بهترین تمرین سخنرانی برای این که توانایی‌های خود را محک بزنید

0 ۴۵۰

“از بس تمرین کردم احساس می‌کنم فرقی با ربات ندارم!” تا به حال این جمله را از اطرافیان خود شنیده‌اید؟ حالتی که بر اثر تمرین و تکرار زیاد در کاری به وجود می‌آید و باعث می‌شود شبیه به یک طوطی سخنگو یا یک ربات، مدام کلمات و جملات تکراری از ذهنمان عبور کنند. چنین حالتی شاید در برخی از موارد نظیر ارائه کنفرانس کلاسی موثر باشد و به موفقیت شما کمک کند اما در طول سخنرانی که به مرزهای ناتمام خلاقیت و همزمان توانایی در پاسخگویی به مخاطبان خود نیازمند هستید جالب به نظر نمی‌رسد. شما به بهترین تمرین سخنرانی نیاز دارید که در نوع خود ذهن شما را تازه نگه دارد و خلاقیت آن را حفظ نماید!

کسب آمادگی پیش از سخنرانی مهم‌ترین امری است که باید بدان بپردازید. شاید راه‌های زیادی را تا کنون امتحان کرده باشید و نتیجه بدی هم نگرفته باشید؛ اما اصولی که در اختیارتان قرار می‌دهیم کمک می‌کنند تا بهترین تمرین سخنرانی را داشته باشید و از روش‌های دیگر بی‌نیاز شوید.

بهترین تمرین سخنرانی برای این که توانایی‌های خود را محک بزنید

هرگز انتظار نداشته باشید که یک بار سخنرانی را تمرین کنید و به واسطه همین یک بار تمرین این جمله را از مخاطبان خود بشنوید که “این بهترین سخنرانی بوده است که در عمرم شرکت کرده‌ام”.

بهترین تمرین سخنرانی

استفاده از نکات و توصیه‌های اصولی برای داشتن بهترین تمرین سخنرانی نه تنها کمک می‌کند تا روی صحنه سخنرانی بهترین باشید بلکه با حداقل دو بار تمرین طبق اصولی که در ادامه می‌خوانید به مهارت‌های زیر دست می‌یابید:

مشاهده مقاله  تقارن در سخنرانی ؛ عامل تعادل و وضوح گفتار هنگام سخن گفتن

مهارت کشف عبارات ناشیانه و غیراستادانه

در طول تمرین بسیاری از ضعف‌هایی که شاید تا زمان سخنرانی از آن‌ها باخبر نمی‌شوید آشکار می‌شوند. مثلا حین تمرین است که متوجه می‌شوید به خوبی و روان نمی‌توانید یک کلمه مهم از منبع انگلیسی را تلفظ کنید. اصلا بلند خواندن شما را با شرایط متفاوتی رو به رو می‌کند که هرگز هنگام روخوانی بدون صدا یا با صدای آرام‌تر آن را تجربه نکرده بودید.

تنظیم و اندازه‌گیری انرژی در دسترس حین سخنرانی

بلند تمرین کردن به شما کمک می‌کند تا با حداقل و حداکثری سطح انرژی بدنتان برای صحبت کردن آشنا شوید. به زبان ساده‌تر متوجه می‌شوید چند مرده حلاج هستید و تا کجا کشش دارید.

بهترین تمرین سخنرانی

تنظیم زمان در دسترس با متن سخنرانی

به مرور زمان و با کسب تجربه بیش‌تر خودتان بدون نیاز به حساب و کتاب متوجه می‌شوید که به عنوان مثال چند کاراکتر برای یک سخنرانی کوتاه ده دقیقه‌ای نیاز دارید. تا آن زمان و کسب مهارت کافی در زمانبندی سخنرانی با بهترین تمرین سخنرانی قادر خواهید بود زمان خود را تنظیم کنید تا از محدوده تعیین شده فراتر نروید.

کاهش استرس و اضطراب بابت روز سخنرانی

تمرین کردن در هر حالتی بخش از اضطراب شما را بابت حضور در جمع و سخنرانی کم می‌کند.

نحوه اجرا سخنرانی حین تمرین

ممکن است در مدت زمان باقی مانده 60 ساعت تمرین کنید و یا این که کل تمرین شما به 60 دقیقه هم نرسد. در هر دو صورت نکات ذیل کمک می‌کنند تا بهترین اجرا را در روز موعود داشته باشید:

مشاهده مقاله  راهنما تجهیز و آماده‌سازی محل سخنرانی برای تمرین و اجرا (2)

روند سخنرانی را بازتنظیم کنید!

