شخصیت شناسی: زخم‌های روحیِ پنهانی که به زندگی امروزه‌ی شما شکل می‌دهند

0 ۴۸۰

شخصیت شناسی: زخم‌های روحیِ پنهانی که به زندگی امروزه‌ی شما شکل می‌دهند

چرا مردم فلان کار را انجام می‌دهند؟ اخلاق و رفتار انسان، از همان آغاز آفرینش برای دانشمندان و پیغمبران و حتی شفادهندگان، یک علامت سوال بزرگ باقی مانده است.آیا دوست ندارید که بدانید فردی نزدیک و صمیمی با شما چرا فلان رفتار را انجام داد؟ آیا باارزش‌تر این نیست که شما خودتان را واضح‌تر و روشن‌تر ببینید، مثلاً به طور کاملا واضح و بی‌آلایش نیازها، تصمیمات، گرایشات و انگیزه‌های درونی‌تان را ببینید؟

در حرفۀ شغلی من به عنوان یک معلم و استاد انرژی درمانی، شخصیت شناسی و تحقیقاتِ این حوزه‌ی روان‌شناسی را ابزاری قدرتمند و مؤثر در امر خودشناسی و خودآگاهی تلقی می‌کنم. شخصیت شما از کجا نشأت می‌گیرد؟ آیا ممکن است که تجربیاتِ دفن شده در عمیق‌ترین بخش حافظۀ شما، حالا و امروزه، کردار و پندار و سلامت شما تعیین کنند؟

شخصیت شناسی

شخصیت شناسی به دنبال یافتن یک توضیح مناسب و صحیح برای این سوال است که آیا تجربیات دوران کودکی، توان باقی ماندن تا زمان بزرگ‌سالی و حتی تأثیر بر روی رفتارهای یک فرد بزرگ‌سال را دارند، یا همچنین می‌توانند بر روی شکل و شمایل بدن، سلامت جسمی، خوشحالی و رضایت از زندگی و سلامت روحی نیز تأثیرگذار باشند؟ در طی صدسال گذشته کسانی که در حوزه‌های روان‌شناسی و انرژی درمانی اسم و رسمی داشتند، سعی کردند تا با همکاری با یکدیگر رابطۀ بین فکر و عمل فرد، و نوعِ شکل و شمایل بدن، مرضی که به آن مبتلا می‌شود و محرکات انرژی و چاکراه‌های او را بیابند.

روان‌پزشک اتریشی، ویلهلم ریچ اولین کسی بود که متوجه شد بیشتر مراجعانش به درون پنج دسته بندی عظیم جای‌گیر می‌شوند. او متوجه شد که تجربیاتِ مشترکِ زمان کودکی سبب می‌شود تا اشکال بدن نیز مشابه باشند و همچنین این افراد، محرک‌های روانی مشترکی را با یکدیگر دارند. در برخی موارد، بچه‌ها زخم‌های روحی شدیدی را تجربه می‌کنند، تا جایی که به طور کلی احساسات خود را مسدود می‌کنند و از یک سیستم دفاعی خاص در برابر تمام جهان استفاده می‌کنند.

مشاهده مقاله  ظاهر مناسب کاری داشته باشید

تحقیقات دیگری که در ادامۀ این نظریه صورت گرفت سبب شد تا عوامل خارجی دیگری نیز به این پنج دسته اضافه شوند، همچون اطلاعاتی راجع به درس‌هایی که این شخص از زندگی آموخته و هدف زندگیِ او.

شخصیت شناسی

این هم از پنج نوع شخصیتی که می‌تواند مشخص کند، هر فرد در هر دسته چه دیدگاهی نسبت به زندگی و جهان دارد. البته گفتنی است که یادتان باشد، این اسامی تنها و تنها مختص به مطالعات شخصیت شناسی هستند و ممکن است در دیگر حوزه‌های روان‌شناسی معانی متفاوتی را ارائه کنند:

اسکیزوئید _ شخصیت اسکیزوئید، قلمروی دارد که از قبل به دست احساس ناخواستگی و ناامنی تسخیر شده است. یک مادرِ ناراحت و یا ناراضی، یک تولد سخت و یا حتی یک پایان تلخ برای زندگی گذشته می‌تواند به این عقده‌ی روحی منجر شود. فردِ اسکیزوئید از جهان می‌ترسد و همواره انتظارِ اتفاقات ناگواری را دارد. بدن آن‌ها معمولاً شکلی این‌چنینی دارد: قدبلند، لاغر؛ با مفاصلی ضعیف و دست و پاهایی سرد.

اسکیزوئید

زبانی _ شخصیت زبانی زمانی پدید می‌آید که فرد در هنگام رشد زبانی خویش دچار زخم‌ها و آسیب‌های روحی شده باشد _ منظور از رشد زبانی، زمانی است که یک کودک به شیرخوردن مشغول است. تجربۀ ترک شدن، سبب می‌شود که شخصیت زبانی با احساس محرومیت بارآمده و بزرگ شود. این احساس خلأ که در درون آن‌ها وجود دارد، سبب می‌شود که افرادی وابسته باشند و به راحتی بازیچه شوند، و این در حالی است که قصد دارند تا نیازهای‌شان را برآورده کنند. شخصیت زبانی بدنی رشد نکرده دارد، انرژی اندکی را در خود جای می‌دهد و مستعد افسردگی و چاقی است.

