8 قدم تا انتخاب موضوع جذاب برای کنفرانس باقی مانده است!

0 ۵,۱۷۱

زمانی که یک سخنرانی یا کنفرانس به شما سپرده می شود و ملزم به انتخاب موضوع جذاب برای کنفرانس از میان منابع مرتبط به حوزه کاری خود هستید مسئله انتخاب موضوع برای سخنرانی و ارائه حادتر می شود. انتخاب موضوع جذاب برای سخنرانی اولین گام برای شروع یک سخنرانی جذاب است. این مرحله یکی از پرچالش ترین و شک برانگیز ترین مراحل در سخنرانی و آموزش سحنرانی است و حتی افراد خبره در زمینه سخنرانی هم گاهی برای انتخاب موضوع جذاب برای سخنرانی مردد می شوند.

شاد با خود بگویید که انتخاب موضوع جذاب برای کنفرانس ساده است و حتی جمع آوری محتوا هم برای آن امر سختی نیست. اما اگر کمی عمیق تر نگاه کنید می توانید مسائل رایج در سخنرانی و موانعی که بعدا برای شما مشکل تراشی می کنند را در زمان انتخاب موضوع ببینید.

از نظر متخصصان انتخاب موضوع مناسب از میان عناوین متعدد یک شانس نیست؛ بلکه توانایی فرد در آنالیز موقعیت فردی و محیطی او می باشد. اگر در انتخاب موضوع جذاب برای سخنرانی مردد هستید و این امر یکی از دغدغه های شما برای ارائه درسی و پروژه ای می باشد به ما اعتماد کنید. تنها 8 قدم تا انتخاب موضوع جذاب برای سخنرانی باقی مانده است تا دانشگاه زندگی تمام نگرانی های شما را برطرف کند!

راهنمای انتخاب موضوع جذاب برای کنفرانس

تنها زمانی اصول فن بیان و سخنوری به دردتان می خورد که ابتدا موضوع جذاب را برای سخنرانی و با استفاده از 4 گام زیر انتخاب کرده باشید:

مطابق با علاقمندی موضوع انتخاب کنید

اولین گام توجه به علاقمندی فرد است. علاقه خود را در هر بحث مشخص کنید و به دنبال آن بروید. حتی اگر موضوع برای شما جذابیتی ندارد بالاخره می توان عناوینی را پیدا کرد که شما بیش از سایر بخش ها در آن مهارت دارید و بهتر آن را آموخته اید.

اگر موضوع انتخابی شما کاملا اختیاری است و هیچ لیستی برای انتخاب یک موضوع از میان سایر موضوعات وجود ندارد می توانید با آسودگی بیش تری موضوع دلخواه خود را انتخاب کنید. به این منظور به گذشته برگردید. اگر قرار است کنفرانس تاریخی ارائه دهید به دوران مدرسه فکر کنید و ببینید کدام دوره زمانی از تاریخ کشور برایتان جذاب تر بوده است؟ اگر قرار است کنفرانس علمی ادبی داشته باشید در کتاب های جستجو کنید. ببینید علایق شما به کدام قالب شعری بیش تر است یا از کدام سبک بیش تر لذت می برید؟

مشاهده مقاله  فن بیان در سخنرانی بداهه

پاسخ به این سوال ها راهنمای شما در انتخاب موضوع جذاب برای سخنرانی خواهد بود.

انتخاب موضوع جذاب برای کنفرانس

 

مطابق با پیش زمینه ذهنی و اطلاعاتتان موضوع انتخاب کنید

یکی دیگر از فاکتورهای ضروری برای انتخاب موضوع سخنرانی توجه به آن چیزی است که یاد گرفته اید یا به زبان ساده تر در آن تخصص نسبی پیدا کرده اید. حتی اگر قرار است در دانشگاه کنفرانس درسی ارائه دهید و مسلما هنوز هیچ تخصصی پیدا نکرده اید باز هم قادر هستید هوشمندانه موضوعات را انتخاب کنید. بدین منظور می توانید عقب گشتی به نقاط مثبت در طول تحصیل خود داشته باشید.

از تکنیک سه سوالی برای انتخاب موضوع استفاده کنید

یکی از ساده ترین و البته موثرترین راه ها برای انتخاب موضوع جذاب برای سخنرانی استفاده از روش سه سوالی است. در این روش خود شما سوالاتی را طرح می کنید و به همان سوالات هم پاسخ می دهید.

برای این که سوالات را طرح کنید خود را به سختی نیندازید. نیازی نیست به گرامر و لغاتی که استفاده می کنید توجه کنید. این سوالات صرفا برای این است که بتوانید محدوده کار را پیدا کنید. سه سوالی که قرار است با کنفرانس دادن شما به آن ها پاسخ داده شود را در ذهن خود مرور کنید. به مدت دو روز و حدود 15 دقیقه از شبانه روز را صرف مرور کردن این سوالات کنید.

