از فکر کردن دست بکشید و عمل کنید، زمان عمل کردن فرا رسیده

4 ۲۱۶

از فکر کردن دست بکشید و شروع کنید، زمان شروع کردن فرا رسیده

همه ما اهدافی را در زندگی دنبال می‌کنیم و قصد داریم به آن‌ها برسیم. این اهداف ممکن است شامل یادگیری زبان جدیدی باشند یا خوردن غذاهای بهتر، کاهش وزن، پدر یا مادر بهتری بودن، پس‌انداز پول بیشتر و موارد دیگر. اما سرانجام زمانی فرامی‌رسد که باید از فکر کردن دست بکشید و شروع کنید به عمل کردن برای رسیدن به اهداف چون زمان شروع کردن فرا رسیده. در ادامه با دانشگاه زندگی همراه شوید.

بسیار آسان است که فرض کنیم، فاصله کنونی شما با جایگاهی که می‌خواهید در آینده داشته باشید، به دلیل کمبود آگاهی است. به همین دلیل برخی از ما، دوره‌هایی برای راه‌اندازی کسب و کار، کاهش وزن فوری یا یادگیری زبان جدید در سه ماه را خریداری می‌کنیم. ما فکر می‌کنیم که اگر درباره راهکارها بیشتر اطلاعات کسب کنیم، نتایج بسیار مناسب‌تری خواهیم گرفت. همچنین بر این باور هستیم که نتایج جدید، به دانش جدیدی نیاز دارند.

موضوعی که شاید خیلی‌ها متوجه آن نشوند، این است که دانش جدید، لزوماً منجر به نتایج جدید نمی‌شود. در واقع، یادگیری یک موضوع جدید و کسب اطلاعات درباره آن؛ ممکن است فقط هدر دادن وقت باشد و نتواند کمکی به پیشرفت کند. اینجاست که همه چیز به فرق یادگیری و تمرین کردن مربوط می‌شود.

شروع کردن برای موفقیت

تفاوت میان یادگیری و تمرین کردن

توماس استرنر در کتاب صوتی Practicing Mind (تمرین دادن ذهن) درباره تفاوت یادگیری و تمرین، توضیحاتی را ارائه می‌دهد:

«هنگامی که چیزی را تمرین می‌کنیم، در یک فرآیند آگاهانه تحول پیدا می‎‌کنیم و این کار، به قصد رسیدن به هدفی خاص است. آگاهانه و قصد، دو واژه کلیدی در این جمله هستند چراکه تفاوت میان یادگیری و فعالیت عملی را تعیین می‌کنند.»

مشاهده مقاله  10 نکته برای داشتن بهترین زندگی

 

یاد گرفتن چیزی جدید و تمرین کردن چیزی جدید، شبیه هم به نظر می‌رسند اما این دو، می‌توانند نتایج بسیار متفاوتی داشته باشند. در ادامه چند راه دیگر برای پی بردن به فرق تمرین و یادگیری را ذکر کرده‌ایم:

  • اگر هدف شما قوی‌تر شدن و داشتن اندامی مناسب باشد – می‌توانید درباره بهترین حرکات پرورش اندام و بدنسازی تحقیق کنید اما تا زمانی که به صورت عملی و با وزنه تمرین نکنید، قوی نخواهید شد.
  • اگر هدف شما رشد و توسعه یک استارت‌آپ باشد – می‌توانید درباره بهترین راه‌های فروش، اطلاعات کسب کنید اما آن چیزی که واقعاً محصول شما را به فروش می‌رساند، تمرین فروش تلفنی یا آنلاین است.
  • اگر هدف شما نوشتن یک کتاب باشد – می‌توانید با بزرگ‌ترین نویسندگان درباره آن صحبت کنید اما تنها راهی که می‌توانید به وسیله آن یک نویسنده خوب شوید، تمرین در نوشتن و انتشار کتاب است.

