تقویت و پرورش صدا برای سخنرانی فقط و فقط در 60 ثانیه

0 ۱۰,۸۰۳

تا کنون پیش آمده صدای خود را ضبط کنید و سپس به آن گوش دهید؟ برای شما هم پیش آمده است به یک فیلم ضبط شده از خودتان گوش دهید و از نازک بودن و گوش خراش بودن صدایتان دلگیر شوید؟ حتما آن لحظه با خود گفته اید دیگران موقع شنیدن صدای من چه قدر آزرده خاطر شده اند! این قدرت صدا خصوصا زمانی که پشت تلفن صحبت می کنیم و قرار است با صدای خود کسی را جذب کنیم بیش تر از قبل ذهن را درگیر می کند. پشت تلفن، گوش دادن صدای ضبط شده خود و موقعیت هایی از این قبیل مواردی هستند که یک فرد را بابت تقویت و پرورش صدا خود به فکر وا می دارد.

ترفندی های تقویت و پرورش صدا

شاید صدایی که از تارهای صوتیتان خارج می شود را نتوان تغییر داد. شاید فکر کنید ما گرفتار صدایی هستیم که در وجودمان نهفته است و این طبیعت هر فرد است و قابل تغییر نیست و البته کاملا درست است. هیچ وقت صدایی که شبیه سوپر ماریو است تبدیل به صدای زیبا شان کانری نمی شود! کاملا درست است که ما نمی توانیم ذات صدایی که داریم را تغییر دهیم، اما می توان از حداکثر استعدادی که در صدای ما نهفته است بهترین استفاده را ببریم.

اخیرا ایمیلی از جانب یکی از گویندگان دریافت کردیم که اتفاقا درباره چگونگی رشد و پختگی صدایش نوشته بود. به عقیده خودش در ابتدا کار صدای او بچگانه، نازک و خام بوده است. صدایی که نه گرما داشته است و نه احساس؛ اما استفاده مداوم از صدا و تکنیک های خاصی به او در تقویت و پرورش صدا کمک کرده است. صدایی که اکنون زنده و گوش نواز شده است.

مطالعه این مطلب را به سخنرانان و خصوصا آقایانی که از کلفت نبودن، زنانه یا بچگانه بودن یا خامی صدایشان ناراضی هستند توصیه می کنیم. در پایان این مطلب قادر خواهید بود با تمرینات خاصی در 60 ثانیه از تمام ظرفیت صدای خود استفاده کنید.

مشاهده مقاله  11 نکته کلیدی شناخت دروغگوها با کمک فن بیان

ترفندی های تقویت و پرورش صدا

ما بعد از مطالعات و کسب تجربه های بسیار در این زمینه حقایق زیادی را در ارتباط با شیوه پررنگ کردن صدا و تقویت آن دریافتیم. افراد با مطالعه و گوش دادن به صداهایی که برایشان خوشاین تر است می توانند صدای خود را تقویت کنند و در واقع ادای صداهای دلخواهشان را در بیاروند؛ اما در یک سخنرانی تا کی می توان با تقلید صدا بقیه سخن گفت؟ بالاخره این کنترل از دست شما خارج می شود و صدای واقعی شما نمودار می شود. در این مواقع است که سخنران باید به تقویت و پرورش طبیعی صدای خود بپردازد تا:

  1. از مسخره شدن توسط مخاطبان مختلف جلوگیری کند
  2. گیرایی و جذابیت صدایش حتی اگر بخشی از سخنرانی جذاب نباشد مخاطب را به سمت او بکشد
  3. اعتماد به نفس او برای سخنرانی بالا برود

ترفندی های تقویت و پرورش صدا

نکاتی که می خوانید در تقویت و پرورش صدا مفید خواهد بود و به شما کمک می کند صدای بلندی در سخنرانی داشته باشید!

شناخت پیچ صدا و تن بهینه از روی “ماسک”

اگر دقت کرده باشید برخی از سخنرانان یا گویندگان خیلی آرام و عمقی صحبت می کنند. این پایین بودن صدا به دلیل تلاشی است که برای عمیق تر شدن و کلفت شدن صدا صورت می گیرد. پایین آوردن صدا عموما ترفندی مصنوعی برای کلفت کردن صدا میان مردان است. اما این ترفند پیچ اصلی صدا شما و تن آن را آشکار نمی سازد. برای این که به پیچ صدا یا زیر وبمی آن پی ببرید باید پروژه ماسک را اجرا کنید!