جواب هایی که بهترین پاسخ برای سوالات شما باشند نهایتا به موضوع سخنرانی شما تبدیل می شوند.

موضوع سخنرانی

 

با توجه به میزان علاقمندی مخاطب موضوع انتخاب کنید

علاوه بر علاقمندی شما علاقمندی مخاطب هم نسبت به موضوع شما مهم است. اصولا ما آموزش سخنرانی را به دلیل اهمیتی که مخاطب دارد یاد می گیریم. خودتان را جای مخاطب بگذارید فرض کنید آن ها قرار است موضوع انتخاب شما را ارائه دهند. ایا احساس خستگی نمی کنید؟ با اطرافیانتان صحبت نمی کنید؟ اصلا این جلسه ارزش ماندن دارد یا نه؟

مشاهده مقاله  مشکلات سخنرانی و مدیریت موثر آنها

اگر پاسخ به این سوالات از نظر خود شما منفی است می توانید مطمئن شوید که موضوع خوبی را برای سخنرانی انتخاب کرده اید.

با تحقیق موضوع انتخاب کنید

انتخاب موضوع جذاب برای سخنرانی منوط به تحقیق اولیه دقیق می باشد. قبل از این که بخواهید موضوع را انتخاب کنید جستجو کنید و ببینید آیا پیرامون این مسئله مطلبی وجود دارد؟ می توانید به خوبی در این زمینه مانور دهید؟

خط باریکی بین عدم تسلط و بی دانشی سخنران وجود دارد! اگر کسی با استرس سخنرانی و فن بیان را آغاز کند خیلی بهتر است تا این که موضوعی انتخاب کرده باشد که هیچ تخصصی در آن ندارد!

سخنرانی

 

موضوع پیش پاافتاده انتخاب نکنید

این که به عنوان یک محقق تمام منابع علمی از جمله کتب و مقالات قدیمی را مطالعه کنید ستودنی است؛ اما از یک موضوع مهم غافل نشوید: با گذر زمان بسیاری از مسائل و علامت سوال های ذهن نویسندگان حل می شوند. بنابراین احتمال این وجود دارد که یک کتاب قدیمی موضوعی پیش پاافتاده داشته باشد و اساسا برای سخنرانی داغ و پر جنب وجوش بلااستفاده باشد.

در این زمینه به سه نکته زیر همواره توجه داشته باشید:

  • توجه به منابع و کتب به روز: کتاب هایی که چاپ نزدیک تری به تاریخ فعلی را دارند انتخاب کنید.
  • توجه به تازه بودن مطلب: در یک سخنرانی به خصوص سخنرانی علمی ناب یا تازه بودن مطلب اهمیت زیادی دارد. شما باید به دنبال موضوعی باشید که تا به حال توسط کسی ارائه نشده باشد یا اگر موضوع مشترکی دارید محتوای قطعا متفاوتی داشته باشید.
  • انتخاب موضوعات ساده: برخی تصور می کنند هر چه موضوع سخنرانی پیچیده تر و سخت تر باشد برایشان مفید تر است. گاهی همین موضوعات پیچیده آن چنان طولانی می شوند که باید سال ها وقت خود را وقف تحقیق و نوشتن کنید!
مشاهده مقاله  با وجود اختلالات گفتاری یک سخنران همه فن حریف باشید!

متناسب با زمانه موضوع انتخاب کنید

گاهی تلاش برای انتخاب موضوع جذاب برای سخنرانی باعث می شود از سایر فاکتورها غافل شویم. زمانه یا دوره ای که در آن زندگی می کنید برای انتخاب موضوع اهمیت دارد. فرض کنید می خوهید یک سخنرانی مرتبط با اوضاع سیاسی کشور داشته باشید. اگر از زمانه و آن چه که امروزه در دنیا یا کشور اتفاق می افتد غافل باشید نمی توانید اعتماد مخاطب یا شنونده را جذب کنید.

متاسفانه هستند سخنرانانی که با گذشت چندین سال باز هم نکات تکراری و کلیشه ای را تکرار می کنند که در این زمان برای مخاطب دیگر تازگی ندارد.

 

از خط قرمز عبور نکنید

برای انتخاب موضوع جذاب برای سخنرانی یک سری خط قرمز وجود دارد که باید همواره بدان توجه داشت:

  1. انتخاب موضوع متناسب با جو حضار: جو حاکم بر جلسه را بشناسید. اگر فکر می کنید مخاطبان شما افراد مسن تر و جا افتاده تری هستند موضوعی را انتخاب کنید که به حال و هوای آن ها نزدیک تر باشد.
  2. عدم انتخاب موضوعات پرحاشیه: برخی از موضوعات حواشی زیادی در طول سخنرانی و بعد از آن ایجاد می کنند
  3. توجه به مخاطب: باید ببینید مخاطبان شما در چه سطحی هستند. مسلما نمی توانید در مقابل اساتید زبان قواعد اولیه زبان را کنفرانس دهید!
[تعداد: 3    میانگین: 4.7/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.