در واقع یادگیری زودگذر، دانش را می‌سازد اما تمرین عملی، باعث ایجاد مهارت در شما می‌شود. اجازه دهید 3 دلیل عمده برای ترجیح دادن تمرین عملی بر یادگیری زودگذر را توضیح دهیم:

یادگیری

1 یادگیری می‌تواند به نوعی از عدم فعالیت حمایت کند

در خیلی از موارد، یادگیری راهی برای دور شدن از انجام کارها یا رسیدن به اهداف و شروع کردن است. مثلاً فرض کنید می‌خواهید زبان خارجی را یاد بگیرید. خواندن یک کتاب در زمینه یادگیری سریع زبان، شما را قادر می‌سازد به سرعت احساس پیشرفت کنید و به این تصور برسید که به راحتی آن را یاد می‌گیرید. شما در این شرایط، به نتیجه دلخواه (که یادگیری زبان خارجی است) نمی‌رسید، چونکه آن را تمرین نکرده‌اید.

مشاهده مقاله  چرا نباید به نظر دیگران درباره خودتان اهمیت دهید

در چنین وضعیتی، معمولاً می‌گوییم که در حال آماده شدن و تحقیق برای یافتن بهترین راه یادگیری هستیم. اما انجام این کار، باعث می‌شود به اشتباه فکر کنیم که در حال پیشرفت در این زمینه هستیم. بنابراین تا زمانی که عمل نکنید، یادگیری فاقد ارزش و اعتبار خواهد بود.

 

2 تمرین در واقع یادگیری است اما یادگیری، تمرین نیست

یادگیری زودگذر، شکلی از یادگیری نیست به این دلیل که فقط در صورتی که بدانید چگونه دانش را به کار بگیرید، آن را یاد خواهید گرفت. تمرین عملی را می‌توان یکی از بهترین روش‌های یادگیری دانست به این دلیل که در هنگام تمرین، موارد مهم‌تر را متوجه شده و بهتر یاد می‌گیرید.

می‌توانید وقت خود را به تماشای یک دوره آموزشی آنلاین برای راه‌اندازی تجارتی پرسود اختصاص دهید یا مقاله‌ای در یک حوزه خاص مطالعه کنید اما این‌ها تا زمانی که به شکل عملی اقدام نکنید، هیچ ارزش و فایده‌ای نخواهد داشت.

3 تمرین، انرژی شما را بر روی فرآیند کار متمرکز می‌کند

توماس استرنر می‌گوید:

«پیشرفت در کار، نتیجه طبیعی متمرکز شدن بر فرآیند انجام هر کاری است.»

وضعیت کنونی زندگی شما، نتیجه عادت‌ها و عقایدی است که هر روز مشغول تمرین کردنشان هستید. وقتی که این موضوع را تشخیص دهید و شروع کنید به تمرکز کردن بر تمرین عادت‌های بهتر، «پیشرفت شما» منطقی‌ترین نتیجه ممکن خواهد بود.

نه چیزهایی که یاد می‌گیریم و نه رویاهایمان، تاثیری بر نتایج کار ندارند. نتایج را باید در تمریناتی که هر روز انجام می‌دهید جستجو کرد. پس انرژی خود را بر روی فرآیند کار متمرکز کنید، نه بر محصول و نتیجه، شروع کردن مهم است.

مشاهده مقاله  9 استراتژی برای این‌که ترس های خودمان را به فرزندان‌مان منتقل نکنیم

 

سخن پایانی

آیا یادگیری زودگذر بی‌فایده و بدردنخور است؟ البته که این طور نیست. در خیلی از موارد، یاد گرفتن برای اینکه فقط دوست دارید چیزی را یاد بگیرید، موضوع خوب و زیبایی است. باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که افزایش اطلاعات، می‌تواند در تصمیم‌گیری‌های آینده و عملکرد شما تاثیر مناسبی داشته باشد.

به طور کلی منظور و مفهوم این مقاله این بود که: فقط یاد گرفتن و دوری از عمل، باعث پیشرفت نخواهد شد. ما معمولاً پشت اطلاعات کسب شده، پنهان می‌شویم و بهانه می‌آوریم تا عمل به آن را به تعویق بیندازیم. بنابراین بهتر است وقت کم‌تری را برای یادگیری اختصاص دهید و بیشتر تمرین کنید. در واقع از فکر کردن دست بکشید و شروع کنید به عمل کردن.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۴ Comments
  1. ندا

    ممنون از مقاله خوبتون

    1. جواد غفاری

      سپاسگزارم

    2. جواد غفاری

      درود بر شما

  2. محمد علی

    واقعا چرا همه ما از شروع کردن واهمه داریم؟

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.