پپوژه ماسک چیست و چه ربطی به صدا دارد؟

مجموعه لب ها و پلی که آن را به بینی شما متصل می کند ماسک صورت نام دارند. زمانی که حالت لرزش در عین آرام بودن صدا را در این منطقه احساس می کنید در واقع از ماسک صورت است که صدا خارج می شود. هر گاه که صحبت کردید و احساس لرزش سطحی در این پل بین بینی و لب داشتید یعنی با پیچ یا اوج صدای خود در حال صحبت کردن هستید و تن صدای شما کاملا بهینه است.

مشاهده مقاله  تقارن در سخنرانی ؛ عامل تعادل و وضوح گفتار هنگام سخن گفتن

ترفندی های تقویت و پرورش صدا

صدایی که از ناحیه ماسک صورت خارج شود صدایی است نرمال، گوش نواز و مطلوب که فرد هرگز در گلو خود احساس فشار نمی کند.

برای رسیدن به صدای مطلوب یا پیچ صدای خود لب هایتان را روی هم قرار دهید، از طریق حنجره صدایی شبیه “هممممم” یا “اهمممممم” تولید کنید. آیا در ناحیه ماسک احساس لرزش کردید؟ تبریک می گوییم! شما با موفقیت توانستید پیچ صدای خود را پیدا کنید و از این به بعد با تمام قوا خود صحبت کنید.

از پهنای دیافراگم تنفس کنید!

بعد از این که به پیچ صدای خود رسیدید و تن مطلوب آن را پیدا کردید وقت آن می رسد تا با ترفندی هایی میزان دلربایی و جذابیت صدا را افزایش دهیم. در این مرحله برای تقویت و پرورش صدا لازم است بهتر نفس بکشید. جذابیتی و مردانگی که در صدای بسیاری از مردان دیده می شود به دلیل شیوه تنفس صحیح آن ها است. حتی اگر خواننده ها هم خوب تنفس نکنند نمی توانند از تمام صدای خود و زیبایی اش بهره ببرند!

شیوه درست نفش کشیدن در سخنرانی

با تمام وجود نفس بکشید. شانه ها و قفسه سینه شما به سمت بالا حرکت کرد؟ این شیوه تنفس شما کاملا اشتباه است!

ترفندی های تقویت و پرورش صدا

زمانی که شانه و قفسه سینه با تنفس شما به بالا حرکت کنند یعنی شما در حال نفس کشیدن با سینه هایتان هستید. این نوع تنفس تنفسی ضعیف است و فشار زیادی به گلو وارد می کند. فشار به گلو هم یعنی ضعف در صدای شما؛ حتی اگر زیباترین صدای دنیا را داشته باشید!

مشاهده مقاله  3 راه برای این که از راه سخنرانی کسب درآمد کنید

اگر مستقیما هوا را از شکم به ناحیه ماسک صورت خود انتقال دهید بالاترین صدای ممکن را که حنجره شما قادر است تولید کند خواهید داشت. مزیت دوم نفس کشیدن از بخش دیافراگم عمقی کردن و کلفت شدن صدا بدون آسیب و آزار رسیدن به گلو و ناحیه تولید کننده صدا می باشد. همین موضوع باعث می شود سخنران دیر تر از همیشه خسته شود.

به تصویر زیر نگاه کنید:

ترفندی های تقویت و پرورش صدا

تنفس صحیح تنفسی است که در آن گازهای هوا از طریق دیافراگم تبادل شوند. به عبارت دیگر تنفسی صحیح است که در آن هوا از طریق دهان و بینی در طول دم و بازدم جا به جا شود اما قفسه سینه و شانه کاملا ثابت بمانند. این شیوه اشتباه تنفسی با افزایش سن بیش تر هم می شود. به نفس کشیدن نوزاد دقت کنید؛ این دقیقا همان شیوه صحیح تنفس است.

صدایتان را انحصاری کنید

باور کنید یا نه مورگان فریمن صدایی استثنایی را در طول تاریخ داشته است و به گفته برخی این صدای منحصر به فردی که شاید هرگز تکرار نشود در طول تحصیلات دانشگاهی تقویت شده و در واقع روی آن کار شده است.

ترفندی های تقویت و پرورش صدا

بعد از هر ترفندی که برای جذاب تر کردن، تقویت و پرورش صدا خود به کار می برید باید به صدایی که دارید افتخار کنید. همین صداهایی که اصطلاحا تو دماغی هستند و شاید برخی تصور کنند برای گویندگی نامناسب هستند از جمله بهترین صداها در گزارش های ورزشی هستند.

برای این که صدایتان را ماندگار کنید نیازی نیست با تقلید صدای افراد معروف سعی کنید محبوب شوید. کافی است با ترفند هایی که قبلا در دانشگاه زندگی آموختید با لکنت زبانی مقابله کنید و نواقصی که بیش تر مربوط به شیوه سخن گفتن شما هستند تا تن و زیبایی صدایتان را برطرف کنید.

[تعداد: 6    میانگین: 2.3/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.