آهنربا هم جذاب تر باشیم

در کنار هر فهرست از کارهایی که باید انجام شود، یک فهرست از کارهایی که نیازی به انجامشان نیست هم ضروری است.

یکی از موکلین من با مطالعه این روش دریافت که هر روز ساعات زیادی را صرف خواندن و بررسی صدها ایمیل رسیده می کند و سپس یاد گرفت که چگونه بررسی این ایمیل ها را به منشی اش محول کند. آن ها به این نتیجه رسیدند که 95 درصد از این ایمیل ها به توجه شخص او نیازی ندارند. بعدها اوبه من گفت که با سازمان دهی، محول سازی و رسیدگی بهتر به ایمیل هایش توانسته بیست وسه ساعت در هفته در وقتش صرفه جویی کند.

 به منظور ساده کردن کارها وقت خود را به نحوی متفاوت سپری کنید

واقعیت این است که شما نمی توانید زمان و وقت خود را ذخیره سازید، بلکه فقط می توانید زمان را طور دیگری سپری کنید؛ به عبارت دیگر شما باید وقت تان را از صرف کردن برای فعالیتهای کم ارزش اختصاص دهید. به جای انجام کارهای بیشتر، باید خود را به کارهای مفیدتر مشغول سازید.

روش دیگر برای ساده کردن زندگی، طرح ریزی مجدد فعالیت های تان است. این امر به معنای جستجو برای یافتن راه هایی جهت کاهش، متراکم کردن واستحکام گام ها در یک جریان شغلی خاص است. بدین ترتیب شما می توانید هر کاری که علاوه بر شما، دیگران نیز قادر به انجام آن هستند را به آنها محول کرده یا انجام تمامی فعالیتهای کاری را بر عهده شرکتهای دیگری که از پس آن بر می آیند، بگذارید. در همین راستا خواهید توانست تمامی فعالیتهای کم ارزش یا بی ارزشی که وقت گیر و درعین حال کم تاثیرند را از برنامه هایتان حذف کرده و نهایتا ” در صدد یافتن راه هایی برآیید تا چندین کار را دریک فعالیت ادغام کرده وسپس همه آن را به یکباره انجام دهید.

نرخ ساعتی خود را تعیین کنید

روشی مناسب برای ساده کردن کارها در زندگی، تفکر درباره نرخ ساعتی است. در هر ساعت چقدر درآمد دارید یا می خواهید داشته باشید؟ مثلا ” اگر چشم انداز درآمد سالیانه تان، 000/50 دلار است، این رقم را بر 2000 ساعت متوسط سال کاری یک کاسب آمریکایی تقسیم کنید. نتیجه ایم محاسبه یک نرخ ساعتی به میزان 25 دلار است. اگر برای درآمدتان چنین هدفی دارید، از انجام هر کاری که از آن، نرخ ساعتی مورد نظرتان، یعنی 25 دلار عاید نمی شود، خودداری کنید. از انجام هر کاری که دیگران می توانند به ازای 5 یا 10 دلار در ساعت انجام دهند، نیز امتناع کنید. پایبندی به این استاندارد، می تواند زندگی تان را به طور چشمگیری، تقریبا” یک شبه ساده سازد.

قبل از شروع هرکاری، از خود بپرسید: ((اگر این کار اصلا ” انجام نشود، چه اتفاقی رخ خواهد داد؟)) قاعده چنین است: اگر لازم نیست این کار فورا ” انجام شود، پس بخش هایی ازآن را که احتمالا” می توانید، به تاخیر انداخته یا به آینده موکول کنید تا وقت بیشتری برای تفکر واقدام توام با آرامش در زمان حال داشته باشید.

پیشاپیش برنامه ریزی کنید

شما می توانید با پیشاپیش برنامه ریزی کردن زمان وفعالیت های خود، به ساده کردن کارها در زندگی تان کمک کنید. شما باید برنامه هر ماه تان را پیشاپیش مشخص کنید. به همین ترتیب، برمانه هر هفته را از پیش، ترجیحا ” آخر هفته قبل و برنامه هر روز را عصر روز قبل مشخص کنید. روش برمانه ریزی روزانه، بسیار ساده است. کارخود را با نوشتن فهرستی از آنچه که باید در روز آینده انجام دهید، آغاز کنید. فهرست را مرور کرده وفعالیتها را به ترتیب اولویت شماره گذاری کنید. در کنار مهمترین کارتان، شماره 1 را بگذارید وشماره 2 را به فعالیت مهم دوم اختصاص دهید. این عمل را برای هفت کار اصلی تان انجام دهید.

