با ماندگارترین سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ جهان آشنا شوید

0 ۵۹۲

دنیا پر است از سیاستمندارانی که سودای شهرت و قدرت را دارند، از هر ترفندی برای تهیه سخنرانی انتخاباتی و جلب نظرات مخالفان خود استفاده می کنند، هزینه های کلان و هنگفت را برای تبلیغات و سیاه نمایی رقبا خود صرف می کنند اما از یک ضعف بزرگ رنج می برند: سخنرانی اثرگذار! شاید شما سخنران خوبی باشید و مهارتتان به اندازه ای باشد که در بزرگ ترین سالن های کشور یا حتی دنیا بتوانید به سخنرانی بپردازید اما هرگز نمی توان سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ را با سخنرانی های معمول قیاس کرد!

دمای انتخابات در کشورهای مختلف از جمله کشور ما با این که انتخابات به پایان رسیده در بالاترین درجه خود قرار دارد. به عنوان یک طرفدار یا مخاطب مناظرات انتخاباتی حتما برای شما هم پیش آمده است حس کنید چه قدر یک سخنرانی و شیوه سخنوری یک فرد می تواند روی تصمیمات آینده شما اثر بگذارد. در واقع حرارت ناشی از افزایش تب انتخاباتی با همین سخنرانی ها است که به مردم منتقل می شود و هیچ نوع سخنرانی به اندازه کلمات و سخنان کوبنده ای که نامزدهای انتخاباتی بیان می کنند ممکن نیست روی مردم اثر بگذارد.

از میان سخنرانی های انجام شده توسط تمام رجال سیاسی برخی از سخنرانی ها و مطالبی که در آن ها بیان شده اند انگیزشی تر و الهام بخش تر بوده اند و در تاریخ ماندگار شدند. سخنرانی های آبراهام لینکلن، رونالد ریگان، تئودور روزولت، لیندون جانسون و فرانکلین روزولت از جمله موفقیت آمیزترین سخنرانی های انجام شده در ایالات متحده آمریکا هستند که نقطه شروع، میانه و پایان آن ها به عنوان نقطه عطف تاریخ ریاست جمهوری آمریکا و دنیا شناخته شده اند.

دانشگاه زندگی قصد دارد شما را با برخی از این سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ جهان آشنا کند. این سخنرانی ها الگو خوبی برای نامزدهای آینده ریاست جمهوری هستند و قطعا شناخت شیوه سخنرانی این افراد در شکل گیری استراتژی های سخنوری انتخاباتی هر فرد اثر می گذارد.

مشاهده مقاله  سه اشتباه در سخنرانی

ماندگار ترین سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ

ماندگار ترین سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ

سخنرانی بزرگ لینکلن در نطق گتیسبرگ

در نوزدهم نوامبر 1863، لینکلن به پاس فداکاری های صورت گرفته در گورستان ملی پنسیلوانیا در منقطه گتیسبرگ به سخنرانی پرداخت. هر چند که سخنرانی لینکلن که در دو دقیقه ارائه شد در لیست کوتاه ترین سخنرانی های دنیا قرار دارد اما به عنوان قوی ترین و به یادماندنی ترین سخنرانی های دنیا در ذهن اقشار مختلف آمریکا خصوصا کودکان و بچه های دبستانی نقش بست.

بخشی از این نطق ماندگار و بی نظیر که فقط و فقط 272 کاراکتر داشت را با هم مرور می کنیم:

“چهار دورهٔ بیست ساله و هفت سال پیش، پدرانمان در این قاره ملتی نو پدید آوردند؛ ملتی که رویای آزادی در سر داشت و خود را برای رسیدن به برابری میان تمام انسان ها وقف کرده بود.

ما اکنون درگیر جنگی داخلی شده‌ایم که دوام آن ملت یا هر ملت دیگری را که همان رویاها و همان اهداف را در سر دارد در معرض آزمون و ارزیابی قرار داده است. ما در یکی از میادین نبرد همان جنگ گرد هم آمده‌ایم. آمده‌ایم تا بخشی از آن میدان نبرد را به آرامگاه ابدی کسانی اختصاص دهیم که درست در همین‌جا از جان خود گذشتند تا آن ملت به حیاتش ادامه دهد. این اقدام ما کاملاً مناسب و به جا بود. اما اگر عمیق‌تر بنگریم، ما نمی‌توانیم این زمین را به یاد آنان نامگذاری کنیم، ما نمی‌توانیم به این زمین قداست ببخشیم، ما نمی‌توانیم این زمین را مبارک کنیم. مردان شجاعی که در اینجا جنگیدند، چه مرده چه زنده، آنان‌اند که به این زمین قداست بخشیده‌اند؛ خیلی بیشتر از آن حدی که تلاش‌های ناچیز ما اندکی از آن بکاهد یا به آن بیفزاید.”

