چند راز ساده برای توسعه و بهبود تماس چشمی در سخنرانی

0 ۶۰۲

دریغ کردن نگاه از کسی بزرگ ترین تنبیه برای او است. حتما شما هم تا به حال از این ترفند استفاده کرده اید وقتی که احیانا با کسی مشاجره ای داشته اید یا اصولا دل خوشی از کسی ندارید معمولا به او نگاه نمی کنید یا سعی دارید نگاهتان را بدزدید و هرگز با او چشم تو چشم نشوید. به زبان دیگر همان طور که می توان با خیره شدن به دیگران و زل زدن به آن ها، غضب و دلخوری را به آن ها نشان داد می توان با محروم کردن آن ها از تماس چشمی ، درس خوبی بابت خطا رخ داده به افراد داد. حالا فرض کنید اگر قرار باشد همین کار را خواسته یا ناخواسته در سخنرانی انجام دهیم چه مجازات سختی به مخاطبان بی گناه خود داده ایم!

مدت زمان ارتباط چشمی ما با اطراف، عمق ارتباط چشمی و شیوه برقراری آن همه و همه نسبی است. این که مخاطب ما مرد باشد یا زن، این که حس خوبی به او داشته باشیم و بخواهیم با تماس چشمی بیشتر، سخنرانی انگیزشی داشته باشیم و مشارکت او را افزایش دهیم و این که اصلا با چه نیت و چه حالتی این تماس چشمی برقرار شود همه و همه باعث می شوند مفهوم این ارتباط، پیچیده و پر رمز و راز شود.

با توجه به این پیچیدگی ها، تصمیم گرفتیم در دانشگاه زندگی به رمزگشایی تماس چشمی در سخنرانی بپردازیم و در این حین چند راز ساده را برای توسعه و بهبود تماس چشمی در سخنرانی با شما در میان بگذاریم.

نکاتی برای توسعه و بهبود تماس چشمی در سخنرانی

درست است که تماس موثر چشمی یکی از راه های قطعی تاثیرگذاری بر مخاطب در سخنرانی است اما باید قبول کرد که این روش به همان اندازه ای که می تواند مفید واقع شود، ممکن است صدمات جبران ناپذیری را به برنامه سخنرانی ما وارد کند و حتی باعث سوتفاهم شود!

مشاهده مقاله  فن بیان در تئاتر

نکاتی برای توسعه و بهبود تماس چشمی در سخنرانی

مثلا بارها در سخنرانی برای من پیش آمده است که به عنوان مخاطب یک سخنران رو به رو نشسته باشم و احساس کنم بیش از این که بخواهد به دلیل شوق من برای شنیدن حرف هایش با من تماس چشمی در سخنرانی برقرار کند به نحوی نگاه هایش را می دزد و به این شیوه فرصت صحبت کردن را نیز از من دریغ کرده است! به هر حال چنین حسی چه واقع گرایانه باشد یا این که زاییده توهمات من شنونده باشد به وجود می آید و بابت آن کسی جز سخنران تقصیرکار نیست!

تماس چشمی؛ طبیعی یا غیرطبیعی؟

ما و شما بارها در روز از تماس چشمی استفاده می کنید. مثلا همین مکالمه های روزمره با والدین یا همسر و فرزندان. مکالمه هایی که حتی اگر در آن ها تماس چشمی وجود نداشته باشد آزرده خاطر می شویم و بلافاصله به آن ها گوشزد می کنیم وقتی که صحبت می کنیم به ما نگاه کنند؛ چون تنها با پیوند خوردن این نگاه ها است که حس می کنیم مخاطب به ما توجه می کند و و حواسش پرت نشده است!

با این حال وقتی که بحث سخنرانی در میان باشد تماس چشمی خیلی بیشتر از قبل اهمیت می یابد؛ خصوصا این که در فضاهای بزرگ تر و مقابل جمعیت بیشتر هزاران جهت وجود دارد که چشمان ما برای گردش و متمایل شدن به آن ها ترغیب شوند و هزاران نیرو مغناطیسی هم از سمت جاذبه های اطراف ناخودآگاه حواس ما را به سمت خود جلب می کنند! اصلا تا به حال به این فکر کرده اید که چرا باید به مخاطبان نگاه کرد وقتی که سخنران می تواند همزمان:

  • به یادداشت های گران بها خود نگاه کند
  • وقتی کاشی ها و نمای زیبا سقف با این چینش خاص خودنمایی می کنند
  • وقتی که این همه آدم دیگر بیرون در حال صحبت کردن هستند
  • و…
مشاهده مقاله  اصل مشتری مداری: اهرمی برای این که بازار را به دست گیرید

نکاتی برای توسعه و بهبود تماس چشمی در سخنرانی

هر چند که با وجود این جاذبه ها، نگاه دیگران سخنرانی را آسیب پذیرتر می کند و ما را عذاب می دهد اما برای این که در جمع بهتر سخنرانی کنیم و در کنار نقاط قوتی که داریم، قدرتمندتر به نظر برسیم بله؛ تماس چشمی کاملا طبیعی است!