 

دیوانه _ شخصیت دیوانه از الگوهایی در کودکی، سنی بین 18 تا 48 ماهگی شکل می‌گیرد، دقیقاً زمانی که کودک برای اولین بار سعی در بروز شخصیت خویش و اولین خصیصه‌هایش دارد. ساختار زخم‌های روحیای که مسبب این نوع شخصیت می‌شوند بدین شکل هستند: که والدین فعالیت‌هایی را انجام می‌دهند که کودک احساس میکند به وی خیانت شده یا قلب او را شکسته‌اند. شخصیت دیوانگی سرمایۀ هنگفتی را در اختیار تصویرِ فرد از خویش قرار می‌دهد، تصویری که در آن، فرد هیچ‌گاه اشتباه نمی‌کند و همیشه در کنترل دیگران است. بدن آن‌ها عموماٌ پف کرده است، شانه‌های پهن و همچنین لگن‌های باریکی دارند، اگرچه که نوع دیگر از بدن آن‌ها بسیار ضعیف و غیرقابل اعتنا است. احساس خیانتی که همراه آن‌ها است، ایشان را مستعد مشکلات کمری و حملات قلبی می‌کند.

مشاهده مقاله  تکنیک های رفع خجالت و کم حرفی - با خجولی و کم رویی خداحافظی کنید

شخصیت

ماسوشیست _ شخصیت ماسوشیست در نقطه‌ای از زندگی پدید می‌آید، که فرد _ کودک _ به تازگی به دوران استقلال طلبیِ خویش رسیده است، یعنی از 24 ماهگی تا 4 سالگی. شخصیت ماسوشیست از تسخیرِ افراطی توسط یکی از والدین، آن هم در زمانی که استقلال طلبیِ وی در حال رشد و توسعه است رخ می‌دهد. والدین در این وضعیت، والدین کودک را تنها نسخه‌ای الحاقی و اضافی از خودشان می‌دانند و به طرزی افراطی سعی در کنترلِ آنها دارند _ اجزاه ی داشتنِ هیچ فضای شخصی‌ای را به کودک نمی‌دهند.

پاسخ ماسوشیست به این نوع رفتار و زندگی، بدین صورت است که همه‌چیز را در درون خویش نگه می‌دارند _ احساسات‌شان، خلاقیت و درونیات‌شان _ در حالی که همواره از بی‌احترامی و نکوهشِ اهداف و خواسته‌هایش توسط دیگران عصبانی و خشمگین است. بدن آن‌ها اغلب سنگین و جمع و جور، با عضلاتی محکم، و گردن و میان‌تنه‌ای کوتاه است.

جامد _ شخصیت جامد در آخرین نقطه از کودکی رخ می‌دهد _ یعنی مرحلۀ بلوغ/مرحله رشد تناسلی از کودکی که در حدود 4 تا 6 سالگی را تشکیل می‌دهد. مشکل اصلیِ افراد جامد، در حقیقت مخالفت با تصدیق و ارزش‌های خویش است. این شخصیت در صورتی پدید می‌آید که یکی از والدین کودک را پس بزند، آن هم زمانی که چاکراه‌های قلب در حال رشد هستند.

این نوع شخصیت همچنین ممکن است زمانی پدید بیاید که یکی از والدین تغییر رفتاری ناگهانی را نسبت به فرزند خود انجام دهند. یک زمانی همین والد فرزندش را دوست داشت و از او حمایت می‌کرد، اما حالا انتظار دارد که او احساسات و نیازهایش را کنار بگذارد و (بزرگ شود).

مشاهده مقاله  از فکر کردن دست بکشید و عمل کنید، زمان عمل کردن فرا رسیده

کودک احساس می‌کند که به اندازه‌ی کافی خوب نیست و شروع به پس زدن یا کنار گذاشتن احساساتش کرده و سعی می‌کند که بی‌نظیر به چشم بیاید. افراد جامد برای دریافت عشق مورد نیازشان، اصولاً سعی می‌کنند که در جهانِ بیرون و اجتماع دست‌آوردهای مختلف به دست بیاورند. بدن و شمایل افراد جامد نیز همانند شخصیت‌شان سفت و محکم است، با ستون فقراتی صاف و سری که همیشه بالا گرفته می‌شود. عضلات آن‌ها همانند سنگ و یا زره‌های آهنی است.

اگر شما با نوع رفتار و صفت خودتان غافلگیر شده و یا گیج شدید، یا حتی اگر یکی از افرادی که برای‌تان مهم است در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گیرد، پس باید مطالعات خود را در زمینۀ شخصیت شناسی گسترش دهید. هر شخصیت، توانایی‌های مثبتِ مخصوص خودش را دارد و از راه و روشِ خاص خودش برای مواجهه با زندگی و مشکلات استفاده می‌کند.

آیا یکی از این شخصیت‌ها به طور افراطی در شما وجود دارد؟ من شما را دعوت می‌کنم تا این افراط و این شخصیت را به رشتۀ تحریر دربیاورید تا نهایتاً بفهمید که واقعاً در مواجهه با دیگران چه رفتاری از خودتان نشان می‌دهید، تا متوجه شوید که چه احساسی راجع به جهان دارید و نهایتاً، چه احساسی راجع به خودتان دارید. وقتی که اطلاعات بیشتری راجع به خودتان کسب کنید، آن زمان است که می‌توانید راهی برای شفا دادن و التیام بخشیدن به خودتان پیدا کنید.

 

[تعداد: 0    میانگین: 0/5]

نظر خود را بنویسید

Your email address will not be published.