ماندگار ترین سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ

نطق لینکلن چرا متمایز شده است؟

لینکلن طی سخنرانی تاریخی خود برخی از بزرگ ترین و بارزترین خصیصه های انسانی اش را به نمایش گذاشته بود:

مشاهده مقاله  هنر مدیریت سخنرانی با استفاده از پرسش بلاغی (1)

فروتنی لینکلن

در بخش های پایانی این سخنرانی (که ما در این مطلب دیگر بدان اشاره نکرده ایم) لینکلن به تلاش های بی بدیل خود که شرافتمندانه در راه نهضت به کار برده است می پردازد. او با تحسین شهدا و کسانی که در راه دفاع جنگیده و مرده اند تواضع خود را به کسانی که در مقابل آن ها سخنرانی می کند نشان می دهد.

منطق لینکلن

این سخنرانی در دنیا به دلیل شفاف سازی لینکلن درباره فعالیت های ایالات متحده مشهور شده است. او در این سخنرانی کوتاه به تمام مردم یادآوری می کند که آزادی و پایداری ملت آمریکا چگونه به دست آمده است.

نطق لیندون جانسون: ما باید غلبه کنیم!

در اواسط دهه1960 بود که جو آمریکا در شورش های نژادی متشنج شد. در این زمان بود که سی و ششمین رئیس جمهور آمریکا برای آزادی و حقوق برابر همه آمریکایی از کنگره درخواست احقاق حق همه آمریکایی تبارها را اعلام کرد. او در این نطق از عبارت “ما غلبه خواهیم کرد” استفاده کرد و خواست در هر شرایط مردم سفید یا سیاه، اهل جنوب یا شمال فقط و فقط یم آمریکایی خطاب شوند و بس!

ماندگار ترین سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ

بخشی از سخنرانی لیندون جانسون:

“ماموریت ما در بزرگ ترین و اساسی ترین کشور دنیا اصلاح اشتباهات، برقراری عدالت و خدمت رسانی به انسان ها است. اکنون با بحران های زیادی رو به رو هستیم. زندگی ما توام با مشکلات و مباحث بزرگی نظیر جنگ و صلح و رفاه و افسردگی مردم می باشد.”

نطق لیندون جانسون چرا متمایز شده است؟

بدون شک اقتدار و صلابت در سخنان لیندون جانسون از عوامل تاثیرگذار در متمایز شدن سخنرانی های او بوده است. او در بخشی از پایان سخنرانی خود می گوید:

وطیفه سیاه پوستان است تا از نعمت آمریکایی تبار بودن خود دفاع کنند. هدف سیاه پوستان هدف ما است؛ چون در صحنه دنیا این فقط سیاه پوستان نیستندکه مطرح می شوند؛ این همه ما هستیم که باید با میراث فلج کننده تعصب و  بی عدالتی بین خودمان مبارزه کنیم! ما مبارزه خواهیم کرد!

مشاهده مقاله  مدیریت سوالات مخاطبان در سخنرانی

نطق افتتاح جان اف کندی

جان اف کندی، جوان ترین و خوش سیما ترین چهره سیاسی آمریکا می باشد که در دوران جوانی خود به منصب ریاست جمهوری دست یافته است. ماندگار ترین سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ جهان به جان اف کندی تعلق دارد که مردم را به یک دوره متفاوت در تاریخ آمریکا وارد می کند. او در این سخنرانی مردم را به چالش می کشد تا این بار به کشور خودشان فکر کنند؛ نه کشور بیگانه!

ماندگار ترین سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ

بخشی از سخنرانی الهام بخش وی را می خوانید:

“در طول تاریخ طولانی جهان فقط چند نسل بوده اند که از آزادی مطلق خود زمانی که در معرض خطر محض قرار داشتند دفاع نمودند. انرژی، تلاش و از خود گذشتگی ما نوری است که به کشور ما می تابد و این روشنایی جهان را روشن می کند.”

سخنان رونالد ریگان در دروازه براندنبورگ

جملات کلیدی معمولا طی سخنرانی های بزرگی که توسط نامداران تاریخ نظیر رونالد ریگان به کار برده شده اند تبدیل به ماندگار ترین بخش نطق آن ها شده اند. مثلا رونالد ریگان بعد از جنگ جهانی دوم و زمانی که هیچ کشوری بیش تر از آلمان تحت تاثیرمشکلات جنگ قرار نگرفته بود از گورباچف رهبر شوروی خواست دیوار برلین را تخریب کند.

ماندگار ترین سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ

گفته می شود هیچ لحظه ای در سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ به این شکل نمادین نبوده و این نفوذ را در افکار جهانی نداشته است.

شما چه فکر می کنید؟

به نظر شما کدام یک از سخنرانی های رئیس جمهورهای تاریخ الگو بهتری برای نامزدهای انتخاباتی است تا بتوانند شبیه به یک رئیس جمهور واقعی سخنرانی کنند؟

[تعداد: 1    میانگین: 5/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.