اهمیت خودآگاهی در موفقیت رهبران و مدیران

0 ۷۸۰

اهمیت خودآگاهی در موفقیت رهبران و مدیران

خودآگاهی به عنوان مهم‌ترین قابلیت مدیران شناخته شده که حتماً باید به آن توجه ویژه‌ای کنند. با توجه به گفته‌های نویسندگان کتاب How to Become a Better Leader (چگونه یک رهبر بهتر شویم)، رهبران و مدیران موفق می‌دانند که چگونه از مزیت‌های طبیعی و دورنی خود بهره بگیرند و این موضوع به آن‌ها کمک فراوانی می‌کند.

همچنین تحقیقی درباره تاثیر خودآگاهی بر کمپانی‌های مختلف انجام شده است. در این تحقیق بالغ بر 486 کمپانی معتبر حضور داشتند و در نهایت مشخص شد در کمپانی‌های موفق‌تر که سود بیشتری کسب می‌کنند، میزان خودآگاهی در میان کارمندان بسیار بیشتر از کمپانی‌های دیگر است.

اما به نظر می‌رسد که سطح خودآگاهی در رهبران کمپانی‌ها چندان زیاد نیست. زنان در مقام‌هایی مانند مدیریت، نسبت به مردان از خودآگاهی بسیار بیشتری برخوردار هستند و آمارها نشان می‌دهند که هنوز جای پیشرفت در این زمینه وجود دارد. در تحقیقی که گروه تحقیقاتی Hay روی بیش از 17 هزار نفر در سراسر دنیا انجام داد، مشخص شد 19 درصد زنان در مقام‌های بالا، خوداگاهی داشتند در حالیکه این رقم در مردان تنها 4 درصد است. در ادامه نکاتی را نوشته‌ایم که به کمک آن‌ها می‌توانید خوداگاهی را افزایش دهید و به سمت موفقیت پیش روید:

ابتدا خودتان را بشناسید

یکی از عوامل اصلی این است که بتوانید خود را به خوبی بشناسید. دکتر تراویس بردبری، نویسنده کتاب Emotional Intelligence 2.0 خودآگاهی را یکی از بخش‌های عمده‌ی هوش احساسی انسان می‌داند. او در تعریف هوش احساسی می‌گوید که این هوش، در واقع توانایی تشخیص احساس در خودتان و دیگران و همچنین، توانایی شما در استفاده از این آگاهی برای تنظیم کردن روابط و رفتارهایتان است.

مشاهده مقاله  زندگی در زمان حال. در حال زندگی کنیم

خودآگاهی شما را قدرتمندتر می‌کند زیرا باعث می‌شود که تصمیمات بهتری بگیرید، دچار تحول شوید و پیشرفت کنید. در ادامه تعدادی راهکار اساسی برای افزایش خوداگاهی را آورده‎ایم:

خودآگاهی

عوامل بیرونی را تشخیص دهید

عوامل بیرونی، محرک‌ها و به طور کلی نشانه‌ها را (چه مثبت باشد چه منفی) تشخیص دهید و آن‌ها را بررسی کنید. بدانید که چرا کارهایتان را انجام می‌دهید و واکنش بقیه نسبت به آن چیست؟ شما چگونه در قبال کارهای دیگران واکنش نشان می‌دهید و دقیقاً چرا چنین کاری انجام می‌دهید؟ تاثیر فرهنگ بر دیدگاه شما و درکتان از دیگران چگونه است؟

 

خودآگاهی

بازخوردهای قابل اعتماد دریافت کنید

بازخورد حس همدلی ایجاد می‌کند و باعث می‌شود که از تاثیر کارهایتان بر دیگران مطلع شوید. یکی از نشانه‌های بارز کم بودن خودآگاهی، این است که نقاط ضعف خودتان را ندانید و به رفتار، اعمال و اعتقادات خود توجه نکنید. در این صورت، باید انتظار داشته باشید که عملکرد شما موفقیت‌آمیز نباشد.

شرایط را در نظر بگیرید

فکر کنید که چه زمانی باید از یک ویژگی شخصیتی خاص به نفع خود استفاده کنید و چه زمانی باید آن را کنار بگذارید. بر اساس تحقیقا دانشگاه MIT،  بیشتر مدیران دارای خوداگاهی، قادر به تشخیص چنین موارد در هویت‌شان و تغییر رفتار در شرایط متفاوت هستند. این افراد شخصیت خود را به کلی تغییر ندادند بلکه یاد گرفتند خودشان باشند به همراه «مهارت بیشتر». مدیران موفقی که از خودآگاهی برخوردار هستند، می‌دانند در کدام شرایط و موقعیت‌ها از برخی ویژگی‌های شخصیتی استفاده کنند و چه زمانی این کار را نکنند.

مشاهده مقاله  چرا باید استرس خود را مدیریت کنیم؟ اهمیت مدیریت استرس

خودآگاهی

رفتارهایتان باید بر اساس ارزش‌ها و اولویت‌های شما باشد

آیا الگوی مشخصی در رفتارهای خود مشاهده می‌کنید؟ این الگوها را در مسیر آنچه برایتان اهمیت دارد و به شما انگیزه می‌دهد؛ به کار بگیرید. آیا تمایلاتی دارید که می‌خواهید تغییرشان دهید؟  آیا عاملی وجود دارد که می‌خواهید به معادله زندگی اضافه کنید؟

بهترین نتیجه حاصل از خودآگاهی، این است که متوجه شوید چه مواردی شما را به شخصی عالی تبدیل می‌کند و سعی کنید به سمت همان موارد حرکت کنید. باید به طور مداوم، چنین مواردی را به لیست خود اضافه کنید و در صورت نیاز آن‌ها را کمی اصلاح کنید.

توجه کنید که باید کمتر به دنبال عوامل منفی در پیرامون خود باشید تا نتیجه بهتری بگیرید.

 

کنجکاو بمانید

تمایلات ما در زندگی به فرهنگ، سرگذشت و تجربیات وابسته هستند و ما را تبدیل به فردی می‌کنند، که هستیم. اما در نهایت باید خودمان مسئول شخصیت‌مان بدانیم. شرایط جدید هم می‌تواند کمک کند که واکنش‌های متفاوتی نسبت به مسائل داشته باشیم. بنابراین توصیه می‌کنیم درباره خودتان کنجکاو باشید و هیچ وقت از تلاش برای درک بهتر خودتان، دست نکشید.

 

 

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.