جلوگیری از فراموشی در سخنرانی

0 ۵۲۹

تکنیک هایی برای جلوگیری از فراموشی در سخنرانی

آیا می دانید طبق آماری که در سراسر جهان گرفته شده, اکثر انسان ها از سخنرانی کردن تا حد مرگ می ترسند؟ این افراد دائما فکر میکنند که اگر متن سخنرانی را فراموش کنند چه؟ اگر همه چیز درست پیش نرود چه؟ اگر از دید مخاطب بد دیده شوند چه؟ مخاطبین در موردشان چه فکری می کنند؟ چگونه متن سخنرانی را فراموش نکنند؟ و غیره. این ها افکاری است که باعث می شود مردم از صحبت کردن در جمع نفرت داشته باشند.

البته تکنیک هایی برای جلوگیری از فراموشی در سخنرانی وجود دارد. خوشبختانه با استفاده از تکنیک های حافظه می توان این ترس را از بین برد. البته این تنها دستاورد این تکنیک ها نیست. شما با استفاده از تکنیک های حافظه می توانید سخنرانی جذاب،به یاد ماندنی و همراه با ارتباطات موثر داشته باشید. در زیر تکنیک هایی برای جلوگیری از فراموشی در سخنرانی به شما پیشنهاد خواهد شد. با استفاده از این تکنیک ها می توانید متن سخنرانی را به یاد داشته باشید و اعتماد به نفستان را در سراسر مراسم حفظ کنید.

تکنیک هایی برای جلوگیری از فراموشی در سخنرانی
تکنیک هایی برای جلوگیری از فراموشی در سخنرانی

تکنیک کلی برای فراموش نکردن متن سخنرانی

برای سخنرانی خود یک طرح کلی بنویسید

هرگز سعی نکنید متن سخنرانی تان را کلمه به کلمه حفظ کنید. شما که آدم اهنی نیستید! سخنرانی شما باید طبیعی و پویا به نظر برسد.

زمانی که شما طرح کلی و نکات اصلی متن سخنرانی را به خاطر می سپارید, آزاد هستید تا هر ایده فوق العاده و جدیدی که حین سخنرانی به ذهنتان میرسد را اضافه کنید. در نتیجه یک سخنران بی نظیر و حرفه ای خواهید بود. طرح کلی شما باید شامل تمام ایده های اصلی و ایده های حمایت کننده باشد.

مشاهده مقاله  6 تکنیک فن بیان در تدریس به سبک نظام‌های آموزشی نوین دنیا

متن سخنرانی را بنویسید

برای اینکه متن سخنرانی را به خاطر بسپارید باید آن را روی کاغذ بنویسید. این کار شامل مقدمه، بدنه اصلی و نتیجه گیری است.

درست است که نباید متن را کلمه به کلمه حفظ کنید, اما باید متن اصلی سخنرانی را بنویسید!

متن سخنرانی را با صدای بلند بخوانید

قبل از استفاده از هر روش دیگری برای حفظ کردن متن سخنرانی، باید متن را بخوانید و بشنوید. بدین ترتیب حواس بیشتری را درگیر “عمل حفظ کردن” می کنید. اگر امکانش بود، سعی کنید  در مکانی متن سخنرانی را بخوانید که صدایتان بپیچد. با این روش گوشتان به صدایی که قرار است در هنگام سخنرانی بشنود عادت می کند. در نتیجه شما راحت تر می توانید در مکان های عمومی سخنرانی کنید. اگر فضای تمرین اجازه داد, مطابقت داشتن حرکات و زبان بدن با کلماتی که می گویید را نیز تمرین کنید.

چه قسمت هایی را کامل حفظ کنید و کدامیک را به خاطر بسپارید؟

همانطور که قبلا گفتیم در اکثر سخنرانی ها نیازی نیست که کلمه به کلمه متن ارائه را حفظ کنید. به عنوان یک قاعده کلی، شما باید مقدمه متن خود را کلمه به کلمه  (و یا چیزی بسیار نزدیک به متن اصلی ) حفظ کنید. این کار کمک می کند تا مابقی ایده های کلیدی , جزئیات اصلی بدنه متن را بدون حفظ کردن به خاطر بسپارید. به خاطر سپردن معرفی و یا مقدمه در آغاز سخنرانی می تواند به آرام نگه داشتن شما و تطبیق دادن شما با شرایط کمک کند.

تمرین, تمرین و باز تمرین

هر چقدر بیشتر تمرین کنید,بیشتر از فراموش کردن متن سخنرانی جلوگیری خواهید کرد. از یک دوست کمک بگیرید. از او بخواهید به عنوان مخاطب بنشیند تا برایش سخنرانی کنید.

مشاهده مقاله  آشنایی با نحوه معرفی سخنران هنگام نوشتن متن سخنرانی

متد سفر ذهنی برای جلوگیری از فراموشی در سخنرانی

با استفاده از “روش سفر ذهنی”  به سرعت می توانید تا بیست کلمه کلیدی را به یاد بسپارید و دیگر در سخنرانی به یادداشت نیازی نداشته باشید. اگر هم احیانا چیزی را فراموش کردید می توانید با تصور کردن سفرتان از ابتدا, به راحتی آن را به یاد بیاورید.

خرد کردن اطلاعات اصلی:

 یک سری از کلمات اصلی متن که باعث می شود متن اصلی را به خاطر بسپارید را جدا کنید. به این کلمات ” کلمات محرک یادآوری ” می گوییم. تعداد این کلمات باید برای هدایت حافظه اندازه باشند. مثلا 10-15 کلمه.

به یک سفر ذهنی در یک محیط آشنا فکر کنید:

 خانه شما بهترین مکان برای این سفر است. کاری که باید انجام دهید این است که هر یک از این کلمات را به مکان خاصی از خانه اختصاص دهید.

ایستگاه های خود را تعیین کنید :

اگر کلمات محرک یادآوری شما مثلا 10 کلمه است، باید در ذهنتان برای سفرتان 10 ایستگاه در خانه تعیین کنید. مثلا: 1) درب ورودی 2) آویز لباس 3) میز آشپزخانه 4) سینک آشپزخانه 5) اتاق کار 6) اتاق خواب یک 7) کمد 8) اتاق خواب دو 9) توالت 10) سالن.

ایستگاه اول:

 قوه تخیل خود را به کار بی اندازید. به نقطه شروع خود بروید. در اولین ایستگاه یک تصویر بصری برای اولین” کلمه محرک یادآوری” خود بسازید. به عنوان مثال: اگر بخش اول سخنرانی شما در مورد فواید خوردن شیر است، یک شیر نر بزرگ را تصور کنید که دارد از درب خانه به داخل می آید.

مشاهده مقاله  6 روش بهره گیری از فن بیان بدون مبالغه، اغراق و خودنمایی

ایستگاه بعدی :

مثلا قسمت دوم سخنرانی شما در مورد روغن پالم است. جا لباسی را تصور کنید که صدها بطری روغن از آن آویزان شده و  همه جا مقدار زیادی روغن ریخته شده است.

تصور کنید همه چیز واقعی است:

به تمامی مکان هایی آشنایی که گفتیم بروید. به هر یک از کلمات یک تصویر اغراق آمیز, خشن, خنده دار, ظالمانه و یا احمقانه نسبت دهید تا هوش هیجانی تان را بیشتر درگیر کنید. هر چقدر پاسخ عاطفی شما نسبت به کلمه بیشتر باشد, راحت تر آن کلمه را به یاد خواهید آورد.

 

[تعداد: 1    میانگین: 4/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.