تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانی‌های پرتنش و ترسناک!

0 ۹۱۶

آخرین باری که استرس انجام کاری را داشته اید چه موقع بوده است؟ چه لحظه ای از همه لحظات زندگی برای شما پراسترس تر بوده است؟ احتمالا شما هم با ما موافق هستید که سخنرانی، ارائه و کنفرانس از هر موضوعی یکی از پر تنش ترین لحظات زندگی حتی برای با تجربه ترین سخنرانان دنیا است. اساسا فشاری که موقع صحبت کردن در جمع حتی اگر گروه کوچکی پیش روی شما باشد با هیچ چیز قابل مقایسه نیست. نگرانی بابت قضاوت دیگران و آن چه که ممکن است در طول سخنرانی رخ دهد گاهی امان آدم را می برد. فشاری که گاهی آن را روی ماهیچه های نقاط مختلف بدن حس می کنید و با پریدن لک و تیر کشیدن عضلات تازه متوجه می شوید بدن شما چه فشاری را تحمل می کند! به نظر می رسد همه سخنرانان در هر جمعی که باشند نیاز دارند حداقل نیم ساعت قبل از سخنرانی با تکنیک‌های کاهش اضطراب خود را برای مقابله با هیجانی که ممکن است هر لحظه بر آن ها غالب شود آماده کنند.

استرس و هیجان قبل از سخنرانی کاملا طبیعی است. مارک تواین می‌گوید: دو دسته سخنران در جهان وجود دارد: دسته اول کسانی هستند که در طول سخنرانی عصبی و پرخاشخر می شوند و دسته دوم کسانی هستند که دروغ می گویند! چون امکان ندارد کسی برای حرف زدن در جمع دست پاچه نشود.

هر چیزی که باعث استرس و دلهره شما شده است را فراموش کنید. قطعا نمی توانید در نیم ساعت مانده به سخنرانی چیزی را نظیر متن سخنرانی تغییر دهید. دانشگاه زندگی در این مطلب به شما می آموزد چه طور مثل یک سخنران حرفه ای و با تکنیک‌های کاهش اضطراب بر ترس و نگرانی خود بابت سخنرانی های پرتنش و ترسناک غلبه کنید.

معرفی تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانی

یکی از بحران های سخنرانی همان حسی است که مدام به سخنرانان یادآوری می کند ممکن است مورد تمسخر واقع شود، ممکن است راه برورد، بیفتد و  برچسب به او بزنند و یا این که نتواند به خوبی از پس ارائه سخنرانی برآید.

مشاهده مقاله  فن بیان در احوالپرسی - قشنگ ترین جملات احوال پرسی

علائم استرس پیش از سخنرانی

لرزش دست، گرفتگی ماهیچه ها،فراموشی متن، خواب آلودگی، گریه کردن، پرخاش به دیگران و لرزش صدا از جمله علائمی هستند که باید توسط مدیر برنامه ها جدی گرفته شوند. وقتی که قرار باشد در یک مجمع رسمی به سخنرانی حرفه ای بپردازید لازم است حتما به این علائم در خودتان توجه داشته باشید.

تکنیک‌های کاهش اضطراب

برای جلوگیری از غلبه استرس به خودتان حتما ترفند های زیر را به یاد بسپارید:

ورزش، مصرف آب و استفاده از سرویس بهداشتی

اولین گام مصرف زیاد آب است. تا جایی که می توانید آب بخورید و از دهیدارته شدن یا شرایط خشکی در بدن جلوگیری کنید. زمانی که آب بدن کم می شود احساس خستگی و خواب آلودگی بیش تر غلبه می کند. از طرفی سرفه های مکرر و خشکی دهان باعث فراموشی بخشی از مطلب و تشدید استرس می شود.

معرفی تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانی

ورزش کردن در کنار مصرف آب می تواند انرژی نهفته در بدن شما را آزاد کند. شاید ذکر این نکته پیش پا افتاده باشد اما حتما قبل از ورود به سالن سخنرانی از سرویس دانشجویی استفاده کنید!

تصویر سازی ذهنی اجسام ساده

قبل از شروع سخنرانی یک نفس عمیق بکشید و دریچه ذهنتان را برای شروع یک معماری دقیق باز کنید. اشکال مختلف را در ذهن خود تصور کنید و سپس شروع به رنگ آمیزی آن ها کنید. مربع آبی، دایره زرد، مثلث صورتی و…اما هرگز اشکال ذهنی خود را با رنگ قرمز که شور و هیجان را در بدن شما افزایش می دهند رنگ نکنید. به تمام اشکالی که رسم شده است خیره شوید تا کم کم دغدغه های ذهنیتان را فراموش کنید. در هر اجرا برای آرامش خاطر و حضور ذهن این ترفند به شما کمک می کند.

