درک مخاطبان در یک جلسه سخنرانی موفق

0 ۲۴۳

در این مقاله که در مورد موضوع مهم درک مخاطبان در یک سخنرانی می باشد به دو مورد مهم می پردازیم

  1. اهمیت درک مخاطبان برای موفقیت بیشتر در سخنرانی
  2. نحوه ی تحقیق درباره ی مخاطبان حاضر در جلسه سخنرانی

اهمیت درک مخاطبان:

برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبان در این روزها باید تا جایی که امکان دارد در مورد آنها اطلاعاتی بدست آوریم و انتظارات و خواسته های آنها را از سخنرانی بدانیم. اگر بخواهیم آنها را مجذوب سخنرانی خود کنیم باید بدانیم که چه چیزی برای آنها اهمیت دارد. در اینصورت کارمان آسان تر می شود.

اگر مخاطبان خود را نمی شناسیم بهتر است از کسی که سخنرانی را برای ما ترتیب داده است تحقیق کنیم. هر چه بیشتر اطلاعات کسب کنیم، پیام های مورد نیاز حضار را بهتر و موثرتر به آنها منتقل می کنیم.

درک مخاطبان

 

تحقیق درباره ی مخاطبان پیش از شروع سخنرانی:

  • مخاطبان ما چه کسانی هستند؟
  • تعداد: قبل از هر موضوعی باید اطلاع داشته باشیم که چند نفر در جلسه سخنرانی شرکت می کنند. سخنرانی که برای 20 نفر ایراد می شود با سخنرانی که برای 200 نفر ارائه می شود متفاوت است. در جلساتی که فقط 20 نفر حضور دارند از یکسری تکنیک های یخ شکنی استفاده می کنیم که در جلسات 200 نفری قابل اجرا نمی باشد.
  • سن مخاطبان: محدوده ی سنی مخاطبان هم برای ما بسیار مهم است. وقتی محدوده ی سنی آنها را بدانیم، می توانیم از داستان ها و توصیفاتی استفاده کنیم که با سن آنها مطابقت دارد.
  • جنسیت: حضور زنان و مردان در کنار هم به صورت متعادل در جلسه ی سخنرانی بهتر است. چرا که موضوع سخنرانی را از دو دید متفاوت می توان نقد نمود.
  • تحصیلات: سطح مطالب و نوع مثال ها باید متناسب تحصیلات مخاطبان باشد. مسلماً نحوه ی سخنرانی برای کسانی که دانشجو هستند با سخنرانی برای اساتید و مدیران متفاوت است.
  • انتظار مخاطبان چیست؟
مشاهده مقاله  27 ترفند برای بهبود سخنرانی عمومی

 

 

وقتی حضار در یک سخنرانی شرکت می کنند، انتظارات زیادی دارند. عدم هماهنگی بین انتظارات آنها و واقعیت های سخنرانی می تواند فاجعه آمیز باشد. اگر بین آن چیزی که ما تنظیم می کنیم و آنچه که از قبل در دستور کار سخنرانی ما قرار گرفته است مطابقت وجود نداشته باشد، مخاطبان دچار سردرگمی می شوند. لذا باید انتظارات آنها را از قبل بدانیم.

زمانیکه مخاطبان برای شرکت در سخنرانی ما و شنیدن صحبت های ما، هزینه ی بالایی را می پردازند در مقایسه با وقتیکه رایگان شرکت می کنند، انتظاراتشان بیشتر خواهد بود. ما هم بر اساس انتظارات آنها نیازهایشان را رفع می کنیم.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.