تمریناتی برای فن بیان

0 ۴۷۵

تمریناتی برای فن بیان بهتر و قوی تر

داشتن مهارت های ارتباطی خوب می تواند شانس شما را برای دستیابی به موفقیت در اهداف آموزشی، حرفه ای و یا کسب و کار بالا ببرد. چندین مهارت مرتبط به ارتباطات وجود دارد، اما “صحبت کردن” بیشترین مهارتی است که از آن استفاده می شود. تقریبا ما در برقراری ارتباط از ” صحبت کردن “دو برابر خواندن و نوشتن استفاده می کنیم. بنابراین داشتن فن بیان خوب بسیار در تعاملات ما نقش خواهد داشت. در این مقاله تمریناتی برای فن بیان قوی تر به شما آموزش می دهیم. این تکنیک ها و تمرین ها به شما کمک خواهد کرد که با  اعتماد به نفسی کامل و فن بیانی عالی صحبت کنید.

بلند صحبت کنید

اینکه وقتی صحبت می کنید، دیگران بتوانند صدای شما را بشنوند بسیار مهم است. پس بلند صحبت کنید. اگر دوست دارید که آرام و زیر لب سخن بگویید خواهید دید دیگران هیچ تمایلی به شنیدن حرف های شما ندارند . حواستان باشد لازم نیست بیش از حد بلند صحبت کنید, آنقدر که دیگران صدایتان را بشنوند کافیست.

شمرده حرف بزنید

با عجله و بیش از حد تند صحبت کردن یک عادت بسیار بد است , چون دیگران نمیتوانند درک کنند که شما چه می گویید. باید یاد بگیرید شمرده صحبت کنید و به موقع سکوت کنید تا مخاطب متوجه حرف هایتان بشود.

سلیس صحبت کنید

به وضوح صحبت کردن یکی از مهم ترین جنبه های داشتن یک صدای خوب است. باید به تک تک کلماتی که ادا می کنید دقت کنید و سعی کنید به طور کامل و درست آن ها را تلفظ کنید.

مشاهده مقاله  دوره تخصصی و جامع خانواده درمانگر

در هنگام صحبت کردن باید دهانتان را باز کنید. لب, زبان و دندان های خود را در موقعیت های صحیح تلفظ کلمات قرار دهید. شاید در ابتدا کمی عجیب به نظر برسد ولی با مرور زمان و تمرین خواهید دید به طور طبیعی می توانید کلمات را زیبا و صحیح تلفظ کنید.

نفس عمیق کشیدن را تمرین کنید

تنفس عمیق برای فن بیان زیبا بسیار ضروری است. اکثر مردم تند نفس می کشند . این باعث می شود وقتی صحبت می کنند نفس کم بیاورند و در نتیجه به طور غیر طبیعی ” تو دماغی” صحبت کنند. پایان هر جمله نفس عمیقی بکشید تا برای گفتن جمله ی بعدی نفس کم نیاورید.

شما باید از دیافراگم نفس بکشید نه از قفسه سینه. برای اینکه بدانید به درستی تنفس می کنید یا نه , مشتتان را درست زیر آخرین دنده خود قرار دهید – هنگام نفس کشیدن باید احساس کنید شکمتان کشیده می شود و شانه هایتان بالا و پایین می شود.

قبل از سخنرانی تمرین تنفس کنید. به این صورت که با شمارش 5 ثانیه عمل دم را انجام دهید, مکث کنید و با شمارش 5 ثانیه دیگر عمل باز دم را انجام دهید.

اعتماد به نفس داشته باشید

صاف بنشینید و یا صاف باستید. چانه تان را بالا بیاورید و شانه هایتان را به عقب بیاندازید. این روش کمک خواهد کرد که عمیق تر نفس بکشید و راحت تر صدایتان بیرون بیاید. به این ترتیب هم ژست پر اعتماد به نفسی دارید و هم ناخوداگاه اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت

تمرین آواز کنید

مشاهده مقاله  با این ترفندها حتی در آخر سخنرانی مخاطب را به تعامل وادار کنید!

 تمرینات آوازی یک راه خوب برای بهبود فن بیان و صدای صحبت کردن شماست.

جلوی آینه بایستید و تمرین کنید :

سعی کنید دهانتان را شل کنید و تارهای صوتی تان راحت باشند.

برای اینکار میتوانید خمیازه بزرگی بکشید، فک تان را از یک سمت به سمت دیگر ببرید، نوایی زمزمه کنید و یا به آرامی عضلات گلویتان را با انگشت دست ماساژ دهید.

با خودتان صحبت کنید

با خودتان صحبت کنید و صدایتان را ضبط کنید. سپس صدای خود را گوش کنید. به این ترتیب متوجه می شوید وقتی صحبت می کنید دیگران چه صدایی را می شنوند. همچنین متوجه ایرادات صحبت کردن و فن بیان تان می شوید. مثلا چقدر از کلمات پر کننده مثل “اِ ” و “اومم” استفاده می کنید و یا چقدر آرام یا سریع صحبت می کنید.

گوش دهید و تکرار کنید

یک سخنرانی عالی یا یک استند آپ شو از کسی که فن بیان خوبی دارد تماشا کنید. سعی کنید بخش های کوچکی از آن را انتخاب کنید و تمامی جملاتی که می شنوید را خط به خط تکرار کنید .برای تمرین بیشتر سعی کنید صدایتان را با تن، سرعت و حتی لحن آن فرد تطبیق دهید.

ما در این مقاله تمریناتی برای فن بیان را به شما آموزش دادیم. شما می توانید با انجام این تمرینات بیان خود را تقویت کنید.

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.