مشاهده مقاله  8 تکنیک انگیزشی برای مخاطبان که در سخنرانی حیرت بر می انگیزد!

صبح روز بعد، فعالیت تان را با کار شماره 1 اغاز کنیدو خودتان را موظف به انجام کامل آن کنید. تصمیم بگیرید با تمام قوا و با تمرکز صد درصد بر روی کاری که در حال حاضر از هر چیز دیگربرایتان مهم تر است، متمرکز شوید. اگر به هر دلیل توجه تان از این کار منحرف شد، در اسرع وقت به شرایط اولیه باز گرید. همین تکنیک ((تک اجرا)) رادر مورد کارهای دیگر موجود در فهرست تان به کار گیرید.

عزم شما در مصممانه انجام دادن مهمترین کارهایتان، نه تنها به ساده سازی زندگی تان کمک می کند بلکه به طور چشمگیری بهره وری تان را نیز افزایش میدهد.

برای ساده کردن کارها در شب از همه کارها دست بکشید

وقتی شب هنگام به خانه می روید، یک راه بزرگ برای ساده کردن زندگی، این است که ((از همه کارها دست بکشید)). یک فرد معمولی وقتی به خانه می رسد، فورا” تلویزیون را روشن می کند. در راه خانه هم، تما م مدت به رادیو گوش می دهد. ذهن این فرد هرگز استراحت نمی کند.

اما وقتی شما همه کارهایتان را متوقف میکنید، محدوده ای از سکوت را ایجاد می کنیدکه برای ذهن تان امکان آرامش وشفافیت را فراهم می کند، مثل گل و لایی که در یک سطل آب ته نشین شده وتا مدتی ساکن در انجا می ماند. با حاکم شدن سکوت و خاموشی، هم از قدرت تفکر بهتر وهم از شفافیت بیشتر سود خواهید جست، خوددار وارام تر می شوید واحساس می کنید با کفایت تر وکارآمدتر هستید.

جهت ساده کردن کارها آنها را به ترتیب اولویت انجام دهید

روابط تان را در درجه نخست اهمیت قراردهید. سپری کردن بخشی از زمان به نوبت در کنار همسر وفرزندانتان را قبل از هر اولویت دیگری قرار دهید. وقتی برای خوردن شام پشت میز می نشینید، همه امور را کنار بگذارید. در زمان گفتگو ودرد دل با افراد مهم زندگی تان هرگز اجازه ندهید تلویزیون روشن باشد.

در سلامت جسمی تان نهایت دقت را به خرج دهید. غذاهای مناسب بخورید ودر خوردن اعتدال داشته باشید. زیاد آب بنوشید، مخصوصا ” وقتی که در لحظات حساس و بحرانی به سر می برید.

نهایتا” به خاطر داشته باشید: درست زمانی که احساس می کنید هیچ وقتی برای استراحت، آرامش وساده سازی زندگی تان ندارید، اختصاص دادن زمان برای این امور، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. گرانبهاترین دارایی شما خودتان هستید. از خود به خوبی مراقبت کنید.

ایزایا برلین در مقاله خود به نام ((روباه وخارپشت)) می گوید روباه باهوش است چون خیلی چیزها را می داند، اما خارپشت باهوش تراست چون یک چیز بزرگ را می داند. مسئله بزرگی که لازم است شما در طول لحظه بحران بدانید وآن را به کار گیرید، ساده سازی است. اقدام به ساده کردن زندگی، به شما فضای لازم جهت حل مشکلاتی که زندگی برایتان ایجاد می کند را خواهد داد.

اقدامات مناسب در لحظه بحران

1-فهرستی از سه تا پنج چیزی که بیشترین اهمیت را در زندگی تان دارند، تهیه کنید وسپس ترتیبی دهید که بتوانید دقت بیشتری را صرف آ نها کنید.

2- فهرستی از ده هدف خود تهیه کنید، مهمترین آن ها را انتخاب کرده وسپس یک روز را اختصاص دهید تا به آن دست یابید.

((شجاع باشید، وشجاعت یعنی توانایی پشت سر گذاشتن شکست ها یک پس از دیگری بدون از دست دادن ذره ای از شور واشتیاق))

وینسون چرچیل

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.