به سبک چرچیل حرف بزنید، با اسلوب لینکلن بایستید!

2 ۷۱۳

مدتی قبل، پیش از این که اصلا قرار باشد نگاهی حرفه ای و به عنوان یک پیشه به فن بیان و سخنوری داشته باشد همه چیز از دید من با جدول ضرب حل و فصل می شد. همین که با دید دو دو تا چهارتا، همه ارکان یک سخنرانی و عناصری که باید در ظاهر یک سخنران قرار داشته باشد کنار هم چیده می شد انگار سخنرانی های من بهترین و بی مثال ترین سخنرانی های دنیا می شدند! اما این دید خیلی وقت است که تغییر کرده است؛ خصوصا از وقتی که یاد گرفتم به سبک چرچیل حرف بزنم و با اسلوب لینکلن بایستم و زبان بدن را کنترل کنم!

“به سبک چرچیل حرف بزنید، با اسلوب لینکلن بایستید”، نام یک کتاب خلاقانه و ریزبینانه است که اولین بار توسط James C. Humes و در سال 2002 روانه بازار شد. شاید شما هم اولین بار با شنیدن عنوان این کتاب تصور کنید قرار است با مجموعه نقل قول ها یا حکایات مکتوبی رو به رو شوید که در یک جلد جمع آوری شده است و حالا برای کسب تجربه در اختیار ما قرار گرفته است؛ چیزی که چندین و چند نسخه مابه با آن را با گردشی در فروشگاه های کتب فن بیان می یابیم. اما بد نیست بدانید این کتاب با عنوان وسوسه انگیزی که دارد پر است از تکنیک ها و ایده های به دردبخوری که می تواند به صورت عملی به درد همه ما بخورد.

سبک چرچیل

با کمی جستجو متوجه شدیم که دریافت فایل ترجمه شده یا خرید کتاب ترجمه شده این اثر نفیس، هم اکنون با زبان فارسی خارج از دسترس است. به همین دلیل تصمیم گرفتیم این بار با مروری بر این کتاب کاربردی، سرفصل ها و نکات آموزنده ای که به درد هر سخنور با تجربه ای می خورد، گام به گام اصول سخنرانی را از نو بررسی و مرور نماییم.

مشاهده مقاله  چرا باید شوخ طبعی و حس طنز را در معاملات و تجارت جدی بگیریم؟

سخنرانی به سبک چرچیل، ایستادن به سبک لینکلن!

در این کتاب، تمام مراحلی که ممکن است برای سخنران تبدیل به یک چالش بزرگ شود، قدم به قدم و با تکیه بر سبک چرچیل و سایر سخنرانان بزرگ بررسی شده اند. این مراحل همان بخش های ریز و درشتی هستند که نباید از دید ما دور بمانند. مثلا:

  • قدرت مکث در سخنرانی ها
  • قدرت مقدمه های خوب در سخنرانی
  • قدرت پاورپوینت ( نه از دید رایجی که بین ما وجود دارد)
  • قدرت خلاصه گویی در سخنرانی
  • قدرت نقل قول ها در سخنرانی
  • قدرت ارائه آمار و ارقام در خلال صحبت کردن
  • قدرت تقلید از فن بیان بزرگان در سخنرانی
  • قدرت دکمه پاور روشنایی محیط در دست سخنران (چیزی که هرگز بدان نپرداخته ایم)
  • قدرت سوال پرسیدن برای درگیر کردن افراد
  • قدرت خارق العاده کلمات در فن بیان ما
  • قدرت ژست هایی که یک سخنران به خود می گیرد
  • قدرت شنوایی ما نسبت به بازخوردها و نظرات مخاطبان

در ادامه با خلاصه های مرتبط با هر یک از سرفصل های معرفی شده در این کتاب آشنا می شوید و در ضمن تاثیر توجه به آن ها را نیز در سخنرانی در می یابید.

سبک چرچیل

قدرت دکمه پاور روشنایی محیط در دست سخنران

یکی از بخش هایی که شرط می بندیم هرگز به ذهن سخنرانان مبتدی و حتی نیمه حرفه ای تا کنون نرسیده است دکمه پاور یا مدیریت روشنایی محیط است. این دکمه چیزی نیست جز یک کنترل ساده برای خاموش کردن، روشن کردن یا نیمه روشن کردن محیط با سیستم روشنایی تعبیه شده در آن. احتمالا نمی دانستید روشنایی محیط تا چه اندازه می تواند روی تعیین سطح توجه مخاطبان به موضوعی که در حال بحث درباره آن هستید اثرگذار باشد!

