7 شاخصه صدا که هر سخنور موفقی باید در خود جستجو کند

2 ۱,۳۳۳

پیچ رادیو را باز می کنیم، موج را روی کانال مورد علاقه و همیشگی تنظیم می نماییم و منتظر می مانیم. تنها چند صدم ثانیه طول می کشد تا این انتظار به یک لذت تازه و دل انگیز تبدیل می شود. لذتی که به محض انتشار صدای گوینده رادیو در فضای ماشین شروع شده و تا جایی ادامه می یابد که دیگر دل کَندن از ماشین برایمان دشوار می شود! دور و اطراف ما پر است از این آدم های خوش صدایی که با نوای مخملیشان دلربایی می کنند و عقل و هوش شنونده را از او می گیرند. فکر می کنید چه چیزی باعث می شود صدای بعضی از ما تا این حد شنیدنی، گرم و دلنشین باشد یا به عبارت ساده تر مهم ترین مواردی که به عنوان شاخصه صدا در شکل گیری کیفیت آن نقش دارند چیست؟

همه ما با تاثیرات چشمگیر صدا در روابط روزمره و موقعیت های شغلی آشنا هستیم. برای اوپراتورهای تلفن، فروشندگان، بازاریابان، مشاوران، فعالان حوزه پزشکی، سخنرانان، معلمان و اساتید و خلاصه هر نوع شغل و حرفه ای، صدا به عنوان یکی از اعضای موثر در جذب مخاطب حرف اول و آخر را می زند. اما صدای همه مردان و زنان از نظر کیفی برابر نیست و در این بین برتری های زیادی نسبت به یکدیگر وجود دارد.

اگر شما هم می‌خواهید به جرگه خوش‌صداترین سخنوران چه در روابط فردی و چه در روابط حرفه ای و اجتماعی خود بپیوندید و صدایی نرم و مخملی و بدون خط و خش (!) داشته باشید بد نیست به نسخه امروز دانشگاه زندگی توجه کنید.

معرفی 7 شاخصه صدا در سخنوری و سخنرانی

جای بسی خوشحالی است که صدا نظیر سایر فاکتورهای خدادادی افراد مثل قد یا سایر ویژگی های ظاهری ثابت نیست و با ترفندهای متعددی می توان صدا را از آن چه که هست صد برابر ارتقا دارد! مثلا هر سخنور قادر است با راه و روش های اصولی تقلید فن بیان بزرگان هنگام صحبت کردن، به تدریح با شیوه بیان آن ها خود را سازگار کرده و صدایش را به سمت آن ها متمایل سازد. یا این که یک گوینده رادیو می تواند با ترفندهای کلیدی برای کلفت کردن یا بم کردن صدا، صدای واقعی خود را از آن چه که هست بهتر نشان دهد.

مشاهده مقاله  تغذیه مناسب در صداسازی و فن بیان تا چه حد اهمیت دارد؟

معرفی 10 شاخصه صدا در سخنوری و سخنرانی

برخی از شاخصه هایی که در ادامه بررسی می کنیم، از جمله مهم ترین ویژگی یا شاخصه صدا هستند که هر سخنران، سخنور یا به طور کلی هر فردی که در امور روزمره خود بیشتر به استفاده از زبان و صدا وابسته است باید در خود جستجو کرده و ارتقا دهد.

زیر و بمی صدا

هنگام حرف زدن در موقعیت های مختلف، خصوصا موقعیت های شغلی که قرار است فراز و فرودها در طول حرف زدن مخاطب را تحت تاثیر قرار دهد زیر و بمی صدا اهمیت بسیار دارد. منظور از زیر و بمی صدا همان ارتفاع صدای ما یا در واقع تلاش ما برای بلندتر حرف زدن بدون فریاد است. تارهای صوتی خود را به مثابه یک گیتار در نظر بگیرید. هر چه قدر که تارهای این گیتار بیشتر به لرزش درآید صدای شما زیرتر و احتمالا بدون آن گرفتگی خاصی که در صدای بم شنیده می شود به گوش مخاطب خواهد رسید. زمانی که این تارها با کندی و با دفعات کم تری مرتعش شوند صدا بم تر و بم تر خواهد شد.

این زیر و بمی صدا در برخی از زبان ها از جمله زبان بین المللی انگلیسی اهمیت زیادی دارد. مثلا گوینده با این بالا و پایین کردن ارتفاع می تواند روی بخش های مختلف یا سیلاب های یک کلمه استرس بیشتری ایجاد کرده و به این شکل تاکید خود را نشان دهد. ما نیز در زبان فارسی می توانیم از زیر و بمی به عنوان یک شاخصه صدا احساساتمان را بروز دهیم.

