با این ترفندها با تکه کلام و اِ گفتن در طول صحبت کردن خداحافظی کنید

4 ۵,۳۹۲

چاکرم، مخلصم، نوکرم؛ آیا واقعا ما نوکر یا چاکر کسی هستیم؟ به کارگیری این اصطلاحات لوطی مسلک کوچه و خیابانی به غیر از عرض ارادت در جمع های دوستانه کاربرد دیگری هم مثلا در سخنرانی یا صحبت های رسمی عمومی دارد؟ عذرخواهی های پی در پی ما در برخورد با دیگران چه طور؟ هر چند که این کلمات نشانگر ادب افراد هستند و بر اساس فرهنگ ما به رسم احترام بیان می شوند اما آیا واقعا ما این قدر نسبت به دیگران باید کوچک نمایی کنیم؟! واضح سخن گفتن فارغ از هرگونه تکه کلام یا اصطلاح تکراری نعمت بزرگی است. نعمتی که فقط تعداد اندکی از ما از آن برخوردار هستیم. شما این طور فکر نمی کنید؟ حتما احساس می کنید شما و بسیاری از آدم های اطرافتان این قدر در سخن گفتن حرفه ای عمل می کنید که اتفاقا صحبت کردن تنها تخصصی است که دارید! واقعا چند نفر از اطرافیان شما قادر هستند بدون تکه کلام و اِ گفتن صحبت کنند؟

اگر روی صحبت کردن خیلی از اطرافیان خود متمرکز شوید و با حساسیت بیش تری به آن ها گوش دهید می بینید که خیلی از آن ها برای صحبت کردن به شدت به واژگان و آواهایی مثل ام، اِاِ یا ام گفتن و خلاصه ترکیب کوتاهی از حروف وابسته اند که هرگز بدون وجود آن ها نمی توانند صحبت کنند. تکه کلام ها بخشی از زبان ما هستند. ما چه برای مکث های کوتاه جهت فکر کردن باشد و به چه به دلیل لکنت زبان درطول سخنرانی، گفتگو یا مکالمات روزمره باشد به این آواها نیازمندیم. همان طور که قبلا هم در بررسی چگونگی حذف تکه کلام در سخنرانی گفته شد تکه کلام ها در واقع کلماتی پرکننده هستند که جای خالی کلمات دیگر را پر می کنند و به این شکل به بیان ما ظاهر موجه تری می بخشند. اما به هر حال خود من به عنوان یک شنونده از شنیدن تکه کلام و اِ گفتن های تکراری یک سیاستمدار، استاد یا معلم خسته می شوم!

مشاهده مقاله  چگونه شروع سخنرانی خوبی داشته باشیم؟

با ما باشید تا بعد از بررسی علل وجود تکه کلام و اِ گفتن در طول صحبت کردن بتوانید برای همیشه با این عادت کلیشه ای آزاردهنده خداحافظی کنید.

ترفندهای رفع تکه کلام و اِ گفتن در طول صحبت کردن

علت تکه کلام ها در طول صحبت کردن پیشینه تاریخی دارد. برخی از این تکه کلام ها خصوصا در فرهنگ ما میان مردان رایج تر است و استفاده از آن ها در روابط نشانگر جوانمردی، غیرت و معرفت آن ها نسبت به یکدیگر است. برخی از این تکه کلام ها هم هیچ ربطی به فرهنگ ندارند. “بعد” یک واژه پرکاربرد است که عموما مابین دو جمله مستقل از هم استفاده می شود. تصور بکنید یک دانشجو رده بالا یا استاد مشهور بخواهد ما بین تدریس یا سمینار خود از “بعد” برای ارتباط عبارات استفاده کند. حتی تصورش هم فاجعه آور است!

ترفندهای رفع تکه کلام و اِ گفتن در طول صحبت کردن

انواع ابزارهای پر کننده پرکاربرد در کلام

  • صداهای پرکننده: آه، اوم، ام، اِ
  • کلمات پرکننده: بعد، در واقع، حقیقتش، در اصل و…
  • عبارات پرکننده: فکر می کنم، تصور کردم، راستش را بخواهید، باید بگویم که و…

چرا این قدر به اِ گفتن وابسته ایم؟

ساده ترین جواب به این سوال عجله ما برای پاسخ دادن به سوالات یا واکنش های طرف مقابل می باشد که به صورت کاملا مادرزادی رخ می دهد! ترس از بی جواب گذاشتن بقیه یا قضاوت هایی که درباره ما می شود باعث می شود بدون مکث و با تکه کلام و اِ گفتن به سوالات بقیه جواب دهیم. این تمایل به حاضر جوابی در همه ما وجود دارد!

اگرچه استفاده از تکه کلام و اِ گفتن یا به طور کلی کلمات پرکننده یک عادت متداول است و برخی تصور می کنند برای طبیعی نشان دادن سخنرانی لازم است حتما از کلمات استفاده کنند اما Michael Erard، دانش آموخته دانشگاه تگزاس و نویسنده معروف در کتاب خود معتقد است رواج استفاده از این کلمات به معنا تایید استفاده از آن ها نیست. خیلی از این کلمات حواس شنونده را پرت می کنند؛ خصوصا که بسیاری از سخنرانان یا گویندگان از بی توجهی مخاطبان خود در عذاب هستند!

