گرم کردن صدا؛ کلید طلایی باز کردن قفل صدا هنگام سخن گفتن

3 ۶,۹۹۱

همه ما نفس می کشیم، حرف می زنیم و به این شیوه منظور خود را به بقیه می رسانیم. هر لحظه، هر ثانیه؛ و این امری طبیعی است. اما اگر از خوانندگان صاحب سبک درباره رمز موفقیتشان بپرسیم قطعا از هر ده تا، نه خواننده می گوید: تست و سپس گرم کردن صدا! از این پاسخ این چنین برداشت می شود که تست صدا و تکنیک های صداآزمایی قبل از سخن گفتن در جمع در تولید صدای رسا، واضح و نمود اصل جنس صدا بسیار موثر است. شما این طور حس نمی کنید؟!

صدا دقیقا مثل ماهیچه های بدن که برای قوی شدن به تمرین مکرر ورزشکار نیاز دارند، باید تقویت شود. صدایی که از قبل مورد بررسی قرار نگرفته باشد و توسط خواننده ی گوینده گرم نشده باشد همچون عضله ضعیفی می باشد که قرار است در یک مسابقه بزرگ برای سبقت گرفتن از رقبا، وزنه سنگینی را حمل کند. فکر می کنید نتیجه این مسابقه بدون آمادگی از قبل چه خواهد بود؟

این حالت برای همه ما پیش آماده است که از یک جایی به بعد، وسط حرف زدن، احساس می کنیم کم آورده ایم. مدام باید آب بخوریم؛ ترجیحا آب گرم! سدی ما بین تارهای صوتی ما قرار گرفته است که از ارتعاش درست آن ها جلوگیری می کند. انگار جنس صدا تغییر می کند و گوش خراش می شود. برای سخنران چنین حالتی برابر است با خود ناامیدی! انگار در آن لحظه دنیا به آخر رسیده است. سخنران دائما به ابزار اصلی خود یعنی صدایش نیاز دارد.

از اسارت تا رهایی و پرتاب صدا در فن بیان و سخنرانی، حتی زمانی که در چنین شرایطی گرفتار شده اید راه زیادی نیست. این مطلب به شما کمک می کند کلید طلایی باز کردن قفل صدایتان را هنگام سخن گفتن، با گرم کردن صدا پیدا کنید.

مشاهده مقاله  آشنایی با نحوه معرفی سخنران هنگام نوشتن متن سخنرانی

گرم کردن صدا برای باز کردن قفل صدا هنگام حرف زدن

با 7 شاخصه اصلی صدا خود آشنا هستید؟ می دانید اصلا زمانی که جنس صدایتان آن طور که می خواهید نیست چه اتفاقی می افتد و اصلا باید نقص را در چه بخشی جستجو کرد و به اصلاح آن پرداخت؟

گرم کردن صدا برای باز کردن قفل صدا هنگام حرف زدن

جنس اصلی صدای ما از چیست؟

دستگاه تولید صدا یا صوت شما شامل حفرات، بافت ها، مایعات خاص، اعصاب و زیر مجموعه های دیگر تشکیل شده است. همین بخش ها با همکاری یکدیگر قادر هستند 325 پیچ صدا را تولید کنند و این باور نکردنی است! از آن جایی که برای تولید یک کلمه در دستگاه تکلم ما، یک سوم بدن درگیر می شود پس طبیعی است که هیجان، استرس و حالات روحی مختلف ما روی صدایی که داریم اثر بگذارد. مثلا کافی است چند لحظه قبل از قرار گرفتن روی صحنه یک خبر ناراحت کننده بشنویم تا به کلی کیفیت صدایمان عوض شود.

دقیقا مثل نیرو عضلات ما که در برخی از افراد نسبت به افراد دیگر بیشتر است و به اصطلاح زورمندتر هستند، تارهای صوتی و به تبعیت از آن قدرت تولید صدا در ما متفاوت خواهد بود. این قدرت حتی با به کارگیری ترفندهای بم و کلفت تر کردن صدا بیشتر نیز می شود.

حتی اگر سخنران حرفه ای باشید باز هم به گرم کردن صدا برای فن بیان بهتر نیاز دارید. این فنون را تمام سخنرانان به کار می برند. شما هم اگر تا کنون قبل از سخنرانی گرم کردن و تست صدا را انجام نمی دادید همین حالا دست به کار شوید!

