تاثیرات شبکه‌های اجتماعی بر جامعه و زندگی افراد

2 ۴۶۵

تاثیرات مثبت شبکه‌های اجتماعی:

شبکه‌های اجتماعی در سال‌های گذشته به شدت گسترده و از محبوبیت بیشتری برخوردار شده‌اند. شبکه‌ها و اپلیکیشن‌های اجتماعی می‌توانند تاثیرات منفی و مثبتی بر جامعه داشته باشند.

این شبکه‌ها طرز نگاه ما به خود و اطرافیان‌مان را متحول کرده‌اند و می‌توان گفت که در افزایش آگاهی جامعه، تبلیغات برای کسب و کارها و حتی دوست شدن افرادی که ممکن است کیلومترها از هم دور باشند، نقش مثبتی داشته‌اند.

محبوبیت‌ شبکه‌هایی مانند فیس‌بوک، اینستاگرام و توییتر به سرعت افزایش یافت و عده زیادی از افراد به فعالیت در آن‌ها مشغول شدند.

تبلیغات و معرفی خدمات، بازاریابی و بیان آزادانه احساسات را می‌توان در دسته موارد مثبتی قرار داد که شبکه‌های اجتماعی زمینه آن را برای جامعه فراهم کرده‌اند. اما این فقط یک روی سکه است.

 

مشکلات و تاثیرات منفی این شبکه‌ها چیست؟

پدیده استفاده بیش از حد شبکه‌های اجتماعی، کاملاً فراگیر است و در سراسر دنیا و در همه نسل‌ها به چشم می‌خورد. تحقیقات نشان می‌دهند که چنین عملی، بر سلامت ذهنی و جسمانی انسان تاثیر منفی می‌گذارد.

با اینکه شبکه‌های اجتماعی تاثیرات مثبت انکارناپذیری بر افراد دارند و به طور کلی سودمند تلقی می‌شود، باید گفت که استفاده نادرست و زیاد از همین پدیدۀ مفید، می‌تواند تاثیرات منفی فراوانی داشته باشد.

استفاده زیاد از هر نوع تکنولوژی، معمولاً نتیجه‌ای جز معتاد شدن به آن ندارد. این شکل از اعتیاد بیشتر در کودکان و نوجوانان دیده می‌شود اما به هیچ وجه مختص آنان نیست و موارد زیادی را هم می‌توان در افراد بالغ و بزرگسال پیدا کرد.

مشاهده مقاله  4 تجربه اثرگذار که بخش‌های مختلف زندگی هرفرد را عمیقا متحول می‌کنند

بد نیست بدانید که معمولاً  نشانه‌هایی از استرس، افسردگی و اختلال وسواس فکری را در چنین افرادی مشاهده کرد که در این صورت، باید استفاده از اینترنت و این شبکه‌ها محدود شود.

یکی از مشکلات بزرگی که به ویژه در نوجوانان ایجاد می‌شود، حس حسادت و مقایسه خود با دیگران است. برخی افراد از روی پست‌های اینستاگرام و توییتر، تنها جنبه‌های مثبت و عالی زندگی دیگران را مشاهده می‌کنند و اجازه می‌دهند احساساتی مانند خشم و حسادت بر آنان غلبه کند. این افراد باید توجه کنند آن چیزی که در شبکه‌های اجتماعی می‌بینند، نمایانگر تمام بخش‌های زندگی یک فرد نیست و نمی‌تواند تصویر دقیقی از شخصیت واقعی آن‌ها ارائه کند.

تاثیر منفی شبکه‌های اجتماعی

لایک بیشتر ، زندگی بهتر؟

تعداد زیادی از نوجوانان، ارزش خود و هویت واقعی‌شان را در گرو دست یافتن به تعداد زیادی لایک می‌بینند. اینکه یک پست چه تعداد لایک می‌گیرد چه تاثیری در زندگی واقعی شما خواهد گذاشت؟

کار درست این است که احساسات و نگرش خود در زندگی را بر اساس شبکه‎های اجتماعی تعیین نکنید.

هدف اصلی از گسترش این شبکه‌ها، ساده‌ کردن ارتباطات و بیان نظرات است. لایک و محبوبیت بیشتر در شبکه‌ها اجتماعی، موضوعی است که بسیاری از افراد به دنبال آن هستند و برخی حاضرند برای آن دست به کارهای عجیب و سوال‌برانگیز بزنند. نمونه‌های زیادی در کشور خودمان وجود دارد که حاضر هستند برای افزایش تعداد دنبال‌کننده و لایک هر کاری انجام دهند.

تا زمانی که فرهنگ استفاده صحیح در جامعه رواج پیدا نکند، این افراد در کار خود موفق می‌شوند و عده‌ای دیگر به جای تلاش در دنیای واقعی و رسیدن به آرزوهایشان، به پست‌های بی‌ارزش عده‌ای دیگر چسبیده و هر روز آن‌ها را لایک می‌کنند!

