تکنیک‌ های یخ شکنی در سخنرانی

0 ۳,۶۸۹

تکنیک‌ های یخ شکنی در سخنرانی

تکنیک‌ های یخ شکنی در سخنرانی به نوعی فعالیت در سخنرانی اطلاق می شود که برای تعامل با مخاطبان و شکستن یخ ایشان طراحی شده است. بوسیله تکنیک‌ های یخ شکنی در سخنرانی با کلاس و سخنرانی می توان مخاطب را آماده شنیدن مطالب جدید کرد.  زمانی که انسان ها با محیط اطراف خود راحت باشند با درک و پذیرش ایده های جدید راحت تر برخورد می کنند. افرادی که به جلسات آموزشی و کلاس درس می آیند غالبا خسته اند و یا از این واقعیت که قرار است “آموزش ببینند” عصبانی اند. یخ شکنی به نوبه خود می تواند به از بین بردن این احساسات منفی کمک کند.

در مقاله زیر  تکنیک‌ های یخ شکنی در سخنرانی به شما آموزش می دهیم که با به کار بردن آن ها بتوانید مخاطبین خود را سرحال بیاورید و ایشان را آماده شنیدن ارائه تان کنید.

شوخی کنید

شوخی و طنز یکی از بهترین یخ شکن هایی است که وجود دارد. دقت داشته باشید که اصلا درست نیست برای شروع سخنرانی با مخاطبان و غیره شوخی کنید. بهترین کار این است که از خودتان مایع بگذارید. با یک شوخی خوب با خودتان می توانید مخاطبین را بخندانید . البته انتظار نداشته باشید مخاطبین هم قهقهه بزنند. لبخند هم کافی است. حواستان باشد این شوخی نباید از حد بگذرد و یا توهین به خودتان تلقی شود.

تکنیک های یخ شکنی

 تکنیک های یخ شکنی در سخنرانی در کلاس یا سخنرانی با “هرکی… دستش و ببره بالا “

قبل از استفاده از این سوال این سه نکته را در نظر بگیرید. اول، با طرح این سوال دید مثبت خود را به مخاطب نشان دهید. مانند: ” هرکسی می خواهد زندگی شادی داشته باشد دستش را ببرد بالا!” یا ” هرکسی می خواهد میلیاردر شود دستش را ببرد بالا!” دوم,با طرح سوالتان به ایجاد و یا افزایش انرژی منفی کمک نکنید. سوالاتی نپرسید که مخاطبین احساس بدی در مورد خود پیدا کنند. سوم اینکه سوالی رامطرح کنید که مطمئن هستید اکثر افراد حاضر در کلاس یا سخنرانی دستشان را بالا می بردند.

مشاهده مقاله  روش تمرین سخنرانی: چه طور برای یک سخنرانی مسلط، تمرین کنیم؟

با قصه گویی شروع کنید

داستان ها همیشه در یادها می مانند. شما می توانید پیام و افکار خود را با داستانی ادغام کنید تا مخاطبین راحت تر مطالب را درک کنند. فقط به یاد داشته باشید داستان را همان ابتدا تمام نکنید تا بتوانید تا آخرین لحظه مخاطب را با آن درگیر و سرگرم نگه دارید.

لبخند بزنید

بهترین یخ شکنی که من می شناسم ” لبخند ” است. یک لبخند واقعی, نه لبخندی که مصنوعی باشد. لبخند شاد و صادقانه قادر است نگرش مخاطب نسبت به شما را از خنثی به مثبت تبدیل کند.

سوال بپرسید

یک تکنیک یخ شکنی دیگر که بسیار مورد استقبال سخنرانان قرار گرفته استفاده از تکنیک سوال پرسیدن است.. مثلا چند نفر این موضوع را تجربه کرده اند؟ این روش سخنرانی را تبدیل به گفتگو می کند و در نتیجه توجه مخاطبان را جلب میکند. اگر لازم بود میتوان از افرادی که دستشان را بالا می برند درخواست کرد که توضیح مختصری بدهند. می توان سخنرانی را با پرسیدن یک سوال آغاز کرد. این تکنیک یخ شکنی در اواسط سخنرانی هم خوب جواب می دهد.

یخ شکنی در سخنرانی

همه را شوکه کنید

هدف از ارائه ,جلب توجه مخاطبان است. زیرا زمانی که بتوانید توجه مخاطب را جلب کنید قطعا شما و پیام تان را به یاد خواهد سپرد. در آغاز سخنرانی خود کاری انجام دهید و و یا چیزی بگویید که به طور کامل همه را شگفت زده و یا حتی شوکه کند. چیزی که آنها را خلع سلاح کند؛ چیزی که هیچ کدام از مخاطبین فراموشش نکند. سپس با استفاده از کلمات روشن و ساده ,این”شوک” را مستقیما به پیام اصلی خود وصل کنید.

مشاهده مقاله  هنر تخفیف گرفتن با فن بیان و چانه زدن برای قیمت کم تر

اخبار جدید

هنگامی که بر روی صحنه قرار گرفته اید ,می توانید خبر جدیدی را بگویید. مثلا: “امروز یک مقاله واقعا جالب در روزنامه … خوانده ام” یا” این هفته یک اتفاق واقعا عجیب و غریب برایم رخ داده…” و غیره.

ما انسان ها به شدت تمایل داریم که “در جریان ” باشیم. پس زمانی که چیزی اتفاق می افتد و مردم در مورد آن صحبت می کنند ما نیز دلمان می خواهد آن را بشنویم. در نتیجه این یک روش عالی برای درگیر کردن مخاطب است. مهم نیست این خبر مربوط به شخص شماست یا اشخاص  دیگر. تنها باید خبری جدید, جالب و یا کمی عجیب و غریب باشد.

از همه بخواهید که یک کار ساده را تکمیل کنند

مثلا در ابتدا به مخاطبان بگویید:”من از اینکه امروز اینجا هستم خوشحالم” بنابراین هر کدام از مخاطبان هم باید پاسخ شما را بدهند. یا مثلا از مخاطبین بخواهید که به بغل دستیشان دست بدهند و یا “بزنند قدش “و یا از مخاطبین ردیف جلو بخواهید برگردند و به فرد پشت سری خود سلام کنند .سپس از پشت سری ها هم بخواهید همین کار را با ردیف پشتی خود تکرار کنند. بنابراین شما می توانید با استفاده از یک تکنیک یخ شکنی ساده جو سنگین حاکم بر سخنرانی را از بین ببرید وآن ها را کمی بیشتر با ارائه درگیر کنید.

 

 

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.