تماس چشمی بهتری ایجاد کنید!

قبل از هر چیز ابتدا نگاهتان را از همه چیز بردارید و صرفا از تکنیک های زیر بهره گیرید:

آمادگی بیشتری کسب کنید

اغلب سخنرانان وقتی که قرار است باب صحبت را بگشایند یا این که بحث تازه ای را باز کنند ابتدا به سقف، دیوارها و سپس اطرافشان نگاهی می اندازند. شما تافته جدا بافته نیستید! شما هم همین کار را بکنید و بابت این که لحظه ای قرار است این تماس چشمی با مخاطبان متوقف شود نگران نباشید. آمادگی بهتر یعنی تماس چشمی بهتر در طول بحث!

خسیس نباشید!

باورتان نمی شود اما حتی تقسیم کردن نگاه ها هم نیازمند شخصیت بخشنده ای است که شما باید به عنوان یک سخنران هوشمند در خود جستجو کنید. از آن جایی که به دلیل نگاه کردن به اسلایدها یا سایر ابزارهای آموزشی همراهتان برای مدیریت بحث بدون آن که خودتان بخواهید نگاهتان به مخاطبان کم تر می شود اما باز هم همه چیز به خود شما بستگی دارد. در برقراری تماس چشمی بخشنده باشید.

نکاتی برای توسعه و بهبود تماس چشمی در سخنرانی

برق ها را خاموش نکنید!

اگر به هر دلیلی باید سالن تاریک نگه داشته شود ترجیحا این تاریکی را به حداقل برسانید. نگذارید با بسته شدن پلک های مخاطبان فرصت این تماس چشمی از شما گرفته شود.

خطوط بحرانی را در تماس چشمی حفظ کنید!

هیچ کس از شما انتظار ندارد در طول یک ساعت سخنرانی، تمام 60 دقیقه را به او نگاه کرده و از او چشم برندارید. چنین چیزی شاید در سخنرانی ده دقیقه ای به صورت تصادفی و نه پیوسته شاید شدنی باشد؛ اما در سخنرانی های طولانی تر هرگز!

مشاهده مقاله  با تنظیم سرعت کلام، مخاطبان خود را از حضور در سخنرانی کلافه نکنید!

با این حال حفظ خطوط یا خطوط بحرانی در سخنرانی ها ضروری است. منظور از این خطوط، بستن چشم ها و دوباره باز کردن آن ها روی مخاطب است. اگر کمی احساسات واقعی چاشنی این ارتباط شود به احتمال زیاد می توانید از اثرگذاری سخنرانی خود اطمینان کامل کسب کنید.

نکاتی برای توسعه و بهبود تماس چشمی در سخنرانی

پینگ پنگ بازی نکنید!

به خاطر برقراری تعادل در نگاه کردن به مخاطبان هر کاری نکنید! برای شما هم ممکن است پیش آمده باشد که سخنران همزمان با راه رفتن روی صحنه دائم به چپ و راست نگاه کنید و شما هم به دنبال او مجبور شده باشید دائما جهت نگاهتان را تغییر دهید؛ طوری که انگار مشغول مشاهده مسابقه تنیس یا تمرین بازی پینگ پنگ هستید!

هر مخاطب، سه ثانیه!

برای برقراری نفوذ یک جمله معمولی در ذهن مخاطب شاید بهتر باشد تماس چشمی مدت دار شود. این مدت برای هر نفر و برای هر بار، تنها سه ثانیه است. مراقب باشید این نگاه طولانی تر از حد برنامه ریزی نشود و از زل زدن به شنونده بپرهیزید!

تماس چشمی به شرط انتقال احساسات!

تماس چشمی شروع یک مسیر دو نفره با هر نفر از کسانی است که مقابل شما نشسته اند؛ اما این سفر لذت بخش نمی شود مگر این که پشت این تماس ها احساسی نهفته باشد. بنابراین از بازیگری مقابل مخاطب بپرهیزید. احساساتتان را بدون چشم داشتی به سمت آن ها روانه کنید و سعی کنید پشت نگاه هایتان یک حس واقعی وجود داشته باشد.

نکاتی برای توسعه و بهبود تماس چشمی در سخنرانی

به همان اندازه که ما از نگاه یکدیگر در مجامع عمومی، وقتی که در صف خودپرداز هستیم، زمانی که در مترو منتظر رسیدن به مقصد هستیم و یا این که به صورت معمول در خیابان راه می رویم نفرت داریم، دوست داریم در سخنرانی مورد توجه خاص قرار گیریم. به عنوان سخنران برای همه این توجه خاص را قائل شوید.

[تعداد: 1    میانگین: 4/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.