مشاهده مقاله  5 نکته نجات‌بخش برای برنامه ریزی بهتر سخنرانی

تمرین های گرم کردن صدا برای باز کردن قفل صوتی

تمرین های زیر حداقل یک پیش از سخنرانی زمان می برد. توصیه می کنیم یک ساعت پیش از شروع سخنرانی یا گفتگو، در مکان حضور داشته و این تمرینات را به آرامی و با حوصله انجام دهید:

1- تنفس صحیح و اصولی پیش از سخنرانی

حداقل ده بار دم و به دنبال آن بازدهم عمیقی داشته باشید. تنفس صحیح باید با صدای ممتد “هییییییس” همراه باشد. هنگام نفس کشیدن احساس ضعف می کنید؟ سریع با یک ماده مغذی شیرین این حس را برطرف کنید.

گرم کردن صدا برای باز کردن قفل صدا هنگام حرف زدن

2- تست صدا با کلمات پر کننده

کلمات پرکننده را قبلا در بحث اِ گفتن و تکه کلام در سخنرانی بررسی کرده ایم. یکی از ترفندهای مفید برای گرم کردن صدا و باز کردن قفل تارهای صوتی شما، تست “امممم” یا “اهممممم” را برای 5 بار تکرار کنید. هر نوع آوایی که احساس می کنید باعث گرم شدن صدایتان می شود را به کار ببرید و این کار را حتما چند بار تکرار کنید.

با این کار یک صدای تمیز  و پرجنب و جوش خواهید داشت. ضمنا تارهای صوتی با حداکثر رزونانس به ارتعاش در می آیند و مطمئن هستید چیزی از توانایی صوتی شما از گوش شنونده پنهان نمانده است.

3- تست بالا و پایین صدا با کلمات پرکننده

از کلمات پرکننده مثل “امممم” یا ” اومممم” استفاده کنید؛ با این تفاوت که باید این بار برای گرم تر شدن صدا، این آواها را بالا و پایین زمزمه کنید. طوری که خودتان صعود صدا و سپس نزول آن را به میانه و به پایین ترین بخش، احساس کنید.

گرم کردن صدا برای باز کردن قفل صدا هنگام حرف زدن

4- ولوم صدای خود را بالا ببرید

کمی ولوم یا درجه بلندی صدایتان را بالا ببرید و مثلا بگویید: مممممممن یک سخنران هستم! این جمله را ده بار تکرار کنید و به تُن صدا خود همزمان توجه کنید. این تمرین همزمان انعطاف پذیری و هماهنگی تارهای صوتی را به دنبال دارد.

مشاهده مقاله  راهنما تجهیز و آماده‌سازی محل سخنرانی برای تمرین و اجرا (1)

5-بدون فریاد، قدرت صدای خود را افزایش دهید

خیلی بلند و برای ده مرتبه، بگویید : نی، نیی، نییی، نییییی. این کار را بدون فریاد زدن انجام دهید.

6- محدوده میانی را تست کنید

در گرم کردن صدا، در مرحله ششم باید به سراغ محدوده میانی یعنی همان منطقه ای که قرار است به واسطه آن سخن بگویید بروید. تکرار کنید: اووووووووو، اایییییی. صدایی شبیه به آژیر آمبولانس را برای راحتی کار می توانید امتحان کنید.

گرم کردن صدا برای باز کردن قفل صدا هنگام حرف زدن

7- رزونانس تارهای صوتی را پوشش دهید

برای ده بار، مجددا تکرار کنید: اِمممممممممممممم. این کار را تا زمانی انجام دهید که در بخش جلو صورت خود احساس درد کنید. با این کار رزونانس یا تشدید صدا را پوشش داده اید.

8_ زبان را بچرخانید و قدرت واقعی صدایتان را آشکار نمایید

برای حفاظت از عضله ها و مفصل های متحرکی که در سیستم یا دستگاه صورتی دخالت دارند چرخاندن زبان، اولین گزینه پیش روی ما است. حالا چند جمله ساده را به زبان بیاورید. این کار را در همان حالت غیرعادی تکرار کنید و از حالت پیچش زبان خارج نشوید. مثلا می توانید بخشی از اشعار مورد علاقه خود را بخوانید.

گرم کردن صدا برای باز کردن قفل صدا هنگام حرف زدن

9- از مایعات گرم استفاده کنید

مایعات سرد پیش از سخنرانی باعث گرفتگی صدا می شوند. گرم کردن صدا را با مایعات گرم امتحان کنید. شیر یا چای داغ به میزام متعادل انتخاب خوبی است. از آن بهتر یک لیوان آب گرم است که مشکلات شیر یا کافئین چای را برای سخنرانی نخواهد داشت.

[تعداد: 3    میانگین: 3/5]
۳ Comments
  1. پیمان

    خیلی جالب بود مرسی

    1. جواد غفاری

      سپاس

  2. کریمی

    عالی بود. لطفا مطالب بیشتری در این مورد بزارید

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.