5 تکنیک طلایی برای ایجاد اعتماد بین سخنران و مخاطبان

0 ۵۳۶

نام برخی از افراد به واسطه شهرت و اعتباری که کسب می‌کنند ارزشمند می‌شود. حتما برای شما هم پیش آمده است که به محض شنیدن اسم و فامیل کسی، حتی با شنیدن خبرها و گفته‌هایی که ممکن است علیه آن فرد باشند ذهنیت مثبتتان باز هم به خاطر اعتماد و شناختی که از او دارید تغییر نکرده است. اعتماد دوطرفه، رکن اصلی یک ارتباط در گرداب حوادث روزانه است. همین که دیگران برای شنیدن حرف‌های ما وقت می‌گذارند و یک گفتگو دونفره به وجود می‌آید یعنی سطح خیلی ابتدایی از اعتماد بین دو نفر یا چند نفر شکل گرفته است که با هم به تبادل نظر پرداخته‌اند. سخنرانی هم دقیقا مثل همین روابط ساده روزانه است که برای شکل گرفتن آن به شکل‌گیری درجاتی از اعتماد متقابل نیاز داریم. در این رابطه سخنران به عنوان فردی که بیش‌ترین دقایق را برای متکلم وحده بودن در حضور مخاطبان در اختیار دارد باید ویژگی‌های شخصیتی خاصی داشته باشد. سخنران باید از یک سری ویژگی‌ها و خصایص اخلاقی در خود آگاه باشد تا بتواند مطمئن شود مخاطب به او اعتماد کرده، شنونده فعال سخنرانی است و ایده‌های سخنران را دنبال می‌کند. اما این شخصیت‌های اخلاقی برای ایجاد اعتماد بین سخنران و مخاطبان چیست؟

هر سخنران خصلت‌های اخلافی خاص خود را دارد؛ اما از این بین صداقت، حسن شهرت، امانت‌داری در انتقال مطالب و تطابق با مخاطبان از مهم‌ترین شاخصه‌هایی هستند که هر سخنران باید داشته باشد و آن‌ها را در خود تقویت نماید.

این صفات چه زمانی باید تقویت شوند؟ سخنران روی صحنه و پیش از این که لب به سخن بگشاید می‌تواند برای ارتباط گرفتن با مخاطبان این شاخصه‌های را در خود تقویت کند؟ برای ایجاد اعتماد بین سخنران و مخاطبان و شروع تعامل دوطرفه از کجا باید شروع کرد؟ تکنیک‌هایی که در ادامه می‌خوانید راهنما کاملی هستند تا قبل از شروع سخنرانی یا حین سخنرانی بتوانید ارتباط بهتری با مخاطبان برقرار کنید.

مشاهده مقاله  برای معرفی کردن خود در سخنرانی نگران هستید؟ این ترفند ها را فراموش نکنید

تکنیک‌های ارتباط گرفتن و ایجاد اعتماد بین سخنران و مخاطبان در سخنرانی

ویژگی‌های رفتاری یا شخصیت و خصلت‌های اخلاقی هر فرد کمیتی کیفی است و نمی‌توانیم مثل مقادیر کمی آن را با واحد مشخصی اندازه‌گیری کنیم. برای درک بهتر این موضوع بهتر است با یک مثال ساده شروع کنیم. سلامت کمیتی کیفی است که با استفاده از اعداد و ارقام قابل توصیف نیست. این کمیت‌ها را کیفی می‌نامند و آن را با نمره یا امتیاز مشخص نمی‌کنند. این در حالی است که برای بسیاری از کمیت‌ها نظیر وزن یا قد به اعداد وابسته هستیم.

اعتماد بین سخنران و مخاطبان

ویژگی‌های رفتاری یا شاخصه‌های اخلاقی یک سخنران که باعث ایجاد اعتماد بین سخنران و مخاطبان می‌شوند را در ادامه می‌خوانید.

راه‌های ایجاد اعتماد بین مخاطب و سخنران پیش از شروع سخنرانی

امانت‌داری در انتقال مطالب

به مرور زمان و هر چه قدر که در مدیریت سخنرانی‌های کوتاه و یا سخنرانی‌های طولانی‌تر مهارت کسب کنید پارامتر صداقت و امانت‌داری در انتقال مطالب برای شما به عنوان یک سخنران مطرح می‌شود. افکار شما و اطلاعاتی که به مخاطب منتقل می‌کنید باید متناسب با مسائل تازه، کاملا به روز و امروزی باشد. امانت‌داری یکی از عوامل حسن شهرت برای سخنران است که در ادامه بدان بیش‌تر می‌پردازیم.

هر چه که در امانت‌داری اطلاعات بهتر عمل کنید ایجاد اعتماد بین سخنران و مخاطبان ساده‌تر می‌شود؛ به این شکل که مطالب شما از جهت استناد به منابع معتبر کاملا قابل اعتماد می‌شوند و از این جهت در نظر مخاطبان برجسته‌تر می‌شوید.

