سخنرانی مخاطب-محور چیست؟

0 ۶۹۹

سخنرانی مخاطب-محور چیست؟

سخنرانی مخاطب-محور به سخنرانی اطلاق می شود که محوریت اصلی ارائه در آن روی مخاطبین باشد. این نوع سخنرانی یک روش قدرتمند برای ایجاد ارتباط موثر ارائه کرده و به متمایز کردن سخنرانی از یک سخنرانی خشک , بی روح و عادی کمک شایانی خواهد کرد. مخاطبان عاشق سخنرانی هستند که با فکر برنامه ریزی شده باشد و به ایشان نشان دهد احساسات و تفکر آن ها توسط سخنران در نظر گرفته شده است.

مخاطبین به سخنرانی که به شخصیت و خواسته آنها توجه می کند عکس العمل خوبی نشان می دهند. به سخنرانی مخاطب-محور ” سخنرانی دهنده ” نیز می گویند. چرا که این نوع سخنرانی مانند هدیه ای است که از طرف سخنران به مخاطبین داده می شود, نه سخنرانی ای که صرفا برای منافع شخصی سخنران ترتیب داده شده است تا چیزی از آن ها بگیرد. برای مخاطب محور بودن سخنرانی باید تصمیم گیری در مورد محتوا و ارائه قبل از سخنرانی صورت گیرد. این تصمیم گیری بر اساس آنچه شما در مورد باورها، نگرش ها, رفتارها و انگیزه های مخاطبان خود می دانید گرفته می شود. یعنی شما از عکس العمل مخاطبان خود در طول سخنرانی آگاه بوده, به طوری که می توانید بازخورد آن ها را کاملا پیش بینی کنید.

سخنرانی مخاطب-محور چیست؟
سخنرانی مخاطب-محور چیست؟

ویژگی های جمعیت شناسی حضار در سخنرانی مخاطب محور

برای جمعیت شناسی یا دموگرافی مخاطبین، سخنران باید به دنبال پیدا کردن وجوه مشترک در میان مخاطبان باشد. سخنران با دانستن این اطلاعات راحت تر می تواند مخاطبین را به گروه های همگن تر تقسیم کند.

تجزیه و تحلیل جمعیت شناختی شامل چه سوالاتی می شود:

مشاهده مقاله  تأثیر گذاری بر مخاطبان از طریق خوب گوش کردن

سن

جنس

سطح تحصیلات

دیدگاههای دینی

دیدگاه های سیاسی

وابستگی گروه

برای آموزش سخنرانی و فن بیان با ما همراه شوید.

ویژگی های روانشناختی مخاطبین در آموزش مخاطب شناسی

یک سخنران ماهر ممکن است نگاهی به ویژگی های روانشناختی مخاطبین نیز بیاندازد. این اطلاعات در مورد باورها، ارزش ها و شیوه زندگی آن ها است. برای اینکه دقیقا بدانید مخاطب چه می خواهد باید به همه جزئیات خوب دقت کنید.

تجزیه و تحلیل مخاطبان چه سوالاتی را پاسخ خواهد داد؟

قرار است برای چه کسانی صحبت کنم؟

مخاطبان من چه انتظاری از من دارند؟

چه موضوعی برای مخاطبان من مناسب خواهد بود ؟

هدف من چیست؟

چه نوع اطلاعاتی را باید با آنها به اشتراک بگذارم؟

چگونه باید اطلاعات را به آنها ارائه دهم؟

چگونه می توانم توجه آن ها را به دست بیاورم؟

بهترین مثال ها برای مخاطبین کدامند؟

چه روشی از سازماندهی اطلاعات بیشترتاثیر گذار خواهد بود ؟

انگیزه در سخنرانی مخاطب محور

یک رویکرد مخاطب محور نیاز به دانستن انگیزه مخاطب دارد. اگر به انگیزه های ایشان دست پیدا نکنید, ممکن است فرصت های زیادی را از دست بدهید. مثلا چه عواملی مخاطب را به وجد می آورد؟ پیشنهاد کار یا ارائه مهارت های جدید؟ و اینکه این آموزش ها چه مقدار برای مخاطبان سودمند است؟ برای جواب دادن به این سوالات شما باید از دید حضار به این سوالات نگاه کنید و پاسخ دهید.

میزان دانش مخاطب از موضوع

دانش مخاطبان از یک موضوع می تواند به طور گسترده ای روی کیفیت سخنرانی تاثیر بگذارد؛ بنابراین سخنران باید بداند در حال حاضر مخاطبان چه چیزهایی در مورد موضوع می دانند. هرگز میزان دانش مخاطب از یک موضوع را دست بالا نگیرید. چون اگر مخاطبین با پایه موضوع آشنا نباشند به سرعت علاقه خود را در دنبال کردن سخنرانی از دست می دهند. از سوی دیگر، اگر دانش مخاطب را زیادی دست کم بگیرید ممکن است سخنرانی برای آن ها خسته کننده و یا مسخره به نظر برسد. پس در سخنرانی مخاطب محور باید سعی کنید میزان دانش مخاطب از موضوع را در نظر بگیرید.

مشاهده مقاله  9 چیزی که قبل از هر چیز باید در سالن سخنرانی چک شود

تعداد حضار در سخنرانی مخاطب محور

نوع گفتار و فن بیان مطابق با تعداد مخاطبان تغییر می کند. به طور کلی، هر چقدر تعداد حضار بیشتر باشد سخنرانی رسمی تر می شود. اما در سخنرانی هایی که تعداد مخاطبین بیشتر از 10 تا 20 نفر نیست به راحتی می توان از زبان محاوره ای و ساده استفاده کرد.

شناسایی زمینه های فرهنگی ,سیاسی و اجتماعی مخاطبین

تمامی این زمینه ها روی مخاطب تاثیر گذار است. این که مخاطب در چه محیطی رشد یافته, چه دین و آیینی دارد,چه چیز هایی را تجربه نموده و چه فرهنگی دارد, همگی روی عکس العمل های او تاثیر گذارند.

تجزیه و تحلیل نگرشی در سخنرانی مخاطب محور

هسته اصلی ساختار نگرش ها جواب این سوالات است: مخاطبین چه چیزی دوست دارند/ندارند؟ به چه چیز هایی باور دارند/ ندارند؟ چه چیزهایی را درست/غلط می دانند؟ مفاهیم خوب / بد برای مخاطبین چیست؟ نگرش مخاطب نسبت به موضوع چیست؟ حضور مخاطب در سخنرانی با خواست خود بوده است یا اجباری؟

تجزیه و تحلیل محیط سخنرانی در سخنرانی مخاطب محور

شناخت محیط و مکان سخنرانی به شما کمک خواهد کرد تا بتوانید بهترین شرایط را برای برگزاری سخنرانی ترتیب دهید ,مشکلات احتمالی را کنترل کنید و تا حد امکان از بوجود آمدن آن ها جلوگیری کنید.

شناخت محیط و مکان سخنرانی چه سوالاتی را پاسخ خواهد داد؟

حضار چه انتظاری از مکان سخنرانی دارند ؟

چگونه صندلی مخاطبان ساماندهی شود؟

فاصله من با مخاطب چقدر خواهد بود؟

آیا قرار است از پشت تریبون صحبت کنم؟

آیا قرار است از میکروفون استفاده کنم؟

مشاهده مقاله  مدیریت زمان در سخنرانی با پاورپوینت

نور محیط چگونه است؟ آیا مخاطبین در تاریکی قرار دارند؟

آیا تجهیزات کمکی در دسترس خواهند بود؟

و غیره

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.