تنظیم روشنایی مطابق با صلاح دید سخنران مثل این است که فریاد بزنیم و به مخاطبان بگوییم: سه، دو، یک و یا آماده، شروع! شاید بهتر باشد به زبان دیگری اهمیت ایت موضوع را مشخص کنیم. وقتی که در حال نوشتن یا تایپ کردن یم مطلب هستیم ابزارهای مختلفی برای نشان دادن تاکید ما روی کلمات مدنظرمان وجود دارد. مثلا می توانیم برخی را ایتالیک کنیم یا این که با خط دار کردن آن ها میزان اهمیتشان را به مخاطب اثبات نماییم. اما اگر قرار باشد همین تاکید در سخنرانی اعمال شود چه باید کرد؟

مشاهده مقاله  جملات هیپنوتیزم کننده برای این که از آهنربا هم جذاب تر باشیم

سبک چرچیل

همان طور که می بینید نویسنده کتاب با راه های خلاقانه و فوق العاده ظریفی نشان داده است تنظیم روشنایی نیز می تواند مثل یک هایلایتر یا نشانگرهای لیزری، برای تاکید روی یک مطلب به درد ما بخورد. فقط کافی است نو را مدیریت کنیم. مثلا هر بار به موضوعی حیاتی برخورد کنیم چراغ ها را خاموش کنیم و کاری کنیم نور تمام و کمال روی نقطه موردنظر ما متمرکز شود. هر چند که این کار به همکاری و هماهنگی زیادی با واحد نورپردازی نیاز دارد!

قدرت وقفه یا مکث در سخنرانی ها

در ادامه کتاب “به سبک چرچیل حرف بزنید، با اسلوب لینکلن بایستید!” که شدیدا تحت تاثیر فن بیان آبراهام لینکلن و فنون خطابه چرچیل می باشد درباره تاثیرات و فرآیندی که با مکث در سخنرانی طی می شود می خوانیم:

  • مکث به مخاطب امکان پیش بینی و پیش گویی می دهد
  • مکث قبل از سخنرانی یعنی یک دقیقه به احترام همه برای تمرکز کردن سکوت کنیم
  • مکث یعنی چند ثانیه صبر و سپس سکوت کنیم تا بتوانیم کلمات را بهتر فرموله کنیم
  • مکث قبل از شروع سخنرانی یعنی فرصتی دوباره برای مرور مقدمه ای که قرار است بیان کنید

در پایان بحث هم طبق روال همیشه، نقل قولی بیان می شود. در این جا نقل قولی از پاتریک هنری داریم:

نمی دانم بقیه چه می گویند، اما به نظر من (مکث) یا به من مرگ دهید یا به من آزادی ببخشید!

سبک چرچیل

قدرت ظاهر سخنران در تاثیرگذاری فن بیان او

در بخش دیگری از کتاب “به سبک چرچیل حرف بزنید، با اسلوب لینکلن بایستید!” در ارتباط با اهمیت ظاهر و نحوه حضور سخنران در جمع بدین شکل توضیحاتی ارائه شده است:

  • شیوه لباس پوشیدن یا پوشش سخنران بخشی از قدرت ظاهر او است
  • موقعیت عمود یا ایستاده سخنران بهترین موقعیتی است که می تواند برای درگیری مخاطبان در طول سخنرانی داشته باشد
  • هر سخنران باید یک امضا ظاهری داشته باشد. امضایی که روی کاغذ مکتوب نمی شود؛ بلکه با حضور ارکان یا عناصر خاصی در ظاهر او، اصالت او را نشان می دهد. این عنصر می تواند لوازم جانبی کوچک همراه ما باشد
  • سبک لباس پوشیدن باید ساده و یکسان باشد تا مخاطب با هر بار دیدن شما متعجب نشود
مشاهده مقاله  9 ترفند انفجاری برای پایان دادن به سخنرانی و تاثیرگذاری بیش تر

قدرت آمار و ارقام در کسب اعتبار برای سخنران

آمار هم قدرت منحصر به فرد خود را دارند. بدون توجه به گفته های کتاب خودتان قضاوت کنید؛ اگر سخنران قرار باشد یک جمله خبری را به دو شکل زیر بیان کند کدام یک برای شما قابل اعتمادتر است:

  1. زلزله سال 88 در منطقه «سیلاخور» لرستان با هشت هزار کشته وتخریب 64 روستا، از زلزله آذربایجان خرابی بیشتری به بار آورد.
  2. زلزله سال 88 سیلاخور از آذربابجان خسارت بار تر بوده است.

سبک چرچیل

در کتاب “به سبک چرچیل حرف بزنید، با اسلوب لینکلن بایستید!” نیز به تاثیرات قابل توجه ارائه ارقام و آمار پرداخته شده است:

  • یک آمار کافی است برای تعریف کردن داستانی قابل باور و مجذوب کننده
  • از ذکر بیش از حد اعداد هنگام ارائه آمار خودداری کنید
  • اعداد را به جای این که دقیق ذکر کنید، خصوصا اعداد اعشاری، گرد کنید!
  • آمار به تنهایی نمی توانند جالب توجه باشند. برای ارائه آمار بهانه ای باید داشت. بهانه ای که با استفاده از آن مخاطب شگفت زده و متعجب شود
[تعداد: 2    میانگین: 4/5]
۲ Comments
  1. sfsf1

    سلام دوست عزیز چطور میتونم این کتاب رو خریداری کنم؟

    1. جواد غفاری

      سلام دوست عزیز. در سایت آمازون می تونید سرچ کنید و پیدا کنید

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.