سخنرانی چیست؟

1 ۱,۰۵۲

تعریف کلی سخنرانی

به یاد دوران مدرسه یا دانشگاه بیافتید. زمانی که جلوی دوستان و همکلاسی هایتان پشت تریبون می ایستادید و در مورد تحقیق یا گزارشی که با دقت جمع آوری کرده بودید صحبت می کردید . سخنرانی همان است فقط با این تفاوت که باید این اطلاعات را با مخاطبان بیشتری به اشتراک بگذارید.

سخنرانی ,صحبت کردن برای جمعیت زیادی از مردم است که باید اطلاعاتی هدفمند به منظور اطلاع رسانی , تاثیر گذاری و یا سرگرم کردن به آن ها داده شود.

قبل از اینکه به طور مفصل در مورد سخنرانی توضیح دهیم, ابتدا بهتر است با یک سری مفاهیم کمی بیشتر آشنا شوید :

فن بیان :

بیان روشی است که برای صحبت کردن از آن استفاده میکنیم . می توان گفت فن بیان و صحبت وسیله ای برای گفتگو، بیان افکار و احساسات فرد در زبان گفتاری است.

صحبت کردن:

صحبت کردن اغلب به انتقال اطلاعات دلالت دارد. از مکالمات عادی و روزانه گرفته تا مکالمات رسمی و علمی .

مهارت صحبت کردن و یا فن بیان :

مهارت صحبت کردن ، مانند تمام مهارت های دیگر، پیچیده تر از آن چیزی ست که در  ابتدا به نظر می رسد و فقط شامل تلفظ کلمات نیست, فن بیان مجموعه مهارت هایی است که به ما توانایی برقراری ارتباط موثر را می دهد.مهارت هایی مانند : استفاده صحیح از کلمات , توانمندی کلامی، زبان بدن و …

فن بیان یک مهارت تولیدی است, فقط نوعش شفاهی است. این مهارت ها به یک سخنران کمک می کند تا پیام خود را به شیوه ای پرشور، تفکر برانگیز و قانع کننده به مخاطبش انتقال دهد. مهارت های صحبت کردن و فن بیان قوی به سخنران این اطمینان را می دهد که تک تک افرادی که شنونده ی اویند دچار نافهمی و یا کج فهمی نمی شوند.

 

آموزش سخنرانی

 

 

سه نوع شرایط وجود دارد که ما را در وضعیت صحبت کردن قرار می دهد :

1.تعاملی 2. نیمه تعاملی 3. غیر تعاملی

شرایط تعاملی:

زمانی است که ما به طور متناوب هم صحبت میکنیم و هم گوش می دهیم. مانند گفتگو های رو در رو و یا  گفتگو های تلفنی. در این شرایط میتوانیم برای روشن شدن موضوع برایمان از طرف مقابل بخواهیم حرفش را تکرار کند و یا کمی کندتر صحبت کند.

مشاهده مقاله  نقدی روان‌شناختی بر اصول طراحی پاورپوینت مخاطب‌پسند

شرایط نیمه تعاملی:

مانند زمانی است که برای چندین نفر به صورت زنده سخنرانی ای صورت گیرد. در این شرایط مخاطب سخنرانی را قطع نمی کند و سخنران تنها با دیدن حالت های چهره ی مخاطب و یا زبان بدنش میتواند قضاوت کند که او حرف هایش را درک کرده است یا خیر.

شرایط غیر تعاملی:

شرایطی است که کمتر برای هر کسی پیش می آید . مثل ضبط یک سخنرانی برای یک برنامه رادیویی.

در تمام شرایطی که در بالا توضیح دادیم صحبت کردن برای بسیاری از مردم نوعی عذاب است . اگر چه ترس از صحبت کردن بین افراد متداول است اما مطالعات نشان داده که با بهبود مهارت های صحبت کردن و فن بیان, می توان توانایی صحبت کردن را افزایش داد.

سخنرانی یک موضوع بسیار تخصصی است . هر سخنران باید فن بیان بسیار خوبی داشته باشد و با روش های ارائه مطالب، انتخاب محتوا، دسته‌بندی ,سازماندهی اطلاعات و بیان شیوا آشنایی کامل داشته باشد تا بتواند مطالب را به درستی منتقل کند.

یک سخنران باید بداند چطور صحنه سخنرانی را مدیریت کند, چطور تن صدا و لحنش را کنترل کند و چطور از زبان بدن و حالات چهره اش استفاده کند. هر سخنران باید بتواند با مخاطبانش ارتباط برقرار کند و آن ها را به گوش فرا دادن تشویق کند.

قبل از صحبت کردن چه کاری انجام دهیم؟

5 عنصر طلایی:

در سخنرانی پنج عنصر وجود دارد که باید همیشه قبل از انجام سخنرانی به یاد داشته باشید و از خود بپرسید : ” کی میگه؟ چی میگه؟ به کی میگه؟چجوری میگه؟ که چی بشه؟”

کی میگه : منابع و اطلاعات این سخنرانی از کجاست ؟

چی میگه: این اطلاعات چیست؟

به کی میگه: مخاطبانش چه کسانی هستند ؟

چجوری میگه: از چه ابزاری برای دادن این اطلاعات استفاده می کنید ؟

که چی بشه: هدف من چیست و می خواهم چه تاثیری روی مخاطبانم بگذارم؟

مشاهده مقاله  سخنرانی آسانسوری چیست ؟

یک محقق زیرک باشید:

اولین قدم برای صحبت کردن ,فکر کردن است اما اولین قدم برای خوب صحبت کردن , محقق بودن. آن هم یک محقق زرنگ!