معرفی 10 شاخصه صدا در سخنوری و سخنرانی

تُن یا لحن صدا

در هر حالتی همه ما نیازمند تنظیم تن یا لحن صدای خود هستیم. در برخی از منابع تن صدا را درجه صدا یا همان بلندی و کوتاهی صدا در نظر می گیرند. به هر حال مقصود ما در اینجا تنظیم الحان می باشد. مثلا در مواقعی که مجبور هستیم با تن مکالمات روزمره یعنی به همان حالت عادی صحبت کنیم، در مواقع خاص دیگر نیز مجبور هستیم تن صدای خود را آهنگین کنیم. این تغییرات را به خوبی زمان دیدن فیلم متوجه می شویم. مثلا با تغییر سکانس ها می توانیم این تغییر الحان را بهتر احساس نماییم. حالا همین لحن را با زمانی که مشغول دیدن یک کارتون هستید مقایسه نمایید.

مشاهده مقاله  راهنما تنظیم فونت در طراحی اسلایدها در سخنرانی

حجم صدا

قدرت یک صدا، یه به زبان حجم و بلندی آن که بتواند همه را متوجه خود سازد یک فاکتور اساسی در ارزیابی شاخصه صدا افراد است. تنظیم تعادل بین حجم صدا و موقعیتی که در آن قرار گرفته اید هنری است که کم تری سخنران یا سخنوری از آن برخوردار است. گاهی زیادی بلند حرف زدن یا حجم داده به صدا باعث می شود دیگران ما را بی ادب تلقی کنند. گاهی هم آرام صحبت کردن و عدم بهره وری از تمام توانایی یا قدرت موجود در صدا باعث بروز سوتفاهم هایی می شود.

معرفی 10 شاخصه صدا در سخنوری و سخنرانی

بازیگری صدا

آن چه یک سخنور را از یک هنرمند متمایز می کند ابزاری است که با استفاده از آن به هنرپیشگی می پردازد. به زبان دیگر سخنور از استعداد صدای خود استفاده می کند و این صدا او می باشد که قرار است در مقابل مخاطب بازیگری یا هنرپیشگی کند. تریلر فیلم ها، صدایی که قرار است بخشی از یک کتاب صوتی را به تصویر بکشد و صدایی که می خواهد بیانگر اهداف پشت یک تبلیغ پرهزینه باشد باید دارای خصلت بازیگری یا act باشد. به همین دلیل بازیگری را یک شاخصه صدا در افراد حرفه ای به شمار می آورند.

تلفظ های بی عیب و نقص

یکی از مواردی که به صورت غیرمستقیم کیفیت صدا را از خود متاثر می سازد تلفظ های بی عیب و نقص می باشد. برای همه ما پیش آمده است؛ مثلا وقتی قرار است یک کلمه سخت یا ناآشنا را چند بار تلفظ کنیم مکث می کنیم و حتی صدایمان آرام تر از همیشه خواهد شد.

مشاهده مقاله  از اسارت تا رهایی و پرتاب صدا در فن بیان و سخنرانی

معرفی 10 شاخصه صدا در سخنوری و سخنرانی

تلفظ درست کلمات از ملزومات کار هر سخنور برای استفاده تمام و کمال از تمام ظرفیت های صدا است.

مکث و وقفه های مداوم

یکی از نویسندگان طنز آمریکایی می گوید: کلمه و واژه مناسب و درست ممکن است نافذ و موثر باشد، اما هیچ کلمه و واژه ای موثرتر از یک لحظه سکوت ، مناسب و بجا نیست! قبلا درباره اهمیت مکث در سخنرانی صحبت کردیم؛ اما تا کنون مکث و وقفه های مداوم را به عنوان شاخصه صدا بررسی نکرده بودیم.

مکث یکی از خاصیت های صدای واضح و فن بیان صریحی است که قرار است مخاطب دیگران باشد.

معرفی 10 شاخصه صدا در سخنوری و سخنرانی

پالایش صدا

هیچ کس 100 درصد نمی تواند وقتی که پشت میکروفون می ایستد دقیقا همان کسی باشد که در مخیله خود تصور می کرده است. کیفیت و انعطاف پذیری دو شاخصه صدا هستند که به گوینده امکان تغییرات گاه به گاه را می دهند.

از جمله هفت گنجی که باعث می شود گوینده دوست داشتنی تری به نظر برسیم پالودن صدا قبل از حرف زدن می باشد. اما تکنیک های مختلفی برای این پالایش و آماده سازی وجود دارد. در کنار تکنیک های مراقبت از تارهای صوتی می توانید از معجون های مختلف استفاده کنید و حتما تحت نظر پزشک از ویتامین های مختلف نیز مصرف نمایید.

[تعداد: 1    میانگین: 4/5]
۲ Comments
  1. پاکبانو

    ممنونم از مطالب مفیدتون

    1. جواد غفاری

      سپاسگزارم

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.