مشاهده مقاله  کنترل سرعت حرف زدن خود را در سخنرانی ها به دست گیرید!

ترفندهای رفع تکه کلام و اِ گفتن در طول صحبت کردن

اِ گفتن یعنی شما به صورت قاطع مشغول فکر کردن روی موضوع مورد نظر هستید.

تکه کلام و اِ گفتن را از دایره واژگان خود حذف کنید!

برای حذف تکه کلام و جلوگیری از آواهای تکراری این بار که کسی از شما سوالی پرسید یا قصد داشتید در یک مکالمه دونفره شرکت نمایید به جای این که بلافاصله پاسخ دهید از فرمول “تفکر+مکث+ پاسخ” استفاده کنید. شما با استفاده از این فرمول به جای این که کلمات را مستقیم به خورد شنونده بدهید.

به راهکار زیر برای حذف تکه کلامی مثل “بعد” در صحبت های روزانه خود دقت کنید:

  1. داستان فعالیت های دیشب خود را دز منزل برای خودتان تعریف کنید. به صدای خود با استفاده از ضبط صوت گوشی گوش دهید. چند بار از کلمه “بعد” یا حرف اِ استفاده کرده اید؟
  2. یک بار دیگر این داستان را تعریف کنید. به کلمات خود حساس شوید. هر گاه که قرار است از “بعد” استفاده کنید به جای آن مکث کرده و سکوت اختیار نمایید

ترفندهای رفع تکه کلام و اِ گفتن در طول صحبت کردن

به طور کلی به جز تمام ترفندهایی که قبلا هم بارها برای حذف تکه کلام و اِ گفتن بررسی کرده بودیم راه های کلیدی دیگری هم وجود دارد:

کلمات جانشین نجات بخش

برای حذف تکه کلام هایی که واقعا ادا کردن آن ها دست شما نیست و نا خودآگاه به زبان می آیند به موقعیت نگاه کنید. شما در یک سخنرانی رسمی هستید؟ در یک گفتگو کاری؟ در حال گپ زدن با دوستان؟ چرا کلمات جایگزین را وارد کار نکنیم؟

فرض کنید شما به استفاده از کلمه “دیگر” اعتیاد دارید. “دیگر” هم از آن دست کلمات پرکاربردی است که برای ادامه و کشدار کردن مطالب استفاده می شود. اگر در یک جلسه رسمی قرار دارید چه طور است کلمه “بنابراین”، “و” یا اقسام مشابه را به کار ببرید؟

مشاهده مقاله  28 نکته برای نطق موفق در سخنرانی‌های یک روزه

ترفندهای رفع تکه کلام و اِ گفتن در طول صحبت کردن

ریتم سازی در طول صحبت کردن

یکی از ترفندهای کاربردی برای جلوگیری از به کار بردن تکه کلام و اِ گفتن تکه تکه کردن کلام است. به این معنا که با کمی صبر بتوانید منظور خود را در عبارات مختلف بیان کنید. با این کار یک ریتم منظم در طول صحبت کردن ایجاد می شود و شما قربانی عجله زیادتان برای جواب دادن به دیگران نمی شوید.

انتقال موضوع

از دلایل مهمی که باعث می شود با اِ گفتن مخاطب خود را خسته کنیم وقفه های زیاد ما برای فکر کردن است. وقتی که فکرتان با پرداختن به یک موضوع مشغول می شود بیش از حد مکث نکنید. در این مواقع با انتقال موضوع فکر کردن را به زمان دیگری واگذار کنید تا ناخودآگاه از تکه کلام های مختلف استفاده نکنید. مثلا بگویید: بد نیست حالا در مورد موضوع دیگری صحبت کنیم، به موضوع …بپردازیم و…

درگیر کردن ارتباط چشمی

وقتی که با شنونده ارتباط چشمی برقرار می کنید تکه کلام و اِ گفتن خیلی دشوارتر می شود. ارتباط چشمی شما را در حالتی قرار می دهد که هیجان ناشی از آن به ترتیب کلمات را پشت سر هم قرار می دهد و شما هم همین کلمات را به زبان می آورید. بنابراین با درگیر کردن ارتباط چشمی در مکالمات کم تر درگیر تکه کلام ها می شوید.

ترفندهای رفع تکه کلام و اِ گفتن در طول صحبت کردن

[تعداد: 1    میانگین: 3/5]
۴ Comments
  1. محمدی

    من وقتی صحبت می کنم خودم از این اِاِ گفتن های خودم خسته میشم.

    1. جواد غفاری

      امیدوارم مقاله براتون مفید باشه

  2. ولیپور

    بسیار کاربردی

    1. جواد غفاری

      لطف دارید

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.