بررسی نقش عزت نفس در ارتباطات و راه های توسعه آن در خود

2 ۱,۰۴۳

برخی از انسان های اطرافمان این قدر روحیات و حالات رفتاری خاصی دارند که گاهی تصور می کنیم این ها از سیاره مریخ به روی زمین آمده اند. مگر با این فرضیات بشود واکنش های تعاملی آن ها را تحمل کرد. از خصوصیات و ویژگی های شخصیتی آن ها همین بس که توانایی حفظ یک رابطه پایدار را ندارند. کسانی که کم ترین تنش و نارضایتی در امور باعث می شود از تمام آمال، آرزوها و اهدافشان دست بکشند. آن ها از نبود توجه و احترام دیگران رنج می برند اما غرور بیش از حدشان مانع از بروز احساساتشان می شود. پس بعید نیست اگر به سرعت در سنین پایین منزوی و تنها شوند. شاید با شنیدن این خصوصیات بلافاصله فکر کنید سوژه مورد نظر ما افراد کمالگرا باشند که با این رویه هم خود هم بقیه را به تنگ می آورند؛ اما اشتباه نکنید! منظور ما افرادی است که از کمبود نعمت عزت نفس در ارتباطات خود رنج می برند و در یک کلام” عزیز” نیستند!

در زندگی شخصی نبود عزت نفس یک تاثیر منفی همه جانبه است روی ابعاد مختلف روابط شخصی؛ اما در زندگی حرفه ای این مشکل حادتر می شود. اگر مشغول به کار هستید و شغل شما از آن دسته کسب وکارهایی است که دائم مذاکره با مشتری دارید یا این که باید مثل بازاریابان از فن بیان بازاریابی استفاده کنید بهتر این دسته از آدم ها را می شناسید. افرادی که عزت نفس کافی ندارند معمولا توانایی سازش کم تری نیز دارند. این افراد را نمی توان قانع کرد؛ چون اساسا روحیه فردگرا و انزوا طلبشان آن ها را خود رای کرده است. اگر با این افراد وارد یک گپ و گفت دوستانه کاری شوید سردی و جدیت بیش از حد آن ها شما را کمی دلسرد می کند. صمیمت با این افراد که معمولا تمام احساساتشان را در خود سرکوب می کنند دشوار است.

مشاهده مقاله  راه‌های کمک به نوجوانان برای مدیریت هیجان

به هر حال چون ما به برقراری ارتباط با همه نوع انسانی در زندگی اجتماعی خود نیاز داریم لازم است این افراد با بشناسیم و راه های ارتباطی خود را با آن ها تقویت کنیم. از طرفی هم اگر این ویژگی های رفتاری را در خود می بینید باید خیلی زودتر برای موفقیت در زندگی شخصی و کاری آینده راه های توسعه عزت نفس را در خودتان یاد بگیرید.

شناخت راه های توسعه عزت نفس در خود

عزت نفس همان مهارت خودپنداری است. مهارتی که خاص انسان است و با استفاده از آن می تواند ظرفیت های وجودی خود را شناخته و آشکار کند. شاید بهتر باشد به عزت نفس ابزار هویت یاب بگوییم؛ چون با استفاده از عزت نفس است که انسان می تواند بفهمد چه رنگ هایی، چه رفتارهایی، چه صداهایی و چه صحنه هایی را دوست دارد و کدام یک برای او قابل تایید هستند.

شناخت راه های توسعه عزت نفس در خود

یک مثال ساده:

در بررسی عزت نفس در افراد با مثال ها زودتر به نتیجه می رسیم. فرض کنید آقای x یک کارمند ساده در یک شرکت تبلیغاتی می باشد که هرگز محیط کاری برای او دلچسب نبوده است. روابط او در محیط کار آن قدر دور و جدی است که او را از کار کردن دلسرده کرده است. x تصور می کند اگر در شهر خودش به نحوی مشغول به کار شده بود هم محیط بهتری را تجربه می کرد و هم می توانست به صورت هفتگی به خانواده اش سر بزند!

برداشت شخصیت فرضی ما از زندگی اش نشانگر نقش عزت نفس است. عزت نفسی که باعث شده بر نقاط مطلوب و نامطلوب زندگی اش واقف شود. شاید اگر عزت نفس او در روابط کاری تقویت می شد و احساس بهتری از کار کردن و بودن با همکارانش داشت هیچ وقت فکر تغییر شغل به سرش نمی زد!