اعتماد بین سخنران و مخاطبان

تحلیل موضوع سخنرانی از دید تخصصی (شهرت)

این روزها مردم به شدت درگیر و پرمشغله هستند. اطراف آن‌ها سخنرانان زیادی وجود دارد که سعی دارند با موضوعات و مباحث وسوسه‌کننده‌ای مخاطب را به سمت خود بکشانند. در این بازار پرتلاطم فکر می‌کنید کدام سخنران می‌تواند مخاطب را به سالن سخنرانی بکشاند و دغدغه شرکت در سخنرانی را برای او ایجاد کند؟

مشاهده مقاله  نگاهی بر متداول ترین اختلالات گفتاری و دلایل آن در فن بیان

پاسخ بسیار ساده است. هر سخنران به واسطه مهارت‌ها و تخصص‌های خاص خود می‌باشد که می‌تواند بدون رقابت با رقبا، پیروز میدان باشد. فرض کنید همزمان دو سخنرانی در حال برگزاری است و مخاطب می‌خواهد از بین یکی از این دو سخنرانی که اتفاقا موضوعات مشابهی را بررسی می‌کنند یکی را انتخاب کند.:

  • در سخنرانی اول به نظر ایده‌های تر و تازه و جالبی وجود دارد؛ اما سخنران تنها دو سال سابقه کار در این زمینه را دارد و به نظر بی‌تجربه است
  • در سخنرانی دوم، سخنران نویسنده یکی از دو کتاب پرتیراژ سال در موضوع مورد نظر است و حالا بعد از پانزده سال تحقیق و تفحص در مورد مورد نظر تصمیم به برگزاری یک سخنرانی گرفته است

خودتان را به جای مخاطب قرار دهید. مخاطب هوشیار کدام یک از سخنرانی‌ها را انتخاب می‌کند؟ به نظر کدام سخنران دید تخصصی و تحلیل عمیق‌تری نسبت به موضوع خواهد داشت؟

اعتماد بین سخنران و مخاطبان

تشابه و تطبیق سخنران با مخاطبان (اصل تشابه)

آنالیز مخاطبان در سخنرانی یکی از مهم‌ترین نیازهای یک سخنران برای برقراری اعتماد بین سخنران و مخاطبان می‌باشد. تفاوت‌های مخاطبان زن و مرد در ارائه سخنرانی یکی از مسائل مهمی است که باید در انتخاب موضوع لحاظ شود.

آنالیز مخاطبان به سخنران کمک می‌کند تا به سرنخ‌های خوبی دست پیدا کند و تشابه و اختلافاتی را که با مخاطبان خود دارد دریابد. به عنوان مثال اگر قرار باشد در جمعی از دانشگاهیان یک سخنرانی سیاسی داشته باشد می‌تواند به گرایش سیاسی غالب دانشجویان پی ببرد و از این راه بهتر متوجه اختلافاتی موجود شود.

مهم‌ترین مزیت شناخت تشابه و تضاد با مخاطبان کشف راه‌های سازگار و بهینه برای ارتباط گرفتن با مخاطبان، زبان بدن مناسب، زبان گفتار صحیح، لحنی که بابت آن سوتفاهم ایجاد نشود، پوشش منطبق با فضای سخنرانی و شیوه داستان‌سرایی شما می‌باشد. فرض کنید قرار است در یک شرکت تازه‌کار که هرگز اسمی از آن نشنیده‌اید و اطلاعات چندانی هم درباره کارکنان، کادر و فضای حاکم بر آن ندارید سخنرانی کنید.

مشاهده مقاله  رمز و راز گوش دادن فعال و تمرین های لازم برای دستیابی به آن

در طول آنالیز مخاطبان است که می‌توانید به ظاهر کارکنان پی ببرید و از روی ظاهر کارکنان به رسمی یا رسمی نبودن جو بین کارکنان پی ببرید.

اعتماد بین سخنران و مخاطبان

مسیر ایجاد اعتماد بین سخنران و مخاطب را تسهیل کنید!

با وجود تمام معیارهایی که برای ایجاد اعتماد بین سخنران و مخاطبان و صرفا برای خود سخنران مطرح می‌شود، باز هم راهکارهایی وجود دارد که می‌توان به واسطه آن از همان ابتدا شناخت خوبی از خود ما به عنوان سخنران فراهم کرد:

از همان ابتدا خود را معرفی کنید

پیش از شروع سخنرانی مقدمه‌ای کوتاه شامل رزومه کاری و سنوات و افتخارات خود مطرح کنید. شناخت خودتان را به مخاطب واگذار نکنید و او را برای شناخت بهتر راهنمایی کنید. خیلی وقت‌ها این مقدمه یا معرفی کوتاه ابتدا سخنرانی است که اعتماد اولیه را شکل می‌دهد و خود مخاطب پیش از حضور در سخنرانی هیچ اطلاعاتی درباره سخنران ندارد.

اعتماد بین سخنران و مخاطبان

برای صمیمیت بیش‌تر به زبان مخاطبان خود سخن بگویید

خیلی از سخنرانان متخصص هستند و به بهترین شکل ممکن قادر به سخنرانی می‌باشند؛ اما محبوب نیستند! برای کسب محبوبیت بین مخاطبان و البته تحکیم اعتماد بین سخنران و مخاطبان به زبان خود آن‌ها سخن بگویید. کاوش مختصری در جمع، شما را با زبان متداول مخاطبانتان آشنا می‌کند. به این ترتیب به سادگی متوجه می‌شوید که مثلا به کار بردن اصطلاحات انگلیسی تا چه حد رواج دارد و اعضای آن شرکت، سازمان و…از عبارات محاوره‌ای عامیانه تا چه استفاده می‌کنند؟

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.