به خاطر استرس سخنرانی مدام دلتان شور می زند؟ این مطلب را بخوانید

1 ۱,۷۹۰

مارک توین، نویسنده و طنز پرداز آمریکایی می گوید: در دنیا نوع سخنران وجود دارد. سخنرانی که از استرس سخنرانی عصبی شده است و سخنرانی که دروغ می گوید! حالا با گذشت دویست و چندی سال از آن زمان تازه تحلیلگران به سخن مارک توین ایمان آورده اند که واقعا سخنرانی برای عده زیادی از مردم رعب آور است. حتی بر اساس تحقیقات به عمل آمده توسط وال استریت ژورنال، سخنرانی یکی از ترس های بزرگ عمومی بین شهروندان آمریکایی می باشد و تکنیک‌های کاهش اضطراب قبل از سخنرانی‌، از جمله عبارات پر جستجو و محبوب آمریکایی ها در سال های اخیر بوده است! با این حال تجربه ثابت کرده هر نفر می تواند مربی هیجان و استرس سخنرانی خود باشد و به خوبی بر این ترس فائق آید.

استرس سخنرانی به خاطر ترس را نباید دست کم گرفت. شاید این ترسی که گاهی از ترس از هواپیما، پریدن از ارتفاع یا محاکمه شدن در دادگاه بیشتر می شود منجر به بروز حملات و واکنش های تهاجمی خاص در فرد شود. متاسفانه یا خوشبختانه بسیاری از ما سعی در مخفی کردن این استرس داریم؛ غافل از این که تمام فشارهای روانی ناشی از اضطراب پنهان شده ما به خاطر سخنرانی به مرور تبدیل به زخمی سربسته می شود که از درون چرکین شده است. ترس از حضور مقابل دانش آموزان و شرکت در فعالیت های جمعی، ترس از سخن گفتن در جمع های بزرگ یا حضور فعال در گروه های دوستانه همه و همه عواملی هستند که با گذشت زمان موجبات حاد تر شدن این زخم را فراهم می آورند. این روند تا دوران بزرگسالی هم ادامه پیدا می یابد و  کم کم به جایی میرسد که فرد مایل است هر گونه فعالیتی فردی را انتخاب کند تا از صحبت های عمومی، سمینار و کنفرانس اجتناب کرده باشد.

مشاهده مقاله  قدرتمند کردن صدا در سخنرانی ؛ با این ترفند‌ها صدایتان را شفا دهید!

تکنیک های کلیدی کاهش استرس سخنرانی

خبر خوب این که در مقابل تمام کسانی که سعی در مخفی کردن استرس سخنرانی خود هستند افرادی وجود دارند که با تکیه بر تکنیک های کنترلی اضطراب ناشی از سخنرانی موفق شده اند این دلشوره های ناتمام را تا حدودی تسکین و تقلیل دهند. در ادامه برخی از این تجربیات را با هم مرور می کنیم.

تکنیک های کلیدی کاهش استرس سخنرانی

سخنرانان پر استرس چه حالاتی دارند؟ استرس حالت روحی آشکاری است که به واسطه نشان های زیر در چهره و به طور کلی ظاهر یک سخنران نمود می کند:

  • نگاه نکردن به مخاطبان و خیره شدن به یک گوشه
  • بدون مقدمه ورود کردن به اصل مطلب
  • تلاش برای کوتاه کردن سخنرانی و به اتمام رساندن آن
  • بی توجهی به مخاطبانی که پیوسته با هم صحبت می کنند
  • لرزش صدا، دست ها و حرکات ممتد و مداوم پاها
  • نگاه کردن به ساعت
  • تعریق بیش از حد
  • آریتمی یا بی نظمی در طول سخنرانی
  • استفاده مداوم از نوشیدنی های مختلف مثل آب در طول سخنرانی

تکنیک های کلیدی کاهش استرس سخنرانی

بعد از درگیر شدن با استرس سخنرانی به جای کلنجار رفتن با خودتان برای این که ای کاش در خانه می ماندید، به جای سخنرانی پروژه دیگری بر عهده می گرفتید یا بالاخره طوری می شد که مجبور نمی شدید سخنرانی کنید از وقتتان با استفاده از تمارین زیر برای افزایش انعطاف پذیری، ریسک پذیری و شکوفا کردن استعدادهای درونی خود استفاده نمایید.

وسواس کمالگرایی را دور بریزید

هیچ کس کامل نیست؛ اما مشکل دقیقا از همین جا شروع می شود که فکر می کنیم و می خواهیم بهترین و بی نقص ترین آدمی باشیم که تا کنون روی صحنه رفته است و در مقابل دیگران سخنرانی کرده است!

غلبه بر مشکل کمالگرایی اولین گام برای غلبه بر استرس سخنرانی است که تقریبا همه ما با آن مواجه هستیم.