مشاهده مقاله  4 مرحله اصلی تا تسلط بر مهارت‌های سخنرانی

 

گرم کردن صمعرفی تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانیدا با تکنیک‌های لازم

صدای شما مانند یک ساز است و مثل هر سازی هم نیاز به کوک شدن دارد. ترفند های گرم کردن صدا در سخنرانی احتمالا به شما در گرم کردن صدایتان کمک می کند. صدایی که گرم باشد قدرتمند تر می شود و جذبه واقعی در آن نمود پیدا می کند.

برای گرم کردن صدا ابتدا سعی کنید زبان، دهان و بخش های دیگر را تا حد ممکن تکان دهید. زبان را در دهان حرکت دهید و نگذارید لب هایتان به سکون عادت کنند.

رفتارهای عجیب و غریب!

شاید غیرعادی به نظر برسد اما کسی که قصد دارد سخنرانی کند و با مشکل استرس رو به رو است دقیقا مثل فردی است که قبل از سخنرانی دچار سکسکه شده است! سکسکه را چه طور میتوان رفع کرد؟

یکی از راه های برطرف کردن سکسکه پرت کردن حواس فرد یا ترساندن او است. شما هم می توانید با مشغول کردن خودتان حواستان را پرت کنید تا استرس آزاردهنده از شما جدا شود!

بدین منظور کارهای عجیب و غریب کنید که هیچ کس در ابتدا سخنرانی تا کنون انجام نداده است. بلند بلند صحبت کنید، بالا و پایین بروید، آواز بخوانید یا صدا و حرکت دیگران را تقلید کنید. اگر از ما می پرسید پیشنهاد ما کلاغ پر رفتن قبل از سخنرانی است! بدین منظور شانه هایتان را جمع کنید، دست هایتان را پشت گردن قرار دهید و روی دو پا به صورت نشسته بالا و پایین بروید. تجربه ثابت کرده است این تکنیک خیلی سریع استرس را از ذهن بیرون می کند و جواب می دهد.

معرفی تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانی

لبخند زدن!

اگر شما هم فکر می کنید لبخند زدن فقط انقباض ساده یکی از کوچک ترین عضلات بدن است سخت در اشتباهید! ساختار بدنی ما با تمام حرکات فیزیکی خصوصا لبخند هماهنگ شده است و به وسیله خندیدن کل این سیستم دچار تغییر می شود. لبخند سطح اندورفین خون را تغییر می دهد و این هورمون نجات بخش را در تمام بخش های بدن ساطع می کند.

مشاهده مقاله  راه های دائمی غلبه بر ترس از سخنرانی به سبک بزرگان دنیا

اندورفین با مکانیسم های ویژه خود به کاهش استرس، تغییر نگرش و مثبت اندیشی در فرد کمک می کند.

گفتگو کوتاه با مخاطبان

گفتگو با کسانی که قرار است برای مدتی رو به روی شما باشند از آخرین تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانی می باشد. بهتر است گپ کوتاهی با این افراد داشته باشید و سعی کنید حال و هوای حاکم بر سالن را تا لحظاتی بعد ارزیابی کنید.

معرفی تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانی

تمرین سخنرانی در محل اصلی

بخش عمده ترسی که برای ما پیش می آید مربوط به عدم آشنایی ما با محیط اطراف است. در سخنرانی چنین ترسی اصلا منطقی نیست و برای یک اجرا با کیفیت باید بر این ترس به صورت کامل غلبه کرد. بدین منظور توصیه می کنیم به ترتیب:

  1. یک روز قبل از سخنرانی از کل سالن، محل ایستادن خودتان و امکانات موجود بازدید کنید
  2. چک کنید تمام امکانات و تجهیزات دلخواه شما به سالن اضافه شده است یا نه

تمرین سخنرانی در محل اصلی را نادیده نگیرید. همان طور که یک خواننده و نوازنده نیاز به تست صدا دارد و باید از قبل تمام تجهیزات خود را کنترل کند سخنران هم باید در محل برای آشنایی با سالن حاضر شود.

معرفی تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانی

کاهش روشنایی سالن

تنظیم روشنایی محل سخنرانی کاملا به شما و مخاطبانتان بستگی دارد. اما تجربه در برخی از موارد ثابت کرده است محیط تاریک تر که امکان دیدن تمام افراد در آن وجود نداشته باشد به کاهش اضطراب کمک می کند.

معرفی تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانی

تجربیات شما؟

شما به عنوان سخنران چه طور با مشکل استرس در سخنرانی مقابله می کنید؟ تکنیک‌های کاهش اضطراب شما چیست؟ تجربیات خود را مطرح کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.