گرفتن بازخورد از مخاطب: چه طور دیگران را وادار به تعامل کنیم؟

4 ۳۱۶

یکی از دشوارترین موقعیت های دنیا این است که مقابل جمعیت بزرگی شروع به صحبت کنیم اما نتوانیم یک کلمه حرف، نظر، سخن یا ایده از این جمعیت بِکِشیم! موافق هستید؟ شما هم حتما تجربه کرده اید نشستن کنار کسی که مدام با حرف زدن سعی دارید با او ارتباط برقرار کنید اما همچنان شاهد یک کوه یخ هستید که رو به روی شما ایستاده است. یا شاید هم به عنوان یک معلم یا استاد به دنبال مشارکت 100 درصدی افراد در کلاس بوده اید ولی هرگز اشتیاق دانشجویان آن چیزی نبوده است که شما به دنبال آن بوده اید. این جا است که به شما هم ثابت می شود گرفتن بازخورد از مخاطب چه قدر کار سختی می تواند باشد!

متاسفانه یا خوشبختانه مفاهیم پیچیده پیش بینی نشده ای در برخی از روابط حرفه ای وجود دارد که کلا گرفتن بازخورد از مخاطب را دشوارتر می کنند. مثلا در تمام ملل و فرهنگ ها ارتباط رئیس یا ارشد با زیردستان و کسانی که برای او کار می کنند ارتباطی سرد و کاملا متکی بر قوانین است. پست مدیریتی و سخن گفتن وقتی که در موقعیت بالاتری از دیگران قرار داریم ناخودآگاه رفتارهایی در انسان ایجاد می کند که صمیمت و گرمی ارتباط را از بین می برد. پس جای تعجبی باقی نمی ماند که گرفتن بازخورد از مخاطب و برقراری تعامل با آن ها مثل فتح قله قاف باشد!

هر سختی ای هم که در این راه وجود داشته باشد شناخت و برقراری ارتباط با افراد برای به چالش کشیدن شما همچون مرز بین شکست و موفقیت حساس و حیاتی است. هر چه قدر هم گرفتن بازخورد از مخاطب سخت باشد دانشگاه زندگی به شما کمک می کند با فن بیان مثل حرفه ای ها دیگران را وادار به تعامل با خود کنید!

آموزش گرفتن بازخورد از مخاطب با فن بیان

به صورت عمومی دو اصل برای بازخورد گرفتن از افراد وجود دارد:

  1. اصرار: هر کاری که انجام می دهید هرگز در محیطی نباشید که کسی برای نقد کردن و اصلاح شما وجود نداشته باشد. به اعضا تیم یا اطرافیان خود در منزل یا خانواده تاکید کنید که شدیدا به بازخورد های آن ها درباره مسائل نیازمند هستید
  2. فدردانی از رک گویی: در اصل دوم نه فقط تشکر زبانی بلکه قدردانی و پذیرش رک گویی دیگران با هدیه دادن یا پاداش دادن از آن ها توصیه می شود
مشاهده مقاله  سخنرانی هیجان انگیز به سبک کنفرانس های Ignite در دنیا

این دو اصل بنیان و بن مایه تمام راهکارهایی است که قرار است برای گرفتن بازخورد از مخاطب با شما در میان بگذاریم.

آموزش گرفتن بازخورد از مخاطب با فن بیان

پرسشگر خوبی باشید

وقتی که شما رئیس باشید برای دیگران نقد کردن و بیان نظراتی که بویی از مخالفت با شما را داشته باشند مشکل می شود. بنابراین این بار خود شما هستید که باید سوال بپرسید و سوال بپرسید! یک لحن فوق العاده دل نشین و متواضعانه برای این که دیگران شدیدا جذب شما شوند و به ارائه بازخورد بپردازند این است: چیزی وجود دارد که من انجام دهم یا از انجام آن خودداری کنم تا همکاری بهتری با هم داشته باشیم؟

سوالات کوتاه و ساده دیگری هم وجود دارد که شما را به یک پرسشگر خوب تبدیل می کنند. پرسشگری که پیگیر نظرات دیگران است می پرسد:

  • چیزی در امور کار شما را آزار نمی دهد؟
  • چه طور می توانم پشتیبانی بهتری از این پروژه داشته باشم؟
  • چیزی از قبل وجود دارد که تا کنون به من نگفته باشید؟

آموزش گرفتن بازخورد از مخاطب با فن بیان

ناراحتی بقیه را به آغوش بکشید

شکستن سدی که بین دو طرف و گرم شدن ارتباط آن ها با هم وجود دارد معمولا دشوار است. وقتی این ارتباط تازه شکل گرفته باشد یا اساسا مخاطب شما آدم سردی باشد می توانید بعد از شکل گیری این رابطه تکنیک های رفع خجالتی و کم رو بودن را به او بیاموزید تا بهتر در جمع حاضر شود و نظراتش را درباره شما بیان کند.