مشاهده مقاله  روش‌های افزایش اعتماد به نفس

شناخت راه های توسعه عزت نفس در خود

عزت نفس در سخن گفتن

اگر عزت نفس پایینی داشته باشید هرگز سخنران یا مذاکره کننده خوبی نمی شوید. اما چرا؟

  • انسان عزیز هرگز کم رو نمی شود؛ کم رویی ما را از حضور در برابر دیگران در یک سخنرانی بزرگ می ترساند!
  • عزت نفس بالا اعتماد به نفس بالا می آورد. با اعتماد به نفس بالا صحبت کردن تاثیری جادویی در متقاعد کردن بقیه دارد.
  • عزت نفس به شما توانایی مدیریت مسئله را در شرایط بحرانی هنگام مذاکره های حرفه ای می دهد.
  • سخنرانی که عزت نفس دارد از مسخره شدن توسط دیگران باکی ندارد.
  • عزت نفس به شما جرئت اظهار نظر می دهد. اظهار نظر کردن شما را به مهره فعال مباحث تبدیل می کند و به این شکل سرشناس می شوید.

راه های توسعه عزت نفس در خود

شناخت راه های توسعه عزت نفس در خود

به احساساتتان پشت پا نزنید!

اغلب انسان هایی که با مشکل کمبود عزت نفس یا نبود آن مواجه هستند معمولا انسان های درونگرایی می باشند که ترس زیادی از ابراز عواطف خود دارند. هر چند که جنگیدن با چنین روحیاتی که در شما نهادینه شده است دشوار می باشد اما بهتر است این بار بین خود و احساس خود به صلح برسید.

در محیط کار چیزی باعث آزردگی شما می شود؟ رفتار بقیه نسبت به شما تحقیرآمیز است؟ احساس می کنید هیچ گاه احترامی که باید و شاید نسبت به شما وجود ندارد؟ سرخورده شده اید؟ این موضوع را به نرمی و به صورت یک گپ و گفت دوستانه با همکارانتان در میان بگذارید.

گاهی این احساس در افراد فراتر از محل کار است. برخی که از چنین مشکلی رنج می برند می گویند: هر چه قدر که بیش تر کار می کنیم حریص تر می شویم اما راضی نخواهیم شد! در چنین مواردی تعدیل فشار کاری و برقراری ارتباط نزدیک تر با بستگان بهترین راه جهت برطرف کردن این احساس است.

مشاهده مقاله  3 گام مشترک برای این که مسیر زندگی درست را انتخاب کنیم

شناخت راه های توسعه عزت نفس در خود

داستان را از اول بنویسید…

خیلی از مشکلاتی که ما به علت کمبود عزت نفس تحمل می کنیم روابط ما را متزلزل می کنند. همین جمله همیشگی “من خیلی چاق هستم”، “دیگران از من زیباتر هستند” یا “من هم باید مثل بقیه بپوشم و مطابق مد آنها باشم ولی چرا نیستم”؟” آغاز همه احساسات بد و منفی می باشد که ممکن است اعتماد به نفس شما را برای حضور در هر سخنرانی یا محفلی که نیاز باشد حرف بزنید و خودتان را نشان دهید از بین ببرد.

دکتر توماس بوسی ریشه کمبود یا عدم عزت نفس را در دوران تحصیلی افراد می بیند. او معتقد است همه ما در مدرسه یا دانشگاه به یک قلم و کاغذ برای ارزیابی شخصی نیاز داریم. به این شکل که هر فرد بتواند تمام آن چه که از بازگو کردنش هراس دارد را با صفحه کاغذ در میان بگذارد. این شیوه در افزایش عزت نفس افراد تاثیر می گذارد.

با کمک به دیگران به خود افتخار کنید!

تجربه نشان داده است انسان هایی که با راه های مختلف به یک انسان دیگر روی کره خاکی کمک کرده اند احساس مطلوب پایدارتر و بهتری نسبت به هم نوعان خود داشته اند. بهانه ای برای خوبی کردن در حق دیگران پیدا کنید. اگر قادر هستید با حرف زدن با بقیه کمی از دردهای آن ها را تسکین کنید دریغ نکنید و به خود کمک کنید.

شناخت راه های توسعه عزت نفس در خود

انجام کارهای خیرخواهانه احساس غرور و افتخار در افراد ایجاد می کند. انسان هایی که هنوز با اصل خود مشکل دارند و از آن چه که هستند راضی نیستند با این روش می توانند تایید دیگران را به دست آورند.

[تعداد: 1    میانگین: 4/5]
۲ Comments
  1. سامان

    ممنونم.

    1. جواد غفاری

      درود بر شما

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.