تمرینات ناقص یا تمرین نکردن، فشار بیش از حد بر تارهای صوتی برای تغییر صدای واقعی حین سخنرانی، عدم آشنایی با فضای اطراف و عواملی نظیر نور، دما و صدا که ممکن است سخنرانی را تحت تاثیر خود قرار دهند و… از جمله عواملی که باعث تضعیف سخنرانی می شوند می باشند. خنده دار است اما خیلی از سخنرانان مغلوب اعترافات خود بابت اشتباهات پیش پاافتاده ای می شوند که در طول سخنرانی مرتکب شده اند.

مشاهده مقاله  ارتباط چشمی در سخنرانی

تکنیک های کلیدی کاهش استرس سخنرانی

سخنرانی شما با ارزش های واقعیتان مغایرت دارد!

اگر مشغول خواندن این مقاله برای کاهش استرس سخنرانی و دلشوره هایتان در طول سخن گفتن در جمع های بزرگ هستید قطع به یقین سخنران حرفه ای کاربلدی می باشید که به دنبال رفع نواقص خود بوده و هست. مهارت سخنرانی تنها بخشی از توانایی های فردی حرفه ای ما است. ارزش های فردی با سخنرانی در جمع مشخص نمی شود و قطعا توانایی های شما بیشتر از آن چه که به نمایش گذاشته اید بوده است.

برای این که متوجه بخشی از این توانایی ها شوید کافی است در یک اتاق خلوت، وقتی که کاملا تنها هستید و مخاطبانتان ذهنی هستند سخن بگویید. به تسلط خودتان که بیشتر شبیه سخنرانی به سبک رهبران موفق دنیا است توجه کنید. شما یک سخنران همه فن حریف هستید که خیلی راحت می توانید بزرگ ترین سخنرانان دنیا را در جیبتان بگذارید؛ چون ارزش های واقعی هر کس با شیوه سخنرانی و سخنوری او مشخص نمی شود!

از عصبی بودن خود عصبی نشوید!

بروس اسپرینگستین، خواننده، نوازنده گیتار و آهنگساز آمریکایی معروف در یکی از مصاحبات خود اعتراف جالبی داشته است. او متوجه شده وقتی که قبل از اجرا در طول کنسرت کامل آرام و بی استرس بوده است به اندازه زمانی که هیجانات و شور ناشی از جمعیت در او غوطه ور بوده اجرا خوبی نداشته است! به گفته برخی اسپرینگستین به خوبی می دانسته است چه طور کانال استرس و نگرانی های پیش از کنسرت را با کانال شور و هیجان عوض کند و اتفاقا هم کمی عصبی باشد!

مشاهده مقاله  شکستن یخ دیگران و باز کردن سر صحبت در جلسات رسمی

تکنیک های کلیدی کاهش استرس سخنرانی

سخنرانانی که اعتماد به نفس کمی دارند معمولا بابت سخنرانی و کیفیت صحبت کردن خودشان عصبی می شوند. بالا رفتن هیجان از عوامل این عصبی بوده است و به واسطه همین حالت استرس و دلنگرانی های زیادی تحمل می کنند.

آیا درباره عوامل به وجود آورنده حالت عصبانی در طول سخنرانی چیزی می دانید؟ عصبی بودن ناشی از آدرنالینی است که در خون ما در جریان می باشد. سخنرانان حرفه ای به خوبی می دانند این عصبی بودن چه طور به انرژی مضاعف تبدیل شده و نگرانی و دلشوره های آن ها را به تعامل، کارایی و انرژی زایی مبدل می سازد.

شما هم به سبک سخنرانان موفق دنیا بد نیست تا حد متعادلی عصبی باشید! این انرژی و هیجان را در خود سرکوب نکنید و باعث مهار احساسات خود نشوید!

شما کامپیوتر نیستید!

یکی از مواردی که استرس سخنرانی را دوچندان می کند ترس از فراموش شدن متن سخنرانی است. فراموش نکنید که در سخنرانی، کنفرانس های علمی و هر جایی که قرار است صحبت کنید لازم نیست واژگان را تک تک به خاطر بسپارید و یکی یکی آن ها را دقیقا مثل متن بیان کنید. کمی از تعهد و وفاداریتان نسبت به کلمات بکاهید!

تکنیک های کلیدی کاهش استرس سخنرانی

به جز به خاطرسپاری کلمات، شیوه خواندن و بیان کردن آن ها هم مهم است. سخنرانی با روخوانی تفاوت دارد. تا زمانی که مهره مستقلی روی صحنه نباشید که بتواند خودش سناریو بنویسد و خودش هم نمایش را کارگردانی کند سخنران نیستید!

بدین منظور کلماتی که ریسک گیج شدن مخاطب و به اشتباه انداختن او را بالا می برند از متن حذف کنید.

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
1 Comment
  1. جهانگیر

    ممنون مطلب خیلی خوبی است. و من برای سخنرانی خیلی استفاده کردم-
    https://www.instagram.com/seminartop_selflove/

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.