آموزش گرفتن بازخورد از مخاطب با فن بیان

بهترین راه این است که دیگران را خودتان وادار به صحبت کردن کنید. اگر از ناراحتی یا درگیری های فکری شروع کنید احتمالا این مخاطبان هستند که بحث را ادامه می دهند.

مشاهده مقاله  اگر از پشت گوش انداختن کارها خسته شده اید حتما بخوانید!

پاسخ‌دهنده نه؛ ولی شنونده خوبی باشید

کاری نکنید کسی که در حال بیان نظرات خود درباره شما است فکر کند شما در هر حال برای جبران خطاها یا نواقص خود همیشه بهانه یا دلیل خوبی دارید. شنونده خوبی باشید. حتی بد نیست وقتی که مخاطب در حال بیان بازخورد خود می باشد دوباره حرف های او را تکرار کنید تا قانع شود شما فقط و فقط یک شنونده هستید.

سوال کردن هم در این مواقع توصیه نمی شود. مثلا اگر کسی به شیوه مدیریتی شما ایراد می گیرد و صراحتا می گوید مدیریت شما به این شکل جواب نمی دهد نباید با سوال” شما برای بهتر شدن این وضع چه راهی پیشنهاد می دهید؟” او را در شرایط یا حالت دشواری قرار دهید. چون بسیاری از افراد قبل از نقد کردن به فکر برطرف کردن آن مشکل یا عیب نیستند!

آموزش گرفتن بازخورد از مخاطب با فن بیان

خودانتقاد باشید!

اگر جو سنگین بین شما و مخاطبانتان همچنان ادامه دارد و هیچ جوره نتوانستید دیگران را از حبابی که اطراف خود درست کرده اند خارج کنید دست به انتقاد بزنید؛ اما این بار از خودتان! همه چیز در این مواقع به شیوه های مدیریتی بستگی دارد. مثلا اگر مدیر خوبی باشید و جلسات بحث و مناظره با تیم خود داشته باشید حضور در این جلسات موقعیت خوبی است تا به نقد از خودتان بپردازید.

بی تفاوت نباشید!

چرا هر چه تلاش می کنیم باز هم کسی در خانواده نیست که بتواند احساس قطعی و بازخورد واقعی خود را با ما در میان بگذارید؟ شاید حس غرور یا بی تفاوتی زیادی که نسبت به مسائل داشته ایم باعث می شود دیگران گفتن یا نگفتن نظراتشان را یکسان بدانند و از این رو مرز روابط خود را با شما حفظ کنند.

مشاهده مقاله  9 چیزی که قبل از هر چیز باید در سالن سخنرانی چک شود

آموزش گرفتن بازخورد از مخاطب با فن بیان

شو به راه بیندازید!

شاید بهتر باشد این بار برای گرفتن بازخورد از مخاطب شو یا یک نمایش دیدنی راه بیندازیم. مثلا:

تعیین جایزه ” من اشتباه کردم”

کاپ یا جایزه ای با عنوان “من اشتباه کردم” راه خوبی است تا دیگران راحت تر شما را نقد کنند و بقیه هم بتوانند جرئت پذیرش اشتباهات خود را پیدا کنند!

جعبه قرمز تویوتا

در ژاپن جو مدیریتی و کاری به شکلی است که کارمندان بیش از این که به فکر نقد بقیه باشند خودشان را نقد می کنند و از این رو هرگز بازخورد موثری از کارکنان گرفته نمی شود. به همین دلیل کمپانی تویوتا مربع یا باکس قرمزی را در طبقه اول ساختمان اداری خود نهاده است تا کارکنان را به نقد و بیان بازخورد خود از محیط کاری تشویق کنند. به این شکل که هر کارمند تازه در پایان هفته اول کاری خود مجبور است روی این باکس بایستد و تا نظر خود را درباره تویوتا بیان نکرده است از روی این جعبه تکان نخورد!

آموزش گرفتن بازخورد از مخاطب با فن بیان

جعبه نارنجی eBay

مدیران eBay برای گرفتن بازخورد از مخاطب این بار از جعبه نارنجی استفاده کرده اند. این جعبه در محیط پر تردد کمپانی قرار گرفته تا مردم نظرات خود را در آن بیندازند.

هفته “اصلاح کن!”

در شرکت های نرم افزاری که موضوع باگ و هنگ کردن خیلی وجود دارد یک هفته در ماه وجود دارد که تمام افراد از تولید محصول جدید دست می کشند و در عوض به اصلاح نواقص کاری خود می پردازند. این هفته راه خوبی است تا انسان ها خودشان بتوانند از کارشان بازخورد بگیرند و به رفع مشکلات مشغول باشند.

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]
۴ Comments
  1. کاشفی

    راهکارهای دیگه ای هم هست؟

    1. جواد غفاری

      بله هست. در مقالات بعدی خواهم گذاشت

  2. شهروز

    استفاده کردم. عالی

    1. جواد غفاری

      احسنت

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.