آیا شما هم برای تصمیم گیری درست با مشکل مواجه می شوید؟

3 ۱,۱۳۱

3 مرحله که همیشه برای تصمیم گرفتن به آن‌ها نیاز پیدا خواهید کرد.

تصمیم گرفتن بر اساس ارزش‌های شخصی، شما را به فردی سالم، شاد و سازنده تبدیل خواهد کرد.

تصمیم‌گیری درست نباید سخت باشد.

تغییر شغل، خرید یا فروش خانه، ازدواج کردن یا طلاق گرفتن.

بدون شک این‌ها، تصمیمات بزرگ زندگی هستند که به فکر، برنامه‌ و تلاش نیاز دارند. بنابراین، اطلاعاتی به دست می‌آورید، فکر می‌کنید، نصیحت‌ها را می‌شنوید و گزینه‌های مختلفی را در‌نظر می‌گیرید به امید اینکه تصمیم گیری درست را انجام دهید.

بسیاری از مردم، برای تصمیم گرفتن به ماه‌ها و یا حتی سال‌ها زمان نیاز دارند. ایجاد تغییرات ضروری ترسناک به نظر می‌رسد و این ترس از اتفاقات نا‌شناخته، ممکن است شما را متوقف سازد.

بنابراین، انتخاب می‌کنید که تصمیم نگیرید.

و شما بد‌بخت به نظر می‌رسید.

شما به دنبال دیگر راه‌ها برای شرایط موجود می‌گردید و هیچ چیز به درستی کار نمی‌کند.

حقیقت این است که شما نمی‌توانید تصمیماتی را بگیرید که با ارزش‌های شخصی‌تان سازگاری ندارند.

ارزش‌ کلمه‌ای است که بسیاری به آن بی‌توجهی می‌کنند، اما ارزش‌ها هنوز مهمترین عامل انگیزه‌ی ناخود‌آگاه محسوب می‌شوند و وقتی به آن‌ها بی‌توجهی شود، زندگی را ویران می‌کند. وقتی ارزش‌های شما مهم محسوب نمی‌شوند، شما عصبانی و بی‌احساس می‌شوید و یا حتی احساس نا‌امیدی می‌کنید. شما با خود و اطرافیان‌تان، احساس ناراحتی می‌کنید و به آن‌ها بی‌اعتماد می‌شوید، و زندگی سخت به نظر می‌رسد.

تصمیم گیری درست

  1. لیستی از ارزش‌های خود آماده کنید

از خودتان این سوال را بپرسید: “چه چیزی برای من مهم است (نسبت به شرایطی که با آن روبه‌رو هستم)؟” اگر می‌خواهید همۀ ارزش‌های خود را بدانید، از خودتان بپرسید: “چه چیزی برای من راجع به زندگی مهم است؟” این کار، انگیزه‌هایی را مانند آزادی، خانواده، ثروت، صمیمیت، کیفیت، دستاورد، خلاقیت و معنویت برای شما آشکار می سازد. صدها چیز ارزشمند و مهم برای شما وجود دارند. راه درست یا غلطی برای مشخص کردن ارزش‌های شما وجود ندارد. تمام این راه‌ها، خود شما هستید و حس شما اشتباه نمی‌کند.

مشاهده مقاله  چگونه روابطمان را بهتر کنیم؟ 3 راز بهبود روابط

توجه کنید:‌ درستی، یک ارزش محسوب نمی‌شود. درستی چگونگی اجرای ارزش‌های شما است. اگر شما بسیار صادق باشید و یک کیف پول روی زمین پیدا کنید، کاری که شما انجام می‌دهید می‌تواند درست یا نادرست باشد. اگر کیف پول را دست‌نخورده برگردانید، کار درستی انجام داده‌اید و این کار با صداقتی که دارید همخوانی دارد، و بدون توجه به شرایط خود، از کاری که انجام داده‌اید احساس خوبی خواهید داشت. اگر کیف پول را برنگردانید و یا پول را بردارید و این کار با ارزش‌های شما همخوانی نداشته باشد، احساس خواهید کرد کار اشتباهی کرده‌اید. دیگر افراد که کیف پول را برمی‌دارند و صداقتی ندارند، احساس بدی پیدا نخواهند کرد.

 

  1. با توجه به سه ارزش اصلی خود تصمیم بگیرید

شما با ارزش‌های خود زندگی می‌کنید، حتی اگر درباره آنها چیزی ندانید. به گذشته خود فکر کنید، به زمانی که طبق ارزش‌های خود زندگی نمی‌کردید، حال نحوۀ زندگی خود را با معیارها و ارزش‌های خود بسنجید. آیا نحوۀ زندگی شما، طبق ارزش‌هایتان بوده است؟

احتمالا بسیاری از اقدامات شما در راستای ارزش‌هایتان بوده است. مثلا غالبا فردی باصداقت بوده‌اید. اگر‌چه ممکن است پذیرفتن این که سه ارزش اصلی شما چه هستند سخت باشد، ولی با پذیرفتن آن‌ها، درک خویشتن و انگیزه‌ها برای باقی زندگی راحت‌تر خواهد بود.

به یاد داشته باشید، درست یا غلطی برای ارزش‌ها و انگیزه‌های شما وجود ندارد. آن‌ها بخشی از خود شما هستند.

تصمیم گیری درست

  1. برای گرفتن تصمیم درست آنها را با سه ارزش اصلی خود بسنجید

هر یک از ارزش های خود را در‌نظر بگیرید و از خودتان بپرسید “آیا (تصمیمی که می‌خواهید بگیرید یا موقعیتی که درآن قرار دارید) با ارزش شما همخوانی دارد؟ و قاطعانه با بله یا خیر به این پرسش‌ها پاسخ دهید. نباید در جواب هایی که می‌دهید تردید داشته باشید. با خودتان صادق باشید.

مشاهده مقاله  چرا مردان باید در کارهای خانه به همسرشان کمک کنند؟ کمک کردن مردان در کارهای خانه

وقتی که این کار را انجام دهید، راحت‌تر تصمیم خواهید گرفت. اگر جواب های شما همه بله یا خیر بود، تصمیم شما واضح خواهد بود. اگر به صورت ترکیبی از بله یا خیر پاسخ داده بودید، در جواب‌های خود باز‌نگری کنید و با توجه به اولویت‌های خود به تصمیم درست برسید. برای مثال، اگر جواب شما با توجه به ارزش اول‌تان بله و با توجه به دیگر ارزش‌ها نه بود، این امکان وجود دارد که خود را با شرایط وفق دهید. اگر پاسخ‌تان با درنظر گرفتن ارزش اول نه بود، باید تغییراتی را ایجاد کنید زیرا ممکن است سلامتی و شادی شما به خطر بی‌افتد.

برای درک بهتر این موضوع، کارگران یک شرکت را در نظر بگیرید که «آزادی» ارزش اول آنها است. اگر روزی برنامه‌ای به کارگران داده شود تا مطابق با آن کار کنند و آزادی کامل، از آن‌ها گرفته شود، آیا کارگران از زندگی و کار خود راضی خواهند بود؟ مسلما نه، زیرا این شرایط با ارزش اول آن‌ها مطابقت ندارد.

لطفا شما هم نظرتون رو به ما بگین.

 

 

 

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]
۳ Comments
  1. آرتین

    راهکار جالبی بود ممنونم

  2. آذربانو

    خیلی تاثیر گذار بود سپاس

    1. جواد غفاری

      سپاس از شما

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.