هنگام تمرین سخنرانی، نشستن پشت میز یا خواندن متن پشت کامپیوتر چندان کارآمد به نظر نمی‌رسد. هنر ما در تسلط بر مهارت‌های سخنرانی، شبیه‌سازی محیط اطراف مطابق با همان شرایطی است که در طول سخنرانی تجربه می‌کنیم. مثلا ایستادن در اتاقی که قرار است همان جا سخنرانی برگزار شود و استفاده از تجهیزاتی که می‌خواهید با استفاده از آن‌ها سخنرانی نمایید بهترین تمرین سخنرانی خواهد بود.

بهترین تمرین سخنرانی

بهتر است تمرین سخنرانی در حضور تعدادی تماشاچی یا شنونده مطلع انجام شود که قدرت اظهار نظر درباره هر بخشی را داشته باشند. به علاوه در طول تمرین، دقیقا مشابه با سخنرانی اصلی باید نسبت به آن چه که می‌پوشید یا حرکات و زبان بدن خود حساسیت به خرج دهید. چنان چه که می‌دانید اثر نورپردازی در طول سخنرانی بسیاری از سخنرانان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اگر قرار باشد بدون آمادگی قبلی از این نظر روی صحنه حاضر شوید قطعا سخنرانی موفقیت‌آمیزی نخواهید داشت. در این باره حتما درباره پوشش استاندارد سخنران از دیدگاه بین‌المللی که قبلا در دانشگاه زندگی بدان پرداخته شد اطلاعاتی کسب کنید.

یادداشت‌برداری در طول تمرین

عجله آفت هر سخنرانی است. حتما شما هم بارها دیده‌اید که سخنران مطلب مورد نظر خود را در میانه سخنرانی روی یک برگ کاغذ کوچک یادداشت می‌کند و هر از گاهی بدان نگاهی می‌اندازد.

به طور کلی استفاده از یادداشت‌ها در طول سخنرانی مهارتی است جداگانه که سخنران باید در تنظیم و استفاده از آن روی صحنه تجربه کسب کند. هر زمان که قصد نوشتن یک یادداشت را دارید یا فکر می‌کنید لازم است نگاهی به این یادداشت بیندازید عجله نکنید و مکث نمایید. این روش در همه جای دنیا پذیرفته شده است.

مشاهده مقاله  راهنما تجهیز و آماده‌سازی محل سخنرانی برای تمرین و اجرا (1)

بهترین تمرین سخنرانی

درخواست بازخورد حتی در طول تمرین

بهترین تمرین سخنرانی آن است که حتی در آن افرادی برای اظهار نظرات کارشناسی و دقیق حضور داشته باشند و صادقانه دیدگاه خود را با شما در میان بگذارند.

تمرین کردن با مخاطبان زنده و فعال به شما بازخوردهای متعددی می‌دهد:

  1. آیا استفاده از حس شوخ‌طبعی و طنز در سخنرانی توسط شما و سوژه‌هایی که انتخاب می‌کنید برای مخاطب خنده‌دار است؟
  2. مهارت‌های شما منجر به جذب و نگهداری توجه مخاطب در طول سخنرانی می‌شود یا نه؟
  3. آیا از تکان دادن سر مخاطبان و یا لبخند روی لب‌ آن‌ها متوجه بازخورد مثبت آن‌ها می‌شوید یا این که دائما با خیره شدن به شما مثل مجسمه‌ای بی‌حرکت هستند که سخنرانی هیچ تاثیری روی آن‌ها نداشته است؟

بهترین تمرین سخنرانی

این بازخوردها بهترین تمرین سخنرانی هستند و به شما کمک می‌کنند تا از نظرات مثبت و منفی مخاطبانتان آگاه شوید؛ اما چنین نظراتی هیچ کمکی به بهبود کیفیت مهارت‌های شما در برگزاری سخنرانی نمی‌کند مگر این پایان سخنرانی را با سوالات ویژه‌ای اعلام نمایید:

  • کدام بخش از سخنرانی من بیش‌تر مورد علاقه شما بود؟
  • فکر می‌کنید کدام بخش‌ها به تمرکز بیش‌تری نیاز دارد تا بهبود یابد؟
  • چه طور می‌توانم این بخش‌ها را بهبود دهم؟
[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.