مشاهده مقاله  هفت پرسش زیرکانه در مصاحبه کاری و نحوه‌ی پاسخ به آن‌ها

اینکه فضای مجازی در جهت مثبت یا منفی به کار گرفته شود، در دستان مردم است. یادمان نرود که توانایی ارتباط در دنیای واقعی و افزایش تجربه‌های انسانی، بسیار مهم‌تر از گذراندن وقت در شبکه‌های اجتماعی است و همیشه به خاطر داشته باشیم که تعداد لایک نمی‌تواند معیاری برای ارزش‌گذاری انسان‌ها و تعریف شخصیت آن‌ها باشد.

شبکه اجتماعی

کاهش تاثیرات منفی شبکه‌ها اجتماعی در فرزندان

آگاهی والدین از نقش شبکه‌های آنلاین در زندگی کودکان و نوجوانان بسیار اهمیت دارد. صحبت با فرزندان و راهنمایی آنان برای استفاده صحیح، می‌تواند اثرات منفی را تا حدی کاهش دهد.

در تحقیقی که جامعه روان‌شناسی استرالیا (ASP)، بر روی نزدیک به 1000 نفر از افراد بین 18 تا 50 سال انجام داده، مشخص شد که بیش از سه چهارم (78 درصد) نوجوانان و حدود نیمی از بزرگسالان (54 درصد) به شدت درگیر کار با گوشی موبایل بوده‌اند. آمار نشان داد که هر نوجوان بیش از 3 ساعت در روز و حداقل 5 روز در هفته با گوشی خود کار می‌کند.

از فرزندتان غافل نشوید

آمار نشان می‌دهد که 60 درصد والدین هیچ کنترلی بر روی فعالیت‌های آنلاین فرزندانشان ندارند. همچنین این تحقیق نشان داده والدینی که همیشه بر شبکه‌های اجتماعی فرزندشان کنترل دارند تنها حدود 5 درصد هستند. مشکلات این شبکه‌ها جدی است و باید به آن‌ها توجه شود. بسیاری از نوجوان‌ها درگیر ظاهر خوب یا ثروت افراد دیگر شده و خودانگاره مثبت خود را به همین دلیل از دست می‌دهند.

مشکل دیگری این است که روزانه تعداد زیادی از همین نوجوان‌ها با محتوای نامناسب مواجه می‌شوند و تعدادی نیز توسط افراد دیگر تحقیر شده یا به آن‌ها توهین می‌شود. بنابراین آگاهی والدین و کنترل فعالیت‌ها (اگرچه کار سختی است) و صحبت با نوجوان یا کودک می‌تواند تاثیر خوبی بر او داشته باشد.

مشاهده مقاله  آیا تا به حال برای بهبود حافظه خود به روشهای طبیعی فکر کردید؟

تاثیر شبکه اجتماعی

همراه فرزند خود در فضای مجازی باشید

کنترل و نظارت شدید بر فعالیت‌های فرزندان معمولاً جواب نمی‌دهد و بهتر است به جای این کار، با آن‌ها در شبکه‌های آنلاین در ارتباط باشید. سعی کنید به پست‌های فرزند خود سر بزنید. چک کنید که از چه پست‌هایی خوششان می‌آید و سعی کنید سلیقه آن‌ها را درک کنید. همچنین لازم است این فرصت را به وجود بیاورید که آن‌ها بتوانند به راحتی، پست‌ها یا تصاویر مورد علاقه خود را با شما به اشتراک بگذارند.

 

 

با فرزند خود درباره شبکه‌های اجتماعی صحبت کنید

این یکی از کارهای ساده‌ای است که بسیاری از والدین از رسیدگی به آن امتناع می‌کنند و این موضوع باعث اثر منفی در دیدگاه فرزندشان می‌شود. اگر در فضای آنلاین با فرزندتان در ارتباط باشید و سلایق او را به خوبی بدانید، صحبت و راهنمایی کردن درباره تاثیرات مثبت و منفی آن، بسیار راحت‌تر خواهد بود. صحبت با فرزند را می‌توان بهترین راه کاهش اثرات منفی دانست زیرا یک پدر و مادر وظیفه‌شناس می‌داند که باید آگاهی کودک یا نوجوان خود را در این زمینه افزایش دهد.

 

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
۲ Comments
  1. محسن

    به نظرم چند دلیل مهم برای کامنت گذاری و جود داره
    ۱-نیاز به ایجاد ارتباط با شبکه ای بزرگتر
    ۲- نیاز به ابراز وجود
    ۳-نشان دادن توجه به پست گذارنده
    ۴-ابراز عقیده و ابراز احساسات
    ۵-میزان علاقه و آگاهی از موضوع

  2. meysam

    قطعا هر وسیله ای تاثیر مثبت و منفی داره. نوع استفاده ما تعیین کننده اینه که چه تاثیری در زندگی ما داشته باشه

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.