همه ی سخنرانان بزرگ توانایی این را دارند که به سرعت اطلاعات داده شده به آنها را تجزیه , تحلیل و جذب کنند سپس سریع ارزیابی کنند , تصمیم گیری کنند و این تصمیم گیری را با بقیه به اشتراک بگذارند.

 

آموزش سخنرانی

شنونده ی فعالی باشید :

وقتی که یاد بگیرید شنونده فعالی باشید, تبدیل به یک فرد هوشمند می شوید که در تمام مکالمات بتواند پاسخ های هوشمندانه دهد. یعنی یاد بگیرید با دقت کامل به کلمات، تن صدا، احساسات و منطق سخنان افراد گوش دهید .

سریع افکارتان را سازمان دهی کنید:

همه ی ما این قابلیت را داریم که سریع فکر کنیم. ترفندی که باید بیاموزیم این است که روشی پیدا کنیم تا اطلاعات جدیدی که بدست می آوریم را سریع سازماندهی منسجمی کنیم تا به موقع از آن ها در حین مکالماتمان استفاده کنیم.

برخی از نکاتی که یک سخنران باید یاد بگیرد عبارتند از:

تمرین کنید و آماده باشید

هر چقدر بیشتر در مورد چیزی که میخواهیید بگویید آگاهی داشته باشید، بهتر می توانید در موردش صحبت کنید. نخست، در مورد موضوع کاملا تحقیق کنید، یک طرح کلی از چیزهایی که میخواهید در موردش صحبت کنید بنویسید. سپس این متن را ، با صدای بلند حداقل 3 تا 5 بار برای خود بخوانید.

مخاطبان خود را بشناسید

هر چقدر بیشتر در مورد مخاطب یا شنوندگان خود بدانید , آسان تر می توانید با آن ها ارتباط برقرار کنید. هنگامی که بتوانید این ارتباط را ایجاد کنید، می توانید توجه شان را به خود جلب کنید.

کم گوی و گزیده گوی چون در

از قدیم گفته اند “کم گوی و گزیده گوی چون در”. این یک اصل است که باید همیشه به آن پایبند باشید!

وقتی که می خواهید صحبت کنید سعی کنید زیاد از در و دیوار حرف نزنید و سریع سر اصل مطلب بروید. سعی نکنید با استفاده از استعاره های پیچیده و کلمات به اصطلاح قلمبه سلمبه دیگران را تحت تاثیر قرار دهید.

مشاهده مقاله  با شناخت ریشه های ترس ،دلواپسی هایتان را حین حرف زدن در جمع دور بریزید!

مثل و داستان می تواند یک ابزار قدرتمند در سخنرانی های عمومی باشد, به ویژه هنگامی که کمی طنز و شوخ طبعی در آن وجود داشته باشد . اما باز هم باید اصل بالا را رعایت کنید و مثال و داستان های کوتاه تعریف کنید .

جملات کوتاه تاثیر گذارترند. همچنین مخاطبان راحتتر می توانند آن ها را به خاطر بسپارند.

با مخاطبان در تعامل باشید و ارتباط برقرار کنید:

به ندرت اتفاق می افتد که یک سخنرانی بتواند به اندازه ی یک بحث باز در مخاطبان تاثیر بگذارد.

پس به مخاطبان خود فرصت هایی بدهید تا در مورد چیزی که می گویید صحبت کنند. مثلا در مورد صحت گفته هایتان از آن ها سوال کنید: ( “درست میگم؟” و یا بگویید” تا به حال برای شما هم این اتفاق افتاده؟”) و یا زمانی را اختصاص دهید تا آن ها بتوانند سوالات خود را مطرح کنند. همچنین، همیشه تماس چشمی با مخاطبان خود برقرار کنید و این تماس را در سراسر سخنرانی نگه دارید .

سخنرانی تان را به یاد ماندنی به پایان برسانید

در پایان سخنرانی مطلبی را عنوان کنید تا مخاطب را به فکر بیاندازد . اینکه در پایان سخنرانی به طور خلاصه نکات اصلی را تکرار کنید,بسیار خوب است اما سخنان آخر را حتما با یک داستان الهام بخش , یا یک نقل قول و یا با یک سوال تفکر بر انگیز که فکر را به چالش می کشد, تمام کنید.

تسلط داشته باشید

هدف اصلی تسلط است. اصلا لازم نیست برای رسیدن به این هدف تمامی ساختارهای پیچیده دستوری را بدانید !

اول از همه سعی کنید تا آنجا که ممکن است روان صحبت کنید (حتی کمی اشتباهات دستور زبان هم داشته باشید مهم نیست).  پس از اینکه توانستید روان صحبت کنید ، می توانید روی جنبه های دستور زبان تمرکز کنید.

سخنرانی مهارتی است که از قرن ها پیش برای بشر امروزی به یادگار مانده, پس بسیار مهم است که این مهارت را خوب  بیاموزیم!

بیشتر بخوانید| بیشتر بدانید : آموزش سخنرانی ، فن بیان ، دوره آموزش سخنرانی

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]
1 Comment
  1. احمد انصاری

    سلام
    بسیار خوب و کامل بود
    موفق باشید

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.